Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

71 kr for elbiler fra Bærum Til Oslo i 2025

Startet av Vind, tirsdag 17. april 2018, klokken 11:28

« forrige - neste »

Vind

Østlandssendingen og Nettavisen satt kaffen fast i halsen i dag tildig.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/snart-ma-elbileiere-betale-i-bommene---ma-ut-med-70-kroner-dagen/3423441743.html

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kaGx6X/oslo-pendling-med-elbil-kan-koste-71-kroner-innen-2025

30 kr dagen "snart" og 71 kr fra 2025.  Ryktene er 200 kr for fosilbiler, men vi får se....
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Magnus Hansen

Det var vel åpenbart at dette måtte komme. Hadde det vært 200kr for fossilbiler og 0kr for elbiler, så ville alle som daglig kjører inn til Oslo bytte til elbil. De pengene hadde vært fort tjent inn.. Og da hadde man ikke fått inn en krone til å finansiere E18, Fornebubanen etc. Det hadde interessant å øke bompengene til disse satsene nå umiddelbart. Så tipper jeg trafikken hadde falt såpass at ny E18 ikke lenger er nødvendig..


Rollep

Man kan saktens lure på hvordan de har klart å få det til i resten av Europa, med kun vanlig moms på biler og omtrent ingen bomringer unntatt noen få byer der man må betale et mindre beløp, og da kun i rushtiden.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

arthur

Kanskje de ikke har kontantstøtte, barentrygd, 100% lønn ved sykdom og lave egenandeler ved legebesøk for å nevne noe?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amatøren

#4
De har vel også skjønt at man trenger bilen for at samfunnet ska fungere og det innbefatter at folk rekker forskjellige ting innenfor rimelig tid.

Da bruker de kun moderat rushtidsavgift for å spre trafikken for de som ikke absolutt må kjøre i verste rushet og ikke hard beskatning av bilister.


.......tror nå jeg.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rollep

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:21
Kanskje de ikke har kontantstøtte, barentrygd, 100% lønn ved sykdom og lave egenandeler ved legebesøk for å nevne noe?
De fleste land i Europa har mye av dette, spesielt de nordiske landene. Det de derimot ikke har er enorme olje og gass inntekter som de sylter ned på Wall Street istedenfor for å investere i infrastruktur ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

hanche

Kanskje er det også slik at vi i vårt langstrakte, tynt befolkede land har mer vei per innbygger enn andre land? Noen som vet? Slikt koster jo. Statistikken finnes sikkert, det er bare et spørsmål om å finne den.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

arthur

Når man leser noen innlegg her så skulle man tro at vi hverken har veier her i landet eller biler som kjører på dem? La oss heller se på hva fakta er mht biltetthet. alder på bilene osv så vil man kanskje se at det ikke ser så helt gærn't ut!
I tillegg har vi alle de velferdsordninger som noe annet land har, langt flere og bedre enn de aller fleste OG en stor formue på bok.

Men det vi er gode på er hva? Jo, å klage!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JorgenM

Snart må elbileiere betale i bommene...

Hva har skjedd med media?

Normalt ville da dette vært:

Snart må Teslaeiere betale i bommene...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på onsdag 18. april 2018, klokken 08:26
Snart må elbileiere betale i bommene...

Hva har skjedd med media?

Normalt ville da dette vært:

Snart må Teslaeiere betale i bommene...

Slapp av, så langt jeg har sett har disse sakene konsekvent vært prydet med bilder av Teslaer på vei gjennom bommen :p 
Model S 85D

Kårepåsporet

Alle er opptatt av hvor billig det er i alle andre land enn i Norge.
Skal vi innføre Europeisk gjennomsnittslønn i Norge?
Som en prøveordning?

PNR1A

Når man leser enkelte innlegg her så skal man tro at Norge har beste veier i verden, snittalder på bilene er maks. 2 år, ikke noe ventetid hos lege, tannlege er NESTEN gratis og at alle får en del av formue som er på bok hver måned rett på konto.

Tilbake til bomordingen som kommer i 2019. Har noen sett/hørt noe analyse hvordan skal dette påvirke handel og næring i Oslo? Hvis (når) det settes opp bomstasjoner mot Storo og/eller Alnabru, blir det mindre besøkende, dvs. mindre handel i disse områder? Hvor stor trykk blir det på kollektiv trafikk?

Nissan Leaf Nordic 30kWh

PK snekker

Er 70 kr så mye da?
Man sparer jo dette i forhold til at det ikke er noe avgift på strømmen.

Blir ikke noe dyrere enn å kjøre fossilbil i dag.

Målet er jo også at bilbruken går ned/bort så på lang sikt blir sikkert elbil i byene forbudt.
:police:
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Amatøren

#13
Sitat fra: PNR1A på onsdag 18. april 2018, klokken 10:25
....... ikke noe ventetid hos lege, tannlege er NESTEN gratis og at alle får en del av formue som er på bok hver måned rett på konto.

En gang vi var i Legoland måtte vi benytte oss av legevakt på grunn av sykdom (ca 10 år siden).

Personalet på hotellet beklaget seg veldig fordi vi var nødt til å reise til nabobyen Grindsted (ikke problem vi kjører alltid bil til Legoland). Da vi kom til legevakten så var det rett inn uten kø. Nok leger til å ta unna. Rask undersøkelse og så snart resultat av prøver var klare så ble det skrevet resept på antibiotika og som allerede da ble elektronisk overført til apoteket. Ettersom det var utenom vanlig åpningstid måtte jeg stå utenfor (sammen med de andre med samme ærend) på akkurat riktig klokkeslett for å bli sluppet inn for å bli ekspedert. Raskt og effektivt.

Og legen på legevakten beklaget seg over liten lege dekning jo lenger vest fra København man kom....... Hun sammenlignet det med Norge og jo lenger nord man kom i landet for hun hadde erfaring fra turnustid i Norge!

Ved fremvisning av helsekort fra Norge så var det ikke noe å betale. Ikke en gang egenandel. For det var betalt via folketrygden(!) det fikk vi opplyst.

******* Det var den avsporingen. *******
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

PNR1A

Sitat fra: PK snekker på onsdag 18. april 2018, klokken 10:50
...
Man sparer jo dette i forhold til at det ikke er noe avgift på strømmen.
...

Ikke gi dem flere idéer, takk:)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA