Model 3 - norske priser

Startet av georglu, man 26. mar 2018, kl. 00:34

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: ganton på fre 01. jun 2018, kl. 09:44
Siden elbiler "kom" har det vært et "rop" om lengre rekkevidde. Når man nå for første gang får en bil på høyde med vanlig personbil i størrelse og pris så prioriteres ekstrautstyr på bekostning av rekkevidde!!  For min egen dal er ~50mil en magisk grense for å våge å satse på elbil (uten fossil alternativ), men 35 mil er kanskje greit nok for mange, selv tipper jeg at SR ikke kommer til å bli noen storselger. Blir ihvertfall spennede å se når det blir tilgjengelig :-)

... og jeg har vært en av disse som har ropt på mer rekkevidde, så kjenner godt til det ja :)  Men har også vurdert egen kjøring nøye, og tatt hensyn både til redusert rekkevidde på vinter, basert på kjørestil og noe redusert etterhvert som batteriet blir brukt over noen år. Har derfor kommet frem til at "min magiske grense" er på 200 miles EPA (ca. 32 mil). Mer er så klart alltid bedre, men kommer bilen med minimum 200 miles EPA rekkevidde som ny bør den gi meg tilstrekkelig rekkevidde med min kjøring selv på vinterstid i Norge i mange år fremover.

Andre kan så klart ha andre behov, men tror nok at de fleste dersom de vurderer behovet godt nok ser at de vil kunne klare seg med dette de også. Men klart - noen unntak vil det alltid være.

Hva jeg ender opp med er det ikke mulig å si sikkert enda, men jo, en bare-bone TM3 med 220 miles EPA rekkevidde, RWD og tekstilseter dekker mitt behov. Om det dekker alle ønsker er en helt annen sak ;)

Selv tror jeg nok at SR utgaven vil selge godt også her i Norge, men kanskje ikke fullt så godt som LR utgaven. Ser også for meg at mange vil kunne få problemet om de skal velge LR-RWD eller SR-D dersom de kun kan koste på seg ett av disse valgene... :p
Model S 85D

Øyvind.h

Forventer at standardversjonen vil selge bra.
Se bare på salget av 60/75 vs 100. Har gått bra unna med 75.

S med 40-batteri viste seg å bare bli 3-4% av salget så den røk ut, men det er vesentlig større bil på et tidlig tidspunkt. Og med vesentlig mindre batteri.

Får standard Model 3 type 55kWh batteri tipper jeg den vil selge meget godt.

Erfaringen med Leaf var at det ble solgt godt med 24kWh når 30kWh ble introdusert.

Og markedet modnes nå ift reelt behov slik at du får kjøpere i alle segmenter. Alt fra Model X150D til M3 55rwd.
Personlig hadde X100D vært perfekt, men klarer meg fint med 90. S90D var perfekt. Å bytte til S150D ville ikke påvirket ladebehov på langtur i nevneverdig grad da pausene ville blitt omtrent uendret.
Hadde jeg gått ned til X75D hadde jeg blitt negativt påvirket. X60D ville ikke fungert bra nok for meg.
M3 55rwd vil antakelig ha rekkevidde som ikke er ulik en X90D.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på fre 01. jun 2018, kl. 14:07

Men dette har mye med smertegrense å gjøre også. En 100 koster langt over det de fleste bruker på bil. 75 er jo også mye penger, men flere strekker seg for å klare det. Model 3 LR blir jo priset litt mer sivilisert og vil være innenfor budsjett til flere.

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på fre 01. jun 2018, kl. 14:29
Men dette har mye med smertegrense å gjøre også. En 100 koster langt over det de fleste bruker på bil. 75 er jo også mye penger, men flere strekker seg for å klare det. Model 3 LR blir jo priset litt mer sivilisert og vil være innenfor budsjett til flere.

Sant nok, men på den annen side vil den da også komme akkurat utenfor rekkevidde for enda flere... Så joda, en som kan vurdere en TMS/X75 bør absolutt kunne gå for en TM3 LR(D), men er 75'en utenfor rekkevidde kan også fort LR bli det samme... 

TM3 SR vil fortsatt kunne måle seg godt mot det aller meste som er på markedet i prissegmentet under TMS/X, og selv der den kommer til kort på rekkevidden kan den ha andre kvaliteter som kjøperen setter mer pris på, f.eks. muligheten for å velge "D".
Model S 85D

trykkertor

Sitat fra: Amoss på fre 01. jun 2018, kl. 13:49
Men har også vurdert egen kjøring nøye, og tatt hensyn både til redusert rekkevidde på vinter, basert på kjørestil og noe redusert etterhvert som batteriet blir brukt over noen år.
Dette er noen viktige momenter som Amoss tar opp er.
Tris å kjøpe en bil med rekkevidde hvor det akkurat går med en liten pluss......for så å møte vinteren, aldrende batteri, og plutselig passer ikke bilen mer.

Øyvind.h

Sitat fra: Magnus Hansen på fre 01. jun 2018, kl. 14:29
Sitat fra: Øyvind.h på fre 01. jun 2018, kl. 14:07

Men dette har mye med smertegrense å gjøre også.

Og slik vil det være hele veien nedover.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Diravi

Nordmenn har i det store og hele ikke kunnet velge mellom lang rekkevidde og lite utstyr og kort rekkevidde og mye utstyr - alle bilene hadde kort rekkevidde, til Tesla kom. Konsekvensen er vel at elbil har vært bil nr 2 for mange.

Adferden til Model S-eierne er dermed den beste indikasjonen på hvordan folk vil prioritere for en elbil som er bil nr 1. Og i Model S-trådene er det ganske mange førstegangs kjøpere som vil ha mest mulig utstyr og tenker å finansiere det ved å ta minste batteri. Og en god del andregangs kjøpere som sier at rekkevidde er pri 1,2 og 3.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

JorEl

Diravi det høres ut som du mener at de som har greie på det, velger stort batteri? Fair enough.
Jeg som kommer fra et 24kw/t batteri, ser at det klarer jeg meg med i hverdagen, men synes det er tungvindt når jeg skal bevege meg mellom byer eller skal litt oppover fjellet. Vi kjører ikke langt, trenger ikke kjøre langt, og vegrer oss nok litt til å stoppe for ofte. På den annen side så må man stoppe for å pisse eller spise litt, så vi prøver å gjøre stoppene til noe positivt. ::)
Å kunne få evt. et 55kw/t batteri (sr) blir luksus. Å kunne bruke SC blir luksus. Det kan være vi velger LR, men jeg tror ikke vi gjør det. Jeg tenker at vi trenger stort nok batteri til og bevege oss mellom hver enkelt SC, og kanskje kunne hoppe over en SC er ikke vert 75k for meg. Vi er ikke ofte nok på slike lange turer.
Edit; (må begynne å bruke forhåndsvisning jeg, for jeg skriver "edit" litt for ofte...   Det jeg glemte å si var at en informert, individuell beslutning er vel nøkkelen til et godt el-bil-liv :) + at jeg har "svart-belte" i å rettferdiggjøre mine kjøpsvalg i ettertid :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

trykkertor

Sitat fra: Diravi på lør 02. jun 2018, kl. 00:46
Og i Model S-trådene er det ganske mange førstegangs kjøpere som vil ha mest mulig utstyr og tenker å finansiere det ved å ta minste batteri. Og en god del andregangs kjøpere som sier at rekkevidde er pri 1,2 og 3.

Dette har jeg sett i et par vlogger også. Folk som har en f.eks 75-bil og låner en 100-bil en periode.
De nevner alltid hvordan de savner den ekstra rekkeviddeng, og følelsen av "å ha mye mer å gå på".
Siste var vel Trevor i Model3 Owners Club hvor hans X var på service, og han lånte en S.
Batteristørrelsen var vel noe av det første han nevnte som stor fordel i S-en han lånte.

S4e

Sitat fra: Magnus Hansen på fre 01. jun 2018, kl. 11:56
Og så er det typisk norsk å dra på hytta hvor det kanskje ikke er lademuligheter. Og har man små barn så er det veldig greit og ikke måtte stoppe for å lade pga bilen. Da kan du være sikker på at barna sover når bilen trenger strøm, og så våkner de. Og at det likevel blir nødvendig med stopp pga barna et sted det ikke er lading. Så det er veldig greit med fleksibiliteten et stort batteri gir i disse tilfellene. Og så man selvfølgelig også ta høyde for at rekkevidden blir mye dårligere på vinteren.

Helt enig - vi er i den gruppen og neppe alene.  Vi kjøpte Ampera-E som vår første elbil for det er helt uaktuelt å måtte stoppe for å lade på vei til/fra hytta og her er det ikke lademuligheter. Ae har akkurat nok rekkevidde for vårt bruk (igrenseland om vinteren der Ae bruker mye), men alle andre modeller utover Tesla er helt uaktuelt.

Helt enig at en trenger en pause på en 5 timers biltur, men en trenger ikke en pause på 2 1/2 times tur til hytta ;-)

SR kan trolig fungere hvis den er bedre enn Ae på vinterstid og på motorvei. Men jeg går for LR som vil gi en helt annen fleksibilitet som har en stor verdi.

SR kan 
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: trykkertor på lør 02. jun 2018, kl. 09:54
Dette har jeg sett i et par vlogger også. Folk som har en f.eks 75-bil og låner en 100-bil en periode.
De nevner alltid hvordan de savner den ekstra rekkeviddeng, og følelsen av "å ha mye mer å gå på".

Jeg skal være den siste til å påstå at ikke mer er bedre når det gjelder batterier og rekkevidde. Poenget er vel heller at verdien av enda mer rekkevidde faller jo lengre rekkevidde man alt har. Ja, 10 mils ekstra rekkevidde har STOR verdi om man har 10 mils rekkevidde i utgangspunktet. Litt mindre men fortsatt høy verdi dersom utgangspunktet er 20 mil. osv...  På ett eller annet punkt vil de fleste finne at de ikke er villige til å betale det det koster å øke rekkevidden ytterligere. Hvor dette punktet er vil så klart variere etter hvilke behov man har, hvilken økonomi man har, og prisen det forlanges for denne ekstra rekkevidden.

Ett pristillegg på ~75k på en bil som i utgangspunktet koster ~300+k (ja, dette er veldig "ca. priser", ikke heng dere opp i akkurat disse tallene) utgjør en relativt stor ekstrakostnad, og så lenge også SR gir en rimelig god rekkevidde er det lett å se for seg at mange ikke finner at denne ekstra rekkevidden er verd prisen for egen del. Ikke at jeg sier de ikke godt kunne tenkt seg LR dersom pristillegget hadde vært mindre...

Så klart det kan diskuteres om førstegangs elbilkjøpere vil gjøre den helt riktige vurderingen av verdien av ekstra rekkevidde. Helt sikkert noen (forhåpentligvis ikke meg!) gjette feil, og ende opp med en bil med for kort rekkevidde for egne behov. På den annen side finner jeg det vel så sannsynlig at en del av disse også vil velge "feil" den andre veien og kjøpe mer rekkevidde enn de egentlig hadde behov for med tanke på fokuset det har vært på rekkevidde når fossilbilister diskuterer elbiler.

Så istedet for ensidig råde folk til å ukritisk velge enten det ene eller det andre så bør heller diskusjonen gå på å hjelpe folk med å finne ut av hva deres reelle behov er, og hvilke fordeler disse 75k evnt. vil gi dem i praksis. Så må derved også si meg helt enig med JorEl her:
Sitat fra: JorEl på lør 02. jun 2018, kl. 08:54
Det jeg glemte å si var at en informert, individuell beslutning er vel nøkkelen til et godt el-bil-liv :)
Model S 85D

Vesel

Sitat fra: daktari på fre 01. jun 2018, kl. 10:32
Siden elbiler "kom" har det vært et "rop" om lengre rekkevidde. Når man nå for første gang får en bil på høyde med vanlig personbil i størrelse og pris så prioriteres ekstrautstyr på bekostning av rekkevidde!!  For min egen dal er ~50mil en magisk grense for å våge å satse på elbil (uten fossil alternativ), men 35 mil er kanskje greit nok for mange, selv tipper jeg at SR ikke kommer til å bli noen storselger. Blir ihvertfall spennede å se når det blir tilgjengelig :-)
Hvor ofte kjører du 50 mil i strekk uten pause egentlig?
Jeg er i 20-årene og klarer fint å kjøre 35 mil uten å føle noe behov for pause, selv i min gamle bil som ikke en gang har dum cruisekontroll. 50 mil mellom hvert stopp derimot passer meg fint. Tar du med i betraktning at denne bilen har autopilot, og etterhvert trolig også blir fullstendig selvkjørende, så vil jeg ihvertfall ikke ha noe behov for pause etter 35 mil bare.

Det forutsetter at du faktisk får 35 mil ut av 50 kWh-en Reell rekkevidde på norske veier blir trolig litt kortere, selv på sommeren. Dessuten må man ta i med betraktning at man neppe tør å kjøre fra 100%-0%. Rekkeviddeangsten melder seg lenge før det. Ikke er det bra for batteriet heller. Om ikke det var nok, så er det da ikke nøyaktig 35 mil mellom hver supercharger. Noen steder må man kanskje lade etter 18 mil bare, for å kunne nå fram til neste lader. Det er også mange områder hvor det er skralt med superchargere.

På autobahn vil man nok se at også 75 kWh forsvinner raskt. Har man i tillegg takboks, det er vinter og batteriet er svekka etter mange år, så vil det nok være greit med stort batteri.

Konklusjonen min er at dersom man skal ha denne bilen som sin nr. 1-bil, som jeg, og dra på langturer og Europa-ferier med den, så vil det være fint å ha 75 kWh. Er det en nr 2.-bil som bare brukes til hverdagskjøring til og fra hjemmet, så holder 50 kWh i lange baner.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Mazzbot

Sitat fra: Vesel på lør 02. jun 2018, kl. 11:41
Sitat fra: daktari på fre 01. jun 2018, kl. 10:32
Hvor ofte kjører du 50 mil i strekk uten pause egentlig?
Jeg er i 20-årene og klarer fint å kjøre 35 mil uten å føle noe behov for pause, selv i min gamle bil som ikke en gang har dum cruisekontroll. 50 mil mellom hvert stopp derimot passer meg fint. Tar du med i betraktning at denne bilen har autopilot, og etterhvert trolig også blir fullstendig selvkjørende, så vil jeg ihvertfall ikke ha noe behov for pause etter 35 mil bare.

Det forutsetter at du faktisk får 35 mil ut av 50 kWh-en Reell rekkevidde på norske veier blir trolig litt kortere, selv på sommeren. Dessuten må man ta i med betraktning at man neppe tør å kjøre fra 100%-0%. Rekkeviddeangsten melder seg lenge før det. Ikke er det bra for batteriet heller. Om ikke det var nok, så er det da ikke nøyaktig 35 mil mellom hver supercharger. Noen steder må man kanskje lade etter 18 mil bare, for å kunne nå fram til neste lader. Det er også mange områder hvor det er skralt med superchargere.

På autobahn vil man nok se at også 75 kWh forsvinner raskt. Har man i tillegg takboks, det er vinter og batteriet er svekka etter mange år, så vil det nok være greit med stort batteri.

Konklusjonen min er at dersom man skal ha denne bilen som sin nr. 1-bil, som jeg, og dra på langturer og Europa-ferier med den, så vil det være fint å ha 75 kWh. Er det en nr 2.-bil som bare brukes til hverdagskjøring til og fra hjemmet, så holder 50 kWh i lange baner.

Denne bilen vil bli familiens bil nr 1 , når bilen kommer til Norge er vi også 3 stk så noe annet enn LR er uaktuelt , får heller velge bort PuP enn rekkevidde. Jeg er også i 20 årene
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Hmm, gikk motsatt vei jeg da. Kjøpte største batteri på vår TMS i 2013 da det var dårlig med hurtiglademuligheter rundt omkring. Når vi byttet den i TMX for et drøyt år siden valgte jeg X75D, siden det nå hadde poppet opp hurtigladere "overalt". Angrer absolutt ikke på det, selv om vi kjører veldig mye med henger. Hadde egentlig tenkt å kjøpe X60D men den forsvant før vi rakk å bestille.

Lading på vei til hytta plager oss ikke. Tvert imot hadde vi uansett stoppet for å handle og spise (det gjorde vi med den gamle dieselbilen også), dessuten er det uansett ikke innlagt strøm på hytta. Måtte derfor hatt minst 180kWh batteri for å slippe lading underveis ;)

Autobahn? Det tar jeg ikke hensyn til. Har hatt lappen i snart 30 år og har ennå ikke kjørt på Autobahn...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

GOS

Jeg får hive meg på noen råd, vink og meninger her jeg også da. Jeg har en S85 og på langkjøring så kommer jeg typisk alltid mer enn 400 km fra 100% til den eventuelt stopper om det ikke er for gale vintervær. Jeg bor i Stavanger og kjører en del ganger rundt Sørlandet til Oslo, og tar da noen ganger og lader til 90% om været er fint og 100% om jeg føler behov for litt mer margin og har første stopp ved Brokelandsheia (Sundebru) etter 340 km. Slik laderne er nå snart så vil det si at jeg hopper over Vikeså, Lyngdal og Lillesand. Det er dermed helt klart at en slik rekkevidde ikke er nødvendig. Har jeg familie med så blir det ett stopp til på veien.
Med større batteri så kan en oppnå kortere ladetider da en kan ligge på lavere SOC og det er av verdi når en må ha flere stopp.

Den situasjonen som gjør at jeg synes stort batteri er greit er at når jeg da forlater Brokelandsheia og skal videre til Oslo så gidder jeg aldri å prøve å lade på Lier da der alltid er kø grunnet 'hjemmeladere'. Det vil si at jeg må stå lenge på Brokelandsheia for å ha nok til å ikke være avhengig av å finne en ladeplass i Oslo før retur eller videre ferd.

Jeg tror SR på Model 3 er helt kurant for nesten alle og tror dere som tenker at det holder kommer til å bli superfornøyd. Som Amoss og andre sier så handler det om prioriteringer, og dersom en føler at LR er å strekke strikken, så gå for SR. Tror overhodet ikke dere kommer til å angre.

Og hva gjør jeg med min Model 3? Grunnet de faktorene nevnt over, så blir det LR. I tillegg til leiligheten i Oslo så har jeg hytte mellom Haugesund og Stavanger og retur fra Oslo over fjellet er ett strekk på 450 km og det tenker jeg noen ganger å ta uten ladestopp med unntak av at jeg antagelig fyller på litt ved en pissepause. Nå er jeg heldig stilt og trenger ikke tenke på prisdifferansen opp til LR, og da er det enkelt og fleksibelt å velge det. Om jeg følte de 75.000 var mye penger så hadde jeg godt for SR og er sikker på at jeg ville blitt superfornøyd. SR kommer jo til å ha nesten samme rekkevidde som min gamle S85 RWD
Jeg tror mange flere enn nødvendig kommer til å kjøpe LR. Selv folk med X75 klarer seg jo helt fint.

Så gå for SR om en føler at de 75' er mye penger med mindre en kjører ekstremt ofte langturer.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA