Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd - Pendler-elbil 150km

Startet av Per2Per, onsdag 18. april 2018, klokken 13:55

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Per2Per på torsdag 19. april 2018, klokken 20:36
Takker og bukker fortsatt for innspill. Likevel, det er jo blant anna en sak om vintertesting der Ioniqen som kjørte med klimaanlegget på ikke klarte mer enn 155km på vinteren. Det gjør meg skeptisk med tanke på at det er omtrent samme avstand jeg skal klare å tilbakelegge.
Se video nr 1 v 37min. Otta Bergkåk 163 km 145 meter stigning og 10% igjen på batteriet i -6 kuldegrader vinterkjøring. Ioniq'en har marginer til å klare din kjøring. Spesielt en rute du kjører ofte. Da vet du akkurat hvordan du skal kjøre og hvor mye du har igjen. Kjører du alene, så velger du «only driver» instilling på klima, så sparer du litt mer strøm uten å ofre komfort. No problemo!  Men du må selvsagt prøvekjøre ruta selv innen du bestemmer seg.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

AppleKnocker

150 km rekkevidde om vinteren i hastigheter på 90 km/t er ikke et problem med Ioniq.

Sjekk gjerne Ioniq testene fra Tesla bjørn:
1) 140km rekkevidde på motorvei i 110 GPS fart (115 på speedo) i minus 10 og kaldere
2) +200 km rekkevidde med økokjøring på motorvei på vått underlag i minus 3-4. Våt vei suger batteri!
3) 160 km på motorvei i konstant 90 km GPS i minus 10

Varmeapparatet var på i alle testene.


https://www.youtube.com/watch?v=Y7CL5hCSwUI

https://www.youtube.com/watch?v=lA0nBKjIIrs

https://www.youtube.com/watch?v=DoJ8qBMrmJg&t=496s
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Per2Per

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er jo en "noob" på dette. Et generelt elbilspørsmål: Er det strømtap over tid? La oss si at jeg kjører en ioniq til halvparten av rekkevidda, parkerer og drar ei uke på fjelltur. Kan en forvente at batteriene har tapt mye i mellomtida?

DBR

Tesla sine biler taper seg endel. Men andre biler (kan bare snakke for leaf, egolf or ioniq) taper seg ingenting. Tror kanskje jeg så 1km mindre med Leaf når den sto i 1 1/2uke. Det er altså ikke et problem

brako79

Kan vel sette Tesla i dvale, da taper den vel ikke seg så mye?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Elbil fundamentalist

Vår Tesla står å taper seg litt hele tiden, men det er mulig å minimere dette ved å skru av allway connected cabin heat protection etc. samt ikke «vekke» opp bilen med app'n. Viktig å gjøre på flyplassparkering, om du ikke har ladeplass.

Nissan Lead har omtrent ikke tap avslått, kan stå i mnd. Hva Ioniq gjør vet jeg ikke.

Motorveikjøring bruker mye mer strøm, men alle motorveier er dekker av «ladekorridorer» så unntaksreglene kan enkelt løses, men å legge opp til daglig hurtiglading utnytter ikke de gledene det er med å eie elbil, hvor å fylle drivstoff i hverdagen forsvinner, mot å bruke 2 sek på å plugge inn bilen hjemme.

150 hver dag gir enorme besparelser vs fossilbiler og de fleste med slikt bruksmønster er vel best tjent med Tesla egentlig, selv om billigere biler kan gjøre jobben til lavere kost. Du skal kansje ut runde etter jobb, en omvei hjem pga andre ærend etc. Bruktmarkedet er bra på Tesla, og de kjører langt også. 85 batterier er av beregnet til 800k km eller 25 år levetid. Så det er muligheter for å plukke opp en entusiast eier Tesla med en del km på nakken for en billig penge. Det er ihvertfall et bilvalg du vil bli helt fornøyd med. Ingen, eco kjøring, kan bruke bilen som nr1 bil etc etc
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Per2Per

Gode Tesla-poenger, men for å få en "rimelig" Tesla, betyr det privatkjøp og bakhjulsdrift. En kan si hva en vil om alskens sytemer, men bakhjulsdrift og lumske nord-norske vinterveier er ikke en kombinasjon jeg kjøper.

Zoe40

Hei.
Vi kjøpt i vinter en Renault zoe 40. Vi har brukt denne til og fra hytta.  Dit er de 20 mil. Har kjørt hjem i ca -15. Totalt forbruket var 30kwh. Som gir 1.5kwh pr mil. En god del lavere enn både Ampere og Leaf.
Bilen er lit stumpete på telefonen men ellers ok:)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Elbil fundamentalist

#38
Enig med Zoe40 her. Egentlig en nobrainer om man ønsker seg en pendlerbil med mest rekkevidde for penga. Er vel strøm igjen til både ærend og omveier hjem.

Kampanje på gang også: https://renault.no/kampanjer/zoe-mest-rekkevidde?gclid=Cj0KCQjwn-bWBRDGARIsAPS1svtghA-WEVzeYiU3sY5VBwD0bVvBuUC6l4-dkcPou-6QHqsqyb69WKwaAvlREALw_wcB
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Zoe40

Sitat fra: lommelun på onsdag 18. april 2018, klokken 23:06
Sitat fra: Barskog på onsdag 18. april 2018, klokken 22:51
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 18. april 2018, klokken 22:17
Nok en tråd hvor alle anbefaler det de selv har 8)

Siden jeg blant annet har hatt trilling, Leaf 24kw, Zoe 40kw, I3 og Ioniq melder jeg meg på.

Ikke se deg blind på batteristørrelse. Under de fleste forhold går Ioniq lengst av elbilene med unntak av Tesla og Ampera-e.

Kjører du på motorvei? Case closed - Ioniq.
Jeg er nok litt ubevandret i dette, men går Ioniq virkelig enda lenger enn ZOE 40 KWh? Skulle gjerne gjort en test på akkurat det.
Ønsker Inger lange defuse avklaringer, bare rene fakta...

Ioniq er jo en bil....
Zoe er ei lita mus....

Zoe var aldri et alternativ for meg.
Jeg kjøpte Kia Soul fordi jeg skulle ha en bil fra en spesifikk forhandler og er svært fornøyd. Ville sikkert også vært superhappy med Ioniq...

150 km er forøvrig ikke 150km alltid. Er der flatt, bakkete, svingete osv osv?

Jeg har 3,5 mil hver vei til jobb (over et «fjell» på 400m og har på de ukene jeg har hatt bilen ligger på er forbruk på ca 1,6 kw på mila. Når vi passerte 0 grader så er jeg på rundt 1,4kw.
Så med min veistandard så ville 150km
Om dagen gått superfin med Kia Soul.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tja. Når der gjelder utseendet ser vel Zoe'n ut som småbiler flest. Ioniq'en er vel mer for de som sverger til bildesign fra midten av nitti åra

Per2Per

Fortsatt takk for innspill. Jeg må si at Ioniq peker seg mer og mer ut. Zoe har i utgangspunktet et design jeg misliker (men var beredt til å akseptere), og selv om den vanlige ruta vil gå bra, så blir den ladinga et praktisk problem de gangene vi trenger bilen til noe annet.

Ioniq holder på den vanlige ruta. I ekstremtilfeller, der det kan hende at jeg ikke får lada på jobb, og det er - 25, så er det 50kw på ruta. Mange dager vil det ikke bli. Og jeg har ev. bensinbil til de få dagene.

Leaf synes jeg er en rar bil, Tesla er for dyrt. Vente på Niro og Kona, eller større batteri til Ioniq? Jeg tviler, det er alltid noe nytt å vente på. Dyrere blir de vel også, og en Ioniq med større batteri? Bra, men effektiviteten må jo gå ned?

SveinJ

Jeg pendler 160 km t/r hver dag med i3. Jeg kan lade på jobben, så det er ikke noe problem med rekkevidde. Har imidlertid prøvd å kjøre uten å lade for å se om det var nok energi, og det er det. Selv om det noen ganger er lite igjen.
Forbruk på vinteren ligger på ca 18,5 kWh/100km, noen ganger 20, med 22 grader i bilen. På sommeren mellom 12,5 og 15.
Ca 60 km går i 80, resten i ca 60 km/h.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Per2Per

i3 blir nok for liten, trang og dyr for meg.

bmw2002

Kjøpte selv en i3 med minste batteriet etter å ha fått beskjed om at det ikke var noe problem med rekkevidden til mitt bruk (ca 90km per dag) på vinterstid.

Men de dagene jeg ikke får ladet på jobb så sliter jeg med å nå dette på vinterstid.  Kjøring på motorvei drar mye strøm...  Nå er ikke dette noen krise ettersom vi får levert Jaguar I-Pace til sommeren, men jeg hadde byttet inn i3 i den nye 44kW versjonen som skal komme i vinter hvis ikke.

Anbefaler at man kjøper en bil som har GOD margin med mindre du tenker å kjøre 20 under fartsgrensa og med avslått varmeapparat.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA