Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, man 02. apr 2018, kl. 10:54

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tor 05. apr 2018, kl. 10:20
Egentlig er det helt utrolig X75D bare koster det litt over det dobbelte av en Leaf.
Stemmer det, og X75 er definitivt mest "value for money" også sammenlignet med X100, for de siste 25kWh er de dyreste kWh-ene som finnes i elbilverdenen - selv om akkurat det åpenbart betyr nada om man ikke klarer seg med en 75.

Men sammenlignet med alt annet som kan levere tilsvarende ytelser og funksjonalitet, så er alle X-er et kupp i Norge, også 100 og P100. Bare å sjekke priser på tilsvarende SQ7, Cayenne etc...  :o

o.b.lix

Sitat fra: jkirkebo på tor 05. apr 2018, kl. 11:39
Nåja, det var litt å ta i ;) Vår gamle Leaf klarer rundt 6-8 mil vintertid og 10-11 mil sommerstid (motorvei). Vår X75D med en varehenger på 320x180x50cm og vekt på 2 tonn bak klarer typisk 15-17 mil vinterstid og 17-19 mil sommerstid. Altså ca. dobbelt så langt som Leafen.

Varehengeren din er ikke den største. Vår X90 har samme rekkevidde med en liten campingvogn.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på tor 05. apr 2018, kl. 16:16
Sitat fra: jkirkebo på tor 05. apr 2018, kl. 11:39
Nåja, det var litt å ta i ;) Vår gamle Leaf klarer rundt 6-8 mil vintertid og 10-11 mil sommerstid (motorvei). Vår X75D med en varehenger på 320x180x50cm og vekt på 2 tonn bak klarer typisk 15-17 mil vinterstid og 17-19 mil sommerstid. Altså ca. dobbelt så langt som Leafen.

Varehengeren din er ikke den største. Vår X90 har samme rekkevidde med en liten campingvogn.

Størst? Nei, men større enn ca. 99% av varehengerne jeg ser på veien ;) Totalvekt inntil 2,6 tonn og nesten 3 kubikk last opp til topp av karm betyr rimelig stor henger. En mindre varehenger på f.eks 250x150x35cm vil nok føre til endel lavere forbruk da den havner mer gjemt bak bilen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

samotholt

Sitat fra: GeirHM på tir 03. apr 2018, kl. 22:55
Prøvekjøringen handler mest om å finne litt mer ut av hvor vanskelig det skal bli å forlate en mer en god nok S85D for en X. Det er jo poenget ditt Samotholt, er det ikke?
Poenget mitt er at du rett og slett bør sjekke om du blir fornøyd med en X. Prøvekjøring vil en god pekepinne...
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

Råde

SitatSiste var flåsete sagt, men poenget mitt er å absolutt gå for en X100, er den for dyr, kjøp S75 eller Leaf...
Da tar du noen antakelser for gitt (hengerfeste/plass/preferanse). Ser argumentet for S75 mtp rekkevidde. Men Leaf 40 mtp rekkevidde? Tror jeg ikke på. Den har fått en del pes for høyt forbruk. Jeg har ikke prøvd den men jeg har prøvd Zoe 40 og den kan klart IKKE måle seg med X75D på rekkevidde (og her snakker jeg motorvei med 110-120, da kom X 10-13 mil lenger!).
e-Golf | X75D

nie

Jeg hadde en S85D fra des-15 til august 17 og kjørte 42000km med den.
Fra oktober-17 til dags dato har jeg kjørt 16500km med X75.

Det daglige lademønsteret med de to bilene er likt, dvs lader til 70% hver natt.
Når jeg skal på langtur, lader jeg til 90% med X75 akkurat som jeg gjorde med S85D. Dette da vi har SuC innen 12 mils kjøring uansett hvilken retning jeg reiser her fra byen.

Så for min del fungerer X75 nokså likt med S85D når det gjelder lademønster. 160 000 ekstra på X100D gir da ingen mening, for meg.

o.b.lix

Sitat fra: Råde på tor 05. apr 2018, kl. 20:24
SitatSiste var flåsete sagt, men poenget mitt er å absolutt gå for en X100, er den for dyr, kjøp S75 eller Leaf...
Da tar du noen antakelser for gitt (hengerfeste/plass/preferanse). Ser argumentet for S75 mtp rekkevidde. Men Leaf 40 mtp rekkevidde? Tror jeg ikke på. Den har fått en del pes for høyt forbruk. Jeg har ikke prøvd den men jeg har prøvd Zoe 40 og den kan klart IKKE måle seg med X75D på rekkevidde (og her snakker jeg motorvei med 110-120, da kom X 10-13 mil lenger!).

En viktig presisering - X75D med henger kan ha samme rekkevidde som Leaf.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GeirHM

Strippet 100 eller komplett 75? Jeg blir ikke enig med verken finansminister eller meg selv om hva vi skal gjøre.

I går hadde jeg en en virkelig strippet 100 til låns fra Tesla. Det var meningen at det skulle være en sånn fancy P. I stedet ble det en 100 uten autopilot og med tekstilinteriør. At det var Standardutgave var bra men jeg skulle gjerne ha testet autopiloten.

Jeg kjørte ut fra Skøyen, det var mye trafikk og jeg ble umiddelbart urolig. Hva var dette? En lastebil? Den virket tung, stor og klossete. Jeg savnet bilen min! Model S'en min er kontant, rask og smidig. Her satt jeg høyt og med masse bil rundt meg. Var jeg i ferd med å bytte fra en spenstig karbon landeveissykkel til en treig alu terreng med tunge hjul? Uroen ville ikke slippe taket. Feil valg? Jeg måtte stoppe et sted for et ærend. Tiden gikk og jeg satte meg inn igjen. Det var som noe klikket på plass. Jeg vet ikke helt hva som skjedde. Men jeg kjørte bilen på en annen måte. Jeg brukte det at jeg satt høyt kanskje. Overblikket. Og kjente hvordan responderte ultrakjapt på alle kommandoer. Den var slettes ikke noen lastebil. Jeg kjørte den på noen smale svingete veier og den hadde et fast grep om veien også når jeg trykket litt aktivt på wattpedalen. Jeg tror kanskje det som skjedde var at jeg sluttet å kjøre den som en dårligere utgave av model s. Jeg kjørte den som en skarpkjørt SUV rett og slett. Og det var moro. Veldig moro.

Og spørsmålet om vi skal ha lyse skinnseter type vegan, det er historie. Det nye tekstilinteriøret oser av kvalitet. Det gjorde i det hele tatt hele bilen. Jentene mine kuttet seg og lot som de ikke så meg når jeg kom dem i møte og åpnet bakdørene. Mens forbipasserende guttunger på fortauet kom med hurrarop. Kjønnsgreie. Gikk raskt å venne seg til hvor de forskjellige dørene åpner og lukker seg. Men det var klart at det bare er den gimmick'en med dør som åpner seg som er del av premium. Både panser og bagasjerom åpnes på kommando i standardutgaven. Også det spetakkelet med førerdør som lukker seg ved trykk på bremsepedal var der.

Det som IKKE var der var mitt ultrasuperluksus stereoanlegg fra S'en. Det VAR god lyd i standardanlegget. Men den hadde ikke det samme rommet. Skrudde jeg opp volumet på Miles Davis så var det som om vi flytta inn i et trangt heisrom og ikke ut i en stor konsertsal slik tilfellet er i S'en. Og jeg kunne ikke flytte musikken rundt i bilen slik jeg er vant til med skyvelæret i panelet. Nei det sto helt fast gitt. God lyd men litt smal. Men dette anlegget er absolutt eneste opplagte grunn til å velge premium. Vi snakker om nesten femti tusen. Prøv å fortelle det til hvilken som helst finansminister. Du kan like godt drive med dobbelt regnskap slik vi middelaldrendeherresyklister er så gode til. Bare det at jeg ikke tror Tesla er villig til å gi meg to kvitteringer.

Det var Metallic lakk på lånebilen. Det blir det på vår også. Ferdig snakka. Bare ikke i den gilde blå versjonen.

Noen små overraskelser var det også. Bagasjerommet foran var mye mye større enn vårt på vår dualdrive S. Bagasjerommet bak var nesten like stort under gølvet som over. Men vær obs på at håndboka ikke tillater vekt over åtti kilo under gølvplata. Det er festekroker bak for å spenne fast løs bagasje. Yes! Og det var også et elektrisk uttak bak der til kjølebag o.l. Mega! Datter fant koppeholder også for dem i baksetet. Det var kult! Og savna på S. Ja faktisk kunne også jeg sitte godt baksetet med forsetet innstilt for meg. Jeg har lange bein. Positivt! Går ikke i S. Fjæringa var satt til low da jeg fikk den. For noe tull. En sånn kjerre må da kjøres i standard høyde. Og den hadde et skikkelig impressive veigrep som skapt for aktiv kjørestil. Ryggekamera er kraftig forbedret i forhold til det jeg har med høyere oppløsning - og kanskje bedre beskytta for møkk fra veien også? Virket slik. Jeg fikk altså ikke testa autopiloten. Men det var ikke noe godt at den leste veiskilt uten noen gang å få dem riktig. Hva er det for noe? Er AP1 fortsatt bedre enn AP2? Den hadde autoblending av fjernlys. Det fungerte heldigvis.

Vi fikk også en overraskelse når vi prøvde den i garasjen hjemme. Den fikk plass med minimum av klarering. 3 cm til innsiden av garasjeporten. Vel, det er ikke helt sant. For vi fikk ikke igjen porten. Selv om bilen fikk plass. Så gjorde jo ikke hengerfeste det. Godt jeg fant ut fra manualen at det kan tas av og på etter behov.

Konklusjon? Vi vil gå fra model S til model X. Ingen tvil lengre. Den var en støver på motorveien! Men jeg er egentlig fortsatt like langt som da jeg begynte. Skal vi velge 75 eller skal vi gå for verdens største serieproduserte bilbatteri? Nå vet jeg hva valget står i når det gjelder kroner og øre. Den utstyrskombinasjonen vi ønsker koster 724 000 for x75 og 882 000 for x100. Det er en differanse på etthundreogfemtiåtte tusen kroner.

Bror min, datamannen, sier x100. Du vil angre om du kjøper for lite batteri, sier han. Bror min, økonomen, sier det er snakk om mye penger. Han og finansministeren snakker samme språk.

Her er en avsluttende rekkevidderefleksjon. S'en har vært pendlebil mellom Porsgrunn og Røyken. I underkant av 300 km tur retur. 90% motorvei. Veldig mye med 110 grense. Jeg lader til 80% før jeg starter. På vinterstid har jeg aldri kunne kjøre den strekningen uten ladestopp. Ikke noe problem. Jeg ladet på jobb. På sommerstid uten mye vind og absolutt helt tørr veibane går det akkurat. Om jeg må. Men jeg gjør det normalt ikke. Ikke bra å lade ut batteriet så mye. I følge Finnøys beregninger (se min post ovenfor for link) gjør min S85D 298 km på 80% vinterstid. I praksis viser min motorveipendling at det er noe mindre. Følger jeg Finnøys beregninger så blir det å gå for x75 det samme som å gå for et nybilkjøp som innebærer redusert rekkevidde. For i følge ham så har x75 kun 262km tilgjengelig innenfor 80% på vinterstid. I praksis vil det være enda mindre. Sannsynligvis en god del mindre også, siden X med nødvendighet har større luftmotstand enn S. Det betyr i praksis at med motorveikjøringa mi så mister jeg rekkevidde og dermed fleksibilitet om jeg går for det minste alternativet når vi kjøper model X.

I følge Finnøy så vil x100 ha 325 km tilgjengelig innenfor 80% vinterstid. Jeg vil i praksis antakelig komme ut med rekkevidde som er rimelig lik den jeg har i dag. Dette pga motorvei og høyere luftmotstand på X.

Det vil altså koste meg mye penger å holde rekkevidden på samme nivå som jeg har i dag. Spørsmålet er om jeg skal prioritere det nå når det blir mindre pendling.

geear

Hehe, solid innlegg.

Tekstilinteriøret/delveganet på dagens Xer er så bra at vi hadde vært kandidater til å velge det selv om vegan og delvegan kostet det samme. Jeg kommer fra en haug med skinninteriør, både Audi og BMW sine beste kvaliteter, og kommer ikke bort fra at standardinteriøret i X både ser bra ut, men viktigst av alt er godt å sitte i, både med kald og varm bil.

Skiltene du observerte kommer fra kartdata, og fungerer dårlig. AP2 leser ikke skilter enda, dessverre. Men nå har det haglet inn med gode oppdateringer siden vi fikk vår, regnsensor, autolys, bedre selvkjøring - så jeg håper skiltlesning er det neste. Ellers er det nå mange som mener AP2 har blitt på nivå med, eller har passert, AP1, på den nest siste oppdateringen som kom.

X-en kjører brukbart den, til svær SUV å være. Det største minuset jeg opplever med den er at den ikke klarer å kamuflere vekta si på telehiv-veier. Der rister og humper det, og jeg får litt assosiasjoner til når man treffer bølger "feil" med båt, og det på en måte kommer et slag som vandrer fra den ene enden til den andre. Litt snål opplevelse. Men samtidig skal det sies at jeg som regel er den som kjører forbi og ikke blir forbikjørt på den type veier, så håpløs er den ikke.

Rekkeviddebehovet må du avgjøre. Jeg tenkte som så at den største oppsiden ligger i å kjøpe X75 og forhåpentligvis klare seg uten 100, og at dersom det ble helt krise, så kunne jeg ta et begrenset tap, en mindre nedside, og selge og bestille en 100 senere. Det skjer neppe slik ting er i dag, etter 6200km.

Espen Hugaas Andersen

I disse dager kan det også nevnes at vinterdekk begynner å bli ganske myke. F.eks Nokian er ikke designet for 5-10 plussgrader. Jeg antar det ble benyttet vinterdekk.

Om ikke så lenge kan man bytte til sommerdekk, som ikke er så myke, og som gjør at bilen sitter bedre på veien.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Høres ut som du blir mest fornøyd med 100 batteriet.
Spørsmålet blir nok ikke om det er verdt det men om du finner plass i økonomien til 158 k kr +

Grundig anmeldelse

GeirHM

Espen, bilen jeg fikk hadde de vanlige nokian r2 vinnterhjula. Og det var over null hele veien. Uten at jeg tenkte større på det. Veigrepet ble bare mer og mer spennende etter som turen varte.

Jeg hadde det gromt langs åroselva på et tidspunkt med lite trafikk og ingen gående ute. Gr, jeg er ikke enig med deg. :) Min lånebil tok alle telehiv som en guttunge som jakta sukkertøy og aldri fikk nok med søtt. Den totalt ødelagte asfalten etter brua (for de som er lokalkjente på Hurumveien) som jeg normalt balanserer meg unna i ganghastighet ble spist uten protester fra understellet.

I det hele tatt fikk jeg etterhvert den følelsen - du av og til kan få i gode SUVer - at bilen var fritatt de vanlige begrensingene terrenget stiller den ovenfor. Det er vel det du i et voldelig dataspill ville kalle «the God Mode» hvor kuler og krutt fra fienden ikke biter på deg. Antakelig en dyr fornemmelse om du lar deg styre av den over lengre tid. Men moro var det lell!

Leit å lese, Knut, at du mener jeg skriver meg inn i en 100. Jeg håpet jeg var i ferd med å snakke meg selv inn i en 75. All fornuft peker meg i den retningen. Ja, og finansministeren og hennes venn økonomen.

nie

JEG leser vel at du skriver deg inn i en X75.
Fordi; hvis jeg forstår deg rett måtte du vanligvis lade 85D på jobb for å rekke hjem når du pendler....akkurat som med X75. Så da burde jo X75 fungere like bra for deg som 85d-en? Og så kan det selvsagt hende at en X100 er enda bedre men den er da altså 160000 dyrere.

PS!
Du ville gjøre valget mye enklere for deg selv hvis du begynte å sammenligne likt utstyrt X75 og X100 istedet for å lesse på X75 en haug med utstyr som krymper prisdifferansen opp til X100

Vhagar

100 vs 75.
Du nevner at du skal begrense pendlingen og da ikke trenger 100 til pendling så vidt jeg skjønner. Da er det alt som tyder på at du i det daglige klarer deg med en 75. Men så var det de turene du gjerne skulle ønsket det praktiske ved et 100 batteri da, som på langturer. Da er det bare en ting å gjøre, sett deg ned med de mest kjørte rutene dine som krever maksimalt ut av batteriet og finn ut hvor mange stopp det blir, hvor lang tid hvert stopp tar og hør med finansministeren om de ekstra (lengre?) stoppene med 75 er ok sett opp i mot pris differansen.

Blir stoppene for mange og for lange er valget gitt, om en tror man tåler alle ekstra stoppene så har du spart deg noen tusenlapper som du heller kan putte på sparegrisen.

Angre gjør man alltids, enten på den slanke sparegrisen eller de mange stoppene som varer og rekker og stjeler fremdrift på langturene.

En annen ting, i det daglige er bilen (min 75) svært glad i å bruke mye batteri bare en svinger ut av innkjørselen. Noe som gjør at jeg føler jeg stadig lader mye pga kortkjøring (under 1 mil). Så her hadde nok et 100 batteri gjort susen også. Det avhenger mer av hvilke lademuligheter man har hjemme.

Gjorde et raskt oppsett med abetterrouteplanner.
Fra SuC Hjørring i Danmark til SuC Murcia i Spania, med x75 alt standard men 140km/t som maks fart og 100% startkapasitet på batteriet og kommer frem med 10% batteri. Det ble 21 stopp forutenom start/slutt SuC'ene og 10 timer og 58 minutt ladetid. Med X100 med samme forutsettninger ble det 15 stopp og 6 timer og 29 minutt ladetid. Om drøyt 6 stopp/4 timer spart er verdt pengene er vanskelig å vite, da må en se nærmere på hvor stoppene er og hva passasjerene ønsker seg langs turen.

Jeg har ikke manuelt sjekket om det er mulig å kjøre mer optimalisert enn hva den planleggeren legger opp til.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

automat

Jeg tror større fleksibilitet er et viktigere argument for 100kwh enn tiden man sparer.

Med 75kwh blir man i større grad låst mht reiserute og ladestopp enn man blir med 100kwh. Og man må ta den ekstra ladekøstoppen på Lillehammer 1.påskedag, som man kanskje slipper unna med 100kwh. Ladekø kommer det ikke til å bli mindre av i årene som kommer.

For privatkjøring er nok ikke 100kwh verdt pengene, rasjonelt sett. (Så lenge man ikke skal kjøre rundt med campingvogn).  Men det er jo ganske mye ved bilkjøp som ikke er rasjonelt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA