førstegangs kjøper El bil. vurderer sterkt Nissan Leaf

Startet av raggen, man 02. apr 2018, kl. 21:52

« forrige - neste »

raggen

Hei!
som overskriften viser så vurderer jeg sterkt ett bytte til el bil som bil nummer to. pdd kjører jeg en 06 vw touran 1,9 tdi. litt dill og dall har det vært men ikke rundet 200 000 enda,men nok dill med den at jeg vurderer el bil. har ca 45 km t/r jobb og mulighet for og lade bilen gratis på jobb.
Så er det aktuelle spørsmålet. har reservert en Leaf fra Sør import, en 2014 mod,kjørt 26000 km, tekna utgave med 360 graders kamera mm. Prisen på denne er 179 000.
ser 2016 modellen av Tekna utgaven er ca.70-80 tusen dyrere og er her jeg er litt i tvil på hva jeg trenger og bør ta meg råd til.
Med slik "kort" vei til jobb så trenger jeg ikke den større batteripakka egentlig og fordelen slik jeg har lest,er lengre rekkevidde og hurtigere lading ved hurtiglading(og kanskje om muligens lettere og selge etterhvert)
dette blir ett full finansiert billån så derfor kvier jeg meg med og låne for mye til bil nr. 2
Bilen blir også tenkt til og bruke til all mulig riksekjøring med unger på skole,bhg osv de dagene jeg ikke jobber.

Har noen lyst til og dele sine erfaringer og synspunkter??

Kan legge til at jeg har etterlyst carfax rapport og dette skal følge med ifølge selger. Sør import har solgt masse leafer så regner med de er seriøse når de har solgt såpass med import biler. kan også legge til at bilen selges med 18 mnd garanti på bil og batteri

Vesterskog

Hvis det er en us import er det nok ikke tekna men en SL.

Har selv en import 2014 S. Er godt fornøyd så langt. Kona bruker den mest,  hu har 60 km t/r jobb men lader ikke der. Så lader vi litt under middag om den skal brukes på kveld (om vinter)

Let innpå forumet om forskjell på us og europeisk leaf. Kort oppsummert :
- Ingen app eller navigasjon på us leaf.
- FM radio hopper over annen hver desimaler.  Men det er jo lite aktuelt nå.

Men som sagt les deg opp her inne, er ufattelig mye info og meninger. Jeg angrer ikke på at jeg brukte de timene før vi kjøpte bil.

Jeg budsjetterte også med minst 10000 til ladestasjon når jeg vurderte bil. Men kostnad avhenger av hvor omfattende det er å legge opp ladekurs etc. Hos oss er det rimelig rett lett.

Med 24 kWh ville jeg hatt 32 A ladestasjon det gjør bilen mer fleksibel for bruk og det er lett å legge opp, men i det minste 16a. Men om du alltid kommer hjem 1700 og ikke reiser noe sted på kveldene så trenger du ikke mer enn 10 a

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Trekkoppbil

Sitat fra: raggen på man 02. apr 2018, kl. 21:52
har reservert en Leaf fra Sør import, en 2014 mod,kjørt 26000 km, tekna utgave med 360 graders kamera mm. Prisen på denne er 179 000.
ser 2016 modellen av Tekna utgaven er ca.70-80 tusen dyrere og er her jeg er litt i tvil på hva jeg trenger og bør ta meg råd til.
Hvis man skal låne, ville jeg ikke kjøpt dyrere bil enn nødvendig.
2014-modellen er vel samme bil som 2013. Forskjellen er pris, og at 2013 blei produsert ut desember 2013, mens 2014 blei produsert 1. kvartal 2014. Jeg trur det er større forskjeller på tidlige og seine 2013-modeller som kan ha ulik kjemi. Hva med en sein 2013?

30kwt's batteriet fra 2016 ville jeg ikke ha importert fra USA, da disse batteriene kan ha kort levetid. Fordelen med 30kwt er at de har 8 års fabrikkgaranti på kapasiteten, men fabrikkgarantien blir brutt når man tar bilen ut av Nordamerika.

raggen

takker for svar trekkoppbil og vesterskog. leser meg meg opp på de forskjellige trådene her inne men mottar tips og hva jeg bør kikke etter med stor takk :+1:

raggen

hva synes dere om prisen i så tilfelle.. har jo akkurat kommet en ny på markedet så bør jo kanskje være noe og gå på prisen??!!!!

Vesterskog

Sitat fra: raggen på tir 03. apr 2018, kl. 17:04
hva synes dere om prisen i så tilfelle.. har jo akkurat kommet en ny på markedet så bør jo kanskje være noe og gå på prisen??!!!!
Vil ikke mene for mye om det.

Kjøpte vår 2014 S (kjipeste utgave) i nov/des. Kom på ca 145 når hjul var ordnet. Kjørt 30000. 

Men det var privat import og uten garanti. Spørs det hvor mye en verdsetter det til.

Leaf finnes for tiden i alle prisvariasjoner opp til nypris.

Ps sjekk at det på us er hurtigladeport. Men tror det kun er S som er uten.  Da er det og 6,6 kW lader i bilen.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

bob-bob

Ville kjøpt bil som har vært i kaldt klima ( norden) siden ny , da er batteriet sannsynligvis best.
Dessuten vil den da sannsynligvis ha garanti ennå , ihvertfall hvis den er gått under 100000 km.
I tillegg , høy kjørelengde betyr ikke så mye , det er faktisk mulig at batteriet kan være bedre på bil med lang kjørelengde enn på en bil som bare har gått 25000km på 4 år.

Det er fordi batteriet kan slites mer om det har stått parkert med veldig mye eller veldig lite strøm på ., over lengre tid. ( og det er sannsynlig på en bil med veldig lav kjørelengde faktisk.)

Så min konklusjon : kjøp en velholdt , pen bil med fullt servicehefte , som har vært i jevnlig bruk og som helst har fabrikk garanti igjen.

raggen

Sitat fra: bob-bob på ons 04. apr 2018, kl. 12:18
Ville kjøpt bil som har vært i kaldt klima ( norden) siden ny , da er batteriet sannsynligvis best.
Dessuten vil den da sannsynligvis ha garanti ennå , ihvertfall hvis den er gått under 100000 km.
I tillegg , høy kjørelengde betyr ikke så mye , det er faktisk mulig at batteriet kan være bedre på bil med lang kjørelengde enn på en bil som bare har gått 25000km på 4 år.

Det er fordi batteriet kan slites mer om det har stått parkert med veldig mye eller veldig lite strøm på ., over lengre tid. ( og det er sannsynlig på en bil med veldig lav kjørelengde faktisk.)

etter og ha trålt finn så er ikke utvalget allverdens i det sjiktet jeg ser etter. men tenkte jeg vil prøve og få med understellsbehandling og av noe på prisen hvis jeg går for den bilen jeg har reservert. vil også passe på at bilen har dokumentasjonen i orden og en batteri test

Carl Anton Stenling

Bør be om batteritilstand (SOH) og ta dette inn i kontrakten ved kjøp. En 2014-modell som er kjørt normalt bør vel ikke ligge under 90 % SOH, dvs. at den har omtrent 90 % av batterikapasiteten den hadde som ny.
Siden SOH kan manipuleres så er det greit å få det inn i kontrakten slik at man ikke får en overraskelse et par uker etter kjøpet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

bob-bob

Sitat fra: nilsen33 på fre 06. apr 2018, kl. 13:43
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117209791
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116818431
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116181161
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116019881

Ligger en del billige gen2-leafer på finn. Ikke alle som har garanti, men noen har det!

Bil nummer 1 er billig , men har noen småskader , se venstre forskjerm foran på hjulbuen. Koster ca 3000,- å fikse dette. Sikkert mere feil , ettersom det ikke står noe om dette i annonsen.

Bil nummer 2 : Denne er bruktimportert fra USA og har dermed ikke garanti. ( Man ser dette på manglende lyktespylere , alle norske kom med det , samt orange sidemarkeringslys foran og røde på siden bak ) Den har også 2 blindknapper på venstre side av dashbord , det skal være fullt der...så det mangler nok noe utstyr her. . Obs på mulige batteriproblemer , da den kan ha kommet fra varmt klima. Navigasjon eller Carwings fungerer ikke på denne.

Bil nummer 3 : Denne er også USA import , samme status som på bilen over.

Bil nummer 4 : Dette er en VISIA modell , og har ikke varmepumpe , navigasjon eller Carwings.

MAO : Disse var ikke spesielt gode kjøp , bortsett fra nr 1 muligens , om det ikke er flere småfeil på den . Den har jo fortsatt garanti. De andre ville jeg ha skygget unna ...

Denne derimot , koster ørlite grann mer , men har alt. Den er dessuten fullstendig skadefri. ( min kones bil )

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116948548

raggen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tor 05. apr 2018, kl. 18:08
Bør be om batteritilstand (SOH) og ta dette inn i kontrakten ved kjøp. En 2014-modell som er kjørt normalt bør vel ikke ligge under 90 % SOH, dvs. at den har omtrent 90 % av batterikapasiteten den hadde som ny.
Siden SOH kan manipuleres så er det greit å få det inn i kontrakten slik at man ikke får en overraskelse et par uker etter kjøpet.

godt tips og vil ta dette opp med forhandler. når det gjelder navigasjon på USA import. går det ikke an og legge inn ny programvare tilpasset Europa/skandinavia slik at dette funker??

bob-bob

Sitat fra: raggen på fre 06. apr 2018, kl. 21:56

godt tips og vil ta dette opp med forhandler. når det gjelder navigasjon på USA import. går det ikke an og legge inn ny programvare tilpasset Europa/skandinavia slik at dette funker??

Mulig det kan ordnes med navigasjon. Nissan gjør det ikke. Carwings går ikke. Usa biler kan mangle endel ting , slik som varmeteppe til batteri , oppvarmede lyktespylere mm. Dessuten er garanti fra en lokal importør i Norge noe usikre greier.

MEN: dersom du bare er ute etter en Nissan Leaf som skal koste deg minst mulig i innkjøp så kan du se bort fra absolutt alle råd jeg har lagt ut her. Da kjøper du den som er blankest i lakken og koster minst penger. ( mine råd er for den som ha billigst mulig bilhold på noen års sikt , og som skal selge den igjen og som vil slippe eventuelle overraskelser i størst mulig grad.)

Lykke til ...

raggen

Sitat fra: bob-bob på fre 06. apr 2018, kl. 22:07
Sitat fra: raggen på fre 06. apr 2018, kl. 21:56

tar imot dine råd bob bob samt alle andres med stor takk men prøver og danne meg ett bilde av hva som kan være så negativt med USA importerte biler.. vil tro andelen er stor av solgte leafer på norgesbasis er importerte og kan vel ikke bare være negative ting med dem.

batteri er ett stort spm,tegn med tanke på varme,men dette går jo an og få en rapport på.
fm radio er jo ikke noe case lengre.
Navigasjon er en negativ ting.
oppvarmede lyktespyler kan jeg ikke uttale meg om da svært få eller ingen av bilene jeg har hatt hadde lyktespylere.
for min del vil jeg ha en rimelig bil men med skinn,helst sort( eller sølvgrå) .hvor den kommer fra betyr ikke allverdens men jeg har fått mange svar angående nissan leaf med og lese på dette stålende forumet her samtidig som jeg har blitt mere i tvil med hva jeg skal gå for.

Mulig det kan ordnes med navigasjon. Nissan gjør det ikke. Carwings går ikke. Usa biler kan mangle endel ting , slik som varmeteppe til batteri , oppvarmede lyktespylere mm. Dessuten er garanti fra en lokal importør i Norge noe usikre greier.

MEN: dersom du bare er ute etter en Nissan Leaf som skal koste deg minst mulig i innkjøp så kan du se bort fra absolutt alle råd jeg har lagt ut her. Da kjøper du den som er blankest i lakken og koster minst penger. ( mine råd er for den som ha billigst mulig bilhold på noen års sikt , og som skal selge den igjen og som vil slippe eventuelle overraskelser i størst mulig grad.)

Lykke til ...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA