Rekordsalg av Leaf

Startet av Hybrid-mannen, ons 04. apr 2018, kl. 09:10

« forrige - neste »

Løve

Det hjelper ikke at Leaf selger som hakka møkk når de alle fleste bilkjøperne sier nei takk.

Det er når elbil og fosilbil har samme pris og egenskaper ut fra fabrikk at e er i mål. Alt før det er ikke annet en godt nok for noen. Målet skal være mer enn godt nok for alle. Pokker heller, verden skal fremover!

Bondeknøl

Sitat fra: Løve på lør 07. apr 2018, kl. 09:59
Det hjelper ikke at Leaf selger som hakka møkk når de alle fleste bilkjøperne sier nei takk.

Det er når elbil og fosilbil har samme pris og egenskaper ut fra fabrikk at e er i mål. Alt før det er ikke annet en godt nok for noen. Målet skal være mer enn godt nok for alle. Pokker heller, verden skal fremover!
Den første setningen der var dyp! Hvor tar du det fra? Den selger altså som hakka møkk og de aller fleste bilkjøperne sier nei takk?

SveinE

Jeg bestilte en tekna i februar med levering oktober. Hadde problemene rundt batteritemperatur og lading vært kjent da, eller kjent for meg, hadde jeg ikke bestilt denne. Bilen skal overta og være eneste bil vi skal ha.

I flg. Selger, er ikke problemene rundt batteriet god nok grunn til avbestilling uten å betale avgift.

Øystein Kindervaag

Sitat fra: Bondeknøl på lør 07. apr 2018, kl. 08:33
Sitat fra: Øystein K på fre 06. apr 2018, kl. 17:20
Er egentlig enig i at folk flest klarer seg med 20-25 mil, men nye Leaf har jo ikke det som rekkevidde heller. Sommerstid har den nok det, vinterstid går det fort nedover.

Broom testet den nylig, og de fikk jo under 15 mil på den.

Uansett, folk flest vil ofte ha mer enn de trenger. Og Leaf 60 til en grei pris, vil selg mye.

Men det er ikke fordi Leaf er en enormt bra bil, men fordi de klarer å levere.

Kona har potensiale til å knuse Leaf sitt salg, men etter alt å dømme vil det ikke leveres noe enormt antall biler.
Det er derfor jeg synes disse testene som publiseres av media er lite å bry seg om. Når Broom bare klarer under 15 mil så er ikke det praksisen. De får de overskriftene de vil ha. En kan jo komme ned i 10 mil hvis en vil det også, men 20 mil klarer de fleste under de fleste forhold.
Er uenig med deg i at det er tilgjengeligheten som gjør det gode salget, nye Leaf er faktisk en veldig bra bil som ser bra ut også.
Jeg tror ikke Kona har potensiale til å knuse Leaf sitt salg uansett leveringskapasitet. Det som imponerer med med Ionic er at en bil det er solgt så lite av kan få så stor oppmerksomhet her inne. Blir det sånn med Kona også?

Leaf er en grei bil, men er ikke i tvil om at Ioniq og EGolf sitt salg hadde vært langt høyere om det var mulig å få tak i biler på forholdsvis kort tid.

Nissan klarer å levere, det gjør salget, sammen med grei pris.
Bilen i seg selv er ikke bedre enn konkurrentene. Ei heller så mye finere.

Kona har enormt mange som står på venteliste. Hadde de klart å levere mange biler, ville de nok satt ny rekord på salg.

Folk kjøper elbiler der de får bil. Kona er liten, men SUV og lang rekkevidde. Og over 20 000 står på venteliste.

Joltus

Interesseliste.....

Mailingliste....

Ikke venteliste.

hsa77

Sitat fra: SveinE på lør 07. apr 2018, kl. 11:42
Jeg bestilte en tekna i februar med levering oktober. Hadde problemene rundt batteritemperatur og lading vært kjent da, eller kjent for meg, hadde jeg ikke bestilt denne. Bilen skal overta og være eneste bil vi skal ha.

I flg. Selger, er ikke problemene rundt batteriet god nok grunn til avbestilling uten å betale avgift.
Hvis du ikke vil ha bilen er det nok ikke noe problem å få solgt den uten tap.

Leaf er en bra bil, dersom du sjelden kjører over 30 mil er jo ikke #rapidgate et problem. Du sparer såpass mye på å ha elbil at du kan leie deg en bil, f.eks via nobobil, dersom du skal på en langtur. Men kjører du ofte 40+ mil har du kjøpt feil bil...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: Øystein Kindervaag på lør 07. apr 2018, kl. 12:17
Er egentlig enig i at folk flest klarer seg med 20-25 mil, men nye Leaf har jo ikke det som rekkevidde heller. Sommerstid har den nok det, vinterstid går det fort nedover.

Uansett, folk flest vil ofte ha mer enn de trenger. Og Leaf 60 til en grei pris, vil selg mye.

Kona har potensiale til å knuse Leaf sitt salg, men etter alt å dømme vil det ikke leveres noe enormt antall biler.
Det er derfor jeg synes disse testene som publiseres av media er lite å bry seg om. Når Broom bare klarer under 15 mil så er ikke det praksisen. De får de overskriftene de vil ha. En kan jo komme ned i 10 mil hvis en vil det også, men 20 mil klarer de fleste under de fleste forhold.
Er uenig med deg i at det er tilgjengeligheten som gjør det gode salget, nye Leaf er faktisk en veldig bra bil som ser bra ut også.
Jeg tror ikke Kona har potensiale til å knuse Leaf sitt salg uansett leveringskapasitet. Det som imponerer med med Ionic er at en bil det er solgt så lite av kan få så stor oppmerksomhet her inne. Blir det sånn med Kona også?

Leaf er en grei bil, men er ikke i tvil om at Ioniq og EGolf sitt salg hadde vært langt høyere om det var mulig å få tak i biler på forholdsvis kort tid.

Kona har enormt mange som står på venteliste. Hadde de klart å levere mange biler, ville de nok satt ny rekord på salg.

Folk kjøper elbiler der de får bil. Kona er liten, men SUV og lang rekkevidde. Og over 20 000 står på venteliste.
Ingen tvil om at Kona hadde blitt nr 1 på salgsstatistikken om de hadde vært leveringsdyktige. Hyundai er nok ikke interessert i å produsere for å møte etterspørselen, de tjener nok mye mer på å selge fossilbiler.

Nissan, og Renault som jeg kjører, kan gjerne kritiseres for at bilene ikke er perfekte, Leaf mangler kjøling/varming av batteri og zoe mangler hurtiglading - men både Nissan og Renault leverer! Nissan og Renault tjener penger på elbilene sine og ønsker å produsere flest mulig biler, det fortjener støtte synes nå jeg.

Øystein Kindervaag

Sitat fra: hsa77 på lør 07. apr 2018, kl. 12:52
Sitat fra: Øystein Kindervaag på lør 07. apr 2018, kl. 12:17

Ingen tvil om at Kona hadde blitt nr 1 på salgsstatistikken om de hadde vært leveringsdyktige. Hyundai er nok ikke interessert i å produsere for å møte etterspørselen, de tjener nok mye mer på å selge fossilbiler.

Nissan, og Renault som jeg kjører, kan gjerne kritiseres for at bilene ikke er perfekte, Leaf mangler kjøling/varming av batteri og zoe mangler hurtiglading - men både Nissan og Renault leverer! Nissan og Renault tjener penger på elbilene sine og ønsker å produsere flest mulig biler, det fortjener støtte synes nå jeg.

Nissan og Renault er flinke. Fortjener mye skryt. Vi hadde ikke vært der vi er i dag uten dem.

Mitt poeng er vel at salget på Leaf nok ikke skyldes at bilen er så bra, eller ser sånn og sånn ut. Det skyldes at Leaf er en pakke for folk flest, med grei pris og god levering.

Salget hadde ikke vært på langt nær så høyt om andre leverandører hadde vilje til å levere like raskt.

Jeg tror salget vil dabbe av, da Leaf 40 er en middelvei.
Det viser seg at det er biler med 50 mil rekkevidde, og hurtiglading, som nok er den magiske grensen for å trekke enda flere over til elbil.

Så det er først når disse bilene kommer, Leaf, Kona, Model3 osv. Vi får se det store salget.

Så blir det da spennende å se om Nissan får gjort noe med kjøling av batteri, og får fikset opp i skikkelige seter, justering av ratt og armlenene osv. ( de siste tingen er småting, men likevel)

hsa77

Det er vel få som mener at Grandiosa er den beste pizzaen man kan få kjøpt, likevel er den en storselger år etter år.

Bobla var heller ikke verdens beste bil, likevel solgte den i et par eksemplarer. Å lage en storselgende bil handler om å levere brukbar kvalitet og komfort til en grei pris. Man kan ikke alltid velge de beste løsningene, da blir bilen for dyr, dette har Nissan skjønt. Det eneste jeg vil kritisere Nissan for er at de ikke er helt åpne og ærlige om begrensningene til Leaf, men det er vel slik at markedsføringsavdelingen har litt for mye makt der som mange andre steder...

Bondeknøl

Veldig enig i det siste du skriver hsa77, men er ikke enig i at Kona hadde solgt mer enn Leaf hvis de hadde nok tilgjengelige biler. Leaf har kommet seg opp slik at de også selger bra fordi mange har de og er fornøyde. Det at det finnes mange Leaf etter veien er også god reklame. Leaf er veldig sterkt etablert nå, akkurat slik som Golf har vært i flere tiår.
Jeg også lurte på Ionic, men det var først og fremst prisen som gjorde at jeg ikke valgte den for ett par år siden.

leafnor

Er enig. Leaf vil selge i bøtter og spann, for den treffer "Early Majority" av de som har stått på siden om å sett på de første Leafeierne, de som typisk kjører masse småkjøring og som nå kan kjøre 20-30 mil med maks en lading. Med 60kWh drar de inn i "Late Majority". Det Nissan gjør bør bli del av pensum på diverse høyere studier der det læres både om markedsøkonomi og teknologi.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Nissan selger til den gemene hop....

Vi få som traver her på et forum for elbiler er sære sådan.

Den første leafen her i bygda eies av en fyr som garantert aldri er innpå hverken Facebook eller elbilforum.no. Allikevel klarte han å komme først i køen.

Hurtiglading kommer aldri til å bli en issue akkurat som med den forrige han hadde.

Facebook er vel egentlig det skumleste for Nissan i denne sammenheng da dette er en kilde til informasjon som omtaler rapidgate osv.... Men der også må de fleste oppsøke denne informasjonen og det gjøres ikke av folk flest.

automat

Jeg tror mange nye Leafeiere, som ikke har fått med seg rapidgate, kommer til å få seg en sur overraskelse til sommeren. Der det som skulle bli en uproblematisk ferietur blir et lademareritt. Kommer til å bli festlig ved hurtigladerne ved populære feriedestinasjoner.

På papiret vil jo en bil med 40kwh batteri og hurtiglading kunne fungere som langturbil/eneste bil. Noe ladeutfordringene nå setter en stopper for.

Og jeg Nissan i sin iver på  å analysere bruksmønsteret til gamie leafer, har oversett at den nye Leafen åpner et nytt segment, som de nå ikke får utnyttet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Joltus

Ja det er slik dommedag kommer til å skje. Og Nissan kommer til å være skyld i det....

tuono

Mye sant i hva nest siste taler er inne på.

Leaf 40 er den bilen den er. Som mange allerede har nevnt: Ei elektrisk folkevogn som mange kommer til å bli mer enn fornøyde med.

Det som imidlertid er forstemmende er markedsføringen. Dette går på dette med hurtiglading (som enkelte påstår er "beregnet" og gjort etter nøye research). Man kan ikke overse at markedsføringen av denne bilen har ført mange ut i den forvirrelsen om at dette er en bil som kan tjene som "bil #1" om dere skjønner...?. Og som de dessverre vil oppdage har sine klare begrensninger....om de ikke da allerede har fått det med seg.

Så kan alle elbilleverandører i Norge sette seg ned å gå nøye gjennom hvordan elbiler skal markedsføres i fremtiden. Dette går bortsett fra dette med lading, også på dette med en eller annen form realistisk angivelse av forbruk/kapasitet under norske forhold (hva nå enn det er). Også her ser vi jo at Nissan ikke har truffet planken.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA