Rekordsalg av Leaf

Startet av Hybrid-mannen, ons 04. apr 2018, kl. 09:10

« forrige - neste »

Joltus

Nissan var da en av de første som kom med wltp tall for bilen sin....

Dessverre brukte de nedc også.

leafnor

Sitat fra: automat på lør 07. apr 2018, kl. 14:37
Jeg tror mange nye Leafeiere, som ikke har fått med seg rapidgate, kommer til å få seg en sur overraskelse til sommeren. Der det som skulle bli en uproblematisk ferietur blir et lademareritt. Kommer til å bli festlig ved hurtigladerne ved populære feriedestinasjoner.

Er redd jeg med min 24kWt kan komme ramlende opp i festen. På langtur nå har det så og si aldri vært opptatt, om så kun 10-15 min. Nå vil flere legge ut på EL-biltur tror jeg.
Jeg pleier å lade på hver lader, 10-12 minutter. Nå er sannsynligheten stor for at det står en 40.Leaf som selv på 44kW vil stå i 30 min, eller i verste fall i 1 time for å komme til 60% på sitt batteri.
Bra at flere kjører elektrisk, uheldig at det flere steder vil blir doblet ladetid. (Halv kapasitet på å ta unna for de som trenger å lade). Men, men, kanskje ikke ta sorgene på forskudd.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

automat

Sitat fra: Joltus på lør 07. apr 2018, kl. 14:48
Ja det er slik dommedag kommer til å skje. Og Nissan kommer til å være skyld i det....
Selvfølgelig er det ikke dommedag. Men det er bare så synd at Nissan snubler på målstreken. De kunne ha levert en fullverdig elbil nå. Istedet må kundene vente på 60kwh versjonen.

Og det hadde ikke kostet dem særlig mye engang. En vifte, noen luftkanaler og spjeld,  og litt programeringsjobb. Så kunne de brukt AC til batterikjøling ved hurtiglading.

Trillingene har hatt en slik løsning siden de kom i 2011. (Men uten egen vifte, noe som gjør at man ikke får kupevarme under lading.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

EV-FTW

Nå vil jeg påstå at mange her inne er i overkant opptatt av Leafen sin, og alt det tekniske.

Nå må vi huske at selv om Leaf nå selger bra. Er det fortsatt forholdsvis få elbiler på veiene i forhold til fossile biler. Det er mange som ikke har byttet bil, som etterhvert kommer til å gjøre det.

Og jeg er ikke i det minste tvil i at omtrent samtlige som sitter litt på gjerdet ønsker å bytte til en bil som har lengre rekkevidde enn dagens biler som kjører alt fra 10 - 30 mil ( sett bort fra Tesla og Opel.

Det vi ser av salg på Leaf nå, er en forsmak på salget som kommer, når det kommer biler som faktisk leverer kjørelengde på over 30 mil vinterstid og opp mot 50 sommer.

Jeg er selv i den gruppen som venter på disse bilene, da jeg ærlig ser begrensingene med dagens elbiler.

Og å bytte til Leaf 40 fra min 30, ser jeg ingen logisk grunn til, hvertfall ikke når det nå viser seg at den sliter med hurtigladingen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hsa77

Sitat fra: bno på lør 07. apr 2018, kl. 16:17
https://electrek.co/2018/01/04/nissan-leaf-2019-specs-range-charging/
Dersom opplysningene her stemmer vil 60kwh Leaf kunne konkurrere mot Tesla M3 og Hyundai Kona, med Nissans leveringsdyktighet blir det nok en aldri så liten knockout seier!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Øyvind.h

Ja når denne kommer i 2019 er Tesla langt foran på kapasitet og volum ettersom Tesla allerede nå passerer produksjonsrate på 100k M3 per år.

Men det er to ganske forskjellige biler som bør appellerer til forskjellige kunder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: hsa77 på lør 07. apr 2018, kl. 21:03
Dersom opplysningene her stemmer vil 60kwh Leaf kunne konkurrere mot Tesla M3 og Hyundai Kona, med Nissans leveringsdyktighet blir det nok en aldri så liten knockout seier!

Spørsmålet blir om Nissan får tllgang til nok batterier til å være like leveringsdyktige på 60 som 40!

Jeg står på venteliste både for Leaf60, Niro60 og 3:) I mellomtiden er vi veldig fornøyed med Leaf 40, men spent på hvordan Nissan vil håndtere Rapidgate# satser på vi får en ny 60 free of charge pga de ulempene vi har hatt;)

leafnor

Sitat fra: Bjoris på lør 07. apr 2018, kl. 23:11
Sitat fra: hsa77 på lør 07. apr 2018, kl. 21:03

Spørsmålet blir om Nissan får tllgang til nok batterier til å være like leveringsdyktige på 60 som 40!

Jeg står på venteliste både for Leaf60, Niro60 og 3:) I mellomtiden er vi veldig fornøyed med Leaf 40, men spent på hvordan Nissan vil håndtere Rapidgate# satser på vi får en ny 60 free of charge pga de ulempene vi har hatt;)
Yepp, får tro det skjer, blir masse 40kWh billig, og så kan en gjeng DIY lage aktiv kjøling og så cruise langt av gårde.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

e-Stig

Sitat fra: Joltus på tor 05. apr 2018, kl. 22:57Det har nok mer med at flere husstander der to stk jobber trenger bilen enn at ene bilen har dårlig rekkevidde...

Ja, det er naturligvis mange grunner til at en familie trenger to eller flere biler. Likevel overraskende at hvert år går over 20 000 familier fra å ha en bil til å ha to eller flere biler (i tillegg til de som allerede har flere biler, selvfølgelig).
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Trond.m

Jeg står på venteliste både for Leaf60...
Høres bra ut, bortsett fra at det vel ikke eksisterer noen venteliste på Leaf60

EV-FTW

Det finnes kanskje ikke noen offisiell venteliste, men jeg står og på en venteliste hos lokal forhandler.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

Før stuck i ladekø bak leaf med kalde batterier, nå, bak varme :p
Skal sies at 99% av kjøringen min holder med 1 hurtiglading, så satser på at det ikke blir så krise.

Men jeg er ca lei av å stå i kø og vente på folk som står 1 time på hurtiglader.

Trond.m

Sitat fra: Øystein K på man 09. apr 2018, kl. 11:11
Det finnes kanskje ikke noen offisiell venteliste, men jeg står og på en venteliste hos lokal forhandler.
Ja, det kan man godt, men det har vel ingen annen betydning enn at selgeren kanskje gir beskjed om når man kan bestille.

Bjoris

Sitat fra: TM på man 09. apr 2018, kl. 07:53
Jeg står på venteliste både for Leaf60...
Høres bra ut, bortsett fra at det vel ikke eksisterer noen venteliste på Leaf60

Sitat fra: TM på man 09. apr 2018, kl. 14:24
Sitat fra: Øystein K på man 09. apr 2018, kl. 11:11
Ja, det kan man godt, men det har vel ingen annen betydning enn at selgeren kanskje gir beskjed om når man kan bestille.

Nei, hva det er verd får vi nå se, jeg satte meg opp før vi kjøpte 40en. Da var jeg nr 88 på listen i Haugesund. Det fungerte slik at de ville kontakte dem på listen og de ville få signere kontrakt før andre, når det var åpnet for dette i butikken. OM dette vil fungere vil tiden vise, jeg kjøpt med LE 40 i Feb og fikk den i midten av Mars så det er vel ett godt nok bevis for at dette IKKE kommer til å funke, haha...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA