Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget

Startet av tepe2, søndag 22. april 2018, klokken 13:56

« forrige - neste »

APOlsen

Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 17:11
Høres bra ut. Men når jeg snakker brukt bil så mener jeg i prisklasse rundt 200.000, helst under. Golf 2015 under 200.000 vs BMW i3 2014 under 200.000 f.eks.

OK. Med i3 så er i alle fall min opplevelse at det er en fantastisk bil og at rekkevidden er omtrent 90% av oppgitt rekkevidde (NEDC).

Kjører du gjennom bom til og fra jobb? Hvis ikke går det jo an å skaffe seg en billig bensinbil a la Citroen C1/Toyota Aygo i en mellomperiode og spare litt ekstra. Hvis ikke hadde jeg personlig nok godt for i3 (60Ah) med de forutsetningene du har oppgitt. E-Golf som andrevalg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

tepe2

Ja, jeg kjører dessverre gjennom bom til og fra jobb. Om jeg ikke skulle hatt elbil nå, så hadde jeg kjøpt brukt Golf diesel med firehjulsdrift. Ser frem til den dagen firehjulsdrift er mer utbredt på elbiler.

...

#17
...

tepe2

Ønske om appstyring er først og fremst for å kunne varme opp bilen akkurat når jeg ønsker. Når jeg parkerer bilen er det ikke alltid jeg vet når jeg skal ta den i bruk igjen. Dersom jeg skulle velge bort appstyring måtte det være fordi Kia eventuelt hadde noen store fordeler de andre ikke har. Bor i nord. 12-15 minus i perioder er ikke uvanlig.

minibiti

Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 17:40
Ønske om appstyring er først og fremst for å kunne varme opp bilen akkurat når jeg ønsker. Når jeg parkerer bilen er det ikke alltid jeg vet når jeg skal ta den i bruk igjen.

On some cars, you can start the conditioning from the key if you are not too far away (like maybe max 50m).
so if you are parked not too far from your house/flat, it could work...
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

...

#20
...

AppleKnocker

For under 200 laken ville jeg vurdert en Leaf 30kwh. Den har app og ihvertfall 30% lenger rekkevidde enn 1.gen Golf/i3. Men den er mindre spennende og påkostet enn de to og ser generelt ut som en påkjørt frosk.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ebe

Sjekk hvordan en Zoe vil fungerer med lading der du vil lade mest. Det høres ut som en bil som skulle passet godt til ditt bruk.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tepe2

Fine tilbakemeldinger folkens, takk for det.

Nå vet ikke jeg hvilke biler man kan starte varmer med nøkkelen om man er innenfor rekkevidde. Men det kunne forsåvidt fungert. Har jo webasto/parkeringsvarmer til min dieselbil idag med lignende løsning. Liten fjernkontroll på nøkkelhanken.

Focus er for lang. Leaf, påkjørt frosk :D, er også i lengste laget. Ioniq er 447 cm.

Jeg var ikke klar over at Leaf har såpass bedre rekkevidde enn Golf.

De bilene jeg vet om nå som er kort nok er : Golf, i3, Soul og Zoe.

Har alle brukte Golfene samme spesifikasjoner mtp motor/kapasitet/rekkevidde/forbruk. Kun en versjon av bilen frem til 2018? Samme spørsmål kan gjelde for de andre 3 bilene også. Det aner meg at svaret er ja, men greit å få bekreftet.


02jan

Har nå 90.000 km på min 60ah i3, uten noe tull.

Fordel med brukt i3 ( innen ditt budsjett ) , er at du slipper å bekymre deg over de første rustflekker i karroseriet, i3 kan ikke ruste.

For en bil på 4 meter, er ikke bakdørløsningen noe hverken jeg eller sjefen i baksete tenker på , kunne ikke tenkt meg 4 små dører.
Du sitter passe høyt, og bilen har bra framkommelighet på vintervei.

Klimaanlegget og varme/kjølesystemet til hovedbatteri ,fungerer meget godt. Appstyring av disse funksjoner er noe av fordelen med elbil. Har ikke skrapt is av rutene noen gang. Vinter her ligger på -5 til -15 og i perioder ned mot 30.

På de kaldeste dagene regner jeg ikke med å klare mer en 8 mil, men opp mot  at det er mulig å få tak i i3/egolf til 16/170'kr, så kan det være økonomi i å akseptere hurtiglading noen få minutter noen ganger i året, opp mot tilsvarende dieselbil i samme prisklasse.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

APOlsen

Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 20:21
Fine tilbakemeldinger folkens, takk for det.

Nå vet ikke jeg hvilke biler man kan starte varmer med nøkkelen om man er innenfor rekkevidde. Men det kunne forsåvidt fungert. Har jo webasto/parkeringsvarmer til min dieselbil idag med lignende løsning. Liten fjernkontroll på nøkkelhanken.

Focus er for lang. Leaf, påkjørt frosk :D, er også i lengste laget. Ioniq er 447 cm.

Jeg var ikke klar over at Leaf har såpass bedre rekkevidde enn Golf.

De bilene jeg vet om nå som er kort nok er : Golf, i3, Soul og Zoe.

Har alle brukte Golfene samme spesifikasjoner mtp motor/kapasitet/rekkevidde/forbruk. Kun en versjon av bilen frem til 2018? Samme spørsmål kan gjelde for de andre 3 bilene også. Det aner meg at svaret er ja, men greit å få bekreftet.
Så vidt jeg vet er det bare utstyrsnivået som skiller internt hos i3 og E-Golf. Leaf finnes med to forskjellige batteripakker (24kWh og 30kWh, mener jeg). Usikker på når den store batteripakken kom til Zoe.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Panduck

#26
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 20:21
Har alle brukte Golfene samme spesifikasjoner mtp motor/kapasitet/rekkevidde/forbruk. Kun en versjon av bilen frem til 2018? Samme spørsmål kan gjelde for de andre 3 bilene også. Det aner meg at svaret er ja, men greit å få bekreftet.

Alle biler har fått oppgradert batteri, slik at de nyeste har lengre rekkevidde enn tidligere generasjon(er). i3 har 33kWh, egolf har 36kWh, Zoe har 40kWh, så du vil vel kunne finne brukte biler av alle varianter for alle 3. Jeg vil som sagt sterkt anbefale å kjøpe en med oppgradert batteri, uansett hvilken bil du kjøper. Jeg ville tenkt meg grundig om før jeg kjøper en bil med de ladebegrensningene en Zoe har.

Panduck

Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 17:12
Rekkevidden på disse to brukt, er vel nokså lik. Men i3 lader noe raskere? Golfen normalt design. Litt skeptisk til bakhjulsdrift og bakdørene på i3.

På første gen eGolf har man 3.6kW AC lader, mens i3 har 7.2kW AC lader. Det betyr selvfølgelig kun noe når du har tilgang til ladepunkt med mer enn 3.6kW. Ny eGolf tror jeg lader på 7.2kW, mens ny i3 lader på 11kW.

Jeg har ikke hatt noe problem med bakhjulsdrift, selv på sikkelig vinterføre. Dette er vel mer et problem på "vanlige" biler med tyngre motor foran? Når vekt er mer likt fordelt, har man ikke samme ulempe med bakhjulsdrift.

AppleKnocker

Hvor kom dette lengdekravet fra igjen? Har du 4m lang garasje... :P
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tepe2

Lengdekravet har med der jeg parkerer å gjøre. Forbanna trangt. Golfen er mitt utgangspunkt fordi jeg liker bilen. Den er ca 425 meter lang. Så skal jeg ha en annen bil bør den ikke være mange cm lengre enn Golf. (Jeg har ikke Golf idag. Har en bil som er lengre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA