Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er det slutt nå?

Startet av ToreR, lørdag 21. april 2018, klokken 16:08

« forrige - neste »

ToreR

Da vi for en uke siden ladet på Fortum v/MaDonald, Rådalen, fikk vi det gule varsellyset, en bil med utropstegn i.  Etter hjemkomst og neste dag var alt normalt igjen.

I går ladet vi på  Klostergarasjen mens vi spiste og var på kino. Etterpå var batteriet omtrent helt oppladet. Men det luktet svidd, og det samme lyset viste seg igjen.

Vi kjørte hjem, og satt bilen på vår 16A hjemmelader. I morges luktet det sterkt svidd. Lysene (alle) kom på. Men så skjer det ingen ting. Batteriet er fullt, ventilasjon lar seg kontrollere. Dørvarsling fungerer. Vår ikke-fungerende håndbrekk (rustne wirer) lar seg ikke lenger styre «av».

Det er mulig å skru av igjen display ved å ta fot vekk fra brems og trykke startknapp. Men ikke med foten på bremsen. Etter lufting, og bilen i ro uten ladekabel en times tid, er det på ny sterk svilukt i bilen.

Dette virker kostbart. Så det spørs om ikke eventyret er over nå ... :'(



tomrh

Luktet det svidd elektronikk eller svidde bremser?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ToreR

Definitivt elektronikk. Så det nesten svidde i øynene.

leafnor

Heldig den ikke har tatt fyr. Kan være hva som helst i det elektriske. Feilkoder lest ut på OBD kan kanskje gi et hint.
Uansett, gratis er det nok ikke å få orde på den.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Smiling when sailing

Hvis ikke lukten blir igjen, kan det være relativt billig å fikse med brukte deler. Siden lukten og problemene bare kom under lading, mens bilen kjørte etterpå antar jeg at det har med lading å gjøre. Siden lukten høres ut som å være verst inne i bilen og ikke under panseret så kan det være selve laderen som sitter bak baksete i de første leafene som jeg antar du har. Den kan skiftes relativt enkelt mens jeg ikke vet om den må tilpasses bilen med Nissan consult eller hva det heter. Så er spørsmålet hvorfor den begynte å gå varm mens den ladet. Den er vannkjølt, så jeg ville sjekke kjølevæskenivået under panseret et sted. Er det nok kjølevæske ville jeg sjekke funksjon til vannpumpe før skifting av lader.
Obs. Jeg har ingen peiling på verken elbiler eller biler. Jeg videre antok at du har en første generasjonsleaf og ladet med AC da problemene oppstå. Selv har jeg ikke hatt problemer med bilen enda... Men har satt inn to tilleggsladere som går på samme kjølevannskretsløp.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

ToreR

Takk. Du har nok noe peiling :-). Har gen 1, ja. Lukten sitter i også mens den ikke lader. Men om den bare kommer fra skadet del som nå er kald, eller fremdeles utvikles vet jeg ikke. Ante ikke at det var kjølevæske der bak. Det KAN se ut som det er væskesøl rundt beholderen midt under frontruten, rett under panseret. KAN kanskje være en sammenheng. Og brukt utstyr kan være en idé.

leafnor

#6
Fikk med til å huske en video. Her en kar som viser både hvordan en kan sjekke om lader om bord kan være synder, hvordan den byttes, og til og med hvilken komponent som feilet. 

https://www.youtube.com/watch?v=5R4dGg8nIUs

Og en annen har vist mer grillede komponenter fra lader som sikkert kan gi lukt.

https://imgur.com/a/nTeO4

Brukt lader ligger på nettet til 2000,-

https://www.nbfbildeler.no/nbf//Bildeler/nissan/leaf/styring-kontrollboks/styreenhet-ovrig/434574105
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ToreR


ToreR


Burger

Håper det blir billig å reparere
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jsa061

Tipper det er batteriet ( 12 volt ) som er dødt eventuelt laderen til dette. Fikk noen meget spenstige lyder og svi-lukt når mitt 12 volt batteri hadde lav spenning.

ToreR

Sitat fra: jsa061 på onsdag 25. april 2018, klokken 09:53
Tipper det er batteriet ( 12 volt ) som er dødt eventuelt laderen til dette. Fikk noen meget spenstige lyder og svi-lukt når mitt 12 volt batteri hadde lav spenning.

Ja, i så fall KAN det være en mulighet. For bergningsmannen hadde med 12V, som trengtes til å få av parkeringsstilling for å få buksert bilen ut. Og mens den ble koblet på, så jeg at høyspentbatteriet fremdeles var fullt. Lurer litt på hvorfor lav batterispenning skal gi svilukt og så spesielle symptomer. Men har jobbet nok med elektro at jeg ikke vil utelukke det.

Verksted har lovet fasit i dag. Venter i spenning!

jkirkebo

Sitat fra: ToreR på onsdag 25. april 2018, klokken 12:13
Sitat fra: jsa061 på onsdag 25. april 2018, klokken 09:53
Tipper det er batteriet ( 12 volt ) som er dødt eventuelt laderen til dette. Fikk noen meget spenstige lyder og svi-lukt når mitt 12 volt batteri hadde lav spenning.

Ja, i så fall KAN det være en mulighet. For bergningsmannen hadde med 12V, som trengtes til å få av parkeringsstilling for å få buksert bilen ut. Og mens den ble koblet på, så jeg at høyspentbatteriet fremdeles var fullt. Lurer litt på hvorfor lav batterispenning skal gi svilukt og så spesielle symptomer. Men har jobbet nok med elektro at jeg ikke vil utelukke det.

Verksted har lovet fasit i dag. Venter i spenning!

Jeg tipper det er den der "DC-junction box" eller hva den nå heter. Svakt punkt. Når den ryker faller DC-DC ut, og da blir det lav spenning på 12V batteriet. Ikke får man satt bilen i Drive, og ikke fungerer laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Måleren for høyspenningsbatteriet er ingen "flotør" som i en bensintank, men teller strøm inn og ut av batteriet. Sier dermed intet om tilstanden.

Ta gjerne kontakt om du trenger noen av komponentene som finnes i høyspentbatteriet. Har brukte deler i hylla.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

ToreR

Det er laderen bak som er røket, sier verkstedet nå. Noenogtredve tusen m mva. ferdig montert. Til dette kommer også 8.000,- til nye bremsevaiere til P-brems.

Mulig vi må be om bud på bilen fra hobbymekkere. For det er sikkert mye å hente på en bil som bør kunne selges for 60.-80.000,-  Eller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA