Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ECO mode vs EV mode

Startet av toreml, fredag 20. april 2018, klokken 22:20

« forrige - neste »

toreml

Har en Outlander 2018 - og har sett at det både er en ECO mode knapp og en EV knap.
Hva er forskjellen på disse to?

Hva er anbefalt da? ECO / EV eller evt å kjøre på B5 for å få mest ut av systemet?
Skal kjøre Oslo - Strömstad og når jeg kjører så er det lite trafikk, regner med ett snitt på 100 - 120 km/t



Tempus

Hei toreml.

Har selv en 2017 modell.

EV knappen bruker jeg alltid på turer under 35km og kjører dermed kun elektrisk.
Bensinmotoren (ICE) vil likevel starte om varmeapparatet er på høy effekt (hvis jeg har glemt å forvarme om vinteren) eller gasspedalen trykkes til bunns.

Selv starter jeg alltid med varmeapparatet av.  Skrur det eventuelt på når jeg er i fart på hovedveien.
Hvis jeg vil ha varmeapparatet på fra start, uten at ICE skal starte, bruker jeg gjerne ECO knappen.  Jeg mener å ha lest at ECO reduserer strømforbruket til varmeapparatet i tillegg til at akselerasjonen blir redusert.

Ratthendlene til regenerering bruker jeg mye da det er mye bakker og fartshumper på europaveien jeg kjører til daglig.
Bruker B0 og ruller istedenfor å regenerere og akselerere om hverandre på flatmark.
Bremsene bruker jeg stort sett kun ved stans.
Bråbremser minst en gang i uka for å hindre at bremsecaliperne ruster fast, noe jeg gjør uansett biltype.

Må nevne at grunnen til at jeg aktivt bruker bilens funksjoner er at jeg lar det gå sport i å kjøre mest mulig elektrisk, er motorinteressert og sliter med å synes at det er greit at ICE stadig starter og stopper før motoren oppnår vanlig arbeidstemperatur. (Kald bensinmotor bruker mer bensin enn varm motor).

På lengre turer lar jeg automatikken styre det meste, gjerne også med den adaptive cruisekontrollen.
Bruker ECO knappen noe men vil unngå å glemme å slå den av før forbikjøringer.
Bruker CHARGE før lange bratte stigninger under 70km.t da jeg tror det er mindre økonomisk å lade ved høyt turtall.

Min måte å bruke bilen på er ingen fasit.
Kanskje andre har bedre svar.

Thomas

Jørund

#2
Sitat fra: Tempus på lørdag 21. april 2018, klokken 00:24
Hei toreml.

Har selv en 2017 modell.

EV knappen bruker jeg alltid på turer under 35km og kjører dermed kun elektrisk.
Bensinmotoren (ICE) vil likevel starte om varmeapparatet er på høy effekt (hvis jeg har glemt å forvarme om vinteren) eller gasspedalen trykkes til bunns.

Selv starter jeg alltid med varmeapparatet av.  Skrur det eventuelt på når jeg er i fart på hovedveien.
Hvis jeg vil ha varmeapparatet på fra start, uten at ICE skal starte, bruker jeg gjerne ECO knappen.  Jeg mener å ha lest at ECO reduserer strømforbruket til varmeapparatet i tillegg til at akselerasjonen blir redusert.

Ratthendlene til regenerering bruker jeg mye da det er mye bakker og fartshumper på europaveien jeg kjører til daglig.
Bruker B0 og ruller istedenfor å regenerere og akselerere om hverandre på flatmark.
Bremsene bruker jeg stort sett kun ved stans.
Bråbremser minst en gang i uka for å hindre at bremsecaliperne ruster fast, noe jeg gjør uansett biltype.

Må nevne at grunnen til at jeg aktivt bruker bilens funksjoner er at jeg lar det gå sport i å kjøre mest mulig elektrisk, er motorinteressert og sliter med å synes at det er greit at ICE stadig starter og stopper før motoren oppnår vanlig arbeidstemperatur. (Kald bensinmotor bruker mer bensin enn varm motor).

På lengre turer lar jeg automatikken styre det meste, gjerne også med den adaptive cruisekontrollen.
Bruker ECO knappen noe men vil unngå å glemme å slå den av før forbikjøringer.
Bruker CHARGE før lange bratte stigninger under 70km.t da jeg tror det er mindre økonomisk å lade ved høyt turtall.

Min måte å bruke bilen på er ingen fasit.
Kanskje andre har bedre svar.

Thomas
Bare en liten kommentar angående ICE og varmeapparat. Motor starter ikke om du ikke trykker på defrostknappen så lenge du er i EV-mode.


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

Hvilken påvirkning er det på eksosmotoren om en bor 20 km fra motorveien og skal akselerere ut på den en kjølig vårdag?

Ser for meg at det blir lite tid til oppvarming av motoren før en forlanger kreftene den tilbyr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erik e

En ny Mitsubishi bensin motor (uten turbo) er bombesikker selv om den belastes kald . Andre merker også. Litt gammeldags tenking. Om det gjøres hver dag i 10 år er det kanskje en forskjell på forvarmet motor når det gjelder slitasje . Tips. Kjør bil og ikke tenk på motoren. Følg med på trafikken.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Kraftir

Jeg har en 2018mod PHEV. Brukte ECO litt i starten men det eneste jeg har følelsen av at knappen gjør, er å redusere klimaanlegget noen grader og koble ut el-motor på 2 hjul.
Mest sannsynlig bak. Bruker den aldri lengre. EV brukes som tidligere nevnt på alle turer under 30-40km.

hELgenen

Kjører en 2019 modell,dvs fruen kjører den for det meste da jeg kjører hel elektrisk..Når jeg derimot kjører den så kjører jeg alltid på EV så langt det går. Når motoren slår inn lar jeg den gå på auto og følger med på batteriet,og når jeg nærmer meg mål skrur jeg inn EV igjen for å tyne siste rest ut før lading. Vet ikke om dette er beste måte å redusere driftskostnadene på,men i mitt hodet så synes jeg det. Dersom bilen kommer hjem med strøm på tanken så har en jo ikke utnyttet potensialet mener nå jeg.  Siden strøm er vesentlig billigere enn bensin så må tomkjøring av batteriet gå vesentlig ut over virkningsgraden skal det lønne seg å ikke tømme batteriet. ECO gjør bilen daff,ikke noe å satse på spør du meg...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA