Høyre vil sende elbilregningen til fossilbilkjøperne

Startet av tomrh, lør 07. apr 2018, kl. 09:02

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Carl Anton Stenling

Hele premisset blir her litt feil. Når det gjelder nedgangen i kjøpsavgiftene så skyldes det først og fremst at avgiftene på fossilbilene er redusert år for år. Juks og lureri i testingen av utslippene fra fossilbilene ligger bak.

Zero har en god blogg om dette:

https://www.zero.no/engangsavgiften-ma-okes-pa-fossile-biler/
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Oddaa

Synes å erindre at det var tilløp til furore da det var snakk om å avgiftsbelegge elbiler også. Til tross for at det kun var et forslag...

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

tomrh

Stjørdal

doldis1

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lør 07. apr 2018, kl. 09:26
Hele premisset blir her litt feil. Når det gjelder nedgangen i kjøpsavgiftene så skyldes det først og fremst at avgiftene på fossilbilene er redusert år for år. Juks og lureri i testingen av utslippene fra fossilbilene ligger bak.

Zero har en god blogg om dette:

https://www.zero.no/engangsavgiften-ma-okes-pa-fossile-biler/

Opplagt riktig. Forslagene falt i tur og orden men Høyres grønne mann Stefan Hegglund smiler like bredt. Ikke uten grunn selvsagt, 1ste jan går forslagene om økt avgift på fossile biler gjennom bakveien ... Snart tid for minneseremoni for både Diesel og bensin skal du se  ;)

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-2822_en.htm

https://www.dinside.no/motor/norge-skroter-male-metode-for-utslipp/67603422

Carl Anton Stenling

Må innrømme at jeg blir litt bekymret av at noen greier å gjøre klimatiltak til en konflikt mellom by og land. Tror det er smart å spre hurtigladere ut over landet med temmelig rund hånd.

Kanskje man kunne gjøre det slik at hurtigladere med mindre enn 10 % bruk er gratis i startfasen i grisgrendte strøk utenfor hovedfartsårene? Da skal du se det blir fart på elbilsalget i distriktene :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ludwig_holberg

Som bosatt i distrikt selv er det frustrerende å se denne bakstreverske holdningen når det gjelder elbiler, fossile biler, og avgifter. De ekstra avstandene i distriktene gjør jo at oppsiden med å kjøre på billig strøm er mye større enn i byene. Det kritiske er bare at rekkevidden holder. Men etter store fremskritt de siste årene, så holder rekkevidden i dangens elbiler for de aller, aller fleste også i distriktene. Problemet er en sidrompa holdning. Og disse "distriktspolitikerne" forsterker den bare med sine konstante klagesanger om hvor umulig det er å bruke elbil på landet. Konsekvensen er at vi blir nå sittende her med fossilandeler på 90% langt inn i fremtiden, og blir belastet bensin- og dieselavgift i mye større grad enn byene.

Carl Anton Stenling

Etterhvert vil det nok også være langt lettere å opprettholde lademulighet enn bensinstasjoner i grisgrendte strøk.
Skulle ikke forundre meg om vi får gnåling om subsidier til bensinstasjoner utover landet når kundegrunnlaget reduseres :-)

Istedenfor bør småsteder benytte muligheten til å få opp hurtigladestasjoner mens det er politisk velvillighet. "Tenke globalt handle lokalt" sier nå jeg.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

KjellG

Ingen jeg kjenner i distriktene har primærbil uten hengerfeste.

Carl Anton Stenling

Det er fint for da er det lett å låne av naboen hvis man skulle behøve hengerfeste :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

Og ikke f... om jeg skal endre mine vaner - da får heller hele menneskeheten gå under bare jeg får beholde hengerfestet mitt  ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

cra

De fleste jeg kjenner som har fossilbil har også slepekrok. Men de færreste av dem bruker den mer enn et par ganger i året.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: KjellG på søn 08. apr 2018, kl. 23:15
Ingen jeg kjenner i distriktene har primærbil uten hengerfeste.
Stemmer :) Ikke vi heller, nå blir det elektrisk NV200 med kule. Viktig at kula er der. :D
Stjørdal

THE

Jeg bor i distriktet, har slepekrok som brukes ofte, og har ikke fossilbil. Kjørere mye og langt gjør jeg også. Elbil er perfekt i distriktet, men dessverre koster det alt for mye så lenge det kun er Tesla X som fungerer for de som har samme behov og kjøremønster som meg. Og selvfølgelig enda verre for dem i Finnmark som må kjøre fossilbil pga manglende lademuligheter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rollep

Sitat fra: cra på man 09. apr 2018, kl. 18:32
De fleste jeg kjenner som har fossilbil har også slepekrok. Men de færreste av dem bruker den mer enn et par ganger i året.
I mine over 40 år som bileier har jeg faktisk bare hatt slepekrok på en bil, den brukte jeg 2 ganger i løpet av 8 år ;D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA