Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh

Startet av trondhla, fredag 30. mars 2018, klokken 18:41

« forrige - neste »

Rossifan46

Sitat fra: Øystein K på onsdag 15. august 2018, klokken 10:29
Da snakket jeg med forhandler, og det lå en innkallelse på min bil for SW oppdatering på batteri.
Skal inn fredag om litt over en uke for dette. Skal lese av på Leafspy før og etter for sammenligning.

Spent på å se hva du finner etter oppdateringen. Jeg sjekket Leaf Spy før og etter oppdateringen av min bil og det kan se ut som at 30 kWh-batteriet økte netto kapasitet fra 26,8 til 27,5 kWH (ca 2,8% økning).Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

EV-FTW

Ja, da har bilen min fått SW oppdateringen. Hva er så status?
Jeg leste av bilen på parkeringsplassen utenfor Nissan før jeg leverte den inn, og så rett etterpå.
Selve oppdateringen to rundt 30 min.

SOH før oppdatering var 87,97%
SOH etter oppdatering var 93,88%

GIDs før oppdatering var 281 (78,7%)
GIDs etter oppdatering var 303 (84,9%)

SOC før oppdatering 84,1 %
SOC etter oppdatering 85,4 %
(Usikker på om bilen står på lading når de tar oppdateringen)

Alt i alt ser det jo positivt ut. Nå gjenstår det å se om det vil ha noen praktisk betydning. Vil jeg faktisk klare å kjøre litt lengre mellom hver lading? Vi får se.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Jeg tror ikke du kan kjøre lengre. Batteriet er ikke blitt "større". Det er kalkuleringen av hvor stort det er som er blitt endret. Så nå vil den rapportere større forbruk enn før oppdatering.

Men håper at jeg tar feil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Det kan godt være.

Da bilen var ny, viste GOM jevnt over 12 mil igjen når batteriet var på 50 prosent.
Da med ECO på, klima av og 15-16 grader ute.

Nå i ukene før oppdatering har den vist jevnt 10 mil igjen ved 50 prosent. Med ECO på og klima av. Utetemperatur er også veldig lik.

Så hadde håpet jeg kunne se 12 tallet igjen , men vi får se.

Bare det å vite at bilen nå har SOH på nesten 94 % etter 2,5 år og 60 000 km, er beroligende
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Sitat fra: leafnor på fredag 24. august 2018, klokken 17:03
Jeg tror ikke du kan kjøre lengre. Batteriet er ikke blitt "større". Det er kalkuleringen av hvor stort det er som er blitt endret. Så nå vil den rapportere større forbruk enn før oppdatering.

Men håper at jeg tar feil.
Slik jeg har forstått det så ble SOH kalkulert av BMS til en lavere verdi enn den reelt hadde. Og SOH bestemmer hvor mye «fulladet» er. Bilen har nok fått tilbake kapasitet som den ikke kunne utnytte og vil derfor kunne kjøre lengre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på fredag 24. august 2018, klokken 18:25
Sitat fra: leafnor på fredag 24. august 2018, klokken 17:03
Jeg tror ikke du kan kjøre lengre. Batteriet er ikke blitt "større". Det er kalkuleringen av hvor stort det er som er blitt endret. Så nå vil den rapportere større forbruk enn før oppdatering.

Men håper at jeg tar feil.
Slik jeg har forstått det så ble SOH kalkulert av BMS til en lavere verdi enn den reelt hadde. Og SOH bestemmer hvor mye «fulladet» er. Bilen har nok fått tilbake kapasitet som den ikke kunne utnytte og vil derfor kunne kjøre lengre.
Hm, er det ikke så at mengde energi henger sammen med spenning. Den ladet vell til 4,1 volt før også.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

En GID er vel fortsatt den samme absolutte energimengden. Hvor kom de 22 ekstra GIDs fra?

Men ser også ditt poeng, spenningsnivåene det lades opp og ut til, må være noe endret også. I bunn eller topp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Jeg har sett at energimengden i GIDS reduseres gjennom vinteren. På vinteren står SOH stille, men maks SOC går ned. Likevell lader bilen til like mange GIDS gjennom vinteren, for å å falle i takt med redusert SOH. Men da øker samtidig max SOC den kommer til.
Jeg tror menden energi i batteriet er samme, det er bare hvor mye den melder det er som er kalkulert feil og som rettes opp. Litt som å bytte flottør i bensintanken. Samme tank, like stor, men med en flottør med annen karrakterisitkk vil  man kunne kjøre tanken tommere før bensinlampen tenner. Og slik jeg har forstått det er det dette Nissan har gjort. Hevet nivået på når f.eks LBW kommer. Dvs buffer i bunn er blitt mindre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på fredag 24. august 2018, klokken 19:29
Hm, er det ikke så at mengde energi henger sammen med spenning.
Denne antagelsen virker å være bare delvis riktig.

En typisk lademetode for li-ion er constant current constant voltage, der det først lades med konstant strøm mens cellespenning stiger. Ved en bestemt cellespenning begynner fase 2 der spenning holdes konstant mens strømmen reduseres. Se https://www.digikey.no/en/articles/techzone/2012/nov/constant-voltageconstant-current-devices-optimize-li-ion-battery-charging-for-energy-harvesting

Sitat
When the cell reaches a specified set-point voltage, typically 4.2 V, cell capacity has reached only 65 percent to 70 percent of its maximum

Det er altså mulig (og vanlig) å lade videre uten å endre cellespenning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Ja, dette sees best på hurtiglading. Når det lades med 2-3kW effekt, så "trykker" man ikke energien like hardt på batteriet. Da stiger spenningen jevnt og trutt, og det er kun på siste 1-2% SOC det blir konstant spenning.
På hurtiglading av f.eks min 24 kWt nås 4,1 volt på rundt 40% SOC, og så synker strømmen på konstant spenning. Men ikke på 16A lading, da er det konstant strøm til ca 92% SOC og så kommer 4,1V, og strømmen synker.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Ja, er nok slik du sier, i artikkelen opereres med 1C som blir ~25 kW på en Leaf30.

Men når jeg ser på Øystein K's snapshots før og etter så er jo cellespenningene forskjellige. Før så ligger snitt på 4,084V, mens etter så ligger snitt på 4,039V! Magi? Hvis selve batteriet er uforandret og dette bare er SW så må kalibreringen også omfatte målingen av cellespenninger.

Sitat fra: leafnor på fredag 24. august 2018, klokken 19:29
Den ladet vell til 4,1 volt før også.
Etter justeringen kan batteriet tydeligvis lades opp mer siden BMS tror at cellespenningene nå er lavere enn før.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Magi og tro kan utrette mye. Jeg tror at spenningen er lavere fordi bilen har brukt litt energi for å kjøre inn og ut, og vært påslått den halvtimen som oppgraderingen tok. 
Får vente å se hva eier erfarer.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Noe annet merkelig i screen shots så har total spenning gått opp fra 386 til 387 volt mens cellespenningene har gått endel ned som nevnt. Henger ikke på greip!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EV-FTW

Nei, er litt tall som ikke gir helt mening.

Jeg vet ikke om bilen har vært på den halvtimen det tok å oppgradere SW.
Ei heller om den sto på lading.

Den ble kjørt vel totalt 200 m, fra parkeringen, inn i verkstedhallen og ut på parkeringen igjen.

Ellers har jeg nå kjørt litt. Ladet ikke bilen i natt, så fortsatte på den energien som var i batteriet.

Regner i dag, men ellers grei temp.

Nå viser bilen straks 50 prosent på SOC og litt over 12 mil igjen på GOM
Bil i ECO med klima av. Men vifte på 2.

Det er ganske forenelig med slik bilen var da den var ny.

Med andre ord. Fortsetter dette har jeg etter GOM fått 2 ekstra mil etter oppdatering.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Den ble ikke ladet skal en tro tellerne for lading, samme tall for QC og L1/L2.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA