Tysk økonomiminister irritert på egne bilprodusenters manglende Tesla-matching

Startet av MrBacardi, man 16. apr 2018, kl. 19:40

« forrige - neste »

MrBacardi

https://www.n-tv.de/wirtschaft/Altmaier-verlangt-deutschen-Tesla-article20386034.html?mobile=false

Google translate fra tysk til norsk:

SitatAltmaier krever tysk Tesla

Peter Altmaier er ikke fornøyd med e-bilproduksjonen i Tyskland. Forbundsministeren for økonomi krever en rimelig elektrisk bil. Han lager en sammenligning med Tesla.

Forbundsminister for økonomi Peter Altmaier har krevd fra den tyske bilindustrien bygging av en rimelig elektrisk bil, som kan konkurrere med konkurransen fra Tesla fra USA. I et intervju med avisen "Bild" CDU-politiker sa når de blir spurt om sine konkrete krav til selskapene, "Ta med en modell på markedet, som har minst omfanget av en Tesla og også koster mindre."

Han spurte også bilprodusentene om å utvikle verdens beste IT-plattform og endelig komme inn i produksjonen av e-bilbatterier. "Fordi fremtiden med som god pengene er tjent millioner av kraftige elektriske batterier er nødvendig, må vi også en battericelle produksjon i Europa. Ellers ville vi akseptere at i fremtiden en stor del av verdien i Asia eller USA oppstår holdes her hos oss."

Selv om Daimler monterer batteriene for e-biler i Kamenz, beveger cellen som en grunnleggende byggestein seg fortsatt fra Asia. Billeverandøren Bosch besluttet nylig mot produksjonsceller.

Altmaier kritiserte selskapene i intervjuet samtidig for å være sent i overgangen til elbiler. "Selv fremtidens elbiler må bygges her, ettersom bilselskapene har nølt med uforståelig lang tid." For ikke å gå glipp av forbindelsen til internasjonal konkurranse, måtte selskapene investere høye "tosifrede milliarder" i denne sektoren.

Den truede med å kjøre forbudt dieseldrivere hoppet Altmaier. Han var enig med Federal samferdselsminister Andreas Scheuer, "at vi ikke vil ha forbud mot dieselbiler, fordi det må være noen straff for å gi de som har stolt på forsikringen om denne bransjen."

Virker som Altmaier har skjønt hva som skjer :) Vi får håpe den tyske bransjen tar grep.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

bno

Ikke med de leder produsenten har i dag. Man kan skjemes på Europas vegne. Mye snakk og pjatt. Ingen substans. Man skulle mensten tro at de håpet at dette ville gå over bare ne ventet lenge nok....

doldis1

SitatMye snakk og pjatt. Ingen substans

Naja, må huske på at Tyske politikere ikke har for vane å slenge rundt med store ord. Jeg synes han går langt når han går ut og omtrent forlanger Tyskproduserte biler som kan konkurrere med Tesla både på pris og rekkevidde...
Legg så til ønsket om Europeisk battericelleproduksjon..
Så avslutter han med å kritisere Tysk bilindustri for å være alt for sen med å omstille produksjonen til elbil å ha nølt uforståelig lenge med å ta opp konkurransen fra utlandet... Nokså rene ord for pengene, spør du meg...Denne manner ser nok hvor utrolig gæærnt dette kan gå..

geear

Sitat fra: bno på tir 17. apr 2018, kl. 22:28
Ikke med de leder produsenten har i dag. Man kan skjemes på Europas vegne. Mye snakk og pjatt. Ingen substans. Man skulle mensten tro at de håpet at dette ville gå over bare ne ventet lenge nok....
Ny direktør for VAG (som eier Audi, VW, Skoda, Porsche, Lamborghini, Seat, Bugatti, Bentley, Scania og sikkert noen jeg har glemt): http://money.cnn.com/2018/04/13/investing/volkswagen-new-ceo-herbert-diess/index.html

He also set a goal to sell 1 million VW-branded electric cars by 2025 and make Volkswagen "the leading manufacturer of electric cars."

Han skal også ha hatt en sentral rolle i forhold til BMW i3.

Motorwatt

Sitat fra: gr på ons 18. apr 2018, kl. 13:29
Ny direktør for VAG (som eier Audi, VW, Skoda, Porsche, Lamborghini, Seat, Bugatti, Bentley, Scania og sikkert noen jeg har glemt)

Her er hele listen:

Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Scania og MAN

Amoss

He also set a goal to sell 1 million VW-branded electric cars by 2025 and make Volkswagen "the leading manufacturer of electric cars."

Om målet er 1 million biler i 2025 så tror jeg nok ikke han når sitt andre mål om å bli "the leading manufacturer of electric cars".
Model S 85D

Kristian O

Sitat fra: Amoss på ons 18. apr 2018, kl. 15:40

Om målet er 1 million biler i 2025 så tror jeg nok ikke han når sitt andre mål om å bli "the leading manufacturer of electric cars".
Betyr «electric cars» hybrid og el i denne sammenhengen? Synes det er en gjenganger når det er snakk om framtidsvisjoner  ::)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

doldis1

Diess har tatt på seg et stort ansvar og får han gjennomslag for de ideer han har forfektet i media er det fremdeles et lite håp. En mer sannsynlig utgang på Ceo Diess er dessverre at han går før neste sommer og etterlater et konsern med gryende indre stridigheter og en aksjekurs i fritt fall..

Amoss

Sitat fra: Kristian O på ons 18. apr 2018, kl. 15:50
Betyr «electric cars» hybrid og el i denne sammenhengen? Synes det er en gjenganger når det er snakk om framtidsvisjoner  ::)

Antageligvis. Men selv om man tolker det så positivt som mulig så vil fortsatt 1 million rene elbiler i 2025 være en svært lavt ambisjon dersom man ønsker å være den ledende produsenten av elbiler.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på ons 18. apr 2018, kl. 16:13
Sitat fra: Kristian O på ons 18. apr 2018, kl. 15:50

Antageligvis. Men selv om man tolker det så positivt som mulig så vil fortsatt 1 million rene elbiler i 2025 være en svært lavt ambisjon dersom man ønsker å være den ledende produsenten av elbiler.

Særlig om det er snakk om 1 million elbiler innen 2025 og ikke 1 million elbiler i 2025. Tesla har vel fort produsert noe sånt som 5 millioner elbiler innen den tid. Kanskje betydelig mer også. Tipper de ligger på en produksjon på minst 1 million årlig i 2025.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

doldis1

Nå er det nok ikke bare VW Altmaier er skuffet over. Se på gutta i Daimler, sølv i håret, gull i tenna og bly i ræva...og en bitteliten skvett diesel i i kaffen.. De hadde jo en liten elbil....men det har de sluttet med, isteden kommer de med en hybrid med en svær dieselmotor i  :laugh:     Snakker om å være i utakt med tiden ...

Men stil har de, skal jeg tippe kommer disse gutta til å kjøre rykende inn i solnedgangen med høy sigarføring og jukseprogramvaren frakoplet....

bno

Sitat fra: Doldis1 på ons 18. apr 2018, kl. 09:13

Naja, må huske på at Tyske politikere ikke har for vane å slenge rundt med store ord. Jeg synes han går langt når han går ut og omtrent forlanger Tyskproduserte biler som kan konkurrere med Tesla både på pris og rekkevidde...
Så avslutter han med å kritisere Tysk bilindustri for å være alt for sen med å omstille produksjonen til elbil å ha nølt uforståelig lenge med å ta opp konkurransen fra utlandet... Nokså rene ord for pengene, spør du meg...Denne manner ser nok hvor utrolig gæærnt dette kan gå..

Da her nok jeg vært litt keitetet i formuleringen. Jeg er ening i ditt synspunkt og at øko. ministeren kommer med rene ord for penga. Jeg mente at "Mye snakk og pjatt. Ingen substans" kom fra ledelsen hos toneangivende Tyske bilprodusener. Beklager!

doldis1

Sitat fra: bno på ons 18. apr 2018, kl. 18:41
Sitat fra: Doldis1 på ons 18. apr 2018, kl. 09:13

Da her nok jeg vært litt keitetet i formuleringen. Jeg er ening i ditt synspunkt og at øko. ministeren kommer med rene ord for penga. Jeg mente at "Mye snakk og pjatt. Ingen substans" kom fra ledelsen hos toneangivende Tyske bilprodusener. Beklager!

Jeg skulle vel forstått det  ;)  Beklager tilbake !

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA