Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aktiv batterikjøling?

Startet av tomrh, fredag 06. april 2018, klokken 22:08

« forrige - neste »

tomrh

Synd at man må på andre delforum for å finne verdifulle opplysninger om env200. Men snappet opp fra en tråd på nye Leaf-forumet et par lenker som viser at env200 har aktiv batterikjøling:
https://transportevolved.com/2014/06/12/nissan-e-nv200-show-change-policy-battery-heating-cooling/
https://evobsession.com/nissan-e-nv200-uses-air-conditioning-cool-battery/
Noen som kan bekrefte at hurtigladefarta fortsatt er grei etter flere hurtigladinger sommers tid?

Regner med de beholder dette i 40 kWh versjonen? Dette betyr jo da at nye env200 vil være en duganes feriebil, ihvertfall bedre enn Leaf40 trass kortere rekkevidde.

(Edit: Etter litt leting fant jeg det diskutert her også: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=23073.msg562701#msg562701)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hsa77

Tipper TeslaBjørn kjører en langturtest så fort han får lånt seg en 40kwh e-nv200! De føeste bilene kommer vel ikke til Norge før på sensommeren? Så vi får vel smøre oss med litt tålmodighet.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

leafnor

På TeslaBjørns langttur tll Tromsø hadde han ingen ladefartbegrensninger. Han ladet ofte, og kjørte hardt. Lå gjerne godt over 2 kWt/ mil i forbruk, og temp på topp på ladinger. Men maks fart på lading.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#3
Ja, Bjørn er imponert over hvor raskt den lader. Mens han kjører ut fra Værnes sier han:
3:32:23 «You get this feeling that I'm almost in an Ioniq» :D

Og noen sekunder senere:
«That means the env200 with a 40 kWh pack is going to kick ass because it has active cooling!»

Forøvrig veldig gøy å følge ham derfra, det er svært kjente trakter. :)


https://youtu.be/TcaXVmzi-OM
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Reodor

 Er det noen som vet hvordan dette funker?
Jeg har lest at batteri tempereringen er tilsluttet hoved HVAC systemet og at det både kan varme og kjøle batteriet.

Hoved spørsmålet for meg er om diesel vannvarmer kan knyttes til dette systemet uten å forstyrre for batteri tempereringen?
Noen som vet eller har tilgang til dokumentasjon?

2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

leafnor

Aktive kjølingen benytter aircondition kompressoren, og dirigerer deler av kjølemediet til batteriet under lading og kjøring. Det er ikke vannbårent varmesystem i eNV, så dieselvarmer kan ikke benyttes om det er en slik vannvarmer en vil benytte som i GEN1 Leaf.
Det er vist og slik at om en bruker varmeapparatet under lading så går batterikjølingen av. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Reodor

Nok en gang takk for svar, du fortjener en formidlingspris i realfag!

Da virker det som om diesel luft varmer som kan gå uavhengig av bilens varmeapparat kanskje er beste løsning for rekkevidde og varm bil under lading om vinteren på denne bilen?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

leafnor

#7
Sitat fra: Reodor på lørdag 07. april 2018, klokken 23:05
Nok en gang takk for svar, du fortjener en formidlingspris i realfag!

Da virker det som om diesel luft varmer som kan gå uavhengig av bilens varmeapparat kanskje er beste løsning for rekkevidde og varm bil under lading om vinteren på denne bilen?
Tror ikke jeg fortjener pris, formidler bare det jeg tror jeg vet, og så må "leser" bedømmer om det er rett og verdt noe. Men pris fortjenes ikke. Dog tas imot med takk om den kom.
Tror på vinter så går det bra like vell. Teslabjørn kjørte til Tromsø i vinter, og ladet tett og med varme på i bilen under lading. Batteriet ble aldri for varmt.
Trolig fordi viften inne i batteriet går og rører rundt på luften der inne. Det gir god varmefordeling, og med det også effektiv kjøling.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Ut fra beskrivelsene tror jeg systemet er tilsvarende som på Mitsubishi i-MiEV. Her gjennomgås deler fra en slaktet bil. Selv om det ikke er env200 så gir det ihvertfall en idé om virkemåten.

https://youtu.be/ZbV_5O7_yGk
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Bare nesten likt. Virker som i-MiEV fører kjølig luft fra varmeapparatets fordamper (Den radiator som blir kald når AC er på). I e-NV er det en egen radiator inne i pakken sammen med en vifte. Ingen luft som strømmer gjennom pakken, luften en "stengt" inne i pakken slik jeg har forstått det.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#10
https://newsroom.nissan-europe.com/eu/en-gb/media/pressreleases/120591

«...cooled air from the vehicle's heating and ventilation system is channelled over the battery cells to ensure optimum charging conditions at all times.»

Jeg forstår det slik at lufta kommer utenfra og inn, og må da nødvendigvis sirkulere ut igjen.

Den varmer også:
«Conversely, in cold weather, the vehicle's HVAC system wafts warm air over the battery, again to ensure it reaches its optimum operating temperature as quickly as possible.»

Sitat fra: Reodor på lørdag 07. april 2018, klokken 23:05
Nok en gang takk for svar, du fortjener en formidlingspris i realfag!
Enig! Slike entusiaster som leafnor som graver dypt ned i dokumentasjon, regner  selv på teorien og høster teori i praksis, for så å formidle det han har funnet ut på en forståelig måte, er helt uvurderlig!  :+1:  :+1:  :+1:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Joda, det er ikke forskjell på teori og praksis, annet enn nå man gjør annet enn hva teorien sier ;)

Har ikke funnet eksakt hvordan det er gjort, men det er et bilde på nettet og litt tekst om hvordan det fungerer.
Bl.a sitter en kondensator/fordamper. Det er også et plastrør inn til pakken,  som kan være er koblet til varmeapparatet. Men at det skulle være laget slik at en tar kald uteluft å varmer batteriet med strøm fra batteriet når det allerede er "varmeteppe" på det forstår jeg ikke. Tror slangen kun er til trykkutjevning/pusting.
Så er det litt ulike forklaringer på hvordan det virker, uten at de som har lagt ut bilde og forklart virkemåten vet hvordan eksakt hvordan det virker.
"This system apparently routes warm or cold fluids into a radiator at the front of the slightly-altered battery pack, keeping the battery at its optimum temperature. A fan then draws air in through the radiator, warming or cooling it before pumped it over the battery pack through special channels. The system runs off of the air conditioner it appears, and is controlled entirely by the van's on-board computer"

Det jeg ser i bildet er to rør, et tynnere enn det andre, som går til radiatoren inne i batteriet. At det er to dimensjoner forteller at det er en kompressoren tilsvarende AC. Det tynne røret er for væskefasen av kjølemediet, mens det med større dimensjon er for gassfasen. (Gass større volum enn væsken). Så i den radiatoren koker kjølemediet, eller kondensere om det skal avgi varme.
Energien den får kjølemediet til å koke på kommer fra varme inne i batteripakken. Når den tar energi ut av luften som viften pumper rundt i pakken, blir luften kald.
En sak som taler for at det er en sluttet krets er at om det var så at det trakk varm luft utenfra som var fuktig, skulle det blir særdeles mye kondens inne i batteriet. I såfall finnes et drensrør der. Får håpe det ikke går tett, for da blir det plutselig direkte vannavkjølt batteripakke :o

Oppsummert. Jeg tror, vet absolutt ikke, at det er kjøling med radiatoren, og så er det direkte oppvarming med PTC direkte i pakken ala "varmeteppe" i Leaf for å varme opp batteriet.
Den tynne slangen til sammenligning med I-MiEV pakken er langt fra tilstrekkelig til å ha en flow som kan pushe 2-3kW luft all tid det skal kjøles.

Men altså, med alle forbehold om at jeg har feil. Dog tror jeg mye er riktig antagelse.  8)



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Det er jo i så fall ganske avansert! På i-MiEV er det ikke uteluft (med «utenfra» mente jeg luft utenfor batteripakken) men luft fra klimaanlegget som pumpes inn i batteripakken og tilbake igjen, for klimaanlegget står på resirkulering når systemet er aktivert under hurtiglading. På env200 virker det altså endel mer sofistikert ut fra hva du sier.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Er batterikjølinga i sving også under saktelading? Jeg ser for meg at det kan bli enda mer nødvendig med 40 kWh batteriet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA