Aktiv batterikjøling?

Startet av tomrh, fre 06. apr 2018, kl. 22:08

« forrige - neste »

leafnor

Ville prøvd det siste på langtur, for som det virker å være så aktiverer all lading kjølingen, så på f.eks stopp på lading 2 etter omlag 35-40 mil og matpause, kunne en prøve 20-30 minutter med saktelading, før en gikk på med hurtiglading. Tror det skulle virke faktisk så en fikk batteriet f.eks ned fra 40 til 30 og får full ladeeffekt. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ebe

Noen som vet hvor denne kjølevifta henter lufta i fra? Kan det være mulig å modifisere dette litt i sommermånedene, altså la et spjeld eller noe stå åpent under kjøring?

Men selvfølgelig ha mulighet til å stenge når det ikke er behov?

Så spørs det jo om denne bilen klarer å lade særlig over 40 kWh uansett temperatur. Verken 24-leaf eller 24-evalia er vel i nærheten av 50 kWh i praksis?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

sylwester

Regner med at AC-en er satt på det høyeste effekt og lufta sendes rett til batteriet istedenfor kupeen. Mener kjølingen kunne overstyres hvis du f.eks. satte på klimaanlegget mens lading pågikk siden den kan ikke varme kupeen med varmepumpa og kjøle batteriet samtidig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ebe

hmm, det gir i alle fall mening. Spørsmålet er da om man skal kunne tvinge luft over batteriet mens man kjører, siden luftkanalene allerede ligger der.

Det er jo store deler av det norske året man kan kjøre uten AC i Norge...

Tror jeg får kjøpe meg LeafSpy og sjekke ut dette.

Ebe

Denne tråden er også litt interessant:

https://www.goingelectric.de/forum/nissan-e-nv200/e-nv200-evalia-40kwh-eine-alternative-t32104-30.html

"Denne pumpen løper under ladingen og pumper kjølevæsken gjennom kretsen, men ventilasjonen løper ikke" (fritt oversatt og google og min gamle skoletysk)

Reodor

Leafnor har forklart virkemåten på kjølingen fint tidligere i denne tråden;
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39063.msg672746#msg672746

Ville det da være mulig å "tvangskjøre" denne kjølingen også når man ikke lader med en boks koblet til OBD eller vil Nissan kunne lage en software oppdatering som starter kjøling av batteri på når ønsket av bilfører?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Ebe

Jaggu, ser at også tråden jeg linket til har vært linket til tidligere. Beklager det   :angel:

Om det er et lukket system, så er det kanskje litt værre å modifisere det..

Smiling when sailing

Spørsmålet er om kjølesystemet er fortsatt det samme som i tidligere eNV200 versjoner mens batteriet produserer for mye varme, eller om det har blitt forb(illig)edret av Nissan for å øke gevinst. Mest sannsynlig begge deler.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Ebe

Har dog hørt om lave ladehastigheter på tidligere env200 også...

Mr Oizo

Ser batteriet og kjølesystemet på denne videoen, cirka 1:40 ut

https://www.youtube.com/watch?v=JGxN2uShN5c

Smiling when sailing

Har kjørt 2000 km med eNV200 nå og er fornøyd med bilen ellers. Men batterikjølingen er dårlig programmert. Det ser ut so om den kommer på når batteritemperaturen er over 30 grader ved start av lading. Uansett om det er DC eller AC. Jeg har en gang ladet med kaldt batteri i starten og godt over 30 grader i slutten uten at kjølingen kom på ved DC lading.  Til vanlig kommer kjøling ikke på ved AC lading fordi temperaturen er 20 grader eller lavere. Men nå har jeg flere ganger opplevd at jeg startet AV lading medbatteritemperatur over 30 grader og kjølingen forble på også da batteriet nådde 20 grader. Det er veldig dumt ved saktelading på 3 kW da kjølingen ser ut til å forbruke 500 watt (testet med LeafSpy). Å slå kjølingen av manuelt hjelper uten at temperaturen øker betydelig.
Alt dette indikerer at det eneste som bestemmer kjøling er batteritemperaturen ved ladestart. Hvis det stemmer er det jo ganske dumt.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

tomrh

Hvis det er så enkelt er det lett å utnytte. Bare hurtiglad til temp klatrer over 30 grader, stopp økta og plugg i påny for å fortsette med kjøling.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rosstopher

Sitat fra: Smiling when sailing på man 24. jun 2019, kl. 22:37
Det ser ut so om den kommer på når batteritemperaturen er over 30 grader ved start av lading. Uansett om det er DC eller AC.
[...]
Men nå har jeg flere ganger opplevd at jeg startet AV lading medbatteritemperatur over 30 grader og kjølingen forble på også da batteriet nådde 20 grader.

Hvor fort synker temperaturen ved AC-lading? Har fått med meg at e-NV200 lader veldig sakte når man hurtiglader for andre og tredje gang på langtur og batteriet er varmt. Kan det lønne seg å lade litt på AC først, for å få ned temperaturen, for så å bytte til DC og lade med mye høyere fart enn hvis man hadde gått rett på DC? Eller synker temperaturen såpass sakte at man ikke sparer noe tid på det?

EDIT: Og som tomrh sier, kanskje det er riktig taktikk når man lader for første gang på langtur? Kan man forhindre at batteriet blir for varmt ved å gjøre sånn, og dermed kanskje oppnå høyere ladefart ved neste stopp? Eller vil batteriet allerede holde over 30 grader hvis man har kjørt i ladeveifart i 15 mil?

EDIT2: Ser ut som Teslabjørn fikk aktiv kjøling på DC med 22 grader i batteriet, men ikke på AC rett etterpå. Linken sender deg til rett sted i videoen:
https://youtu.be/9c5LykE4J28?t=442
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Smiling when sailing

Mulig at det er flere faktorer som er involvert. Har ikke hurtigladet i nærheten av det  Bjørn har gjort. Derimot er det forskjellige vifte- og andre lyder under lading og ikke alle er relatert til batterikjøling. Det som jeg tolker som aktiv kjøling er når LeafSpy viser 250 Watt forbruk til AC og ca 200 Watt til annet. I min bil ser det ut til å være uavhengig av om bilen er skrudd på eller ikke mens Bjørn sier det må bære på for å få aktiv kjøling. Muligens er det også forskjell i programvarene til biler fra 2018 og 2019. I så fall har de gjort en dårlig jobb.
Jeg tror ikke at det vanligvis vil hjelpe å bruke AC lading først for så å lade med DC om ideen er å lade fortere. Det tar minst en time til å få temp ned med 10 grader. I den tiden vil bilen være vanligvis i et område der ladehastigheten går ned uavhengig av temperatur selv med bare 26 kW ladehastighet. Hvis vi derimot kjenner til eksakte betingelser og vet at med ti minutt AC lading oppnår vi en ønsket effekt kan det jo være lønnsomt.
Hittil har jeg bare manuelt slått av batterikjøling for å få litt bedre ladefart på 16A AC lading. Har ikke testet enda om det bare går an å ta ut ladekontakt og sette den inn igjen for å oppnå samme effekt.
Det jeg skal også teste er om det er lønnsomt å stoppe og restarte DC lading når batteritemperaturen går over 30 grader for å tvinge kjølingen på ved første lading forutsatt at jeg ikke tok feil med at kjølingen ikke starter av seg selv.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Rosstopher

Sitat fra: Smiling when sailing på tir 25. jun 2019, kl. 06:53
Mulig at det er flere faktorer som er involvert. Har ikke hurtigladet i nærheten av det  Bjørn har gjort. Derimot er det forskjellige vifte- og andre lyder under lading og ikke alle er relatert til batterikjøling. Det som jeg tolker som aktiv kjøling er når LeafSpy viser 250 Watt forbruk til AC og ca 200 Watt til annet. I min bil ser det ut til å være uavhengig av om bilen er skrudd på eller ikke mens Bjørn sier det må bære på for å få aktiv kjøling. Muligens er det også forskjell i programvarene til biler fra 2018 og 2019. I så fall har de gjort en dårlig jobb.
Jeg tror ikke at det vanligvis vil hjelpe å bruke AC lading først for så å lade med DC om ideen er å lade fortere. Det tar minst en time til å få temp ned med 10 grader. I den tiden vil bilen være vanligvis i et område der ladehastigheten går ned uavhengig av temperatur selv med bare 26 kW ladehastighet. Hvis vi derimot kjenner til eksakte betingelser og vet at med ti minutt AC lading oppnår vi en ønsket effekt kan det jo være lønnsomt.
Hittil har jeg bare manuelt slått av batterikjøling for å få litt bedre ladefart på 16A AC lading. Har ikke testet enda om det bare går an å ta ut ladekontakt og sette den inn igjen for å oppnå samme effekt.
Det jeg skal også teste er om det er lønnsomt å stoppe og restarte DC lading når batteritemperaturen går over 30 grader for å tvinge kjølingen på ved første lading forutsatt at jeg ikke tok feil med at kjølingen ikke starter av seg selv.

Fint at det er noen som gidder å forske på dette. e-NV200 er kanskje ikke den bilen som trekker flest eiere med teknisk interesse. Kombinert med relativt lave salgstall virker det som dette fører til at utfordringene med den er veldig lite kartlagt sammenlignet med mange andre elbiler.

Vi vurderer kjøp av e-NV200, men er avhengige av å kjøre 60 mil noen ganger i året. Hvis det viser seg at med noen små, enkle hacks så kan man spare mye tid ved hurtiglading nummer 2 og 3 (og 4?), så gjør det kjøpet mye mer attraktivt for oss.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA