Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trist utvikling for Think.

Startet av commiesoft, onsdag 10. august 2011, klokken 22:11

« forrige - neste »

Go-carter

Har også fått oppfatning av at R&S virkelig prøver nå. Får bare håpe at Think-eierne/underleverandørene får igang møllene, og får produsert et lager av reservedeler. At de har ansatt en fra Think er jo også rimelig bra gjort av dem, synes jeg. Betryggende følelse å få vite at det er noen der som faktisk KAN bilen, og ikke motvillig er sånn halvveis opplært på det.. :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

erik e

Den "Legendariske" Waitz får vel ikke bronse statue som Grete,  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Carl Anton Stenling

#17
Det er jo i alles interesse at RøhneSelmer lykkes i videre håndtering av Think-porteføljen.
Kanskje vi burde ha noen kjøreregler slik at vi Think-eiere unngår å kollektivt kjøre RøhneSelmer i senk i avklaringsperioden?
F.eks:


  • Dersom verkstedet jobber godt med å skaffe deler så forlanger vi ikke erstatningsbil, prisavslag eller heving selv om Forbrukerkjøpsloven kan gi rett til det.
  • Ved tvil om en reparasjon skyldes en mangel så tar kjøper regningen så lenge verkstedet skaffer delen.
  • Småting (kosmetiske eller mindre reparasjoner) stresser vi ikke med i avklaringsperioden.
  • Periodisk service tar vi gjerne tidlig og klager ikke på prisen.
  • Vi snakker pent om RøhneSelmer som har tatt miljøansvar og som er en seriøs aktør. Det er jo tillatt å nevne at de er mer omgjengelige enn enkelte andre bilforhandlere.
  • Ekstrautstyr kan vi vurdere å kjøpe hos RøhneSelmer i stedet for å shoppe det aller billigste vi måtte finne et annet sted.

Jeg er usikker på hvor alvorlig reklamasjonsansvaret er for RøhneSelmer. En amatøranalyse av selskapets regnskapstall rapportert inn til Brønnøysundregistrene tyder på at det har vært dårlig med egenkapital. Dersom det er en reell fare for selskapets økonomi så burde vel Elbilforeningen eventuelt fremforhandle en avtale om egenandel på reklamasjonsreparasjoner mot forpliktelser rundt håndtering. F.eks. inntil kr 15.000 i egenandel per år per bil dersom RøhneSelmer forplikter seg til å skaffe deler til vanlig markedspris i 10 år.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

#18
Forhandleren min er IKKE RS, for ordens skyld.

Siste beskjed fra min forhandler er bilen kan repareres tidligst i midten av september.

Bilen står der på tredje uka.

commiesoft

Thinken har nå stått siden 3. August, og siden 8. August på verkstedet
hos forhandleren i Moss, etter at vi tauet bilen til dem.

Og nå har vi faen gi oss fått nok av dem.

På Mandag ber vi om omlevering, eller heving av kjøpet.

Carl Anton Stenling

I forhold til forbrukerkjøpsloven skal det nok mye til for å kreve omlevering av en bil. Dette pga. at selger lider et stort tap ved omlevering. I praksis blir jo spørsmålet om en måneds reparasjonstid for en bil betyr at avhjelp ikke har skjedd etter lovens krav. Her vil vel også selgers innsats for å avhjelpe mangelen tillegges vekt.

Tror nok at lengre reparasjonstid eller passivitet fra selger må til for å gi anledning til heving. Samtidig vil en bil som står ha liten bruksverdi slik at prisavslag alene er uaktuelt.

Du kan imidlertid ha krav på lånebil mens reparasjonen pågår.

Foreslår at du tar en alvorlig prat med selgeren for å undersøke om de faktisk gjør en skikkelig innsats for å finne løsninger. Selgere som ignorerer saken fortjener ingen nåde. Selgere som jobber for å finne løsninger (f.eks. lånebil + arbeide med å skaffe deler) bør få litt mer spillerom.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

PerFrogn

Vi er mange Think-eiere i samme situasjon, det er drøssevis av oss, med Think'en på verksted på ørtende uken. Etter sigende fordi det ikke finnes reservedeler eller at verkstedet ikke har tilgang til dataprogram, el.
Jeg tror vi alle stiller oss spørsmålene;
1. Blokkerer eierinteressene til det nye Think-selskapet for mulighetene til å gå utenom og direkte til delprodusenter eller dataprogrammer for å kunne ivareta behovet til Think-eierne med bil på verksted?
2. Er det ikke på tide med oppfølging fra foreningens side vis a vis den russiske tømmerbaronen? Når ser vi resultatet av kjøpet av boet? Når blir det liv i Think'en igjen? Vi hørte for vel 1 mnd siden gjennom foreningen at ting skulle ordne seg i løpet av september. Vil det gå slik? Når blir det mulig å få reparert bilen min?!?!?!
Demo-kjøpt Think Zebra senvinter 2011 av Think Global.
Kjørt 10500 km pr okt. 2012

commiesoft

På Mandag handler dette om omlevering elller heving. Punktum.

Følg med, folkens. Nok er nok.

Carl Anton Stenling

Lovgivningen rundt forbrukerkjøp og konkurs burde vært slik at intellektuelle rettigheter til dataprogram o.l. ble overført til en stiftelse som ivaretar forbrukernes fremtidige krav. I USA ble håndtering av forbrukernes garantier behandlet i Vectrix-konkursen og en viss sum avsatt til dette.

Man har jo en håpløs situasjon dersom kjøper av konkursboet ikke ønsker å støtte allerede leverte biler. I så fall blir jo Think-merket verdiløst også for kjøperen av konkursboet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

Jeg tror ikke de nye eierne av Think bryr seg om tidligere kunder i det
hele tatt. Hadde de gjort det, hadde de kommunisert det tidlig, men de
er tyste som østers, så ha det på badet.

Når det gjelder bilen vår, så har den en vesentlig mangel, den går hverken
framover eller bakover, og sånn har det vært i FIRE uker, og sånn kommer
det til å forbli på ubestemt tid.

Da er det bedre å åpne et krav om heving eller omlevering nå, så får det
gå sin gang. Vente må vi jo uansett.

mohpet

Sitat fra: PerFrogn på fredag 09. september 2011, klokken 21:41
Vi er mange Think-eiere i samme situasjon, det er drøssevis av oss, med Think'en på verksted på ørtende uken.
Er det virkelig så ille? Hva er problemene til alle disse bilene? Jeg er ikke annet en helfornøyd med min, og har vært det siden jeg fikk den i mai!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Carl Anton Stenling

Sitat fra: commiesoft på lørdag 10. september 2011, klokken 19:50
Jeg tror ikke de nye eierne av Think bryr seg om tidligere kunder i det
hele tatt.

Vel, det burde være business å kjøpe inn deler for så å selge til dobbel pris til fortvilte forhandlere.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lunde

#27
Meg bekjent har R&S biler de bruker som delebiler. Når de eventuelt får inn deler og de ser muligheter for salg eller fremleie vil de kunne komplettere igjen.

Status for TH!NK skal visstnok være at ca 10 er ansatt i nytt selskap, deriblant en av de som var i ledelsen tidligere. Det jobbes med å etablere et miljø i Tyskland for utvikling av produktet. Nye krav til kollisjonssikkerhet for fotgjengere som "treffes" på gata krever endringer i snuta. (samme gjelder forøvrig nær sagt samtlige biler på markedet). Det sises at de forventer en produksjonsstart en gang i 2012, men om det skjer er et annet spørsmål.

De resursene som var med fra "gamle TH!NK" jobber faktisk intenst med å få til ettermarkedet for de som har bilen. Ny eier bør og MÅ forstå at om han glemmer "oss" og entusiasmen vender til hat og frutrasjon vil han slite veldig. I 2011 er ikke "motkampanjer" på nett noe som krever mer enn minutters innsats fra enkeltpersoner.
Valmet er jo med i den nye eierstrukturen og om de har et annet syn på saken enn sine russiske medeiere er usikkert, men de sitter på delene om ikke annet. Litt usikker på R&S sin vilje oppi dette også  ???
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Go-carter

Sitat fra: Lunde på søndag 11. september 2011, klokken 08:05
...Status for TH!NK skal visstnok være at ca 10 er ansatt i nytt selskap, deriblant en av de som var i ledelsen tidligere....

Waitz... ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lunde

#29
Lurer litt på om det lå i kortene at en annen investor skulle inn på banen og at denne hadde en langt mer spiselig plan for fremtiden som svært mange ansatte hadde tro på. Husker jeg ikke feil annonserte vel denne investoren sin "overtagelse" av TH!NK forut for begivenhetene. Russeren som nå eier TH!NK har spyttet inn svært mye penger allerede og jeg sliter med å forstå hvorfor om han ikke vil noen vei med produktet. Feiler han på ettermarkedet er han ferdig, Valmet slipper heller ikke unna uten skraper i lakken.

Av for meg ukjente årsaker gikk den strategien i vasken og dermed også tilgitten til de håpefulle ansatte som hadde satt sine kort på en annen eier. ref en artikkel i DN for en tid tilbake.

Kanskje Hans Håvard kunne forsøkt seg på et intervju RW & Valmet med deres representanter? Antar at de også har et godt rykte å ta vare på og meg bekjent sitter de på deler som langt på vei ville løse utfordringene for R&S.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA