Kjøpe ny Tesla med tekstilseter og trekke om til skikkelig skinn?

Startet av Elbil fundamentalist, lørdag 07. april 2018, klokken 17:52

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Jeg er en av de som helst hadde sett at skikkelig skinn ikke ble tatt ut av tilvalgene. Byttet fra S85D med skikkelig skinn til ny S75D med vegan og de funker. Om det er placebo eller ikke så synes jeg de har litt annen friksjon, altså sitter litt mer «fast» og ikke like naturlig å mikroskrifte sittestilling på langturer. Har ikke blitt klam i baken (enda), men de virker litt mer tette enn skinn. Altså funker vegansetene overraskende bra, men hvordan er levetiden? Hvordan blir de med årene? Skinn er ett produkt som det finnes mye kompetanse på og gode vedlikeholdsprodukter som gjør at de «varer evig» og eldes med stil.
Veganseter tåler kansje mer slit over en periode, men kan muligens ikke vedlikeholdes på samme måte. Er de blitt slitt, så er de slitt og kan ikke farges på nytt etc. samt at de kansje blir tettere og klamme hvis de blir smurt inn med kremer etc.

Jeg sitter allerede å planlegger neste bilkjøp (100 batteri) etter å eiet vår nye S75D i bare snaue 4 mnd. Men det blir først om ett par år (eller raskere om fordeler står i fare for å forsvinne)
Veganseter til 27kkr kan omtrent matches av å sy nye skinnseter. Sjekket med Skinnassistnanse. Vi brukte dem til å vedlikeholde og fornye de lyse skinnsetene på XC90'n vi hadde før og ble imponert. De så helt nye ut!. Vi snakke her om en av de beste innen skinn til å sy nytt og vedlikeholde skinn på klassiske biler, designmøbelklassikere etc. De har bl.a vedlikeholdet av setene til Røkkes privatfly og vedlikeholder setene på Stortinget. Han seier at skinnet de bruker vanligvis er en god del bedre enn det bilindustrien tar seg råd til å bruke. Dessuten er det muligheter til å gjøre noen små customer detaljer som sømmer i matchene farge logo etc. Alternativt er ren kopi av vegansetene, bare i skikkelig skinn.

Fordelen er at omtrekking ikke behøves å tas samtidig som bilkjøpet, slik at man kan spre kostnadene dersom det er behov for det.

Ulempe er f.eks at Carbon interiør kun er tilgjengelig i veganpakkene.
Fordelen kan være at Tesla får inn skikkelig skinn i tilvalgene igjen hvis mange velger å investere i skinn utenfor Tesla. Fordelen for Tesla med ett brukbart ettermarkedet slippe å miste kunder til Audi Jaguar etc kun fordi noen kansje hater Vegansetene?

Hvilke tanker har dere? Har noen allerede gjort dette? Hva er erfaringene? Hvem brukte dere, pris etc.
Er virkelig Vegan mer miljøvennlig? Er det virkelig mer dyrevennlig? Hva er motivet bak Veganseter, annet enn det antakelig koster langt mindre å produsere?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Muffinman

Er det airbags i selve setene? I så fall er det nok en dårlig ide å modifisere.

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 07. april 2018, klokken 17:52
Jeg er en av de som helst hadde sett at skikkelig skinn ikke ble tatt ut av tilvalgene. Byttet fra S85D med skikkelig skinn til ny S75D med vegan og de funker. Om det er placebo eller ikke så synes jeg de har litt annen friksjon, altså sitter litt mer «fast» og ikke like naturlig å mikroskrifte sittestilling på langturer. Har ikke blitt klam i baken (enda), men de virker litt mer tette enn skinn. Altså funker vegansetene overraskende bra, men hvordan er levetiden? Hvordan blir de med årene? Skinn er ett produkt som det finnes mye kompetanse på og gode vedlikeholdsprodukter som gjør at de «varer evig» og eldes med stil.

Hva er motivet bak Veganseter, annet enn det antakelig koster langt mindre å produsere?

Motivet tipper jeg er mindre problemer under produksjon. Det var jo mange som protesterte på folder i skinnsetene, vegansetene ser ut til å ha en mye jevnere kvalitet. Mindre potensiale for klager med andre ord.

Skal man ha de setene som er best å sitte i så går man for de nye premium stoffsetene (vel, del-vegan kan de nok kalles). Superkomfortable (ihvertfall i X) og puster som bare det. De ser også veldig bra ut. Alle som har de lovpriser de.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Elbil fundamentalist

Det er airbags i sidene. Løsningen kan vel å beholde de orginale sidene der airbagene er. Sikker andre definerte løsninger også. Airbag'er er ikke ett «nytt» problem.

Det er nok som du sier kirkebok, mer produksjonvennlige, jevner kvalitet og sikkert billigere også. Jeg har altså veganseter og er fortsatt skeptisk, men har ikke hatt de så lenge. Mulig jeg skifter mening over eiertiden. Vi får se.

Om jeg ikke skifter mening, vil jeg kjøpe stoffseter og sette inn 1'ste kvalitet skinn.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA