Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade med frittliggende kabel

Startet av Asbjørn Sundal, mandag 26. mars 2018, klokken 23:36

« forrige - neste »

Asbjørn Sundal

Jeg skal kjøpe en KIA Soul.
Jeg leier hageleilighet og har en ledig kurs i sikringskapet. Planen er å sette inn en 16A kurs med jordfeilbryter Type B som går med 3x2,5 kabel til et CEE uttak (3fase IP-44) . Der skal jeg ha en overgang til schuko stikk og så en 2,5 kvadrat (16A) kraftig skjøteledning til bilen sin ladeledning.

https://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,-3-fase-IP44/36-5553

https://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

https://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8teledning-for-utend%C3%B8rsbruk-2,5-mm%C2%B2/36-6422

Er dette sikkert nok? Bør skjøteledningen være 4 i stedet for 2,5?
Planen er at skjøreledningen bare skal ligge overplanen, gjennom noen busker og ned til garasje eller parkering ved veien hvis huseier trenger plassen foran garasjen selv.
Skulle gjerne gravd ned en kabel etc, men siden det ikke er min hage vil jeg gjøre det enkelt.
Vil det f.eks være bedre å lage en skjøtekabel selv med CEE støpsel i ene enden og schuko i andre i stedet for en overgang som nå? Skjøteledningen skal ikke ligge på planen permanent men ligge i boden og taes ut når jeg skal lade (sannsynligvis hver natt)

Rio

Det er ikke forskriftsmessig å bruke skjøteledning til lading.

Fra et sikkerhetsperspektiv bør du unngå schuko og løse ledninger.

Skal du først gjøre dette så husk at CEE skal monteres minst 1,6 meter over bakken (ingen barnesikring). Så får du bruke en H07BQ-F PUR skjøteledning (de er oransje) med CEE-i begge ender.

Så bruker du en ladekladd med CEE-kontakt. De får du for 4000 kr for Type 2 på Bilia.

Skal du lade med 16 A skal den fastmonterte kabelen være 4 mm2, etter det jeg husker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

geear

Det blir bare synsing fra min side, men:

1. Det er ikke lovlig å lade elbil med skjøteledning: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes - så det må du selvfølgelig ta med i vurderingen din dersom du velger å gjøre det allikevel.

2. Jeg ser ingen utfordringer med å trekke 10A (maks som er lov via schuko) på 2,5mm2 ledere (hvis elektrikeren din vil tillate 16A-kurs på 2,5mm2, normalt maks 15A i dag?), det er kontaktpunktene som bekymrer meg i slike tilfeller, og jeg ville definitivt foretrukket en skjøteledning med CEE i ene enden og schuko i andre enden, eller aller helst CEE i begge ender og en ladekladd med CEE-støpsel - da kan du også utnytte mer enn 10A.

4. Hvorfor kan du ikke heller bare få satt opp CEE-kontakten på et sted som passer til lading av bilen din i stedet for å måtte trekke skjøteledning? Det er altså forskjellen på lovlig og ikke lovlig ladeløsning...

5. Smak og behag, men jeg syns det er ufattelig kjedelig og upraktisk å rulle ut og sammen bare ladekladd for fast lading, hadde ikke orka tanken på skjøteledning i tillegg. Ladestasjon med kabel stående klar er verdt hver ei krone...

Asbjørn Sundal

Sitat
2. Jeg ser ingen utfordringer med å trekke 10A (maks som er lov via schuko) på 2,5mm2 ledere (hvis elektrikeren din vil tillate 16A-kurs på 2,5mm2, normalt maks 15A i dag?), det er kontaktpunktene som bekymrer meg i slike tilfeller, og jeg ville definitivt foretrukket en skjøteledning med CEE i ene enden og schuko i andre enden, eller aller helst CEE i begge ender og en ladekladd med CEE-støpsel - da kan du også utnytte mer enn 10A.

Så jeg må ha 4mm kabel fra sikringskap til CEE stikk?

Sitat
4. Hvorfor kan du ikke heller bare få satt opp CEE-kontakten på et sted som passer til lading av bilen din i stedet for å måtte trekke skjøteledning? Det er altså forskjellen på lovlig og ikke lovlig ladeløsning...

Det er en hage mellom huset og garasjen. Ikke bare bare å legge opp stikk fra leiligheten min til garasjen.


Rio

Men hva vil du lade med? 10 A eller 16 A?

2,5 mm2 holder til 15 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Sitat fra: Rio på mandag 26. mars 2018, klokken 23:51


Skal du først gjøre dette så husk at CEE skal monteres minst 1,6 meter over bakken (ingen barnesikring). Så får du bruke en H07BQ-F PUR skjøteledning (de er oransje) med CEE-i begge ender.

Så bruker du en ladekladd med CEE-kontakt. De får du for 4000 kr for Type 2 på Bilia.

Skal du lade med 16 A skal den fastmonterte kabelen være 4 mm2, etter det jeg husker.

Nå har vel Kia type 1, ikke type 2, så da er neppe Bilia-kladden den rette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Asbjørn Sundal

#6
Planen var å lade uten ladeboks på 10A (bilens innebygde lader trekker 10A). Bruke kabelen som følger med bilen (som passer i schuko kontakt).

Litt rart at denne følger med bilen hvis schuko ikke er godkjent for 16A.
Kan jo legge opp 10A kurs, men tenkte det var bedre med 16A i tilfelle jeg skulle bruke uttaket til andre ting når jeg ikke lader bilen

Asbjørn Sundal

Teorien min i utgangspunktet var at hvis bilens innebygde lader lader på 10A vil det ikke bli varmgang så lenge sikring, kabler etc er dimensjonert for 16A. Skulle jeg hatt en ladeboks som lader på 16A hadde jeg lagt opp 20A kurs.

Tenker jeg rett?

turfsurf

Ja, det er ganske vanlig å dimensjonere ett steg opp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rio

Sitat fra: Asbjørn Sundal på tirsdag 27. mars 2018, klokken 02:29
Teorien min i utgangspunktet var at hvis bilens innebygde lader lader på 10A vil det ikke bli varmgang så lenge sikring, kabler etc er dimensjonert for 16A. Skulle jeg hatt en ladeboks som lader på 16A hadde jeg lagt opp 20A kurs.

Tenker jeg rett?

Nei, du tenker feil! :D

Bilens lader kan nok trekke 16 A. Den ladekladden som følger med kommuniserer med bilens lader, og sier at det maks er 10 A tilgjengelig gjennom kladden, så da reduserer bilens lader ned til 10 A.

Iht. DSB bør man kun trekk 8 A gjennom schuko. Iht. elektroforskriftene skal alle varmtvannsberedere som trekker mer enn 6 A være fast installert (ikke schuko).

Skal du gjøre dette, så brukes en 15 A sikring, 2,5 mm2 ut til CEE-kontakten. Denne skal monteres minst 1,6 meter over bakken.
Så 2,5 mm2 H07BQ-F PUR skjøtekabel med CEE i begge ender.
Skaff den en 10 A ladekladd med CEE, slik at du ikke trenger overganger.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Asbjørn Sundal

#10
Sitat fra: Rio på tirsdag 27. mars 2018, klokken 10:33

Skaff den en 10 A ladekladd med CEE, slik at du ikke trenger overganger.

Noe sånt som denne?

https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-3-7kw-16a

Eller denne:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116389578

Fant en billig en også:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116720049&fks=116720049

Det burde vel være sikkert selv om det ikke i utgangspunktet er lovlig. Tenker at så lenge jeg sørger for at kabelen ikke er utsatt for slitasje (den skal ligge i en skråning under busker) bør det gå fint.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Asbjørn Sundal

Fant kabel og kontakter hos en elgrossist. Sannsynligvis billigere å lage den selv. 43 kr/m for kabel og ca 100 pr kontakt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA