Førersetet, erfaringer?

Startet av SveinE, lør 07. apr 2018, kl. 17:44

« forrige - neste »

SveinE

Såg denne her
https://youtu.be/oMuEMkdh300

Andre som har opplevd det samme?

Handler om lite polstring på sidene innerst ved ryggen.

Pneg

Helt utrolig hva noen kan lage nummer ut av... burde jo oppgitt mål på egen ræv :) er selv ganske stor og har hatt bilen en stund men er over hodet ikke i stand til og se problemet..

Klarer ikke annet enn og bli litt matt når folk syter som unger over mangel på utstyr og komfort som er på biler i en helt annen prisklasse... teloskopratt, justerbare armlener, midtarmlene bak.. bilen er billig og langt over hva jeg forventet til den prisen.

Tipper han burde hatt noe US-fullsize kjøretøy for og sitte godt.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Joltus

Er nok ikke setet som er han største problem nei....

SveinE

På prøvekjøring syntes jeg setene var veldig gode. Har ikke samme problem som ham, tenker da mest på 9 timer i bilen hver dag. Derfor jeg lurte på om det var noen her som hadde opplevd samme sak.

Joltus

Syntes og setene var gode.

Hvertfall gode nok. Ikke best i verden, men gode nok

Trond.m

Sitat fra: Pneg på lør 07. apr 2018, kl. 18:10
.. teloskopratt, justerbare armlener...
Teleskop rattstamme er vel å oppfatte som standard på selv betydelig rimeligere biler. Dessuten koster vel Leaf nesten like mye som den nye BMW 5-serie i andre land. Da må man forvente at man kan justere rattet slik at man får en god sittestilling.

Bjoris

Setene er gode, men de er bedre for meg i vår 2017 Ford Connect enn i Leaf. Setene i Leaf er som før litt små, men helt ok.

Våre har en lite feil i stoffet som jeg skal ta opp med Nissan. Andre som har sett dette på sin?

EV-FTW

Sitat fra: Pneg på lør 07. apr 2018, kl. 18:10
Helt utrolig hva noen kan lage nummer ut av... burde jo oppgitt mål på egen ræv :) er selv ganske stor og har hatt bilen en stund men er over hodet ikke i stand til og se problemet..

Klarer ikke annet enn og bli litt matt når folk syter som unger over mangel på utstyr og komfort som er på biler i en helt annen prisklasse... teloskopratt, justerbare armlener, midtarmlene bak.. bilen er billig og langt over hva jeg forventet til den prisen.

Tipper han burde hatt noe US-fullsize kjøretøy for og sitte godt.

Hva du blir matt av får være opp til deg, men nå er det sånn at folk er forskjellige, Så da får du tåle at andre «syter som unger» på noe som er berettiget.

Ioniq er en like «billig» bil som Leaf, og har justerbart teleskopratt, lengdejustering på armlene, mer polstring på dashbord, trådløs lading av mobil, haiantenne på taket osv.

Dette er faktisk ting som for mange har mye å si, både for komfort og utseendet.

Men det er vanlig at Japanske biler har ligget bak på slike ting.

Men å skylde på kostnad er tull, da andre bilmerker får det til på biler i samme prisklasse.

Personlig verker albuen etter å ha kjørt fra Sandnes til Kristiansand med min Leaf, da den harde kanten på armlenet treffer midt i albuen. Og den nye Leafen er enda verre med sin avkappede form på armlenet.
Med en så enkel funksjon som å kunne skyve armlenet lengre frem, så hadde komforten gått dårlig til bra for min del.

Men for all del, nå er jo jeg en «sytete unge».
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Mener du at ionic er en bedre bil du altså Øystein?

Hadde eg aldri trodd......

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på søn 08. apr 2018, kl. 09:25
Mener du at ionic er en bedre bil du altså Øystein?

Hadde eg aldri trodd......

Nei, Leaf er en bra bil, og forstår godt folk kjøper den. Men drar man frem at folk klager på slike ting på Lesf, og påstår dette er ting som hører til på dyrere biler, så er det helt feil.

EGolf er bedre på dette, Ioniq er bedre på det, Focus Electric er bedre på det.

Leaf er knakende god bil, men det er blitt tatt en del snarveier på den, som foe mange er irriterende.

Men dette har vært slik i den fossile verden i mange mange år.
At feks Toyota har ligget langt bak de tyske på opplevd kvalitet, og løsninger.
Men de har bygget forholdsvis enkle og driftssikre biler
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Men dette er med på å gjøre at Leaf 40 er uaktuell for meg.
Sitteputene er for korte. Jeg sliter med å finne en god sittestilling.
Savnet etter å kunne dra rattet mot meg er stort. Og finner ikke en god plass til albuen.

Infosystem er gammelt og utdatert, kart er en vits. Heldigvis kan man nå bruke mobilen.

Har kjørt den på en langtur ( 20 mil) og var nok.

Den er stille, den er sprek, og er artig med epedal og propilot.

Men det veier ikke opp, for min del. Ergonomi og sittestilling er langt viktigere for meg, men så kjører jeg mye lange turer og da.

Jeg håper Leaf 60 blir bedre på disse områdene, såfall bytter jeg min Leaf 30 med den.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

TJV

Sitat fra: Bjoris på lør 07. apr 2018, kl. 23:25
Setene er gode, men de er bedre for meg i vår 2017 Ford Connect enn i Leaf. Setene i Leaf er som før litt små, men helt ok.

Våre har en lite feil i stoffet som jeg skal ta opp med Nissan. Andre som har sett dette på sin?

Hva mener du med feil i stoffet? Det jeg har lagt merke til er at førermatten i gummi er altfor kort. Den stopper på flate gulvet, men går ikke opp under pedalene. Men den gjør det på passasjersiden. Har ikke undersøkt om andre demo/utstillingsbilene har det sånn. Ellers er det bra kant på mattene, så det hjelper jo noe.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Dudi

- Jeg er 1,77cm/80Kg. Sitter veldig høyt, rett og med beina mye rett ned med liten støtte fremover mot knærne. En litt slitsom stiling. Har forsøkt med et antall justeringer av ratt og sete. men...

- Førergummimatten er altfor kort. Den dekker ikke torpedoveggen som resulterer mye møkk på teppene bak.

- Samtidig lurer jeg på hvordan tekstilen/stoffet på det området hvor en åpner og lukker døra kommer til å se ut etter hvert. Stoffet virker veldig åpent og mottagelig for smuss. Dette området vil sikkert fort endre utsendende til det verre.

Ovennevnte punkter er vel noe å gjøre med. Forslag?

Ellers fornøyd!

Savner hengerfeste.  :laugh: Utrolig at ikke en eller annen leverandør har laget en liten og lettløpende henger for oss villafolk. Her er det penger å tjene.

TJV

Sitat fra: Dudi på søn 08. apr 2018, kl. 12:10
- Jeg er 1,77cm/80Kg. Sitter veldig høyt, rett og med beina mye rett ned med liten støtte fremover mot knærne. En litt slitsom stiling. Har forsøkt med et antall justeringer av ratt og sete. men...

- Førergummimatten er altfor kort. Den dekker ikke torpedoveggen som resulterer mye møkk på teppene bak.

- Samtidig lurer jeg på hvordan tekstilen/stoffet på det området hvor en åpner og lukker døra kommer til å se ut etter hvert. Stoffet virker veldig åpent og mottagelig for smuss. Dette området vil sikkert fort endre utsendende til det verre.

Ovennevnte punkter er vel noe å gjøre med. Forslag?

Ellers fornøyd!

Savner hengerfeste.  :laugh: Utrolig at ikke en eller annen leverandør har laget en liten og lettløpende henger for oss villafolk. Her er det penger å tjene.

Er egentlig enig i alt du nevner. Finner meg kanskje litt bedre til rette i setet enn deg, men småting som annerledes dørtrekk, armlene, lenger førermatte, lenger sittepute foran er mikroskopiske kostnader når bilen lages. Teleskopratt burde egentlig vært på plass. Og klart, et tilhengerfeste som takler totalvekt på 750kg er ganske nært en perfekt Leaf. Hadde lett betalt 20-30k ekstra for de nevnte tingene.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

AlexFromUSSR

Er det bare meg som kan ikke se andre biler via frontruta pga speil? Jeg er 1.88 m høy, og setepute er på det laveste. Jeg må bøye meg opp og ned hele tida under kjøringen for å få oversikt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA