Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aktiv batterikjøling?

Startet av tomrh, fredag 06. april 2018, klokken 22:08

« forrige - neste »

Ebe

Tror ikke dere skal ha forventninger om for mange hacks. Noe man kan gjlre, er å kjøre forsiktig å begrense regenerering. Kanskje man kan vinne noen grader, usikker.

Tror det beste er bare å innfinne seg i lange ladestopp når man bikker 300 km kjøring.

Nissan er heller ikke kjent for å oppgradere software, så jeg har ingen forhåpninger der heller.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Fra en tråd på speakev:

Sitat
On my van the cooling works while rapid charging or AC charging as long as the cabin climate control is switched off. This makes sense since the van uses the same A/C system to cool the battery that's also used for the cabin.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Min erfaring er at AC kan stå på, men heat må være av.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

#63
I samme post på speakev jeg refererte til er det en figur som viser at batteritemperatur faller litt under hurtiglading. Faller ikke så mye, men med kombinert med litt «snill» kjøring tror jeg man skal kunne unngå rapidgate. (Har ennå ikke testet ut langkjøring i praksis dog.)

Innleggsforfatteren, Glyn Hudson, sier også i samme tråd: «In my exeriance on a long trip 6x consective rapid charging the vans cooling system holds the temperature at about 30 deg C which IMO is a good balance between performance and degradation. ».
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Har ikke sett gjennom alle poster, så kanskje allerede linket til.
Men her er den, verdt å se.

https://www.youtube.com/watch?v=9c5LykE4J28
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#65
Ja har sett den, konklusjonen til Bjørn Nyland er nettopp at «hard» kjøring får man angre på fordi man aldri får temperaturen ned igjen (tips #1 og #2 v ca 11:30). Tips #3 gjelder bare den tidlige modellen han kjørte, fungerer annerledes på nye modeller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rosstopher

Sitat fra: tomrh på søndag 30. juni 2019, klokken 08:20
I samme post på speakev jeg refererte til er det en figur som viser at batteritemperatur faller litt under hurtiglading. Faller ikke så mye, men med kombinert med litt «snill» kjøring tror jeg man skal kunne unngå rapidgate. (Har ennå ikke testet ut langkjøring i praksis dog.)

Innleggsforfatteren, Glyn Hudson, sier også i samme tråd: «In my exeriance on a long trip 6x consective rapid charging the vans cooling system holds the temperature at about 30 deg C which IMO is a good balance between performance and degradation. ».

Sitat fra: tomrh på søndag 30. juni 2019, klokken 16:29
Tips #3 gjelder bare den tidlige modellen han kjørte, fungerer annerledes på nye modeller.

Dette er jo kjempegode nyheter. På vår 60-mils tur til hytta har vi ca. 18 mil med fartsgrense høyere enn 90. Jeg skal nok klare å kjøre i 90 i stedet for 100/110 og bruke de 20 minuttene ekstra dersom det betyr en batteritemperatur rundt 30 grader hele turen og mye tid spart på lading. At tips 3 er irrelevant er jo også gode nyheter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

akb

Første post for meg her i forumet :):

Vi har just gjennomført langtur på +60 mil på en dag fra Levanger til Tverlandet.

Klarte oss med 3 hurtigladinger på 61,5 mil. Temperaturen var på 5-10 grader. Mye bakkeklatring og mye regen nedover (Korgen-tunellen stengt). Skal nevnes at vi hadde mye medvind, og at sjåføren kjørte forsiktig, stortsett alltid under fartsgrensa (maks 95 på speedometeret). Og vi snyltet bak en bobil ca en time før lading nr. 2. Bilen har stått på hele tiden mens vi har ladet, det har iallefall da hørtes ut som at batterikjølingsvifta har stått på (den samme lyden som kommer når jeg normallader hjemme med høy temperatur på batteriet).

Første ladning (Namsskogan Hotell) var helt topp - 45min - 27,37 kWh  = 0,60 kWh per min levert.
Da landet batteritemperaturen ett hakk over midten etter ca. 45 min. Merk; før ladning hadde vi 1-2 streker under midten på batteritemperaturen. Lot bilen stå på hele tiden, men usikker på om aktiv kjøling, glemte å sammenligne med og uten A/C. Hadde heater på hele tiden.  Vi forsøkte å stå 11 min på Flexi for å kjøle litt før vi dro. I følge LeafSpy droppet temperaturen 1-1,5 grader.

Ladning nr 2 i Mosjøen gikk tregere. 56 min - 26,56 kWh = 0,474 kWh per min levert. Også der gikk temperaturen oppover ytterligere. Brukte ca 10 min på flexi for å kjøle, mener temp gikk ned ca 0,5-1 grad.

Ladning nr 3 på Krokstrand var 71 minutter - 30 kWh = 0,42 kWh per min. Her droppet vi bare å "kjølelade" flexi, da vi visste det var nok til å komme oss hjem. Batterivarmen lå vel på maks 42 hvis jeg husker feil. I bilens batteridisplay var streken inntil den øverste marginen (rett under hot). Den gikk vel 1 strek ned på vei hjem.

En observasjon gjort var at da vi slo av heater (22 grader) på tampen av turen for å få inn frisk luft var det mye restvarme i luftekanalen, den måtte vel blåse i nesten et halvt minutt før det kom temperert kjølig luft inn. Samtidig droppet temperaturen på batteriet et hakk. Kan dette ha vært restvarme fra batteriet? Som vi da tok ut fra kretsløpet? Eller bare rest fra heater?

For hvis det i tilfelle er fra batteriet, kan man da bruke friskluftsvifta til å trekke varmen fra batteriet inn i bilen? Som nevnt tidligere er jo disse koblet sammen (?) på et vis, noe jeg tror er for å kunne varme batteriet raskere vinterstid når det brukes heater for å varme kupeen.

Litt rotete post, men kanskje den kan være nyttig for noen. :) Uansett håper jeg vi får oppdatert software til å kunne velge batterikjøling anytime, den virker ikke til å være spesielt effektiv. Når det er sagt er ladingen stabil på ca 25 kW (hvis man ikke har på heater), og det er ikke helt krise for oss en og annen dag i året.

Skal kjøre til Tromsø (ca 64 mil) i løpet av sommeren, satser på en litt mer strukturell rapport da. :)


Rosstopher

Sitat fra: akb på onsdag 03. juli 2019, klokken 12:17
Skal kjøre til Tromsø (ca 64 mil) i løpet av sommeren, satser på en litt mer strukturell rapport da. :)

Syns det var en ganske bra rapport. Gleder meg til fortsettelsen.  ;)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Obk77

Sitat fra: tomrh på fredag 06. april 2018, klokken 22:08
Synd at man må på andre delforum for å finne verdifulle opplysninger om env200. Men snappet opp fra en tråd på nye Leaf-forumet et par lenker som viser at env200 har aktiv batterikjøling:
https://transportevolved.com/2014/06/12/nissan-e-nv200-show-change-policy-battery-heating-cooling/
https://evobsession.com/nissan-e-nv200-uses-air-conditioning-cool-battery/
Noen som kan bekrefte at hurtigladefarta fortsatt er grei etter flere hurtigladinger sommers tid?

Regner med de beholder dette i 40 kWh versjonen? Dette betyr jo da at nye env200 vil være en duganes feriebil, ihvertfall bedre enn Leaf40 trass kortere rekkevidde.

(Edit: Etter litt leting fant jeg det diskutert her også: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=23073.msg562701#msg562701)


Bare og bekrefte at den er bare driten, er jo tregere en sneglene selv. 
Aktiv kjøling er Bare en vits, fungerer ikke i det heletatt.styr unna hvis du ikke ønsker grått hår hehe

Ebe

Den aktive kjøleren sørger i alle fall for at ladingen aldri går under 22-23 kw, så er da noe :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

#71
Meget sjelden det hurtiglades etter at vi fikk bil med 40 kWh batteri (3000 spart på hurtiglading i året), men i dag måtte det hurtiglades litt, fra 32% til 51%. Vi satt i bilen med "tenningen" på mens vi ladet, fikk 44-45 kW. Da startet den aktive kjølingen etter kort tid selv om batteritemp bare var ca 20 grader og utetemp 8 grader i regnvær, akkurat som vi har opplevd før. Men denne gangen slo vi etterhvert av bilen, og da stoppet viftene *umiddelbart* å gå selv om den ladet videre. Så tydelig at bilen må være på under hurtiglading for at kjølingen skal fungere, i tråd med Bjørn Nyland-videoen og det andre har observert. Vi har ikke 2.zero men den neste modellserien som fikk utleveringer fra januar 2019.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Mener du at bilen må være på for at kjøling skal fungere?

Slik er i alle fall ikke vår 2.zero-40-versjon. 24-versjonen var heller ikke slik
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

teimann

#73
På vår 2.zero 40kwt fungerer kjøling selv om bilen er slått av når den hurtiglader. Også ved saktelading hører jeg vifta når jeg kobler til laderen etter en litt lengre tur (tenning av). Hvis jeg bare har kjørt noen få mil så starter ikke kjølingen. Men batteriet trenger ikke være særlig varmt før den starter kjølingen (ett strek under midten).

tomrh

Sitat fra: Ebe på søndag 29. september 2019, klokken 18:18
Mener du at bilen må være på for at kjøling skal fungere?

Slik er i alle fall ikke vår 2.zero-40-versjon. 24-versjonen var heller ikke slik
Mulig at kjøling starter ved en høyere batteritemperatur hvis bilen er av? Det har jeg ikke fått testet. I dag startet den altså allerede ved 20 grader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA