Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, man 02. apr 2018, kl. 10:54

« forrige - neste »

GeirHM

"Fet slede" var ny for meg Larsebass. Men jeg har lest sjåfører sammenligne sin erfaring med det å kjøre lastebil. Turfsurf, du legger vekt på bruksmønster ved valg av størrelse og kjører 100 selv. Og det støtter du gr og du kjører altså 75. Men det dere skriver om eget bruksmønster er vel ikke så forskjellig? Om noe så er det vel slik at du gr kanskje kjører lengst til daglig?

Konklusjonen er vel at begge versjoner dekker omtrent de samme oppgavene omtrent like godt. Du kan kanskje kjøre litt mer aktivt i en 100 på motorveiene (uten at det behøver å bli grisekjøring Larsebass) og du må planlegge ladestoppene bedre i en 75.

Så det er spørsmål om ikke det heller er fleksibilitet enn bruksmønster som er den store forskjellen mellom de to. Pluss at 75 brukt på samme vis som en 100 med nødvendighet får litt mer pes på batterihelsa si. Jeg tipper en 75 ofte lades til hundre før langtur mens det ikke er noe 100 gjør mer enn en sjelden gang. Og hvor setter du den daglige lademengden på en 75 i forhold til en 100? Vår S85D står alltid tilkobla og har 70 som max vinterstid og 60 på sommeren. (Jeg har 11kWt på laderen hjemme).

Det som gjør at jeg hele tiden heller i retning av strippa 100 er at jeg vil få en ny bil med enda mer fleksibilitet enn jeg har i dag med min S.

Bare sjekk rekkeviddetallene til Finnøy, de viser forskjellen i fleks ganske tydelig synes jeg. Se her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

geear

Har bare fem kilometer hver vei til jobb, så kjører neppe lengst i det daglige. Har riktig nok kjørt TMXen nesten 6200km siden jeg fikk den for fire måneder siden, så det er vel omtrent fem mil til dagen i snitt, men det er langturer som drar opp snittet.

De kjipeste minuttene med 75 er når man må opp i 90% på supercharger, men når man skal såpass lange strekk uten SuC kan man vurdere om det heller er hensiktsmessig å ta en kort chademo-stopp senere på turen.

Vi lader til 100% før langtur, men det hadde vi gjort med en 100 også.

Tesla anbefaler at daglig bruk ligger mellom 50 og 90% på nye biler i dag. Siste 10% er forbeholdt "trip". Har aldri satt ladegrensa lavere enn 80% på vår.

Jeg støtter at bruksmønsteret avgjør, ja, men jeg tror allikevel at veldig mange som tror de må ha 100 hadde klart seg helt fint med 75. Men når man først har lagt ut 168 lapper ekstra for 100, så er det naturlig at man vil finne holdepunkter som støtter valget man tok. "Oida, dette hadde ikke gått med 75", selv om det kanskje egentlig ikke gir noen praktisk forskjell om man hadde gjort noe annerledes i planlegging/stopp. Dette går andre veien også. Vi var også vant med e-Golf 24kWh fra før, og har sett at vi kan kjøre den på 50-milstur og allikevel ikke stoppe lenger enn med diesel X5 (med barn på tur). Hadde derfor ganske avslappet forhold til 75-pakken, selv om det var for å helelektrifisere bilparken vår. Du burde egentlig ha tilstrekkelig kunnskap til å ta valget selv basert på at du har erfaring med elbil (med lang rekkevidde) fra før? ;)

Andre ting som kan være verdt å tenke på, spesielt om man er opptatt av miljø, er:

- Kjøpe batteripakke som har riktig størrelse for eget bruk for å unngå å bruke mer naturressurser i produksjonen enn nødvendig (kobolt, holde co2-avtrykket lavt)
- Slippe å bruke energi på å større batteri enn nødvendig
- Forskjellen på 75 og 100 er vel omtrent 140kg? Det er vekt som ikke akkurat gir positiv innvirkning på understellet på dårlige veier, selv om det gjerne blir småplukk opp mot en allerede høy totalvekt.

cossie

Har du campingvogn = X100
Har du ikke campingvogn = X75
Tesla Model X100D

GeirHM

Sitat fra: gr på ons 04. apr 2018, kl. 12:21

Vi lader til 100% før langtur, men det hadde vi gjort med en 100 også.

Vi lader svært sjelden til 100% i vår S85D, på langturer drar jeg den til 90. Mens vår Leaf med 24kWt alltid lades med det den tar i mot - og litt til.

Tesla anbefaler at daglig bruk ligger mellom 50 og 90% på nye biler i dag. Siste 10% er forbeholdt "trip". Har aldri satt ladegrensa lavere enn 80% på vår.

Jeg husker jeg leste at sjefsteknikeren Straubel anbefalte å sette skyvelæret til 70 sånn til daglig bruk. Og har fulgt det siden. Ja på sommeren drar jeg det enda lengre ned - for good measure. Men det tar meg kort tid å endre lademengden med vår hjemmeordning.

Jeg støtter at bruksmønsteret avgjør, ja, men jeg tror allikevel at veldig mange som tror de må ha 100 hadde klart seg helt fint med 75. Men når man først har lagt ut 168 lapper ekstra for 100, så er det naturlig at man vil finne holdepunkter som støtter valget man tok.

Men forskjellen er vel ikke så mye som 160 000 mellom de to valgene? Eller den er ikke det for de fleste, vil jeg tro. For meg handler det egentlig om en forskjell på 70 - 80 000 litt avhengig om jeg tar med metallic lakk eller ikke. For om det blir 75 til slutt vil jeg overtale finansministeren til å bli med på alt ekstrautstyret.

Nei, jeg sverger til fleksibilitet heller enn bruksmønster som det viktigste - for mitt valg.

Det der med å holde størrelse på batteriet nede pga miljøbevissthet blir litt søkt synes jeg all den tid jeg er villig til å brenne av så mye penger på en slik to-og-en-halv-tonner med det beste kapitalismen har skapt. "Sports Utility Vehicle" var et skjellsord for meg i en yngre utgave. Tror ikke jeg kommer noen vei med Sankt Peter heller med argumentasjon om at den er elektrisk og snill på kobolten. :-) 

turfsurf

Jeg støtter at bruksmønsteret avgjør, ja, men jeg tror allikevel at veldig mange som tror de må ha 100 hadde klart seg helt fint med 75. Men når man først har lagt ut 168 lapper ekstra for 100, så er det naturlig at man vil finne holdepunkter som støtter valget man tok. "Oida, dette hadde ikke gått med 75", selv om det kanskje egentlig ikke gir noen praktisk forskjell om man hadde gjort noe annerledes i planlegging/stopp.

Forsvare egne valg ser det ut som om gjelder begge veier. Jeg tror ikke man skal legge sine valg som førende for hva andre kunne gjort.

Må ha er det jo svært lite som egentlig gjelder, man kommer seg til hytta og nedover Europa med Leaf 24kWh og. Mine begrunnelser var å slippe ladekø/stopp til hytta, kjøre strekninger i Europa som ikke var mulig med X75, kjøre lengre på Autobahn uten å måtte lade, ha stoppere kort i mellom spisepausene, og lengre spisepauser (ja, jeg liker korte spiesepauser og lange lunsjer). Alt dette er ting jeg kunne greid meg fint uten, men jeg kjenner meg, barna og fruen så godt at jeg vet at frustrasjonsfaktoren hadde vært vesentlig større hadde vi valgt 75 batteri.

At andre ikke vil gjøre samme valg er helt greit.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Jeg håper Hans Majestet Geir får greie argumenter til statsråd

Synes denne tråden har vært god til å illustrere argumenter for og mot forskjellige batteristørrelser.

GeirHM

Majestet og majestet, fru Blom! Men diskusjonen har hjulpet meg til å avklare hva jeg synes er viktigst når vi skal velge utgave. Så får jeg se om det holder i vårt neste statsråd. Finansministeren ruler diktatorisk.  :)

THE

Da jeg begynte å vurdere X hadde jeg noen strekninger som jeg hadde bestemt at jeg absolutt må klare uten lading for å kjøpe bil. Alternativet hadde blitt fortsatt fossildrift.

Lærdal - Dombås over Filefjell og Valdresflya - 270 km, denne strekningen kjører jeg når jeg skal nordover på sommeren. To fjelloverganger på 1000 moh og 1400+ moh, Start 0 moh, Dombås 650 moh. Allerede har kom jeg fram til at X75 ble for knapt. Når jeg i tillegg har 245 km til Tesla SuC Lillehammer, også nødvendig å klare på vinterføre med ned til -30 over Filefjell, og helst vil jeg klare alle 320 km til Vinstra vinterstid pga. utfordringer med ladekø på Lillehammer.

For min del ble svaret X100D eller eksosbil. Og ja, jeg vet at jeg kunne brukt ChaDeMO-lading for å komme meg fram med en X75 også, men etter 2,5 år, 63000 km og mange langturer med 43 kW lading på Zoe, så var det totalt uaktuelt å basere meg på 50 kW lading på turer jeg kjører flere ganger i året, spesielt på turer der hele familien er med. Hvis jeg hadde funnet ut at X75 hadde fungert fint til mitt bruk, så hadde jeg aldri brukt 160000,-! ekstra kroner på større batteri. For min del hadde det også blitt 160000,- rimeligere med X75 enn X100 siden X100'n uansett har alt unntatt 22" hjul og FSD. I etterkant så ser jeg jo at på de fleste turene mine ville det sannsynligvis vært nok med 15-30 minutter ekstra ChaDeMO-lading for å komme fram med en X75 også, og kanskje jeg uansett vil stoppe med en X100 på turen pga. mat/drikke/dopauser osv., så totalt reisetid vil ikke nødvendigvis stige med X75 selv om man må lade mer.

Selv X100D har alt for kort rekkevidde til å være praktisk på alle turer jeg vet at jeg kommer til å kjøre. Det blir nok helt sikkert et par turer til Øst-Finnmark, og helst vil jeg kjøre E45 gjennom Sverige, men der er det hverken ChaDeMO eller Tesla SuC dekning. Finnmark, Nord-Sverige og Nord-Finland er nesten helt blottet for lademuligheter, men det finnes nok 22kW AC til at det er mulig å gjennomføre turen. Dessverre har Tesla gått bort fra 22kW AC-lader i bilene sine, så det blir laaaaange ladepauser med 16kW. Håper bare Tesla har planer om å bygge ut flere ladere nordover i Skandinavia, ellers har jeg nok dummet meg litt ut når jeg byttet ut dieselen.

Jeg kjører en del med tilhenger og campingvogn, og det er kanskje det som gjør X75 mest uaktuell for min del. Selv om jeg på mine daglige kjøreturer ville klart meg fint med X75, så gjør de ca 7-8000 km hvert år der X75 ikke fungerer optimalt at spørsmålet var X100 eller fossilt drivstoff .Kanskje jeg ville vurdert annerledes med den erfaringen jeg har etter 20000+ km med X100 nå, men jeg setter veldig stor pris på fleksibiliteten større batteri gir, og det frister ikke å bytte til bil med kortere rekkevidde når jeg har blitt vant til det jeg har.

Alle som vurderer elbil bør gjøre en nøye vurdering av hvilke behov man har, og hvilke oppgaver bilen skal dekke. Mange klarer seg sikkert med en 1. gen. Leaf, men andre vil nok ikke klare å finne en elbil i dagens modellutvalg som dekker behovene man har.

Og når det gjelder kostnader, så blir nok X100 det dyreste bilholdet jeg noen gang har hatt selv om jeg sparer ca 6000,- pr mnd i ferge, drivstoff og bom i forhold til å kjøre fossilbil. Det rimeligste for min del ville nok vært å kjøre eldre fossilbil på langturer og en mindre og rimelig elbil på turer der den fungerer. I tillegg ville det vært mye mer fleksibelt med fossilbil på langtur i stedet for Tesla, spesielt på turer utenfor allfarveg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Alexxx

THE: Hvorfor er x100 dyreste bilholdet du har hatt?

odahle

Sitat fra: Alexxx på tor 05. apr 2018, kl. 09:52
Jeg vil anta en innkjøpskostnad på +- 1 million kroner kan bety noe her.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model X og VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D, 2022 Opel Mokka-e, 2023 VW ID Buzz, 2023 Tesla Model 3 og 2023 Tesla Model Y.

o.b.lix

Min mening er at model S er 75 glimrende, men på X er 100 klart best. Hvorfor?

Større luftmotstand - S75 har samme rekkevidde som X90, men i tillegg kan X henger, og den kan fort halvere rekkevidde, så da blir rekkevidde omtrent som en gammel Leaf om du har X75...

Så er det noen som sier at de aldri skal dra henger og endatil finnes det noen X60 og X uten hengerfeste, så det er jo et marked for disse også. Men disse kjøper jo bare en Leaf med kule bakdører...

Siste var flåsete sagt, men poenget mitt er å absolutt gå for en X100, er den for dyr, kjøp S75 eller Leaf...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D er også det dyreste bilholdet jeg har hatt. Mye dyrere enn Honda CR-V og Hyundai i30. ;D
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: o.b.lix på tor 05. apr 2018, kl. 10:11Min mening er at model S er 75 glimrende, men på X er 100 klart best. Hvorfor?

Større luftmotstand - S75 har samme rekkevidde som X90, men i tillegg kan X henger, og den kan fort halvere rekkevidde, så da blir rekkevidde omtrent som en gammel Leaf om du har X75...

Så er det noen som sier at de aldri skal dra henger og endatil finnes det noen X60 og X uten hengerfeste, så det er jo et marked for disse også. Men disse kjøper jo bare en Leaf med kule bakdører...

Siste var flåsete sagt, men poenget mitt er å absolutt gå for en X100, er den for dyr, kjøp S75 eller Leaf...
Hvilken bil man kjøper handler faktisk om mer enn rekkevidde. Model X 75D kan ha sju seter eller ~2300 liter bagasjerom og den har hengerfeste*, AWD, bakkeklaring, teknologi, bra ytelser og mye bedre interiør. Egentlig er det helt utrolig X75D bare koster det litt over det dobbelte av en Leaf.

* Og da kan det være mer enn rikelig med 200 km realistisk rekkevidde for å komme seg tur-retur gjenvinningsanlegg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

THE

Sitat fra: odahle på tor 05. apr 2018, kl. 09:56
Sitat fra: Alexxx på tor 05. apr 2018, kl. 09:52
Jeg vil anta en innkjøpskostnad på +- 1 million kroner kan bety noe her.

Verditap- ca 150000,- pr år de tre første årene (?). Selv om jeg beholder bilen i 10 år er det nok realistisk med et verditap på ca 90000,- pr år i snitt. Tidligere bilpark jeg har hatt har nok hatt et verditap på under 50000,- pr år i snitt (sort sett bare kjøpt nyere bruktbiler og kjørt de mange år). Eneste nybil jeg har eid er Renault Zoe og Tesla X. Zoe'n isolert sett hadde jeg et verditap på ca 40000,- pr år. På de andre bilene mine har det nok vært 25-30000,- i verditap pr år i mitt eie.

Tesla har dyrere dekk enn andre biler jeg har hatt tidligere. Service samt reparasjoner utenfor garantitid blir nok kostbare på Tesla. Tidligere har jeg stort sett finansiert bil med egenkapital, og i alle fall bare en liten brøkdel så stort lån som jeg har på Teslaen. I dag er finanskostnader nesten neglisjerbare pga. 0,25% rente, men renta vil gå opp de neste årene.

Zoe'n jeg hadde tidligere hadde de samme fordeler med fritak for bompenger, rimelige ferge og enda lavere drivstoffkostnader pga. at strømforbruket på Tesla er ca 35% høyere enn på Zoe. Totalt går nok kostnader til strøm opp i opp pga. inkludert hurtiglading på Tesla.

Det jeg sparer på Tesla vs diesel+ Zoe blir: ca 15-20000 km a 0,65l/mil diesel, 15000,- pr. år, 3000,- i årsavgift, 3000,-(?) i bom, ferge og parkering. Hvis jeg sier at driftsutgifter går ned ca 25000,- pr år og kapitalkostnader øker med ca 50000,- pr år, så koster X100D meg ca 2000,- mer i måneden sammenlignet med en kombinasjon av kompaktklasse-elbil og diesellangturbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på tor 05. apr 2018, kl. 10:11
Min mening er at model S er 75 glimrende, men på X er 100 klart best. Hvorfor?

Nåja, det var litt å ta i ;) Vår gamle Leaf klarer rundt 6-8 mil vintertid og 10-11 mil sommerstid (motorvei). Vår X75D med en varehenger på 320x180x50cm og vekt på 2 tonn bak klarer typisk 15-17 mil vinterstid og 17-19 mil sommerstid. Altså ca. dobbelt så langt som Leafen.

Uansett helt uproblematisk mhp. lading. Jeg kommer meg fint fra Fredrikstad til Nebbenes til Lillehammer og videre til hytta om jeg kjører "SC-ruta", og langs den noe kortere veien langs Rv4&Dokka hagler det nå av CHAdeMO-ladere. Tror det er ca. 13 mulige stoppesteder underveis jeg kan hurtiglade på.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA