Bytte fra Leaf til Kona allerede..?

Startet av Amex, tir 03. apr 2018, kl. 18:52

« forrige - neste »

Amex

Hei!

Hentet nylig ut Leaf 40kwh. Meget fornøyd med bilen. Svært god å kjøre. Ser dog at det hadde vært hendig med en bil som hadde klart opp i mot 30 mil på vinteren.

Har kønr 26XX på Kona. Regner da med å kunne få bil i Nov/Des (?).

Betalte om lag 300' for launch edition Leaf. Mulig å få igjen tilsvarende dette beløpet da? Bilen vil antagelig være kjørt 5000 km.

Har også første dags reservasjon på Model 3, men usikker på om jeg vil ha en bil uten skjerm foran rattet..

Så, flere problemstillinger her.

- Om jeg bestiller Kona, men bestemmer meg for å beholde leaf, vil jeg kunne få igjen kjøpesum i markedet for Kona? Evt profitt?
- Får jeg igjen 290-300' for Leaf i Nov-Des?
-Er Nov/Des realistisk leveringstid på Kona med mitt reservasjonsnummer?

Vanskelig..
->Tesla M3 reservert 01.04-16

turfsurf

Kona for du nok solgt til nybilpris tidlig i leveringsfasen. Ser ut som om Hyundai kommer til å strupe leveringer på denne og.

Om du får igjen mye på Leaf kommer an på leveringstid på ny. Foreløpig ser det ut som om Nissan kan levere, så jeg tviler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

#rapidgate vil kanskje også svekke prisen på 40 kWh Leaf. Kommer ann på hva Nissan gjør med dette nå.

Kjetil1986

Sitat fra: turfsurf på tir 03. apr 2018, kl. 19:47
Kona for du nok solgt til nybilpris tidlig i leveringsfasen. Ser ut som om Hyundai kommer til å strupe leveringer på denne og

Med over 22 000 interesserte og maks 2500 biler til Norge i 2018, tør jeg gjette på at man kanskje kan selge Kona med en grei profitt også. Var vel en del som gjorde det med Ampera-e.
Model 3 long range 2021

HPSE

Ser at nye Leaf bare får mer og mer kritikk.... Om du selger nå kan du kanskje få igjen ca det du betalte.. Selger du i nov/des KAN tapet bli stort..
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

ludwig_holberg

Personlig tror jeg du kan ha et avslappet forhold til tapet på LEAF. Dessuten; med ett års eierskap, er f.eks. 30.000 verditap en nokså liten kostnad om du har rullet noen kilometer, mtp. sparte bensinkostnader (og bom/ferge osv..?). Men et tap kan det bli. Verdistigning tror jeg nok du kan se langt etter - best case er å gå ca i null.

Derimot tror jeg det er nokså trygt å bestille Kona. Rekkevidde + SUV gjør at det meste tyder på at den blir lett omsettelig, ihvertfall fordi med bestillinger ganske tidlig i køen. Har en lignende køplass som deg, og vurderer å gjøre dette selv - mulig bare for å ha en liten artig elbil i en periode. :D

Zuexi

Har selv et avslappet forhold til andrehåndsverdi av Leaf. Tror neppe rapidgate påvirker bruktprisen nevneverdig.
Klart, de som skal bruke bilen på langtur vil vurdere andre alternativer, men for "mannen i gata" er Leaf en knakende god bil. Hvor langt tror du dagens Leaf-eiere kjører i gjennomsnitt?

Selv synes jeg Kona skuffer på innvendig plass i kupéen og bagasjerommet. Til å ha omtrent samme ytre mål som Ampera-e føles den langt trangere. Sliter med å se at Kona skal erstatte fossilbilen når familien skal av sted (på hytta, besøke familie osv) - på rekkevidde ja, men ikke når det kommer til bagasjeromsplass.

K.O

Det siste med begrenset plass til barn/voksne i baksetet og lite baggasjeplass er ganske så avgjørende for min del, selv om jeg synes Kona designmessig appellerer, til at jeg heller mot Kia Niro Electric. Har i tillegg mye lavere kønr på Niro enn Kona.

svingen

Ser det ligger leaf 40 ute på salg fra forhandlere til rundt 300 vil tro hvis man selger som privat person må man gå litt ned (kjekt og kjøpe av forhandler med 5 år forbruker rett hvis nissan ktangler på ting) så jeg tipper du fort må ned litt til i november spesielt siden nissan levere ut biler :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

trykkertor

Og jo nærmere vi kommer Leaf60 leveringer, jo mer "gammel" vil Leaf40 oppleves som.
Så å skulle selge Leaf40 på slutten av året, og 60-utgavene er kort unna, vil nok ikke påvirke 40-versjonen i positiv forstand.

e-curious

Amex

Takk for gode betraktninger. Vanskelig avgjørelse. Har blitt litt forelsket i Leafen, nydelig bil. Redd for å bli skuffet over Kona sine kjøreegenskaper.

Tror dere det er realistisk å få Kona før årsskifte ved res.nr 26XX? Og, kan jeg oppnå minimum kjøpesum om jeg selger den med en gang?

Mulig jeg venter på Leaf 60kwh..
->Tesla M3 reservert 01.04-16

Limodriver

Jeg tror det vil være mulig å minst få igjen kjøpsprisen ved et raskt videresalg, trolig også gevinst. Kona får positiv omtale/høye forventninger i alle artikler jeg har sett ikke minst utenfor Norge.

Jeg har prøvd Kona bensin og tror ikke du vil bli skuffet over kjøreegenskapene. Med svært dårlig erfaring med Nissan sin ettermarkedsservice (både garantireparasjoner og servic på bilen) ville jeg solg Leafen fortest mulig. Hyundai har vesentlig bedre garantier enn Leaf.

ToreR

En ting er garantier. Men hvordan er Hyundai i forhold til opplevd kvalitet hos Nissan? Jeg har kjørt en Nissan Leaf i 6 år, og den har vært praktisk talt feilfri frem til nå.

Hvilket renommé har Hyundai når det gjelder rust, feil og service?

Raggis

Sitat fra: ToreR på tor 12. apr 2018, kl. 20:51
En ting er garantier. Men hvordan er Hyundai i forhold til opplevd kvalitet hos Nissan? Jeg har kjørt en Nissan Leaf i 6 år, og den har vært praktisk talt feilfri frem til nå.

Hvilket renommé har Hyundai når det gjelder rust, feil og service?
Ser ut til at det er godt over gjennomsnittet, om vi skal tro det man leser.
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/oppsiktsvekkende-vinner-i-kvalitets-kaaring/a/23722301/
http://teknikensvarld.se/kia-och-hyundai-haller-bast-enligt-svensk-statistik-389557/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA