Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er smertegrensen på pris?

Startet av birgerdammen, fredag 13. april 2018, klokken 15:11

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: arthur på torsdag 19. april 2018, klokken 12:57
Betyr det at du mener at de har intet lært og/eller forbedret hva angår kvalitet på disse ti årene?
Ser trollet valgte fint å sitere akkurat det trollet kunne tenke seg å mene enda noe mer vas om, i stedet for å ta med setningen rett etterpå som svarte på akkurat det trollet lurte på.

arthur

Setningen rett etterpå var;

Det hjalp ikke at den mistet bakakslingen i fart heller, eller at frihjulsnavene røk under litt belastning.

Men poenget var vel heller om du hadde noen erfaring med nyere biler av merket Hyundai slik at du visste noe om eventuelle positive endringer, eller ikke, sammenlignet med de svært negative erfaringer du har hatt med en ti år gammel bil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Joltus

Sitat fra: gr på torsdag 19. april 2018, klokken 09:55
Dessverre hadde samboeren min Sportage da jeg traff henne, og etter å ha skrudd på den mistet jeg temmelig mye tiltro til koreanske biler. At bolter knakk bare man så på de, på en ti år gammel bil, var fullstendig ny opplevelse for meg. Det hjalp ikke at den mistet bakakslingen i fart heller, eller at frihjulsnavene røk under litt belastning. Det har helt sikkert skjedd mye med kvaliteten siden den gang, men de har litt å bevise.

Tar meg frihet til å ta med neste setning også..... Og merker den.
Kan jo være det han reagerer på når du da skriver i neste innlegg:

Sitat fra: arthur på torsdag 19. april 2018, klokken 12:57
Betyr det at du mener at de har intet lært og/eller forbedret hva angår kvalitet på disse ti årene?

trykkertor

Whatever. Drit i hele diskusjonen.
Fossilbil skal åpenbart ikke ha Hyundai Kona med det første,  så det er helt likegyldig om det byr imot å bruke 300.000,- + på en Koreansk bil.
I denne tråden handler det om smertegrensen, og vi kan vel være enige om at de bilene som kommer først "garantert" koster rikelig over 300.000,- siden de blir levert fullspekket, med valg om stoff, skinn og mulighet for takluke.
Så skal vi ikke se bort i fra at på sikt kan Norge ta inn bestillinger på Kona uten ekstrapakkene, og at prisene da kryper ned mot 300.000,-

Dette med smertegrensen er vanskelig. For vi kan sitte her å skrive bastant at smertegrensen er f.eks 350.000,- eller 360.000,- osv....
Men så kommer bilen, en blir mør, får mulighet for bil innenfor 2-3 måneder, og så er en plutselig villig til å strekke smertegrensen ytterligere 10-15.000,- eller mer.

Fossilbil

Sitat
Fossilbil skal åpenbart ikke ha Hyundai Kona med det første,  så det er helt likegyldig om det byr imot å bruke 300.000,- + på en Koreansk bil.
I denne tråden handler det om smertegrensen,


Nei? Det er jo grunnet det ER en Koreansk småbil at smertegrensen min er 275k


Sitat
Dette med smertegrensen er vanskelig. For vi kan sitte her å skrive bastant at smertegrensen er f.eks 350.000,- eller 360.000,- osv....
Men så kommer bilen, en blir mør, får mulighet for bil innenfor 2-3 måneder, og så er en plutselig villig til å strekke smertegrensen ytterligere 10-15.000,- eller mer.

Hvis man blir mør av en liten Koreaner til 350k+ så bør man ta en runde med seg selv på kammerset...

Men jeg håper inderlig du blir fornøyd uansett hva du ender opp med å betale :)

Speeder

Sitat fra: trykkertor på torsdag 19. april 2018, klokken 20:28
Whatever. Drit i hele diskusjonen.
g vi kan vel være enige om at de bilene som kommer først "garantert" koster rikelig over 300.000,- siden de blir levert fullspekket, med valg om stoff, skinn og mulighet for takluke.
Så skal vi ikke se bort i fra at på sikt kan Norge ta inn bestillinger på Kona uten ekstrapakkene, og at prisene da kryper ned mot 300k
Jeg synes rikelig over 300k er godt over min smertegrense. Hvorfor skal en liten koreaner i B segmentet være så dyr? Hva kan batteriet koste? La oss klinke til å si 100k. 200k for selve bilen uten avgifter må da være mer enn nok.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

ASorheim

100K for batteriet virker å være et godt estimat. I følge denne kilden er kostnadene pr kWh 190 dollar for Tesla og 205 for GM. Med 64kwh i Kona og med 200 usd pr kwh blir prisen ganske nøyaktig 100K:

https://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/electric-cars-battery-life-materials-cost#bf-toc-2

trykkertor

Sitat fra: Speeder på torsdag 19. april 2018, klokken 22:54

Jeg synes rikelig over 300k er godt over min smertegrense. Hvorfor skal en liten koreaner i B segmentet være så dyr? Hva kan batteriet koste?
Kona havner lett i samme kategori som en liten Opel Ampera-e i B-segmentet. Hvorfor i all verden skal den ksote 400.000,- fullspekket, og hva er det som gjør at Kona skal klare dette 100.000,- billigere, og med mer utstyr?

Selvsagt håper jeg på en edruelig god og fornuftig pris.
Men per idag har vel vi ingen 60-batteribiler på det norske markedet som ligger nærmere 300.000-grensen enn 400.000-grensen.
Og siden Hyundai "insisterer" på å levere bilen med pluss og teknikkpakker i starten, så blir det spennende å se hvor den havner.


bno

Sitat fra: ASorheim på torsdag 19. april 2018, klokken 23:45
100K for batteriet virker å være et godt estimat. I følge denne kilden er kostnadene pr kWh 190 dollar for Tesla og 205 for GM. Med 64kwh i Kona og med 200 usd pr kwh blir prisen ganske nøyaktig 100K:

https://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/electric-cars-battery-life-materials-cost#bf-toc-2

GM slo seg da på brystet og snakket om $145/Kwh.
Kilde: https://www.greencarreports.com/news/1103667_electric-car-battery-costs-tesla-190-per-kwh-for-pack-gm-145-for-cells

ProsjektX

Tror nok prisen er rundt 100$ /kWh allerede, for dette neste generasjon batteri. Med rundt 30% høyere energitetthet og omtrent tilsvarende lavere pris enn forrige gen som f.eks i Bolt. Så da snakker man nok rundt 50kNOK for batteriet, 64kWh. Hvis en ser i Sør-Korea prisforskjellen på 40 og 64 for Niro utgjør det ca 130$/kWh, men med Sør-Koreansk moms etc. Er jo også en del tilnærmet fast kost her, så battericellene er jo rimeligere, men uansett..

Stakkars idioter sier jeg bare som betaler +9000$ for M3 long range (+20kWh), mot rundt 2500$ for tilsvarende hos Kia/Hyundai... 4 ganger'n hos Tesla.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Tellus

Sitat fra: ProsjektX på fredag 20. april 2018, klokken 14:41
Tror nok prisen er rundt 100$ /kWh allerede, for dette neste generasjon batteri. Med rundt 30% høyere energitetthet og omtrent tilsvarende lavere pris enn forrige gen som f.eks i Bolt. Så da snakker man nok rundt 50kNOK for batteriet, 64kWh. Hvis en ser i Sør-Korea prisforskjellen på 40 og 64 for Niro utgjør det ca 130$/kWh, men med Sør-Koreansk moms etc. Er jo også en del tilnærmet fast kost her, så battericellene er jo rimeligere, men uansett..

Stakkars idioter sier jeg bare som betaler +9000$ for M3 long range (+20kWh), mot rundt 2500$ for tilsvarende hos Kia/Hyundai... 4 ganger'n hos Tesla.

Nå gjenstår det jo å se hva 35K USD TM3 faktsik ender opp med faktisk å koste. Jeg tviler på om Tesla tjener penger på en slik konfig og de må være litt kreative for å unngå å selge for mange av dem. Tipper den modellen får et veldig kort liv. Tesla må vel likevel selge noen få for ikke å miste ansikt fullstendig.
Om den noen gang kommer hit til landet er derimot slettes ikke sikkert.


Really

Sitat fra: ProsjektX på fredag 20. april 2018, klokken 14:41
Tror nok prisen er rundt 100$ /kWh allerede, for dette neste generasjon batteri. Med rundt 30% høyere energitetthet og omtrent tilsvarende lavere pris enn forrige gen som f.eks i Bolt. Så da snakker man nok rundt 50kNOK for batteriet, 64kWh. Hvis en ser i Sør-Korea prisforskjellen på 40 og 64 for Niro utgjør det ca 130$/kWh, men med Sør-Koreansk moms etc. Er jo også en del tilnærmet fast kost her, så battericellene er jo rimeligere, men uansett..

Stakkars idioter sier jeg bare som betaler +9000$ for M3 long range (+20kWh), mot rundt 2500$ for tilsvarende hos Kia/Hyundai... 4 ganger'n hos Tesla.

Den nærmeste konkurrenten i dag må være Nissan Leaf. Utpris på greit spekket standardmodell er 310. Legg på 24 for større batteri og trekk fra 16 (5%) for koreansk istedenfor Japansk så er vi på 318 pluss vinterhjul, matter og tilvalg.

Er prisen høyere er det bare å vente på alle de nye EV'ene med stort batteri og selge lave nummerlapper. De som kjøper likevel er mer opptatt av bilen enn pengene.

Gordon Retriever

Smertegrense for pris?  Maks 10.000 kroner over tilsvarende utstyrt Ioniq for å kompensere for forskjell i batteristørrelse.

Cydonia

Prisforskjell 40- vs. 64-batteri er trolig maks 25k. Legg til dette på Ioniq teknikkpakke og prisen blir 291k. Men nærmeste konkurrent er nok Leaf 40 Tekna til 305k (uten skinn, metallic og propilot park). Dette utstyrsnivået bør ca. tilsvare Kona før tilvalg. Legg til 25k for større batteri og 10k for "SUV-appeal" og Kona lanseringsutgaven starter på 340k. Jeg tror høyere enn dette vil gi kundeflukt til Leaf. Med metallic, skinn, soltak og vinterhjul i tillegg, blir dette over min smertegrense for Kona. Eventuell SUV-faktor oppveies lett med at Leaf bl.a. har app og er en større bil.
Hyundai KONA electric 2018

Moonwmn

NAF opererer med pris på Kona Electric 8):
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/hyundai-kona-electric/

320 000,- for modellen som kommer til Norge nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA