Tesla Model X ulykke i Mountain View

Startet av Bombus, man 26. mar 2018, kl. 19:20

« forrige - neste »

Løve

Tesla kommer med påstander de ikke har dekning for ved lansering, så noen år senere lanserer de en enda dårligere utgave av AP. Uten å klart å tydelig dementere det Elon sa ved lansering. Og det er ikke relevant fordi?

Burger

Løve: Har du kilder til påstandene dine?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: Løve på tor 05. apr 2018, kl. 01:03
Tesla kommer med påstander de ikke har dekning for ved lansering, så noen år senere lanserer de en enda dårligere utgave av AP. Uten å klart å tydelig dementere det Elon sa ved lansering. Og det er ikke relevant fordi?
Hvilke påstander er det de ikke har dekning for? Han sier bilen kan bruke AEB for alle objekt den ser. Ganske åpenbart at den ikke kan bruke det for objekter den ikke ser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Løve

Løve

Sitat fra: turfsurf på tor 05. apr 2018, kl. 06:24
Hvilke påstander er det de ikke har dekning for? Han sier bilen kan bruke AEB for alle objekt den ser. Ganske åpenbart at den ikke kan bruke det for objekter den ikke ser.

Jesus  :o Ja.... Nei... Bare la folk fortsette å få inntrykk av at AP vil sørge for at du aldri smeller rett i noe stillestående. Som en brannbil eller en betongvegg eller noe sånn.

Hvis Tesla var et ansvarlig selskap hadde de gått minst like høyt på banen med alt AP kan finne på som vil drepe deg, som de prøver å gi inntrykk av at AP fikser nesten alt. Der Tesla skriver «nesten» i bittesmå bokstaver.

Hele opplegget rundt AP har blitt en religion i religionen der de rett-troende ikke ser bjelken i sitt eget øye men henger seg opp i flisen i øyet hos sin bror.

doldis1

Sitat fra: Løve på tor 05. apr 2018, kl. 07:36
Sitat fra: turfsurf på tor 05. apr 2018, kl. 06:24

Jesus  :o Ja.... Nei... Bare la folk fortsette å få inntrykk av at AP vil sørge for at du aldri smeller rett i noe stillestående. Som en brannbil eller en betongvegg eller noe sånn.

Hvis Tesla var et ansvarlig selskap hadde de gått minst like høyt på banen med alt AP kan finne på som vil drepe deg, som de prøver å gi inntrykk av at AP fikser nesten alt. Der Tesla skriver «nesten» i bittesmå bokstaver.

Hele opplegget rundt AP har blitt en religion i religionen der de rett-troende ikke ser bjelken i sitt eget øye men henger seg opp i flisen i øyet hos sin bror.

Hvis du var en person som virkelig ønsket elbilalderen velkommen hadde du sluttet å kaste dritt på Tesla. Hva skyldes denne ensidige, negative fokuseringen mot Tesla på et elbilforum da ? Ren trolling ? Skriver ned Tesla for betaling ? Neppe, ut i fra det jeg har sett tror jeg ingen ville betalt for dine tjenester, for å si det sånn.

Når det gjelder AP, for du nok fortsette å irritere deg over det i tiden som kommer også. AP har den enorme fordel at den kan programmeres til å lære fra hver enkelt ulykke den medvirker i og på den måten bli sikrere og sikrere helt til vi en dag har nivÅ 5. 
Menneskene derimot kjører like trøtte, fulle, uoppmerksomme og farlig også dagen etter en ulykke i nabolaget og lærer aldri.
Og hvem tror du blir den første til å bære en fullt autonom bil til markedet om ikke Elon Musk ?  ;D Dette kappløpet handler like mye om big data som om A.I og på innsamlede kjøredata er Tesla i en helt egen klasse..

Det er som et historiens sus over det hele, verdens skarpeste oppfinner til alle tider, Nikola TESLA, forutså fullt autonome biler allerede på slutten av 1890, Elon Musk, verdens største entrepenør til alle tider gjør Teslas tanker til virkelighet gjennom et foretak som bærer Teslas navn !
Kan det bli bedre enn det..?  :D :D

turfsurf

Sitat fra: Løve på tor 05. apr 2018, kl. 07:36

Dette er pølsevev. Her er Tesla helt på linje med de andre selskapene. Eller prøver du å si at alle bilselskaper er uansvarlige?

BMW advarte meg ikke om at i3en ville prøve å kjøre meg rett inn i en trailer eller varebil (som til og med beveger seg) på høylys dag. Egentlig mye verre.

Audi advarte meg heller ikke om at bilen ikke ville bremse ned når jeg kommer dundrende med ACC på motorveien mot en stillestående kø. Ei heller at den bare vil kutte ut funksjonalitet når den har en betongskille ved siden av seg.

Mercedes kutter bare ut lane assistant uten å varsle føreren. Osv...

For disse produsentene står det noen disclaimers bak i en brukerhåndbok, som delvis dekker ting, på et veldig generelt vis. Tesla presenterer en advarsel midt i fjeset på deg når du slår på funksjonaliteten. Hvis man ikke leser den bør man kanskje ikke sitte bak rattet i en bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Løve troller hele tiden. Det er n'te gang han kommer med pølsevev.
Løsning: Svar han aldri, så slutter han.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

turfsurf

Sant. Innimellom er det bare morsomt å mate trollet...

Løve

I stede for persondiskusjon, kan dere mene noe grundig om dette?

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/8a0jfh/autopilot_barrier_lust_201812/dwuuut8/

Hvordan i alle dager kan en forsvare at bilen takler noe helt fint over lang tid, for å så ende opp som en potensiell selvmordsbil etter en programvareoppdatering? Det er jo helt _latterlig_ at dette ikke får konsekvenser for Tesla. En kan ikke ha det som skal være en sikkerhetsforbedring forandre totalt personlighet fra oppdatering til oppdatering. Det er direkte useriøst.

Løve

Her er det flere gode betraktninger og refleksjoner for hvordan utviklingen av selvkjørende kjøretøy kan gjøres sikrere.

https://www.eff.org/deeplinks/2018/03/some-easy-things-we-could-do-make-all-autonomous-cars-safer-faster

Så er det opp til den enkelte om de insisterer å ha på skylapper eller ei.

Rav4_EV

Nå har jeg skummet gjennom de fleste innleggene til "Løve".
Brukernes innlegg er nemlig lette å søke opp.

Innleggene bærer dessverre et ensidig hat til Tesla. Det er lite konstruktivt for diskusjonen videre.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

doldis1

Sitat fra: Løve på fre 06. apr 2018, kl. 07:30
Her er det flere gode betraktninger og refleksjoner for hvordan utviklingen av selvkjørende kjøretøy kan gjøres sikrere.

https://www.eff.org/deeplinks/2018/03/some-easy-things-we-could-do-make-all-autonomous-cars-safer-faster

Så er det opp til den enkelte om de insisterer å ha på skylapper eller ei.

Her er du inne på noe. Jeg tok av skylappene og undersøkte litt på nettet og det viser seg at selvkjørende biler har stått for 3 dødsfall det siste året mens biler med sjåfør skriver seg for sånn ca. 1.250000 dødsfall globalt ...

Jeg har gjort et par gode betraktninger og refleksjoner for hvordan denne utviklingen kan gjøres sikrere.

Det første vi bør tenke på er å få ut de værste sjåførene først.Da tenker jeg slik at folk som ikke har forstått at dieseleksos dreper sine medmennesker også kan ha vanskeligheter med å forstå komplekse traffikksituasjoner..?  vi gjør kort prosess og samler først inn førerkortene til eiere av dieselbiler.

Så tenker jeg slik at eiere av bensinbiler heller ikke kan være helt mentalt på topp..? Forskerne sier jo at utslippene fra disse bilene styrer oss mot en global apokalypse med millioner på millioner døde...? At folk under slike forutsetninger fortsetter å kjøre giftmaskiner er vel ikke et spesiellt godt tegn..? Vi tar ingen sjanser og samler inn førerkortene til disse også..

Har jeg glemt noe ? Opplagt  ;) Vi bør gjøre klokt i å anta at mange av tullingene som frekventerer kommentarfeltene i VG og særlig Broom har mistet førerkortet ..?  :o Vi samler opplagt inn disse førerkortene på permanent basis også.

Hvis jeg ikke har regnet feil nå gjenstår kun førere av Teslas biler på veiene..? Disse har jo kun hatt 2 (2 !) dødsfall siste året og selv om antall Teslaer på veiene vil øke eksplosivt framover vil jo A.P. bli bedre også !  ;) Jeg tror jaggu jeg har løst hele problemet med traffikkdrepte på verdens veier  :+1: ( og det på bare noen få minutter til morgenkaffen  :laugh: )

geear

Sitat fra: Løve på tor 05. apr 2018, kl. 23:23
I stede for persondiskusjon, kan dere mene noe grundig om dette?

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/8a0jfh/autopilot_barrier_lust_201812/dwuuut8/

Hvordan i alle dager kan en forsvare at bilen takler noe helt fint over lang tid, for å så ende opp som en potensiell selvmordsbil etter en programvareoppdatering? Det er jo helt _latterlig_ at dette ikke får konsekvenser for Tesla. En kan ikke ha det som skal være en sikkerhetsforbedring forandre totalt personlighet fra oppdatering til oppdatering. Det er direkte useriøst.
Vet ikke om du har Tesla selv, men da jeg aktiverte tilgangen på autopilot i min bil, for fire måneder siden, stod det klar og tydelig advarsel om at dette var en BETA-funksjon. Velger man å være testpilot så må man være klar over hva man gjør, og som fører er man ansvarlig for å føre bilen sikkert, og altså vite hva man driver med. Autopilot er DEAKTIVERT når man overtar en ny bil, og man må inn på innstillinger og driver assistance og tillate bruken av autopilot før dobbelt trekk på spaken virker. Uten å ha aktivert det er det kun ACC som er aktivt.

Tesla sitt system er unikt i at det nå er i alle biler og at man kan delta i å gjøre det bedre ved å tillate at det sendes informasjon/videosnutter etc til Tesla når bilen står parkert. Dette ØNSKER jeg å bidra til. Jeg har LYST til å være med i denne utviklingen. Det er ingen andre merker som er i nærheten av å ha tilgang på tilsvarende datagrunnlag.

bmw2002

Sitat fra: Doldis1 på fre 06. apr 2018, kl. 08:55

Her er du inne på noe. Jeg tok av skylappene og undersøkte litt på nettet og det viser seg at selvkjørende biler har stått for 3 dødsfall det siste året mens biler med sjåfør skriver seg for sånn ca. 1.250000 dødsfall globalt ...

Ser man på antall dødsulykker per kjørte km så har selvkjørende biler minst 100 ganger større risiko for dødsfall.

Man kan heller ikke se på bilparken i sin helhet, ser man på nye biler (3 år eller nyere) med moderne sikkerhetsutstyr så finnes det ikke dødsulykker omtrent.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA