Civita-notat april 2018: En bedre politikk for elbiler og lavutslippsbiler

Startet av ludwig_holberg, tir 03. apr 2018, kl. 11:15

« forrige - neste »

stefse

Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden her, men har for lenge siden skjønt at å se på KWh og vekt er en veldig "logisk" angipsvinkel for komme med avgifter.

Men det mener jeg er feil, fordi fremtidens batterier blir stadig bedre og inneholder mer energi. Og at bilene blir tyngre har heller ikke så mye å si innenfor rimelighetens grenser (3,5t f.eks)

Bil er en nødvendighet for mange av oss, men å flotte seg med kostbar bil, har tradisjonelt sett alltid kostet dyrt i Norge. Kall da en spade for en spade, og innfør progressiv avgift med bilprisen på alle biler + alle de bestående avgiftene og sikkert litt til for fossile biler.

Har bare en melding til Civita og andre tenkere rundt dette:
Bare glem å bland teknologi og elbilers egenskaper inn i fiskal politikk, for teknologien utvikler seg og det er ikke deres jobb å kunne alt om dette, og påvirke utviklingen med ulike regulatoriske grep.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

En må snart bare glemme dagens gode ordninger for elbiler. Når BEV-biler snart utgjør halvparten av nye biler og fossilbiler har i stigende grad har lurt seg unna avgifter (avgifter basert på forbruk), blir hullet i avgiftspotten så stort at ingen kan unnlate å gjøre noe med det. En kan ikke forvente at den store delen av befolkningen som ikke har bil, skal subsidiere andres bilbruk (avgifter fra bil er i dag langt mindre enn utgiftene til veier etc).

Et system som Civita foreslår der en forsetter med dagen avgiftssytem for fossilbiler, men utvider det med støtteordninger for elbiler, vil være en riktig vei å gå. Dagen system består av moms og engangsavgift. Engangsavgift har en hard progressiv avgift for bensin/dieselforbruk (= CO2 utslipp) og en hard progressiv avgift for vekt. Civitas forslag går på tilnærmet kompensasjon for ekstrautgifter med batteri (reduksjon av øvrig avgift med for eksempel 1200 kr per kWh) og at vekt av batteri (for eksempel 7 kg per kWh) trekkes fra før beregning av vektavgift.

Beløp per kWh (1200) og vekt av batteri (7 kg) trappes ned år for år i takt med batteripriser og vekt går ned.

For min del ville jeg ha lagt til at også evnen til hurtig lading også legges inn i reglene. Med mye hurtigere lading kan en klare seg med et batter som er halvparten så stort. Videre så ville jeg ha lagt inn et fast fradrag for elbiler på for eksempel kr 30.000, et beløp som også måtte reduseres fra år til år. Jeg ville også ha tatt med et ledd for energiforbruk, altså kWh/mil.

Et opplegg som skissert her er ikke særlig mer komplisert en dagens system og alle data vil være kjent for alle biler i markedet. En person med ungdomsskole vil kunne beregne moms og avgifter for enhver bil. Systemer for støtte i andre land fungerer veldig dårlig. I USA får du skattefradrag neste år dersom du kjøper en Tesla (om du er så heldig å ha inntekt, eller nok skatt!). I Tyskland må du søke om refusjon av avgifter til staten (tror jeg).

Et system som skissert vil være bærekraftig mange år fremover og vil kunne være et forbilde for avgiftslegging av biler verden over. Ideen med et grønt skifte er svært god og med den skisserte avgiftsmodell kan land begynne å beskatte fossilbiler for CO2-utslipp bare litt for å finansiere en forsiktig utbredelse av elbiler.

stefse

Men hvilke miljø-ulemper skal elbilen egentlig skattlegges for? At det er en bil? At den har gummihjul? At den virvler opp støv? At den belaster strømnettet?
Næh, glem dette. I Norge har vi tradisjon for at goder skal fordeles, og det er det skattesystemet i hovedsak er laget for. Med mitt forslag blir den som har dyrest bil, også den som bidrar mest til felleskapet. Det brukes alt for mye tid på å dille rundt grøten.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Løve

Tullete forslag. Målet må være å gjøre biler tilnærmet avgiftsfrie. Da er det å fase dette inn via elbiler en genial løsning.

Finn de tapte inntektene andre steder. Alle fortjener å ha råd til moderne og trygge biler!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Løve på søn 15. apr 2018, kl. 07:51
Tullete forslag. Målet må være å gjøre biler tilnærmet avgiftsfrie. Da er det å fase dette inn via elbiler en genial løsning.

Finn de tapte inntektene andre steder. Alle fortjener å ha råd til moderne og trygge biler!

Det du egentlig sier er at du er i mot skatter og avgifter generelt. Og at en ikke skal betale for et gode en benytter seg av (veiinfrastruktur) og at spesielle varer (biler) skal være fritatt for moms. Mener du virkelig alt dette?

Løve

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 15. apr 2018, kl. 14:27
Sitat fra: Løve på søn 15. apr 2018, kl. 07:51

Det du egentlig sier er at du er i mot skatter og avgifter generelt. Og at en ikke skal betale for et gode en benytter seg av (veiinfrastruktur) og at spesielle varer (biler) skal være fritatt for moms. Mener du virkelig alt dette?

Bil og vei er så sentralt for at samfunnet skal gå rundt at det er viktig å gi alle muligheten til å benytte seg av dette til en veldig billig penge.

Eiendomskatt, progressiv beskatning, formueskatt osv, ja takk!

ludwig_holberg

Grunnen til at bil alltid kommer til å måtte skattlegges, er at man til syvende og sist trenger incentiver for at folk skal bruke sykkel og kollektivløsninger. Og siden man ikke kan subsidiere km på sykkel, er man nødt til å bruke pisk (skatt/avgift på bil).

Løve

Sitat fra: ludwig_holberg på søn 15. apr 2018, kl. 23:04
Grunnen til at bil alltid kommer til å måtte skattlegges, er at man til syvende og sist trenger incentiver for at folk skal bruke sykkel og kollektivløsninger. Og siden man ikke kan subsidiere km på sykkel, er man nødt til å bruke pisk (skatt/avgift på bil).

Hvorfor i alle dager skal en bruke kollektiv og sykkel i et land der bilen er et betydelig bedre valg?

Rollep

Aha, så dette er grunnen for at vi alltid har hatt blant verdens høyeste bilavgifter.
Uansett kan man trygt konstatere at denne pisken har vært helt mislykket.

Magnus Hansen

Sitat fra: Løve på søn 15. apr 2018, kl. 19:42
Bil og vei er så sentralt for at samfunnet skal gå rundt at det er viktig å gi alle muligheten til å benytte seg av dette til en veldig billig penge.

Eiendomskatt, progressiv beskatning, formueskatt osv, ja takk!

Så bil er så viktig at du heller vil beskatte bolig? Er bil viktigere enn bolig??

ludwig_holberg

Tvert i mot. Bystørrelse tatt i betraktning har Norge god kollektivandel. Høye avgifter på biler generelt er nettopp det som har gjort det mulig å gi elbiler et sterkt konkurransefortrinn. Så denne politikken har gitt svært gode resultater.

(I tillegg har bilavgiftene gjort det mulig å ha lavere skatter på arbeidsinntekter. En klar fordel fra et fordelingsperspektiv)

Sitat fra: Rollep på man 16. apr 2018, kl. 05:52
Aha, så dette er grunnen for at vi alltid har hatt blant verdens høyeste bilavgifter.
Uansett kan man trygt konstatere at denne pisken har vært helt mislykket.

Rollep

Sitat fra: ludwig_holberg på man 16. apr 2018, kl. 10:49
Tvert i mot. Bystørrelse tatt i betraktning har Norge god kollektivandel. Høye avgifter på biler generelt er nettopp det som har gjort det mulig å gi elbiler et sterkt konkurransefortrinn. Så denne politikken har gitt svært gode resultater.
Nei, her tar du feil, men det er jo typisk norsk å tro at Norge er best ;)
Realiteten er at vi faktisk har dårligst kollektivandel i Europa.

https://e24.no/naeringsliv/norge/norge-daarligst-paa-kollektiv-transport-i-europa/24108604

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/koyrer-nest-mest-i-europa#Lg_del_kollektivtransport_i_Noreg

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/koyrer-nest-mest-i-europa#Nordmenn_kyrer_nest_mest_bil

Hvis man vil ha opp kollektivandelen må man ihvertfall ikke sørge for at folk får kjøpt seg elbil. Svært svært få elbileiere tar bussen til jobben. Jeg kjenner faktisk ikke en eneste en som velger kollektiv transport, det være seg til jobben eller andre reiser.

Osloensis

@Rollep

LH har helt rett.

Med unntak av Island og Russland, er Norge landet med lavest befolkningstetthet i Europa. Finland ligger nært opptil oss.
https://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-059.html

Om man husker disse tallene mens man ser på en av dine offentlige lenker,

ser man at Norge ligger ganske så godt an m.t.p andel kollektivtransport, gitt vår befolkningstetthet. Absolutt forbedringspotensiale, men mye bedre enn man skulle forutsatt, gitt vår spredte bebyggelse. Frankrike og Portugal, f.eks burde derimot skamme seg. De har altfor mye bilbruk i forhold til hva bebyggelsen (og klimaet) burde tilsi.

Jeg kan love deg at våre høye bilavgifter har hatt mye å si. Studentene jeg kjente i Frankrike hadde ofte bil. I Norge tilhører det sjeldenhetene. Langt lavere kostnader for bil samt førerkort er nok ganske vesentlige i så måte. Selv de grønne studentene i Frankrike hadde bil. Mens totalt miljøapatiske norske studenter ikke har det.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/koyrer-nest-mest-i-europa#Lg_del_kollektivtransport_i_Noreg
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

turfsurf

Statistikk kan brukes til så mangt. Disse tar f.eks ikke hensyn til befolkningstetthet og spredning. Hadde vært mere interessant å sammenligne f.eks Oslo og byer på lignende størrelse. Oslo, Bergen og kanskje Trondheim er vel de eneste byene som er store nok til å kunne ha ett velfungerende kollektivtilbud. For de andre blir det en vits.

Her f.eks går det en buss om dagen for togpendlere til Oslo, med togstasjon 8km unna. Buss til nærmeste by går hver halvtime i rushtida, og en gang i timen utenom. Buss tar og lengre tid en det tar å sykle. Altså ett tilbud vi som en barnefamilie ikke har sjangs i havet til å benytte oss av. Så vi har to elbiler, men bytter på å sykle  store deler av året.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Dagens bussopplegg er bare å innse at det må man glemme å piske folk inn på.
Hvorfor skal jeg bruke tid på å kjøre rundt i en diger koloss innom steder jeg ikke skal til?

Samkjøring i autonome minibusser er det som kan få folk til å gå over til dette.
Det er alltid noen i nærheten av meg som skal til et sted i nærheten av der jeg skal.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA