Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ny Leaf nå eller vente 2-3 år og kjøpe brukt?

Startet av Gjerrigknarken, torsdag 12. april 2018, klokken 13:51

« forrige - neste »

Gjerrigknarken

Jeg vurderer å kjøpe nye Nissan Leaf, men er egentlig i en situasjon hvor det kreves en litt for stor del av budsjettet til å kjøpe helt ny bil. Jeg har tre valg:

1. Kjøpe den nye Leafen og ha bilutgifter på ca 5000 kr måneden 4 år frem i tid.
2. Beholde dieselbilen jeg har i dag som koster meg 1000-1500 kr måneden, men som er gammel og kan få uforutsette verkstedkostnader. Egentlig bør den byttes ut. Jeg må iaf ta høyde med at den kan ryke iløpet av 2-3 år.
3. Kan også kjøpe en nyere, men brukt bensin eller hybridbil å ha i noen år frem til elbilene synker i verdi.

Sånn som ting er i dag sparer jeg ikke så mye på å ha elbil. Likevel føler jeg at det er nå det er lønnsomt å kjøpe en ny elbil og det er nå man kan få mest for pengene. Stemmer dette? Eller vil elbilprisene synke nok til at det vil være lønnsomt å kjøpe en brukt elbil om noen år istedet?

Amex

Det som er fordelen med å kjøpe ny elbil nå, er at disse vil ha et lavt verditap pga etterspørsel og leveringsutfordringer.

Å beholde en avskrevet dieselbil er nok det billigste. Men hvor komfortabelt er det? Tenker man kun økonomi, er nok det det beste.

Verditapsmessig er nå kansje det gunstigste tidspunktet å kjøpe ny elbil.
->Tesla M3 reservert 01.04-16

Trekkoppbil

5000 kr pr mnd i 48 mnd blir 240 000kr.
1000-1500kr pr mnd i 48 mnd blir 48000-72000kr.

Det går ann å vente og se hvor store verkstedsutgifter du får.  Får du akkutt behov for bil, kan du prøve å leie på Gomore.no eller Nabobil.

Jeronan

Driving a diesel (or petrol) car isn't just the fuel costs each month. You also have avgifter (which EL cars don't have) and if you drive in or through Oslo, you also have toll costs each month.

If you live far outside Oslo and not having to suffer the bane of toll fees, then the financial picture will look a lot different.

In general though, you buy a new car because you want to, not because it makes economic sense! For the vast majority of people (the ones that don't drive insane amounts of km's each year and can deduct from taxes), a new car will never make economic sense. So you just buy it because you want to and (more importantly) have the finances to do so.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tomrh

Sitat fra: Gjerrigknarken på torsdag 12. april 2018, klokken 13:51
2. Beholde dieselbilen jeg har i dag som koster meg 1000-1500 kr måneden, men som er gammel og kan få uforutsette verkstedkostnader. Egentlig bør den byttes ut. Jeg må iaf ta høyde med at den kan ryke iløpet av 2-3 år.
Utgiftene blir mye større enn dette, er så lett å undervurdere verkstedutgifter. Hva om ei bremseskive må byttes? "Bare" 3000. Eller hull i eksos? "Bare" 4000 osv.

Fordi utgiftene enkeltvis er såpass lave så er det så lett å akseptere enda en ekstra utgift. Og bordet fanger, man har jo fått fikset så mye nå, kan ikke være mye feil igjen? ...
Fem regninger på 4000 hver med endel måneders mellomrom vil bli betalt, mens ei enkeltregning på 20.000 fører til vraking.

En bil som alltid er i orden gir forutsigbar økonomi.  :+1:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA