Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sett og hørt fra Nissan-forhandlere

Startet av Joakim Sveli, fredag 12. august 2011, klokken 10:14

« forrige - neste »

BE

#30
Nei, man må ikke ha en slik lader hjemme. Dette er bare for å slippe å bruke den medfølgende 10 amper laderen, samt for å redusere ladetiden noe. Dette er nok den første offisielle laderen for hjemmebruk, og prisen vil derfor være tilsvarende høy. Jeg tipper det kommer flere alternativer å velge i løpet av et års tid.

I mitt tilfelle blir det å bruke den medfølgende laderen, denne vil lade bilen til 80/100% gjennom natten uansett hvor lite det er igjen på batteriene når den parkeres. Laderen blir bare pakket i bilen de få gangene det er aktuelt å kjøre over estimert kjørelengde på en dag.

Edit: "Norskutviklet" forklarer vel det meste av prisen...
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

elektrolux

Det virker rart at Nissan Leaf skal leveres med 10A lading til bortebruk, og 16A til hjemmebruk.

På Thinkene mine, som allerede for 12 år siden kom med originalmontert 10/16A ladevelger bruker jeg 16A borte og 10A hjemme. Borte trenger jeg ofte mye strøm fort, mens hjemme har jeg som oftest hele natta, og for så vidt alltid en annen bil stående.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joachim

Ja, det der kan jeg virkelig ikke skjønne. Jeg har ikke behov for 16A hjemme. Det er jo når man er på tur man trenger dette. På nye Think City kan man jo velge selv på ladeboksen. Det er det eneste fornuftige synes jeg.

RuneW

Sitat fra: engelsen på tirsdag 23. august 2011, klokken 11:33
Nei, man må ikke ha en slik lader hjemme. Dette er bare for å slippe å bruke den medfølgende 10 amper laderen, samt for å redusere ladetiden noe.

Mye snakk om lader her. Er det som følger med bilen noe annet en en skjøteledning med en tilpasset plugg i den ene enden?

Sitat fra: engelsen på tirsdag 23. august 2011, klokken 11:33Edit: "Norskutviklet" forklarer vel det meste av prisen...

Hehe, ja du kan så si...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynet

Kort og godt, dette er utrolig snodig løsning fra Nissan  >:(

Det er jo snakk om en interfaceboks med pulsbreddemodulering, og en velgefunksjon der 10A er standard så kan du aktivere 13A eller 16A etter eget ønske skulle vært utrolig enkelt å legge inn.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. august 2011, klokken 14:51
Kort og godt, dette er utrolig snodig løsning fra Nissan  >:(

Det er jo snakk om en interfaceboks med pulsbreddemodulering, og en velgefunksjon der 10A er standard så kan du aktivere 13A eller 16A etter eget ønske skulle vært utrolig enkelt å legge inn.

Som nevnt tidligere vil ikke Nissan godkjenne mer enn 10A over lang tid fra våre Schuko-kontakter. Derfor vil de at 16A-ladekabler skal være fast tilkoblet nettet, evt. via CEE-stikk. De kunne selvsagt levert ladekabelen med CEE-stikk og gitt forbud mot bruk av overgang til Schuko men da ville man ikke kunne bruke offentlige ladeplasser. Så jeg skjønner godt at de har valgt den løsningen de har gjort.

Den beste løsningen må være å få stoppet utbyggingen av ladepunkter med kun Schuko-kontakt og gått over til 32A Mennekes. Det er mye mer fremtidssikkert og man trenger kun en enkel Mennekes-J1772 kabel uten "klump". Så får man heller beholde noen Schuko-stikk også til de med eldre el-biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#36
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. august 2011, klokken 14:44
Mye snakk om lader her. Er det som følger med bilen noe annet en en skjøteledning med en tilpasset plugg i den ene enden?


Nesten helt riktig, men i tillegg til pluggen (10A) har den en "klump" som forteller laderen som er bygget inn i bilen hvor mye strøm den får lov å trekke fra nettet. Uten signalet fra denne klumpen vil ikke laderen trekke strøm, så en kan ikke bruke en sjøteledning selv om den har riktig plugg i hver ende.

"Hjemmeladeren" er altså ikke en lader men en "klump" som forteller laderen i bilen at her får den lov å trekke 16A. Så er opp til instalatøren å forsikre seg om at den er koblet til en kurs med tilstrekklig tversnitt og sikring. Her sitter altså "klumpen" på veggen og er fatmontert.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. august 2011, klokken 15:09
Den beste løsningen må være å få stoppet utbyggingen av ladepunkter med kun Schuko-kontakt og gått over til 32A Mennekes. Det er mye mer fremtidssikkert og man trenger kun en enkel Mennekes-J1772 kabel uten "klump". Så får man heller beholde noen Schuko-stikk også til de med eldre el-biler.

Denne løsningen krever også en fastmontert "klump" sammen med sitkkontakten. Hensikten med hele dette systemet er at en skal kunne koble seg til uten å vite hvor mye strøm en får lov å trekke, det vet den fastmonterte klumpen. (Som altså ikke er en lader)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

#37
Forøvrig kan det nevnes at laderen i bilen kan nyttiggjøre hele 18A.
Hadde kanskje ikke vært så dumt med 32A kurser dersom man fikk tak i en EVSE som var stilt inn på dette (og byttet ut Schuko kontakten med en som tåler 18A).
Ser at "hjemmeladeren" er begrenset til 16A.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Griffel

Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. august 2011, klokken 14:51
Kort og godt, dette er utrolig snodig løsning fra Nissan  >:(

Det er jo snakk om en interfaceboks med pulsbreddemodulering, og en velgefunksjon der 10A er standard så kan du aktivere 13A eller 16A etter eget ønske skulle vært utrolig enkelt å legge inn.

Enkelt for oss, i USA tror de ikke folk flest har den evnen, derfor er det utviklet et system som gjør at folk slipper å tenke. Plugg inn, og pluggen "vet". Dette er slik standarden er beskrevet og har vel egentlig ikke noe med Nissan å gjøre, de bare følger standardens intensjoner.

Noen av oss har vel opplevd at det også finnes Norske elbilister som ikke vet at det går galt når en kobler inn Think 16 A på en dobbel stikkontakt hvor det henger en annen elbil fra før. Men de er vel ikke på dette forumet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. august 2011, klokken 15:30
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. august 2011, klokken 14:44
Mye snakk om lader her. Er det som følger med bilen noe annet en en skjøteledning med en tilpasset plugg i den ene enden?


Nesten helt riktig, men i tillegg til pluggen (10A) har den en "klump" som forteller laderen som er bygget inn i bilen hvor mye strøm den får lov å trekke fra nettet. Uten signalet fra denne klumpen vil ikke laderen trekke strøm, så en kan ikke bruke en sjøteledning selv om den har riktig plugg i hver ende.

"Hjemmeladeren" er altså ikke en lader men en "klump" som forteller laderen i bilen at her får den lov å trekke 16A. Så er opp til instalatøren å forsikre seg om at den er koblet til en kurs med tilstrekklig tversnitt og sikring. Her sitter altså "klumpen" på veggen og er fatmontert.

"Klumpen" inneholder også diverse annet som jordfeilbryter og releer som sørger for at det ikke finnes 230V tilgjengelig i kontakten før den er koblet til bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Boogie på tirsdag 23. august 2011, klokken 15:56
Forøvrig kan det nevnes at laderen i bilen kan nyttiggjøre hele 18A.
Hadde kanskje ikke vært så dumt med 32A kurser dersom man fikk tak i en EVSE som var stilt inn på dette (og byttet ut Schuko kontakten med en som tåler 18A).
Ser at "hjemmeladeren" er begrenset til 16A.

Hvor har du denne 18A-infoen fra ? Jeg har tenkt å bruke en SPX EVSE og den kan stilles inn på 20A om jeg trekker ut en slik kurs. Kan jo vurdere det om det er noe poeng...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trondhla

Dette avgjøre saken en gang for dem alle:

http://www.youtube.com/watch?v=PR0lgVZI75s

Dette blir en nøtt å knekke for alle bensin- og dieselfanatikerene ;D ;D ;D :D :D :D

ovev

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. august 2011, klokken 16:28

Hvor har du denne 18A-infoen fra ? Jeg har tenkt å bruke en SPX EVSE og den kan stilles inn på 20A om jeg trekker ut en slik kurs. Kan jo vurdere det om det er noe poeng...

Ser du skriver at du har tenkt å bruke en SPX EVSE, men vet du om denne er godkjent for bruk her i landet?
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

jkirkebo

Sitat fra: ovev på tirsdag 23. august 2011, klokken 19:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. august 2011, klokken 16:28

Hvor har du denne 18A-infoen fra ? Jeg har tenkt å bruke en SPX EVSE og den kan stilles inn på 20A om jeg trekker ut en slik kurs. Kan jo vurdere det om det er noe poeng...

Ser du skriver at du har tenkt å bruke en SPX EVSE, men vet du om denne er godkjent for bruk her i landet?

Den er CE-merket så det er godt nok for meg. Får bare håpe jeg får svar fra SPX snart, de er visst ikke så kjappe til å svare på epost. De sender visstnok for tiden også kun innenlands, men med JetCarrier er ikke det noen hindring.

Grunnen til at jeg vil ha en SPX er at den er noenlunde portabel slik at jeg kan ta den med på hytta. Gidder ikke sette opp en egen fastmontert der, og siden jeg må lade fra aggregat er det kjipt å bare benytte 10A, det tar da for lang tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. august 2011, klokken 15:09
Som nevnt tidligere vil ikke Nissan godkjenne mer enn 10A over lang tid fra våre Schuko-kontakter. Derfor vil de at 16A-ladekabler skal være fast tilkoblet nettet, evt. via CEE-stikk.
Men våre Schuko er jo godkjent for kontiunerlig 16A belastning i mange 10-år i følge min elektrikernabo.
Varmvannstanken min på 3kW har nå stått plugget inn med schuko i snart 10 år uten problem.

Resultatet av Nissans valg er at det kommer piratkabler på markedet der du kan velge høyere strøm, og hvordan er da kvaliteten på disse?.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA