Sameie og lading/ladeplasser

Startet av arthur, fre 30. mar 2018, kl. 11:19

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Burger på fre 30. mar 2018, kl. 19:33
Arthur: Oi, det var værre enn jeg forstod. Jeg trodde de hadde lempet all kostnad over på de som skulle ha lading, men skal de faktisk bruke så mye penger på tull basert på noe som kan være ugyldig vedtak?

Tror du bør varsle styret om det før de bruker penger fordi styret kan være økonomisk ansvarlige. Styret bør kalle inn til ekstraordinært årsmøte og få gjort gyldig vedtak.

For å sitere innkallingen til årsmøtet på dette punktet - sakslisten;

6. Garasje-/parkeringsplasser, samt orientering om styrets arbeid med å tilrettelegge
for lading av el-biler.

Med andre ord er det ikke lagt opp til noen votering/avstemning om noe som helst, men en orientering fra styret mht det arbeidet som er påbegynt. dette arbeidet er forøvrig påbegynt etter innspill/mail til styret fra meg, ingen andre, hvor jeg ba styret om å redegjøre for mulighet for å legge til rette for lading av elbil i sameiet, fortrinnssvis en ordning hvor man legger opp til en/to ladeplasser som deles av sameierne, ikke et opplegg i hver enkelt garasje!

Ja, jeg har tenkt å sende en mail til styret å påpeke både det rent formelle og det rent praktiske/økonomiske!

Lars C. Krogenæs

Hei

Nå har jeg prosjektert/solgt et titalls ladeanlegg til sameier og også sett på hva andre aktører har levert.

Innfrastruktur til lading i et sameie pleier å ligge på 3500-5500kr eks mva. Litt avhengig av om man må kjerneborre, grave etc. En evt. oppgradering av inntak kommer i tillegg. Dersom man velger 14 abonnement og dermed 14 statiske kurser får man garantert et behov for å oppgradere inntakskabler, med evt. behov for ny trafo. Velger man i stedet et anlegg med lastballansering, vil man i de aller fleste tilfellene ha nok strøm, slik at man unngår en fremtidig dyr oppgradering. Her vil den enkelte få registrert sitt forbruk og betaler dermed for det man bruker.

Det er flere aktører å velge mellom, som leverer ulike løsninger, så det er dumt å ringe sameiet faste elektriker å si at han skal levere en løsning sameiet har bestemt seg for.

Forøvrig er ikke en pris på 25-30tusen så langt unna der man ender per ladeuttak i et sameie.

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

Oppgraderingen av felles inntak (anslått til 85000 ovenfor), må utgjøre mindre enn fem prosent av normalt budsjett dersom styret skal kunne sette i gang dette uten et årsmøtevedtak med 2/3 flertall (hvor forslaget til vedtak er med i innkallingen, som allerede påpekt). Med bare 14 seksjoner, vil et normalt budsjett mest sannsynlig tilsi at grensen på fem prosent er overskredet her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carl Anton Stenling

Sitat fra: arthur på fre 30. mar 2018, kl. 16:54
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fre 30. mar 2018, kl. 16:36
Spesielt bør man vurdere behovene rundt ekstra tilførsel av strøm fra nettleverandøren siden dette kan drive kostnad og kompleksitet.

Det er gjort her og fremkommer vel av mitt åpningsinnlegg?

Fint hvis man har vurdert dette skikkelig. Imidlertid viser erfaringen at alt for mange hopper på oppgradering med ny strøm inn fra nettleverandør når det egentlig finnes effekt tilgjengelig dersom man lastbalanserer. Her har jeg ikke kjennskap til hvilke vurderinger som er gjort.

Utover dette så høres tilnærmingen med å oppgradere grunnleggende infrastruktur fornuftig ut.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på fre 30. mar 2018, kl. 20:20
Arthur: Oi, det var værre enn jeg forstod. Jeg trodde de hadde lempet all kostnad over på de som skulle ha lading, men skal de faktisk bruke så mye penger på tull basert på noe som kan være ugyldig vedtak?

Tror du bør varsle styret om det før de bruker penger fordi styret kan være økonomisk ansvarlige. Styret bør kalle inn til ekstraordinært årsmøte og få gjort gyldig vedtak.

6. Garasje-/parkeringsplasser, samt orientering om styrets arbeid med å tilrettelegge
for lading av el-biler.

Med andre ord er det ikke lagt opp til noen votering/avstemning om noe som helst, men en orientering fra styret mht det arbeidet som er påbegynt. dette arbeidet er forøvrig påbegynt etter innspill/mail til styret fra meg, ingen andre, hvor jeg ba styret om å redegjøre for mulighet for å legge til rette for lading av elbil i sameiet, fortrinnssvis en ordning hvor man legger opp til en/to ladeplasser som deles av sameierne, ikke et opplegg i hver enkelt garasje!

Ja, jeg har tenkt å sende en mail til styret å påpeke både det rent formelle og det rent praktiske/økonomiske!

Husk på at slikt styrearbeid normalt er ulønnet. Har selv sittet som kasserer i et vel i mange år og en del har meninger om mangt men når det kommer til valg har de ikke tid. Regner med at du har tid til slikt arbeid når din tur kommer ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

arthur

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lør 31. mar 2018, kl. 08:08
Sitat fra: arthur på fre 30. mar 2018, kl. 16:54
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fre 30. mar 2018, kl. 16:36
Spesielt bør man vurdere behovene rundt ekstra tilførsel av strøm fra nettleverandøren siden dette kan drive kostnad og kompleksitet.

Det er gjort her og fremkommer vel av mitt åpningsinnlegg?

Fint hvis man har vurdert dette skikkelig. Imidlertid viser erfaringen at alt for mange hopper på oppgradering med ny strøm inn fra nettleverandør når det egentlig finnes effekt tilgjengelig dersom man lastbalanserer. Her har jeg ikke kjennskap til hvilke vurderinger som er gjort.

Utover dette så høres tilnærmingen med å oppgradere grunnleggende infrastruktur fornuftig ut.

Snakket akkurat med at av styrets medlemmer og "ekspertisen" her er den lokale elketriker som skulle sjekke med sin sønn siden han har en el-bil! Med andre ord er kunnskapen beskjeden både i sameiet og hos den lokale elektriker som er forespurt.

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på lør 31. mar 2018, kl. 09:01
Sitat fra: arthur på fre 30. mar 2018, kl. 20:20

for lading av el-biler.

Husk på at slikt styrearbeid normalt er ulønnet. Har selv sittet som kasserer i et vel i mange år og en del har meninger om mangt men når det kommer til valg har de ikke tid. Regner med at du har tid til slikt arbeid når din tur kommer ?

Sitter i flere styrer, og har sittet også i andre, alle ulønnet så det er ikke noe problem. I dette sameiet er vi ikke fastboende så trolig lite aktuelt å bli valgt inn i styret her.

Burger

Ingeniøren: Jeg sitter også gratis i ett styre nå som kasserer, Om noen kom og forklarte at vi hadde gjort var feil og at vi i styret kunne være personelig økonomisk ansvarlig så hadde jeg blitt kjempeglad. Vi har hatt en del tunge saker der jeg har måtte presisere på styremøte at det styret uttaler seg om nå må vi være forberedt å forsvare i en rettsak. Heldigvis så har div advokater og styret tolket loven likt så langt :-)

Jeg kan forstå at styret for så få boenheter vil la beboere trekke til eget sikringskap for å slippe administrasjon. Det finnes skyløsninger men jeg er skeptiske til om de virker om 10 år.

Dersom valget var 30k for en dårlig løsning og ingen løsning, så ville jeg gått for dårlig løsning. Å sitte med en boenhet i Norge der vi tippet 5% andel av elbiler svjv, er litt suicidalt med tanke på verdi ved ev. salg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Sitat fra: Burger på lør 31. mar 2018, kl. 13:00
Heldigvis så har div advokater og styret tolket loven likt så langt :-)

Vi fikk en vannskade i vår leilighet grunnet lekkasje fra veranda i etasjen over. Denne verandaen var en del av byggets takkonstruksjon (loftsleilighet), men hverken leiigheten over eller sameiet mente at de hadde noe ansvar for skade i vår leilighet. Det var først da jeg skriftlig truet med å holde styrets medlemmer personlig ansvarlig at det ble litt fart på saken. Styret meldete sameiet inn i HL, fikk råd fra en advokat der, og kom til slutt krypende og ga meg full rett i at sameiet var ansvarlig. Selv ikke da jeg dokumenterte ansvaret via en rettskraftig dom i Lagmannsretten ville de gi seg og anså åpenbart meg som vanskelig. Da sameiet (styret) til slutt ga seg og innså nederlaget så svarte vi med å trekke vårt krav siden vi allikevel skulle pusse opp (male tak, vegger og slipe gulv), men vi kunne ha "klådd" sameiet for rundt 50.000 og med sameiets egen advokat somdokumentasjon på kravet!

Forøvrig helt enig med deg i at opparbeidet ladeplass vil gi en verdiøkning på leiligheten selv om dette er i en liten by på Sæ(ø)rlandet hvor enda ingen sameier/e har gått til innkjøp av elbil.

Hørte forresten i dag at enkelte av de eldre hadde mumlet om elbil på årsmøtet og derfor stemte for, men siden disse enten ikke (lenger) har sertifikat eller kjører bil så tror jeg de blander det med "motorisert rullestol"! :o

arthur

Da har jeg sendt en mail til styret og påpekt at det vedtak som ble fattet ikke kan anses for å være gyldig samt noen av de kommentarer som dere har kommet med og forslag til personer/firmaer å kontakte for en bedre løsning.

Takker for hjelpen så langt og så får vi se hvordan styret reagerer. :+1:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA