Hva skjer med Tesla den dagen de går konkurs?

Startet av Leif Nilsen, ons 28. mar 2018, kl. 11:55

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: Gnilre på tor 29. mar 2018, kl. 08:15
http://money.cnn.com/2018/03/28/news/companies/tesla-model-3-cash-crunch/index.html

Tesla har noen økonomiske utfordringer fremover blir diskutert i artikkelen. Men de trenger vel ikke gå konkurs. Kan de være gjenstand for oppkjøp på en mye lavere aksjekurs ?

Hva har Tesla som noen ønsker å kjøpe? Ser ikke for meg at en ønsker å overta hele selskapet. Enkeltkomponenter kan være interessante når selskapet deles opp og selges ut. Men som den pakken Tesla er i dag tror jeg ikke noen ønsker å overta.

jlan

I en slik (usannsynlig) scenario vil typisk banker og andre kreditorer forsøke å holde driften gående. Det skal ganske mye til at de begynner garasjesalg av roboter enkeltvis. Eksempel GM i 2009:

Sitat fra: https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Chapter_11_reorganizationNormal operations, including employee compensation, warranties, and other customer service were uninterrupted during the bankruptcy proceedings.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Burger

Tror det er shorting, ønsketenkning og click bait som står bak slike artikler. Analysene er akkurat grundig nok til at leser kan mene noe uten å vite noe.

Dårligere credit rating gir høyere  rente på lån de tar opp.

Det er investering av GF som har trekker det meste av 4.4b usd i fjor, så å anta at samme summen går i år blir feil. Andelen som går til R&D er jeg usikker på.

De tjener pr bil de selger, så om de frykter konkurs, slutt å investere, slutt med R&D (dumt), selge aksjer og/eller ta opp mer lån.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Tror du da også at Moodys nedgraderer Tesla fordi de har shortet aksjen eller fordi det mener at selskapet "fortjener" en nedgradering?

Tellus

Det er en ganske vanlig misforståelse at Tesla sine store underskudd kun skyldes at de gjør store investeringer og at selve  produksjonen og salg av biler går med ovskudd.

Dette er selvølgelig ikke tilfelle. Investeringer belaster ikke regnskapene. Investeringer blir ført direkte på balansen og avskrevet over tid eller per produserte enhet. Tesla tjene ikke penger på butikken sin og det er her vi finner grunnen til at de etablerte bilfabrikantene skynder seg langsomt.

Magnus Hansen

Tradisjonelle bilfabrikanter har brukt mange 10 år på gradvis øke produksjonen og bygge kunnskap og erfaring. Tesla prøver å gjøre dette på mye kortere tid. Det innebærer selvfølgelig høy gjeld og høy risiko. Men det betyr ikke at de ikke kommer til å få det til. Til tross for at de er elendkg på å holde tidsplanene, så har de nådd målene de har satt seg. Og det kommer de til å få til med model 3 også. Og de kommer ikke til å gå konkurs.

jkirkebo

Sitat fra: arthur på fre 30. mar 2018, kl. 11:03
Huff da!

https://e24.no/privat/tesla-motors/tesla-tilbakekaller-123-000-biler/24298174

Kjent problematikk dette, det er et jordingspunkt på karosseriet som ruster. Fikk samme feilen selv på min gamle P85+.

Dette repareres forøvrig ikke av Tesla selv men av karosseriverkstedene (f.eks Drammen Karosseri). Så det påvirker neppe ventetidene på garantireparasjon og service.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

doldis1

Sitat fra: arthur på fre 30. mar 2018, kl. 11:03
Huff da!

https://e24.no/privat/tesla-motors/tesla-tilbakekaller-123-000-biler/24298174

Nei huffameg da  :( Litt overflaterust på en skruv .. På noen få biler og som ikke kommer til å koste Tesla en eneste dollar. Du gnager på ser jeg..? Får du betalt pr. innlegg?

arthur

Hvem som betaler for hva og/eller hvor mye har jeg ingen tanker om, men viser bare til en link hvor Tesla har kalt tilbake et større antall biler, men beklager at dette (nok en gang) har truffet din sarte Tesla-sjel. Liker du ikke oppslag i blader, aviser og på sosiale medier så finnes det løsninger for det (også)! 8)

doldis1

La meg stille dere alle et spørsmål : En potensiell mod. S eller X kunde kikker tilfeldigvis innom forumet vårt. Tror dere vedkommende har mer eller mindre lyst til å gjennomføre kjøpet etter å ha lest seg litt opp her ...?

Motorwatt

Rio

Sitat fra: doldis1 på fre 30. mar 2018, kl. 12:41
La meg stille dere alle et spørsmål : En potensiell mod. S eller X kunde kikker tilfeldigvis innom forumet vårt. Tror dere vedkommende har mer eller mindre lyst til å gjennomføre kjøpet etter å ha lest seg litt opp her ...?

doldis:
I den grad de får mindre lyst vil jeg si at måten du skriver på, og det du skriver, er en vesentlig årsak.

Ingen har lyst å kjøpe noe når de ser at folk forsvarer å feie ting under teppet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arthur

Når man leser dine innlegg så tror jeg de fleste vil konkludere med "mindre". Eller muligens ikke for dine innlegg kan vanskelig tas særlig alvorlig, håper i alle fall ikke det.

Men litt mere salt i Teslasåret;

Kredittanalyseselskapet Moody's har redusert sin rating på Tesla til B3 fra B2. Begge disse gradene er innenfor «høyst spekulativt»-segmentet.

Moody's mener at bilprodusenten snarlig vil bli nødt til å gjennomføre en stor runde med kapitalinnhenting for å refinansiere obligasjonsgjeld og unngå en såkalt likviditetsskvis.

Bakgrunnen er at produksjonstempoet for Teslas Model 3 er for tregt, at selskapet har betydelig negativ kontantstrøm og forestående gjeldsforfall.
Musk varsler brems i Tesla-leveringer i Norge

Selskapets usikrede gjeld får ratingen Caa1, ned fra B3.

bmw2002

La oss håpe at han/hun sitter igjen med litt balansert informasjon og er i stand til å ta et veloverveid valg etter å ha fått både de positive og negative sidene med Tesla presentert.

Husker første gangen jeg skulle prøve Tesla, eieren hadde skrytt sånn av bilen at første tur ble en nedtur med unntak av akselerasjonen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA