Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Finansiering nå Tesla/kampanje

Startet av bergen88, onsdag 25. april 2018, klokken 11:19

« forrige - neste »

1000kwh

Betal så mye du kan. Ikke forvent 0,25% rente i 10 år. DNB kommer kun til å sette opp denne renta, ikke ned

CaZpaH

Jeg fikk melding i nettbanken i dag med ny rente og videre betalingsplan. Mønsteret nå er renteøkning hvert halvår.

Har ikke på noen måte forventet at renten skulle holde seg på 0,25% og heller ikke at den skulle gå ned.

Har heller ikke så lang nedbetalingstid på lånet som mange av mine bekjente har. Spent på hvordan dette blir i lengden. Har heldigvis kalkulert at jeg tåler mye høyere rente enn dette. Men kjekt for andre her på forumet å vite om endringen da ikke alle får det med seg.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

krister461

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 12:39
Betal så mye du kan. Ikke forvent 0,25% rente i 10 år. DNB kommer kun til å sette opp denne renta, ikke ned
Betal så mye du kan? Med så lav rente er det mye bedre å betale andre lån, investere eller i det minste ha pengene på høyrentekonto.

Lånet skal følge normal rentebane, både opp og ned.

Kim-

Jeg har bestilt x'n som inventory som er forsinket, skulle egentlig fått den siste uken i september, men venter fortsatt. Ser at flere har fått renteøkningsbrev fra dnb. Har fått 0,99% nom rente ved kjøp. Skal jeg godta 0,25% økning i renten ved undertegning av lånekontrakt, eller bør jeg stå på mitt og kreve 0,99% før til neste rentehopp?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

zbk

Selger hos Tesla presenterte det som at de garanterte renta til levering, dvs at økninger mellom bestilling og levering ikke var ditt "problem". Men dobbelsjekk gjerne med din selger.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

CaZpaH

Sitat fra: Kim- på torsdag 18. oktober 2018, klokken 07:58
Jeg har bestilt x'n som inventory som er forsinket, skulle egentlig fått den siste uken i september, men venter fortsatt. Ser at flere har fått renteøkningsbrev fra dnb. Har fått 0,99% nom rente ved kjøp. Skal jeg godta 0,25% økning i renten ved undertegning av lånekontrakt, eller bør jeg stå på mitt og kreve 0,99% før til neste rentehopp?

Dobbeltsjekk før du signerer lånepapiret. Jeg signerte lånepapiret elektronisk dagen før jeg hentet ut bilen. Der skal det stå nominell rente, effektiv rente og hvilke beløp det blir i mnd. Jeg tviler på at du får med renteøkningen og at renten du ble oppgitt ved kjøp vil være gjeldende, men dobbeltsjekk det i papirene du får som du skal signere.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

CaZpaH

En rask oppdatering vedr. rentehoppene som har vært.

Det er en ting jeg stusser på. Og det er endringen som ble varslet i april og som trådte i kraft fra 26. mai. Det er at de bruker samme ordlyd som renteendringen som nå:

"Vi gjør en markedsmessig tilpasning og øker renten på lån til bil, båt og annen gjenstandsfinansiering
med x,xx %-poeng. Den nye renten gjelder fra xx. xxxxx xxxx."

Nå som styringsrenten økte med 0,25% så er det bare naturlig i mine øyne. Men da er det brått ikke naturlig med endringen som skjedde i april. Da forble styringsrenten uendret. Og derfor skurrer dette litt i ørene mine.

Samtidig ser jeg litt på lånekontrakten og finner følgende under pkt. 2.2 b) "Regulering av flytende rente):
"Kredittgiver kan ensidig forhøye rentesatsen når endringen er saklig
begrunnet ut fra disposisjoner fra Norges Bank som påvirker pengemarkedsrenten, endringer i obligasjonsrenten, annen kredittpolitisk
avgjørelse, eller endringer i det generelle rentenivå for
kredittgivernes innlån. Kredittgiver kan også ensidig forhøye rentesatsen når endringen er
saklig begrunnet ut fra hensynet til kredittgivers inntjeningsevne på
sikt, omstrukturering av kredittgivers innlån eller tilsvarende
særlige forhold på kredittgivers side, samt når endringen er saklig
begrunnet i en oppfølgning av myndighetenes syn på kredittgiveres
rentepolitikk. Endelig kan kredittgiver ensidig forhøye rentesatsen
når endringen er saklig begrunnet i individuelle forhold ved
kreditten, f.eks. når sikkerheter (pant, kausjon) er redusert i verdi,
eller når det er skjedd andre endringer på kredittkundens hånd som
gjør at kreditten medfører betydelig økt risiko for kredittgiver.
I den grad kredittgiver forhøyer renten under henvisning til forhold
som nevnt foran, skal kredittgiver som utgangspunkt sette renten
tilsvarende ned når det eller de forhold som begrunnet rentehevingen er bortfalt. Dette behøver likevel ikke skje hvis andre
omstendigheter som nevnt i pkt. 2.2 b) i mellomtiden har gitt grunnlag for å forhøye rentesatsen.
"

Samtidig ser jeg at noen har valgt å ta denne endringen som skjedde i april til finansklagenemda og fått mehold. DnB har godtatt dette og endringen har blitt trukket tilbake. Men da basert på skriftlig dokumentasjon fra Tesla på at renten skal følge styringsrenten. Men samtidig så leser jeg i pkt. 2.2b) at renten skal endres etter styringsrenten og at det kun er ekstraordinært dersom den ellers skal endres.

Jeg lurer på å ringe Dnb i morgen og høre med dem. Og evt. høre med finansklagenemda mtp. "saklig begrunnet". Noe jeg ikke syns ordlyden i den første rente-endringen er når de bruker den samme ordlyden om endringen som skjer ut fra styringsrenten.

Hva tenker dere? Har noen av dere prøvd med en klage til finansklagenemda?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

1000kwh

Jeg er med! Kjenner det irriterer meg at renta er økt 2 ganger allerede.

CaZpaH

Samtidig var styringsrenten 0,5 i april. Så kan jo være saklig endring til det sånn sett. Ser for meg at det er grunnen man vil få servert.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

Interessant. Men hvor finner dere lånedokumentene?

krister461



Sitat fra: CaZpaH på torsdag 18. oktober 2018, klokken 20:26
Men da basert på skriftlig dokumentasjon fra Tesla på at renten skal følge styringsrenten.

Hvor finner du dette?

CaZpaH

Sitat fra: krister461 på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:42


Sitat fra: CaZpaH på torsdag 18. oktober 2018, klokken 20:26
Men da basert på skriftlig dokumentasjon fra Tesla på at renten skal følge styringsrenten.

Hvor finner du dette?

Sluker den ikke rå da det var en på Teslanytt som skrev dette. Selv har jeg ikke noe fra Tesla om at renten skal følge styringsrenten. Jeg forholder meg til lånepapirene jeg signerte og brevene jeg får om endring av rente.

Disse finner dere når dere logger dere på dnb sin nettbank og går på meldinger. Men får kun meldingene opp ved bruk av PC eller skrivebordsversjon på mobilen.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

MG

Når jeg kjøpte var i kontakt med DNB skriftlig og muntlig for å avklare hvordan denne renten justeres. Svaret var at den skulle justeres tilsvarende andre billånsrenter med utgangspunkt i den gunstige renten.

archive.org (historisk nettiside arkiv) er det mulig å se hvordan prislisten til DNB så ut på forskjellige datoer, men det mangler info mellom 01.01.2017 og d.d. Det ser imidlertid ut til at renten var høyere i begynnelsen av 2017 og mener å huske at den ikke er økt siden jeg kjøpte i august 2017. Er vel ikke noen som tilfeldigvis har priser på alle billånene til DNB sommer / høst 2017?

Lånepapirene forplikter jo også til normal rentejustering. Jeg mener de kan velge å følge styringsrente, renten på andre billån eller NIBOR el. De kan ikke benytte enhver renteoppgang som mulighet til å sette opp denne renten raskere enn andre renter. Hvis de feks. hadde fulgt NIBOR må de også nedjustere lånerenten når den synker. Jeg har hatt BMW leasing med 1 % subsidiert rente. Den ble nedjustert til 0,5% på grunn av generell renteutvikling i markedet.

Det er ikke snakk om mye penger (enda), men ganske irriterende. Det virker også som de har forsøkt å tåkelegge dette mest mulig. Dersom de har en kalkulert med å gradvis øke denne renten mer enn andre mener jeg det er villedende markedsføring. Det hadde også vært interessant å se hvordan avtalen DNB / Tesla er utformet i forhold til subsidiering.

sveih

Noen som vet status her for lån til model 3? Kan bilen fullfinansieres med lav rente som for model x?

geear

Ikke i følge bestillingssiden, tror det var 2,90% og en god slump i innskudd hvis man tok lånevalget. Det kommer nok ikke før senere, når salget trenger mer drahjelp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA