Middels store elbiler er best på CO2

Startet av elektrolux, lør 31. mar 2018, kl. 09:59

« forrige - neste »

elektrolux

I alle fall i følge denne artikkelen:

https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166

Bekrefter min teori om at det er best å beholde den gamle diesel bilen til langturene framfor å bytte den ut med f. eks Tesla X, og beholde de gamle kortrekkevidde batteri bilene til all annen transport.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

DagfinnN

Den artikkelen har svært mange svakheter, så ikke svelg alt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

elektrolux

OK.

Så det kan være mer miljøvennlig av meg å skrote dieselen fra 2007 som nå er kjørt 100 000 km, og erstatte den med en Tesla X eller Jaguar for de lange turene, og skrote de classiske elbilene som nå kjører med resirkulerte litium batteri til fordel for en ny e-Up?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

bmw2002

Selvfølgelig er det mest miljøvennlig å beholde dieselbilen hvis den brukes lite.

Vi burde både økonomisk og miljømessig beholdt bensinbilen vår i tillegg til i3, men når man først har lyst på ny bil synes jeg det er dumt å kjøpe noe annet enn elbil.

Amoss

Sitat fra: elektrolux på lør 31. mar 2018, kl. 11:48
OK.

Så det kan være mer miljøvennlig av meg å skrote dieselen fra 2007 som nå er kjørt 100 000 km, og erstatte den med en Tesla X eller Jaguar for de lange turene, og skrote de classiske elbilene som nå kjører med resirkulerte litium batteri til fordel for en ny e-Up?

Hvor i tråden her finner du støtte for påstanden om at det er mer miljøvennlig å skrote de gamle klassiske elbilene? Her bare krisemaksismerer du.

Men ellers - nei, alternativet for en 2007 modell dieselbil er ikke kun "beholde" vs. "skrote". Dersom du ønsker og har råd til en langtrekkende elbil, og rekkevidden/lademulighetene dekker behovet, så selger du så klart dieselen slik at noen andre kan erstatte en enda eldre og miljø-/klima-fiendtlig bil med denne når du anskaffer deg ny elbil.

... og så klart - ett par selvfølgeligheter: Dersom du ikke ønsker eller har råd til byttet, eller om de langtrekkende elbilene som er aktuelle ikke tiltaler deg, eller dekker behovet ditt eller lar seg lade der du har behovet ditt - vel, da er dette ikke en problemstilling.
Model S 85D

doldis1

Tysk energimiks 2013 ? Hvorfor brukte de ikke Polsk "energimiks" fra 1980 ?   ;D  Kjøper du en mod. X i dag vil den i realiteten kjøre på grønnere og grønnere strøm år for år.

Jeg tipper det beste for miljøet er å kjøpe mod X med krok, feste et slepetau til det gamle dieselskrammlet og taue det korteste vei til bilskroten. Bli der til de har presset den god og flat slik at ingen får bruke deler fra den til å holde liv i andre gamle giftmaskiner... ;)

gigafactory

Fun fact: CO2-utslipp per kWh er for Polen omtrent det samme i dag som i 1980  :D

Amoss

Sitat fra: doldis1 på lør 31. mar 2018, kl. 15:46
Jeg tipper det beste for miljøet er å kjøpe mod X med krok, feste et slepetau til det gamle dieselskrammlet og taue det korteste vei til bilskroten. Bli der til de har presset den god og flat slik at ingen får bruke deler fra den til å holde liv i andre gamle giftmaskiner... ;)

Jeg forstår tankegangen, men er likevel totalt uenig. Ved å holde gode nyere (alt er relativt) fossilbiler ute fra markedet øker man bare incentivet for å holde de enda eldre og dårligere fossilbilene på veien enda lengre. Og ja, deler får man tak i dersom incentivet for å holde dem på veien er godt nok. Se bare på Cuba som klarte å holde gamle 40- og 50-talls biler gående når det ikke var mulig å importere nyere biler eller reservedeler. En glede for oss som liker pene klassiske amerikanske biler fra den tiden, men neppe noen fordel hverken for miljøet eller trafikksikkerheten.

... dessuten er skroting av (relativt) nye produkter med teoretisk stor del av livsløpet foran seg heller ikke så veldig miljøvennlig. Ja, få dieselbilene ut fra byer og la de bli "brukt opp" i mer gressbygde strøk.
Model S 85D

Amoss

... for å bygge videre på forrige innlegg så er ett vanlig argument jeg blir møtt med fra elbil-skeptikere++ "Så hva skal vi gjøre med alle fossilbilene da, når vi alle likesom skal gå over til elbiler?  Skal vi bare skrote alle de gode bilene som er på veiene idag? Det kan da umulig være mye miljøvennlig!".

Og ja, det må jeg gi dem rett i, det er ikke mye miljøvennlig. Så eneste farbare veien er å la fossilbilene "leve" ut livet sitt, og erstatte dem med elbiler etterhvert som de blir byttet ut.
Model S 85D

DagfinnN

Sitat fra: Amoss på lør 31. mar 2018, kl. 16:53
... for å bygge videre på forrige innlegg så er ett vanlig argument jeg blir møtt med fra elbil-skeptikere++ "Så hva skal vi gjøre med alle fossilbilene da, når vi alle likesom skal gå over til elbiler?  Skal vi bare skrote alle de gode bilene som er på veiene idag? Det kan da umulig være mye miljøvennlig!".

Og ja, det må jeg gi dem rett i, det er ikke mye miljøvennlig. Så eneste farbare veien er å la fossilbilene "leve" ut livet sitt, og erstatte dem med elbiler etterhvert som de blir byttet ut.
Det er ingen som skroter nyere fossilbiler. Det man gjør er å selge bilen og kjøpe EL. Dermed kommer den inn i bruktmarkedets kjede og vil bli solgt til en annen som selger sin gamle bil osv. I enden av den kjeden skrotes en gammel illeluktende bil.
Så ja, skrot = selg din gamle fossil og bytt til EL nå, så skrotes en skikkelig forurensende nederst i  kjeden.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Amoss

Sitat fra: DagfinnN på lør 31. mar 2018, kl. 19:32
Det er ingen som skroter nyere fossilbiler.

Enig, men som du kan se var det dette doldis1 tok til ordet for over her. Det var derfor jeg skrev hva jeg skrev.
Model S 85D

elektrolux

Diesel Mercen blir nok beholdt. Med 3-4 turer i året i mitt eie vil den forurense mye mindre enn om den selges til noen som bruker den mye mer.

Dessuten blir den bare mer om mer verdifull i alle fall for oss, da den representerer så mange gode minner. Er tross alt ferie og festivalbilen vår.

Med bolig i Stavanger klarer vi oss ellers godt med 100 km rekkevidde, noe som er fullt mulig med både oppgraderte klassikere og de minste elbilene på markedet.

Eneste faktiske miljøulempen mine valg medfører er lite pengeforbruk og derfor bedre råd til f.eks flyturer. ::)
Stavanger:

doldis1

Må nok innrømme at jeg var i det spøkefulle hjørnet da jeg skrev tidligere i denne tråden. Er helt enig med elektrolux sin konklusjon om å beholde DieselMerca. Selv fra en miljøvenns ståsted vil logikken være at en Dieselbil som står stille ikke forurenser  ;)  I den andre enden vil nok produksjon av en ny mod. X bidra til utslipp av både det ene og det andre..

Amoss

Sitat fra: doldis1 på søn 01. apr 2018, kl. 12:23
Må nok innrømme at jeg var i det spøkefulle hjørnet da jeg skrev tidligere i denne tråden.

Jeg *håpet* det, men sikker kunne jeg ikke være, og måtte svare deg forutsatt at du mente det alvorlig :)
Model S 85D

TKL

Nå dreier vel denne undersøkelsen til ADAC seg om hva som er best ved nybilkjøp. Og da er konklusjonen til ADAC klar. Men norsk strøm vil Tesla Model X  med klar margin være det riktige valget ut fra miljømessige hensyn.

En annen sak er at det lukter litt "dieselgate" av artikkelen. For kompaktbil og småbil kommer elbil brukbart ut sammenliknet med dieselbil selv på tysk strømmiks. Men for den øvre middelklasse er bildet ganske annerledes. Etter det jeg kan se av bakrgrunnsmaterialet til ADAC har de funnet ut at forbruket for Mercedes-dieselen er 0,5 l/mil. Bensinbilen de sammenlikner med i samme klasse, en Mercedes E400, har et forbruk på 0,88 l/mil. Begge disse tallene stammer fra ADACs egne forsøk i laboratorium med standard testsykluser. De har ingen referanser til kjøring på vei med varierende kjøremønstre og værforhold. Det vil nok gi andre og høyere forbrukstall for disse bilene. Forbruket for X-en er på 240 Wh/km i følge samme testen. Det virker mye mer realistisk.
Jeg har forsøkt å finne tall for forbruk for Mercedes E-klassen fra andre kilder. Det er ikke lett. Men en australsk og en amerikansk kilde angir forbruk i størrelsesorden 0,7 til 0,8 l/mil. Og for en E-klasse bil med bensinmotor får de for bruk i nærheten av 1 l/mil. Dette virker mer sannsynlig ut fra normale kjøremønstre. Med slike tall ville ADACs konklusjoner blitt vesentlig gunstigere for elbil selv med tysk strømmiks.
I tillegg er det en pussighet med forholdet mellom forbruk for dieselbil og bensinbil i de ulike klassene. I kompaktbilklassen er forholdet mellom dieselforbruk og bensinforbruk 0,79. For liten mellomklassebil er forholdstallet 0,78. Men for klassen med Tesla og Mercedes er diesel/bensinforholdet 0,57! Dette forholsdtallet antydet at forbruket for den Mercedes E220d bilen som ADAC bruker som referanse er helt urealistisk lavt.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA