Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snapdrive nekter å EU-kontrollere elbiler!

Startet av Thomas Henden, fredag 19. oktober 2007, klokken 14:22

« forrige - neste »

Thomas Henden

Må snart inn til EU-kontroll, så tipset en kamerat om at Snapdrive hadde dette til kr 250,- for Smartclub-medlemmer, og undertegnede forsøkte så å bestille EU-kontroll av sin Think, men nei, de tok ikke EU-kontroll på elbiler. Ble henvist til "dem som hadde greie på slike biler".

Sist gang jeg hadde min bil til EU-kontroll, et lite, vanlig bilverksted i Nittedal i nærheten av Øyvind Lunde, var det ingen sure miner eller noe som helst over at jeg kom med en Think, jeg vil heller si tvert i mot, og bilen ble altså velvilligst EU-kontrollert - og godkjent!

Er det flere som har opplevd at bilverkstedet nekter å ta EU-kontroll av elbilen, og henviser til "dem som har greie på det"?

Thomas Henden

Thomas Henden

Det hører for øvrig med til historien, at han som jeg snakket med hos Snapdrive, mente jeg ble aggressiv i tonen, da jeg ble irriterert over at de boikotta elbiler, og forsøkte å fortsette diskusjonen, da jeg sa, at om de ikke tok elbiler til EU-kontroll, når jeg vitterlig hadde fått kontrollert min Think på et vanlig bilverksted, forrige gang, ja, da hadde ikke vi mer å snakke om!

Jeg burde selvsagt vært nysgjerrig på hvilke "gode grunner" de hadde til å nekte å ta inn elbiler for EU-kontroll, all den tid jeg allerede har hatt bilen inne på et vanlig verksted og alt gikk greit der, men mulig noen av dere allerede har opplevd å bli avvist av vanlige bilverksteder for EU-kontroll, og da er dette en sak som bør tas opp, men jeg vet ikke på hvilket plan.

Det må jo være noen regler som sikrer dette, eller kan man faktisk risikere, om man f.eks. har en fullt kjørbar veteranbil der produsentetn sluttet å eksistere for lenge siden, at ingen vil EU-kontrollere bilen, så får man ikke kjøre den mer, uansett hvor god stand den er i?

elektrolux

Det er nok forde de ikke får tatt betalt for avgasstesten. Tror ikke de kan nekte deg å ta en EU kontroll.

Ville snakket med dem igjen, og dersom de framdeles nekter, gitt beskjed til nærmeste trafikkstasjon. De risikerer antakelig å miste retten til å foreta EU kontrol, dersom de forsøker å sile ut lite inntektsbringende kjøretøy.

Hevnen deres kan selvfølgelig bli annmerkning på rustne bremserør, og bremsekiver, noe som er nærmest umulig å komme ut av. Kolegaen "Think" har god erfaring med dette, og må bytte bremser nærmest automatisk for å gli gjennom EU kontrollen, selv om bremsene var perfekte, og byttet ved sist EU kontroll.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Hmmm... Jeg hadde min inne på NAF denne gangen, og de fant en defekt bærekule (eller hva det var) og at håndbremsen måtte strammes, samt at forskjellen mellom for-og bakbrems ved bremsing var for stor. De to siste skulle komme seg "samtidig" når man justerte håndbremsen, mente han. Ford ringte meg opp da bilen var inne og sa at bremsene hadde rustet helt fast bake og måtte skiftes. Kan jeg ha blitt utsatt for det samme?

Og i dette tilfellet til TH var vel prisen fastsatt på forhånd, var den ikke? Altså mindre arbeid men samme betaling for verkstedet?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Jeg har tatt begge EU-kontrollene på Snap Drive i Sandakerveien 64 i Oslo. Kostet 490,- u/Smartklubbrabatt i fjor. Hyggelige kundebehandlere der. Tror de gjør jobben grundig selv om "El Rayo" gikk gjennom uten anmerkning begge ganger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

eljet


Hvist avgass testen er det som gjør at de ikke vil ta elbiler så er de ikke interesert i biler fra før 1974 for de er det heller ikke avgass krav på, selv om sikkert mange verksted tar betalt for den alika vel.

For min del så kan jeg anbefale å kjøre til den lokale trafikk stasjon å få eu testen der, de finner ikke på masse tull,
så lenge det er lovlige dekk, felger og ikke senkesett på bilen så er de greie.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Boogie

Jeg har vært på EU-test tre ganger nå. Alle gangene hos NAF. Det har ikke vært noen problemer av noe slag, bortsett fra at den som gjennomfører testen ikke har fått med seg at det er en elbil før han setter seg inn. Han har hatt litt problemer med å innse at bilen faktisk er igang  ::)

Men jeg var ikke klar over at man betalte mindre når det ikke er avgasskrav. Trodde det var fast pris uansett.

Er det noen som kan bekrefte at det faktisk er forskjell?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

eljet

Fra den tiden jeg var på veksted så var det forsjell på 70 kroner ca,
du kan bare be om prislisten deres så ser du selv
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Thomas Parsli

Min P106 var på EU-kontroll hos Snapdrive i Asker for to uker siden.
God service og en tilsynelatende bra gjennomført kontroll.

Jeg ville snakket med Snapdrive sentralt, dette høres ut som en missforståelse.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Silkefot

Vi tar EU testen hos NAF i Lillestrøm og har de to gangene vi har gjort fått det billigere fordi vi ikke behøver avgass testen (i tillegg til at vi er NAF medlemmer). Det har ikke vært noe problem hittill og sist gikk det uten anmerkning. Denne gangen var det "mer en 30% forskjell på høyre og venstre bakbrems" hvilket gjør at jeg får ta en tur innom Mekonomen med den.

Tror nok at Snapdrive rett og slett følte seg for inkompetente til å ta det, men prøv igjen, lat som om du ikke har ringt før og henvis til at det ikke har vært problem på andre verksteder inkl Snapdrive på Asker som Parsli skriver over.
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA