Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Finansiering nå Tesla/kampanje

Startet av bergen88, onsdag 25. april 2018, klokken 11:19

« forrige - neste »

bergen88

Hei, er det noen som vet hvilke avtaler Tesla opererer med nå mtp finansiering av ny bil hos dem? Hva angår rente og løpetid. 0.25% kampanjen er vel «long gone»
Tesla S75 D Bestilt

CaZpaH

Sitat fra: bergen88 på onsdag 25. april 2018, klokken 11:19
Hei, er det noen som vet hvilke avtaler Tesla opererer med nå mtp finansiering av ny bil hos dem? Hva angår rente og løpetid. 0.25% kampanjen er vel «long gone»

Er vel 1,99% som er rentesatsen nå. 0,25% gikk ut for en stund siden nå, men har igjen allerede økt til 0,5% nominell rente.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Nuvolari

Sitat fra: CaZpaH på onsdag 25. april 2018, klokken 11:37
Sitat fra: bergen88 på onsdag 25. april 2018, klokken 11:19
Hei, er det noen som vet hvilke avtaler Tesla opererer med nå mtp finansiering av ny bil hos dem? Hva angår rente og løpetid. 0.25% kampanjen er vel «long gone»

Er vel 1,99% som er rentesatsen nå. 0,25% gikk ut for en stund siden nå, men har igjen allerede økt til 0,5% nominell rente.

Husker jeg hadde billån i DNB for mange år siden. Når jeg tegnet lånet var renta meget bra. Lavere enn boliglånsrenta. Mens boligrenta forble tilnærmet uendret ble renta på billånet hevet jevnt og trutt. Det tok ikke lang tid før renta på billånet var høyere enn boliglånsrenta. Da var det bare å flytte billånet inn i boliglånet. Men jeg tror det er mange som "sover" og lar billånet få løpe med etterhvert svært dårlige betingelser. Så viktig at alle med DNB sin superrente på 0,25% (nå 0,5%) følger med og refinansierer lånet på teslaen ethvert som renta ikke lenger er noen superrente.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

krister461

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 25. april 2018, klokken 12:27
Men jeg tror det er mange som "sover" og lar billånet få løpe med etterhvert svært dårlige betingelser. Så viktig at alle med DNB sin superrente på 0,25% (nå 0,5%) følger med og refinansierer lånet på teslaen ethvert som renta ikke lenger er noen superrente.
Nå kan ikke DNB endre renten fritt som de vil. Den må følge deres øvrige lån. Dvs. den vil ikke plutselig bli så høy at det lønner seg å refinansiere...

1000kwh

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 25. april 2018, klokken 12:27
Sitat fra: CaZpaH på onsdag 25. april 2018, klokken 11:37
Sitat fra: bergen88 på onsdag 25. april 2018, klokken 11:19
Hei, er det noen som vet hvilke avtaler Tesla opererer med nå mtp finansiering av ny bil hos dem? Hva angår rente og løpetid. 0.25% kampanjen er vel «long gone»

Er vel 1,99% som er rentesatsen nå. 0,25% gikk ut for en stund siden nå, men har igjen allerede økt til 0,5% nominell rente.

Husker jeg hadde billån i DNB for mange år siden. Når jeg tegnet lånet var renta meget bra. Lavere enn boliglånsrenta. Mens boligrenta forble tilnærmet uendret ble renta på billånet hevet jevnt og trutt. Det tok ikke lang tid før renta på billånet var høyere enn boliglånsrenta. Da var det bare å flytte billånet inn i boliglånet. Men jeg tror det er mange som "sover" og lar billånet få løpe med etterhvert svært dårlige betingelser. Så viktig at alle med DNB sin superrente på 0,25% (nå 0,5%) følger med og refinansierer lånet på teslaen ethvert som renta ikke lenger er noen superrente.
Så vidt jeg vet kan man ikke flytte billån.

Ingen hensikt å bake bilen inn i huset hvis boligrentene også øker.


Mr Oizo

Sitat fra: krister461 på onsdag 25. april 2018, klokken 18:29
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 25. april 2018, klokken 12:27
Men jeg tror det er mange som "sover" og lar billånet få løpe med etterhvert svært dårlige betingelser. Så viktig at alle med DNB sin superrente på 0,25% (nå 0,5%) følger med og refinansierer lånet på teslaen ethvert som renta ikke lenger er noen superrente.
Nå kan ikke DNB endre renten fritt som de vil. Den må følge deres øvrige lån. Dvs. den vil ikke plutselig bli så høy at det lønner seg å refinansiere...
Det skal vel litt til før DNB har hevet så mye at det lønner seg å flytte. Billigste billånet ut fra en liste er DNB grønt billån 0% EK 10 år nedbetaling, 600 tusen eff rente på 4.56%.
Det er vel ikke så mange som tar billån til over 5-6 %, da blir det nok å låne opp på boligen for de fleste vil jeg tro.

Nuvolari

Sitat fra: krister461 på onsdag 25. april 2018, klokken 18:29
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 25. april 2018, klokken 12:27
Men jeg tror det er mange som "sover" og lar billånet få løpe med etterhvert svært dårlige betingelser. Så viktig at alle med DNB sin superrente på 0,25% (nå 0,5%) følger med og refinansierer lånet på teslaen ethvert som renta ikke lenger er noen superrente.
Nå kan ikke DNB endre renten fritt som de vil. Den må følge deres øvrige lån. Dvs. den vil ikke plutselig bli så høy at det lønner seg å refinansiere...

Selvsagt kan DnB endre renten som de vil.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

krister461



Sitat fra: Nuvolari på onsdag 25. april 2018, klokken 22:15
Selvsagt kan DnB endre renten som de vil.
Selvsagt kan de ikke det. Da ville jo verdien av en kampanjerente vært minimal.

Nuvolari

Sitat fra: krister461 på onsdag 25. april 2018, klokken 22:19


Sitat fra: Nuvolari på onsdag 25. april 2018, klokken 22:15
Selvsagt kan DnB endre renten som de vil.
Selvsagt kan de ikke det. Da ville jo verdien av en kampanjerente vært minimal.

Så hvem skulle gripe inn å diktere DnB sin rente?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

krister461

Nå blir det nok ikke nødvendig med noen diktering, men finansklagenemnda er en naturlig første instans dersom DNB mot formodning skulle komme med en usaklig renteheving.

Øyvind.h

Lånet er solgt som et lån som følger annen tilsvarende finansiering. Samt blant annet med forbehold om tilstrekkelig sikkerhet.

Det betyr at når ordinære billån settes opp så kan DnB sette opp renten på Tesla-lånet.
Og de kan faktisk sette opp renten etter kort tid dersom de mener bilen har mindre verdi enn lånets pålydende. Men akkurat det er nok en sikring fra DnB side og ikke noe de faktisk vil bruke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh



geear

Kampanjerenta var et kupp samme om den har steget 0,25%, som øvrige billån. Nå står (iallfall deler av) pengene heller i aksjer, som så langt i år har gitt 15% avkastning.  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA