Tesla Model X ulykke i Mountain View

Startet av Bombus, man 26. mar 2018, kl. 19:20

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: cyber på fre 06. apr 2018, kl. 18:29
Så da er spørsmålet ; hvorfor skjer det ulykker som til og med tar livet av folk med teslabiler med aktivert AP ?

Ett annet spørsmål: Hvorfor skjer det ulykker som til og med tar livet av folk med biler uten noen form for AP? 

AP tar ikke livet av folk, dårlige oppmerksomme sjåfører tar livet av folk - med og uten AP.

Men altså med det sagt - kritiser gjerne AP, si at Tesla burde hatt utviklet systemet mer før de slapp det ut, og at de burde være tydeligere enn de er på at AP ikke er FSD osv. Men som sagt, kritiser dem basert på fakta, ikke missforståtte navn eller sitater som sier noe annet enn det ser ut som om du tror.

( Tolkninger av autopilotbegrepet er nok varierende ; spør en flyger hvilke begrensninger det er på en moderne autopilot  ; sitat fra nettet : "Fly kan likevel lande helautomatisk dersom både maskinen og flyplassen har nødvendig utstyr.)

Ja, og Teslabiler med AP kan parkere seg selv (om bilen har utstyret/programvaren og er kalibrert og plassen passer bilen etc. etc.). Men de er fortsatt ikke selvkjørende. Passasjerfly blir fortsatt ikke sendt opp uten piloter. Og den dagen det skjer så vil de nok kalle styresystemet noe annet enn "autopilot".
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: cyber på fre 06. apr 2018, kl. 17:30
Man kan ikke diskutere noe som helst med en tesla fanboy som ikke finner noen grunn til å kritisere teslas markedsføring av " AutoPilot"
Når man ikke greier å komme opp med annet en å kalle folk fanboy så er det et godt tegn på at man er tom for argumenter.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Sitat fra: Amoss på fre 06. apr 2018, kl. 18:11
( som navnet AutoPilot mer enn antyder )

Fly har hatt autopilot i mange år. Mener du at pilotene kan skru på "autopilot" og gå bak i kabinen å ta seg ett slag kort med vertene der mens autopiloten gjør jobben alene?  Det finnes også etterhvert noen autopiloter for båter. Mener du da at styrmannen kan gå fra broen og ta seg en god lunsj i kantina mens båten klarer seg selv?

Svarer du "Ja" på ett eller begge disse spørsmålene forklarer det missforståelsen din, men for ordens skyld så er fasit på begge "Nei". Autopilot er i begge tilfeller ett hjelpemiddel for å avlaste pilotene/styrmennene så de slipper å detaljstyre flyet/båten hele tiden, men de må fortsatt i begge tilfeller sitte/stå på plass og følge med, og det er DE - pilotene/styrmennene - som fortsatt har ansvaret. Derfor valgte etter min mening Tesla det helt rette navnet på dette førerstøttesystemet.

"Alle bilene Tesla produserer i fabrikken vår, inkludert Model 3, har hardwaren som trengs for å kunne kjøre helt på egen hånd, med et sikkerhetsnivå vesentlig høyere enn med en menneskelig sjåfør."

Les det du siterer èn gang til. Og så enda en. Ja, Tesla påstår faktisk at bilene har hardwaren som trengs for å kunne kjøre helt på egenhånd - den dagen Tesla har sluppet programvaren som skal til for å bruke denne hardwaren til dette. Det står ikke "dagens versjon av autopilot gjør at bilene våre kan kjøre helt på egenhånd i dag".

Man kan ikke diskutere noe som helst med en tesla fanboy som ...
... finner på å blande fakta inn i mine elegante edder-og-galle påfunn.
Så da er spørsmålet ; hvorfor skjer det ulykker som til og med tar livet av folk med teslabiler med aktivert AP ?
( Tolkninger av autopilotbegrepet er nok varierende ; spør en flyger hvilke begrensninger det er på en moderne autopilot  ; sitat fra nettet : "Fly kan likevel lande helautomatisk dersom både maskinen og flyplassen har nødvendig utstyr.)
Nødvendig utstyr slik som god oppmerking på veien? ;)

Du er fullstendig på bærtur her. Det kommer til å dø folk med alle de ulike førerassistentsystemene, men det vil komme til å dø betraktelig færre.   

Hvis folk her er fanboys, så et du en skikkelig hater. Konstruktivt...

cyber

Sitat fra: 1000kwh på fre 06. apr 2018, kl. 19:56
Hvis folk her er fanboys, så et du en skikkelig hater. Konstruktivt...
Jeg er litt usikker på hva jeg gir uttrykk for å hate, men din tolkning av det jeg beskriver må innebære at du må være en fanboy av tesla ; noe det ikke er noe feil med å være , men å bli gjort oppmerksom på at tesla på flere områder er et middelmådig produkt blir nok for drøyt å innrømme når man, som de fleste som forsvarer tesla, har et svakt sammenligningsgrunnlag når det gjelder biler i 100.000 euro + -klassen.

THE

Tror nok mange av oss som har kjøpt Tesla X følere et behov for å forsvare kjøpet. Tross alt er det ikke €100000,- biler som var alternativet til X for de fleste av oss. Mange har nok valgt X i stedet for Passat, Superb, S-max o.l. alternativet var kanskje til og med brukt.

Selv har jeg aldri tidligere engang tenkt tanken på å kjøpe en millionbil, selv ikke som bruktbil.

Ja, jeg har AP, men bruker det sjelden da vinterføre ikke er egnet forhold, og veiene jeg kjører på er heller ikke optimale for autopilot. Når jeg en gang imellom er på vei der det fungerer med autopilot, så opplever jeg det som mer avslappende, og at jeg kan ha mer fokus på veien, møtende trafikk, vilt og annet som evt. måtte komme inn fra veikanten. Riktig bruk av autopilot (og forsåvidt ACC) tror jeg vil bidra til bedre trafikksikkerhet uavhengig av om det kalles autopilot, propilot, drive pilot eller noe annet. Faren er selvsagt at enkelte stoler så mye på systemet at de ikke følger med på veien og trafikken. Disse folkene tror jeg uansett ville fulgt like dårlig med om systemet hadde hatt et annet navn eller annen markedsføring.

Jeg var veldig i tvil på om AP var verdt pengene, men angrer ikke på at jeg tok det med. Til sommeren vil jeg tro at jeg vil bruke systemet mye mer også, og tror det vil gjøre meg til en bedre og mer observant sjåfør, spesielt på langkjøring. MEN jeg vil aldri stole på autopiloten, og vil ALLTID være klar til å ta over kontrollen selv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cyber

Sitat fra: THE på fre 06. apr 2018, kl. 21:57
Tror nok mange av oss som har kjøpt Tesla X følere et behov for å forsvare kjøpet. Tross alt er det ikke €100000,- biler som var alternativet til X for de fleste av oss. Mange har nok valgt X i stedet for Passat, Superb, S-max o.l. alternativet var kanskje til og med brukt.

Selv har jeg aldri tidligere engang tenkt tanken på å kjøpe en millionbil, selv ikke som bruktbil.

Ja, jeg har AP, men bruker det sjelden da vinterføre ikke er egnet forhold, og veiene jeg kjører på er heller ikke optimale for autopilot. Når jeg en gang imellom er på vei der det fungerer med autopilot, så opplever jeg det som mer avslappende, og at jeg kan ha mer fokus på veien, møtende trafikk, vilt og annet som evt. måtte komme inn fra veikanten. Riktig bruk av autopilot (og forsåvidt ACC) tror jeg vil bidra til bedre trafikksikkerhet uavhengig av om det kalles autopilot, propilot, drive pilot eller noe annet. Faren er selvsagt at enkelte stoler så mye på systemet at de ikke følger med på veien og trafikken. Disse folkene tror jeg uansett ville fulgt like dårlig med om systemet hadde hatt et annet navn eller annen markedsføring.

Jeg var veldig i tvil på om AP var verdt pengene, men angrer ikke på at jeg tok det med. Til sommeren vil jeg tro at jeg vil bruke systemet mye mer også, og tror det vil gjøre meg til en bedre og mer observant sjåfør, spesielt på langkjøring. MEN jeg vil aldri stole på autopiloten, og vil ALLTID være klar til å ta over kontrollen selv.
Takk for et edruelig debattinnlegg ; når jeg bruker 100.000 Euro som utgangspunkt for prisklassen tesla representerer er det fordi tesla i utlandet ( feks Tyskland med tysk mva ) koster rundt denne summen. Grunnen til at tesla selger biler i Norge er selvfølgelig pga incentivene, og økonomisk er selvfølgelig en så dyr bil som mulig uten moms og avgifter det mest lønnsomme man kan " investere i " bilmessig her til lands.
Jeg vet mange i likhet med deg har valgt å gå opp noen hakk på innkjøpsprisen for å kompensere med lave driftsutgifter -  et smart valg med norske avgiftsregler.  :D

Øyvind.h

Er det noe å forsvare? Det er ett og annet i Teslas markedsføring som ikke stemmer. Det er bare slik det er.
Tesla er ikke eneste produsenten som overselger. På tross av alt som ikke er bra med markedsføring, service etc. setter jeg fortsatt pris på at selskapet driver utviklingen fremover og leverer produktet de gjør.

Jeg er fornøyd med produktet selv om noe av det som er markedsført ikke stemmer eller ligger frem i tid. Autopiloten kunne gjerne fungert bedre, men jeg har kjøpt den hw og sw pakken jeg har kjøpt og er tilfreds med det. Den fungerer bra til sitt bruk, og når Autofil og andre har testet Teslas system opp mot det Tyskerne leverte har Tesla vært klart best (AP1). AP2 er nå i ferd med å ta igjen AP2 og gå forbi.
Men alle som eier og bruker autopilot vet at systemet fungerer bra, men ikke feilfritt. At noen velger å gi blaffen og misbruke funksjonaliteten er det ikke mye å gjøre med. Alle som har brukt autopilot vet at systemet ikke er feilfritt og at man skal følge med. Noen velger å ta sjansen, akkurat som at svært mange velger å lese sms, e-post etc på mobilen bak rattet i biler uten autopilot.

Men Tesla hadde ikke trengt å smøre på, for deres grunnprodukt har ingen konkurrenter. Fossilbil blir en dårlig spøk. Og skal du ha stor familiebil med gode ytelser og lang rekkevidde finnes det ingen alternativer. Jaguar blir for liten og har ikke nettverk per i dag. E-tron kommer neste år, men vil også mange ladenettverk et par år.

Jeg har vært spent på om Tesla vil innføre strengere restriksjoner som tvinger brukerne til å følge retningslinjene, eksempelvis kun bruk på motorvei med midtdeler. Men jeg vil heller ha dagens løsning med frihet under ansvar slik at jeg kan bruke den i kø, på gode landeveier osv. enn at de fjerner mulighet for bruk alle andre steder enn der veien er av typen som systemet forutsetter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Løve

Mitt siste bidrag i denne tråden.

Største problemet med The Church of Elon er den manglende villigheten til p se når noe ikke er perfekt, for ikke å snakke om når noe er direkte farlig.

Hvis en elsker Tesla så høyt og har så tro på Målet, så bør en ha skamvett nok til å innrømme de graverende feilene som finnes produktene til The Chirch of Elon. Hvis ikke så vil en aldri klare å forbedre seg. En forblir en middelmådighet som vil bli overkjørt totalt fra de som er stillere men betydelig mer seriøse med sin omgang med teknologi og teknologiens muligheter.

Å gå fra at noe virker, til å plutselig ende opp med å kjapt kunne bli drept etter en programvareoppdatering er så uakseptabelt som det kan få blitt. Hvis en ikke ser at dette er et veldig alvorlig problem så er en så blindet av troen at en bør oppsøke hjelp.

Å drepe andre mennesker på veien mot den hellige gral er uakseptabelt. Det viser en forakt for andre mennesker som er skammelig.

Burger

Sitat fra: Løve på lør 07. apr 2018, kl. 09:55
Å drepe andre mennesker på veien mot den hellige gral er uakseptabelt. Det viser en forakt for andre mennesker som er skammelig.
Flott, da er vi enige om at vi må få vekk mennesker som kjører biler så fort som overhodet mulig. Når nivå 5 selvkjøring statiskisk er sikrere enn mennesker så må forbudet mot å kjøre komme.

Det eneste vi har av tall i tråden her er at Tesla nivå 2 selvkjøring er 40% sikrere, ingen tall om nivå 3 og 4 og ingen er helt på nivå 5 enda.

Edit: jkirkebo påpekte feil nivåbruk og rettet opp. :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Burger på lør 07. apr 2018, kl. 18:18
Det eneste vi har av tall i tråden her er at Tesla nivå 3 selvkjøring er 40% sikrere, ingen tall om nivå 4 og ingen er helt på nivå 5 enda.

Tesla er bare på nivå 2.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

bmw2002

Tesla er bare på nivå 2.

Men folk flest skjønner ikke dette. Har hørt folk lure på hvorfor ikke bare Tesla lar bilene selvkjøre til verksted. Og ser også ofte folk kjøre med Autopilot i høy hastighet mens de sitter med mobilen.

Det er ikke uvanlig å se folk fikle med mobilen, men det er oftest i kø.

Øyvind.h

Sitat fra: bmw2002 på søn 08. apr 2018, kl. 08:07
Tesla er bare på nivå 2.

Men folk flest skjønner ikke dette.

Alle som kjører Tesla kjenner systemet og begrensningene godt. Det lærer man veldig raskt.

Sitat fra: bmw2002 på søn 08. apr 2018, kl. 08:07
Og ser også ofte folk kjøre med Autopilot i høy hastighet mens de sitter med mobilen.

Det er ikke uvanlig å se folk fikle med mobilen, men det er oftest i kø.

Folk fikler med mobilen over alt, ikke bare i kø. Og akkurat som for biler uten selvkjøringsteknologi finnes det folk som velger å ta sjansen i biler med selvkjøringsteknologi. 
ABS, antispinn, økt kollisjonssikkerhet og komfort. Alt er med på å dra snitthastigheten opp og marginene systemene representerer reduseres.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

Autopilot til havs og i luften har vært i bruk i over 50 år, og er utviklet til et nivå hvor menneskelig inngripen stort sett ikke trengs. 
Likevel skjer det uhell. 
Å lage et fullstendig selvkjørende skip er et stort prosjekt som en gruppe nordmenn er i gang med, og selv der skal det være folk ombord i mange år enda for å sjekke at systemene virker.

Vel, spør dere meg så bør selvkjøring GPS-begrenses til veier som er godkjent for dette.

På veier med midtdeler og bare ett kjørefelt i hver retning, bør selvkjøring endog påbys for å få opp farten på trafikken. Unødvendig at en tilfeldig lusekjører skal få lov å endre ETA for 1000 mennesker med et kvarter, fordi noen har lyst til å holde 65 km/t i en 90 sone på en slik type vei, som vi forøvrig får fler og fler av.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fre 06. apr 2018, kl. 17:47
Jeg har ikke konkrete tall, men jeg mistenker sterkt at med Ubers dødsulykke så er antall dødsulykker til antall km ikke i favør av selvkjørende biler. Google har kjørt en god del km, så kanskje trekker googles biler opp snittet tilstrekkelig til å være omkring der ikke-selvkjørende biler er, men jeg tviler.
Uber kjøpte 24 000 XC90 av Volvo for selvkjøring. De skal ha tilbakelagt nærmere 2 millioner kilometer, uten at det er et høyt tall i forhold til hva fossilbiler blir kjørt.

geear

Sitat fra: Løve på lør 07. apr 2018, kl. 09:55
Mitt siste bidrag i denne tråden.

Største problemet med The Church of Elon er den manglende villigheten til p se når noe ikke er perfekt, for ikke å snakke om når noe er direkte farlig.

Hvis en elsker Tesla så høyt og har så tro på Målet, så bør en ha skamvett nok til å innrømme de graverende feilene som finnes produktene til The Chirch of Elon. Hvis ikke så vil en aldri klare å forbedre seg. En forblir en middelmådighet som vil bli overkjørt totalt fra de som er stillere men betydelig mer seriøse med sin omgang med teknologi og teknologiens muligheter.
Du må ha ignorert mange innlegg her inne for å påstå noe slikt. Jeg skal være enig i at det er et par forumbrukere her inne som er helt fastlåst i tankegangen, men det finner du blant ALLE merker, interesseområder og så videre, og har ingenting med Tesla eller Elon Musk å gjøre. Hvis du hadde fulgt med i tråder, og hva som skrives til deg, så kryr det av Tesla-eiere som kritiserer Tesla for både det ene og andre. Skal ikke lete i mange trådene før du finner det.

Jeg har overhodet ikke noe problem med å innrømme at Model X-en min ikke er perfekt, men jeg koser meg allikevel med den hver eneste gang jeg setter meg inn i den, og jeg hadde på ingen måte noen større glede med X5, XC90 eller hva det måtte være som jeg har hatt før, heller motsatt. Hvorfor er det ikke lov å fortelle det uten å bli kalt Tesla fanboy, church of Elon og så videre?

Tråden her bærer jo også preg av at det er ikke Tesla-eiere som har et misoppfattet syn av hva autopiloten er for noe. Det fremstår rimelig klart for meg at alle som har AP klart og tydelig sier her inne at det ikke er noen selvkjørende bil, og det betyr jo også at alle som setter seg bak rattet på en bil med AP, og aktiverer dette, antageligvis har skjønt rimelig kjapt at dette er en avansert cruise control. Så hva er egentlig problemet? Hvor ligger faren når de som faktisk sitter bak rattet på disse bilene vet hva det er de driver med? Hva er det som tilsier at vedkommende som kolliderte, og ikke fulgte med/reagerte på bilens audiovisuelle varslinger, ikke hadde fått et illebefinnende? Har ingen problemer med å tro at det kan skje ulykker med AP aktivert, både forårsaket av at førere tar bort oppmerksomheten og stoler for mye på AP, og teknisk svikt, men når jeg sitter på med andre i bil, så sitter jeg og ser på førerne som kommer i mot meg, og det er et SKREMMENDE antall som sitter med blikket sitt ned på mobiltelefonen, uten noe AP i bilen. Jeg er MER redd de.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA