Hva skjer med Tesla den dagen de går konkurs?

Startet av Leif Nilsen, ons 28. mar 2018, kl. 11:55

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: Rio på fre 30. mar 2018, kl. 13:06
Sitat fra: doldis1 på fre 30. mar 2018, kl. 12:41
La meg stille dere alle et spørsmål : En potensiell mod. S eller X kunde kikker tilfeldigvis innom forumet vårt. Tror dere vedkommende har mer eller mindre lyst til å gjennomføre kjøpet etter å ha lest seg litt opp her ...?

doldis:
I den grad de får mindre lyst
Sitatvil jeg si at måten du skriver på, og det du skriver, er en vesentlig årsak.

Ingen har lyst å kjøpe noe når de ser at folk forsvarer å feie ting under teppet.

Ha,ha, så din påstand er at jeg skriver ned Tesla nå ? Heldigvis er de fleste smarte nok til å se at din og flere andre sin argumentasjon her inne er blottet for logikk og at dere mangler evnen til å se sammenhenger  ;)

Tesla kommer nok ikke til å gå konkurs denne gangen heller. For et år siden var det diskusjonen om Hydrogenbilen, musk mot røkla .. Musk vant selvsagt fordi Hydrogen aldri var annet enn et alibi for å utsette elbilalderen.

Musk vinner denne gangen også, fordi grunnen til problemene er at han bygger verdens første produksjonslinje som er robotisert/effektiv nok til å utkonkurrere fossilbilene. Ikke rart Big oil og Bilindustrien er stresset og bruker store ressurser på "fake" news.

Det som er synd er at en del nyttige idioter løper deres ærend og skriver ned Tesla på ulike kommentarfelt og fora..

Motorwatt

Sitat fra: doldis1 link=topic=38933.msg670166#msg670166
quote]Ha,ha, så din påstand er at jeg skriver ned Tesla nå ? Heldigvis er de fleste smarte nok til å se at din og flere andre sin argumentasjon her inne er blottet for logikk og at dere mangler evnen til å se sammenhenger

Tror ikke du er en god representant for verken Tesla eller Musk. Du kunne lære litt av andre debattanter som tildels støtter ditt syn, men opptrer mindre bombastisk og atskillig mer seriøst. De fleste på dette forumet er oppegående mennesker som jeg tror har et mere objektivt syn enn dine hat/elsk innlegg. Og har de lest et par av dem har de i realiteten lest de fleste. Lite nytt å spore her.

Det hjelper ikke å kalle de som har andre oppfatninger enn deg for idioter. At det skal hjelpe, er det vel bare idioter som tror på.

doldis1

Motorwatt,

Står deg helt fritt til å mene hva du vil om min debattform.

SitatHva skjer med Tesla
Sitatden
dagen de går konkurs?

Min mening er fremdeles at slike tråder ikke har noenting på et elbilforum å gjøre. Fake news blir gjentatt ofte nok andre steder. Hadde Tesla virkelig gått konkurs , hadde bilindustrien gått rett tilbake i skyttergravene og proklamert "elbil om 5 år" som ren forhalingstaktikk ..
Tror du virkelig vi hadde hatt E-golf, I3 eller Leaf, var det ikke for Musk og Tesla ?

Siden du har redigert inn at jeg har kalt folk idioter, må jeg gjøre oppmerksom på at "nyttige idioter" er et uttrykk som ikke betegner spesiellt folks inntellektuelle styrke eller mangel på sådan.... Fra wikipedia :

SitatNyttig idiot i entall eller flertall er et uttrykk som brukes i politisk sjargong for å betegne noen som oppleves å bli manipulert av en politisk bevegelse eller annen maktgruppe til, uten selv å forstå det, å gå deres ærend.

Rasmus.B

Doldis.
Jeg syns det er morsomt og tidvis engasjerende å lese dine innlegg og debatter. Du er ihvertfall ikke redd for å skille deg ut. At så mange her lar seg provosere av det du skriver har jeg problemer med å forstå.
Keep up the good work  :)
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

arthur

Joda, både litt morsomt og tidvis engasjerende å lese hans innlegg, har også sans for at man/han liker å skille seg litt ut og ha sterke meninger, men kan ikke helt se at noen her i særlig grad har latt seg provosere av hans innlegg?
Noterer dog at han ikke er villig til å ha noen diskusjon rundt Teslas fremtid og hevder å vite sannheten om denne (Teslas fremtid) hvilket får meg til å lure på om den siste krone er satset på askjer i Tesla eller om han bare har et visst behov for å skille seg ut, eller provosere. Aner ikke, bryr meg ikke, men at muligheten så visst er til stede for at Tesla kan gå konkurs er hevet over enhver tvil! Dessverre kan jeg godt legge til.

Rasmus.B

Ja, muligheten for at Tesla kan gå konkurs er sikkert til stede. Det kan man vel si om mange store og små selskaper i dag, til og med VW, som tufter store deler av sin butikk på svindel og kriminalitet.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rio

Sitat fra: doldis1 på fre 30. mar 2018, kl. 15:48
Min mening er fremdeles at slike tråder ikke har noenting på et elbilforum å gjøre. Fake news blir gjentatt ofte nok andre steder. Hadde Tesla virkelig gått konkurs , hadde bilindustrien gått rett tilbake i skyttergravene og proklamert "elbil om 5 år" som ren forhalingstaktikk ..
Tror du virkelig vi hadde hatt E-golf, I3 eller Leaf, var det ikke for Musk og Tesla ?

1) Du må nok bare finne deg i at vi diskuterer det vi ønsker, uten å ta særlig hensyn til hva du mener om "slike tråder".

2) Utviklingen av Nissan Leaf startet lenge før Teslas biler ble ferdig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fre 30. mar 2018, kl. 18:23
2) Utviklingen av Nissan Leaf startet lenge før Teslas biler ble ferdig.

Det samme kan sies om Chevrolet Volt, men der har de innrømmet at den var initialisert som ett svar på planene til Tesla. Uten at jeg derved påstår noe som helst om hvilke motiv Nissan hadde...

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt#History
Sitat
General Motors' then-Vice-Chairman Robert Lutz said the two-seater sports car being developed by Tesla, the Tesla Roadster (2008), and the rapid advancement of lithium-ion battery technology inspired him to push the carmaker to develop the Volt after the 2006 Detroit Auto Show
(mine uthevninger)
Model S 85D

Rio

Nissan startet elbil-batteriutvikling 7 år før firmaet Tesla ble laget.

Utover det er ikke dette en p*ssekonkurranse - både Nissan, Tesla, VW og mange andre bidrar med sitt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Burger

Rio: Kilde? Den var ny for meg. Det jeg har lest er at Nissan Leaf kom etter Ghosn så at elbil gikk an med Tesla Roadster.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rio

Sitat fra: Burger på fre 30. mar 2018, kl. 19:26
Rio: Kilde? Den var ny for meg. Det jeg har lest er at Nissan Leaf kom etter Ghosn så at elbil gikk an med Tesla Roadster.

"Automotive application of lithium-ion (Li-ion) batteries began in 1990, led by Sony Corporation. Just a day after Sony's official announcement, Nissan began collaboration with the company.

The first fruit of their efforts was in 1996, when Nissan launched the Prairie EV, the world's first electric car with Li-ion battery power. Although the Prairie EV was limited to fleet sales, around 30 units were sold to various entities. "

https://newsroom.nissan-europe.com/eu/en-gb/media/documenttext/41193/leaf-electrifies-the-world
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: Rio på fre 30. mar 2018, kl. 19:15
Utover det er ikke dette en p*ssekonkurranse - både Nissan, Tesla, VW og mange andre bidrar med sitt.

Ingen som påstår at det er noen "p*ssekonkurranse", jeg bare påviste at påstanden du kom med i seg selv ikke var noe argument for det du mente det skulle være ett argument for.

Ja, helt rett at Nissan holdt på med elbil-utvikling lenge for Tesla ble opprettet. Ingen nekter på det. GM gjorde forøvrig det samme, og alle vet hvordan det gikk. Det var også mange andre som laget elbiler på 90 tallet og starten på 2000 tallet i små begrensede serier og/eller avsluttet programmene når de klarte å lobbe California til å droppe kravet.

Så nei, argumentet ditt holder fortsatt ikke vann for å understøtte at Leaf ikke ble igangsatt som en følge av Teslas planer om å produsere elbiler. Ikke at jeg påstår at det er slik, kun at dersom du skal avvise denne påstanden til doldise1 slik du prøver så får du i det minste komme med reelle argumenter noe du så langt ikke har klart.
Model S 85D

Rio

Nå er det vel doldis1 som i så fall får dokumentere påstanden hans.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: Rio på fre 30. mar 2018, kl. 19:54
Nå er det vel doldis1 som i så fall får dokumentere påstanden hans.

Ja, det kan du ha rett i. Men i det minste understøtter tidspunktet for når Leaf ble lansert (2009) og startet produksjon (2010) (altså mer enn små-serie testproduksjoner slik tidligere Nissan elbiler hadde) hans påstand - den kan være rett, og ingen her har så langt kommet med gyldige argumenter for at det ikke stemmer.

Utifra hva jeg kan se virker det som om Nissan hadde lagt elbil-produksjonen på is fra 2005 og frem til lanseringen av Leaf året etter at Roadster'en startet produksjonen.
Model S 85D

automat

Sitat fra: Amoss på fre 30. mar 2018, kl. 20:09

Utifra hva jeg kan se virker det som om Nissan hadde lagt elbil-produksjonen på is fra 2005 og frem til lanseringen av Leaf året etter at Roadster'en startet produksjonen.

Var det i det heletatt noen som produserte elbiler i 2005? Den perioden var jo en ørken for elbiler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA