Er det greit å dra ut kontakten til andre Teslaer?

Startet av N00b, tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

Orbit

Nei, dette har ikke tilbakevirkende kraft; de får ikke straff for manglende lademuligheter før 1/7 2018. Men etter denne dagen, må "alle" parkeringsplasser med mer enn to timers parkering tilby lading etter forskriften, uavhengig av når plassen ble bygd.

Vegvesenet har kommet med mer detaljer, og noen midlertidige unntak. I praksis er det 2-timersregelen som vil få størst utslag. Slike plasser kan vente med lading til 2020:
https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/parkering/krav-om-lademuligheter
https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/parkering/krav-om-lademuligheter/_attachment/2094377?_ts=1602c2b3f80&fast_title=Vedtak+om+unntak+etter+parkeringsforskriften.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ludwig_holberg

Interessant poll; resultatet er nesten motsatt av tilsvarende poll i 2015: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=21045.0

Den gangen var altså det klare flertallet av den oppfatning at det var greit å koble fra kontakten til andre elbiler.

Skyldes resultatet her at man spesifikt spør om Gardermoen? Eller er elbilister blitt mer vanlige, og mindre idealistiske, siden 2015?

Selv ser jeg på offentlig tilgjengelig ladestasjoner som et fellesgode. Folk som insisterer på å eie en ladeplass de ikke bruker er elbilismens svar på tyskere i syden som okkuperer solsenger, eller godstolene på Hurtigruten på norgesferie, hele døgnet  ;)

N00b

#32
Nå fikk du frem gliset her! Tyskere med solseng!

Om den X'en jeg plugget ut står der 10 mai skal jeg plugge den inn! Om så det går på bekostning av noen andre.

Seriøst snakket. Vi må dele på godene her.  Først inn først ut. Lader du ikke, så har du liten sympati for å holde på en kontakt fra mitt synspunkt

N00b

Der var min røde Tussi classic S85 gått i dvale som betyr lading er over! Trenger noen strøm på P6 så bare dra ut støpslet mitt.

Rolf Gjerdsjø

Hvis det er viktig med ladeplass på OSL så velger du noe annet enn P6. Det er en billigplass, et sted man må forvente at det er fullt på ladeplassene. Er det fullt, så ta konsekvensen, og book et annet sted. Gardermoen Parkering, P10 og P11 har alle nok plasser. Å plugge ut en annen helt vilkårlig bil er helt uakseptabelt, og er total mangel på elementær folkeskikk.

Sammenlikningen med tyskere rundt bassengkanten halter, her er det snakk om en bil som er parkert (og betaler solide summer for å stå der), ikke om noen som har satt gjenstander i veien for å holde av akkurat den plassen.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

OlaM

Sitat fra: gr på tirsdag 01. mai 2018, klokken 21:57
Helt vanlig med 4-ukers skift for alle som jobber i "oljå" i utlandet, enten på rigg eller verft, og da er man ofte borte 30 dager med reise. Det er ikke optimalt å la bilen stå fulladet hele perioden, og hadde det vært min så hadde jeg latt den stå på 50-60% og startet lading via app før jeg gikk på flyet i gokk-i-vold.

Hvis du skal være borte lenge så kan du jo bare parkere den med høy SOC. Den lader seg jo ut ned til tryggere nivåer på noen uker, det tar den ikke mye skade av.
'21 3LR

N00b

Nei den sammenligningen med solseng og Tyskere halter ikke i det hele tatt. Det er akkurat samme prinsipp i større skala og kanskje enda mer grelt for Tyskerne kommer seg ned til bassenget etter frokosten og BRUKER solsengene, bilen som ikke lader skal kanskje stå der inntil 4 uker!

Å oppta et fellesgode du ikke trenger nå, men engang senere. Det ække greit i min verden.

Du har hverken betalt mer eller mindre enn nestemann for plassen (med mindre du har rabatt kode), ingen er garantert ladeplass og plassene med tilgang til samme 6 punktene er 12-15 biler.  Du kan med rett hevde Avinor har lagt opp til at vi skal dele på godene med måten stolpene er plassert.

pwb

Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 19:32
Er ikke det ganske så arrogant, navlebeskuende og enormt egoistisk å kreve at du skal oppta en plugg hele den tiden du er parkert for at du skal kunne topplade rett før du kommer tilbake fra en 2 ukers tur i varmen?

JO

alda

Solklart att svaret är nej, kan inte förstå hur någon kan mena att det motsatta är ett alternativ att värdera överhuvudtaget...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Rody45

Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:35
På langtidsparkering P6 på Gardermoen er det 6 kontakter.  Det sier seg selv dette er lite. Man kan parkere på begge sider og kabelen er lang så det er ladeplass til mange flere enn det er kontakter.

Mitt spørsmål er om det er greit å dra ut kontakten til en annen Tesla som ikke lader, altså at UMC ikke pulserer.
Selvfølgelig, de som ikke gidder å passe på når bilen er fulladet har jo ingen ting der å gjøre.


Sent from my iPad using Tapatalk

Rody45

Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 16:02
Fysisk så er det inntil 12-15 biler som kan nå de samme 6 kontaktene på langtidsparkeringen. Vanlig schuko med 16A. Tesla trekker jo maks 13A på disse.

Tesla UMC pulserer lys ved lading og stopper etter endt lading.

Så min bil som står der nå i øyeblikket å lader, ferdig om 5 timer. Skal den da oppta kontakten frem til jeg er tilbake 10 mai?
Så dum er du vel ikke.....



Sent from my iPad using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 01. mai 2018, klokken 22:28

Skyldes resultatet her at man spesifikt spør om Gardermoen? Eller er elbilister blitt mer vanlige, og mindre idealistiske, siden 2015?

Stor forskjell på flyplass parkering med ukjent varighet, og offentlig parkering med tidsbegrensning noen timer om dagen. Om man plugger ut noen som er ferdigladet kl 12 som uansett må flytte bilen kl 14 så skal det godt gjøres å forårsake noen skade, og ikke er det vits i å utsette noe lading heller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alda

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 10:26
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 01. mai 2018, klokken 22:28

Skyldes resultatet her at man spesifikt spør om Gardermoen? Eller er elbilister blitt mer vanlige, og mindre idealistiske, siden 2015?

Stor forskjell på flyplass parkering med ukjent varighet, og offentlig parkering med tidsbegrensning noen timer om dagen. Om man plugger ut noen som er ferdigladet kl 12 som uansett må flytte bilen kl 14 så skal det godt gjøres å forårsake noen skade, og ikke er det vits i å utsette noe lading heller.
Varför ska man plugga ur andra bilar? För att agera ladepoliti? Var skal han ladda som kommer kl. 14 da menar du?
Tror vi kan vara eniga i att man ska hålla fingrarna borta från andra bilars laddkablar...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 10:26
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 01. mai 2018, klokken 22:28

Skyldes resultatet her at man spesifikt spør om Gardermoen? Eller er elbilister blitt mer vanlige, og mindre idealistiske, siden 2015?

Stor forskjell på flyplass parkering med ukjent varighet, og offentlig parkering med tidsbegrensning noen timer om dagen. Om man plugger ut noen som er ferdigladet kl 12 som uansett må flytte bilen kl 14 så skal det godt gjøres å forårsake noen skade, og ikke er det vits i å utsette noe lading heller.

I tillegg er det enkelt å få seg ladeplass på Gardermoen, så det er ikke nødvendig å trekke ut folk som er tilkoblet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: alda på onsdag 02. mai 2018, klokken 10:41

Varför ska man plugga ur andra bilar? För att agera ladepoliti? Var skal han ladda som kommer kl. 14 da menar du?
Tror vi kan vara eniga i att man ska hålla fingrarna borta från andra bilars laddkablar...
Hvis det ikke er ledige ladekontakter når man kommer til en ladeplass, og det står en bil der som er ferdigladet og med parkering som utgår om en time eller to, så ser jeg fint lite brydderi man kan forårsake, i motsetning til langtidsparkering. Ikke at jeg ville funnet på å gjøre det, men det er forskjeller på de to settingene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA