Når kommer i3 med 120 ah batteri?

Startet av Bgk, søndag 25. mars 2018, klokken 18:01

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: SveinJ på søndag 01. april 2018, klokken 15:15
Ville være underlig om antall innlegg i det svenske forum har noe med riktigheten av 120Ah å gjøre
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

Sitat fra: Agmuns på lørdag 31. mars 2018, klokken 23:19
Jeg har flere ganger tenkt på hva som vil skje dersom jeg får en elg i fronten med en plastbil som i3 er.
Den vil vel sprette rett tilbake
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Mnja, med hensyn til elgen,

men karbonfiberlaminat har normalt større styrke enn stål, litt avhengig av fiberretning, men parallelt med fibere opp mot 2000 MPa. Styrken i stål som brukes i bilproduksjon kanskje 4-500 MPa....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

02jan

Hjelper lite med A-stolpe i stål vs karbonfiber (som i i3), når elgen kommer inn gjennom frontruta.

Ville tro i3 ville kunne takle dette bedre en mange biler , med lavt frontparti , som kapper beina av elg,og kroppen sklir inn over panseret og gjennom frontruta.

Skulle i3 treffe elg , kan jeg tenke meg at den vil kunne skli over.

Har blitt truffet av rådyr i førerdøren (en flokk som løp inn fra siden) , ingen merke i bilen og dyret klarte seg (jeg kjørte i 50 km/t ).

Men ang 120 ah , så er det ikke noe jeg ville vært interesser i før bilen får mulighet til å få med mer utstyr, har nå 90.000km med min 60ah.

I3x hadde vært optimalt , rails, gummi på dekk i høyde og bredde, litt mer bakkeklaring - ser at hundai klarer dette nå. Mulig det er bare meg som kjører istykker felgene (ikke kantkjøring, men vrir de pga harde slag i asfalthull).

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

SveinJ

...bortsett fra at krasj test og elgpåkjørsel ikke har noe med 120Ah Å gjøre....
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

JorgenM

Relevant i forhold til fremtiden for i3 slik vi kjenner den:

BMW hints at no future for its i3 electric car

http://www.bmwblog.com/2018/04/02/bmw-hints-at-no-future-for-its-i3-electric-car/
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

moonbuggy

Vel, litt mer om fremtiden, slutt i 2020 (2021):
Automotive News reports that with the BMW i4 and iNext EVs set to debut in 2020 and 2021, the i3 and i8 will likely no longer be needed. Or, in other words, neither will be redesigned. "These cars are very unique, said Stefan Juraschek, head of electric powertrain for BMW. "These two cars were not (developed) as a family that we can expand in different (ways) or maybe five or 10 derivatives." Instead, they were (and still are) technological showcases.
---
Så ta vare på bilene. I3 blir et icon i fremtiden. Forhåpentligvis får vi inn 120 ah batterier før man scrapper en kostbar bil for BMW...

Orbit

I en gammel markedsanalyse fra BNP fra høsten 2015 er 120Ah også bare en av flere fremtidige oppgraderinger av SDI sine celler. Men så spørs det om i3-programmet holdes lenge nok i live til å se mer enn 120Ah.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

En teknisk og meget bra artikkel om 94ah cellene i i3:
https://pushevs.com/2018/04/05/samsung-sdi-94-ah-battery-cell-full-specifications/

Later this year, the BMW i3 will get its battery upgraded with NCM 622 cells and the capacity will increase from 94 to 120 Ah. With 120 Ah battery cells, the BMW i3 will have a total battery capacity around 42,62 kWh (96 x 120 Ah x 3,7 V).

Moreover, the new battery cells are already in production at the Samsung SDI plant in Hungary. BMW will announce the new battery for the i3 in the summer.

---
Kalkulert EOL (end of life) etter 4600 ladesykler, batteriet nede på 80% kapasitet. M.a.o. batteriet overlever antagelig bilen.

Forfatterens mening om i3s batteri:
In my opinion, the BMW i3 has the best EV battery, mostly because of its cells, but not only:

Cells disposition is what it should always be. Side by side, for better heat dissipation. Having cells on top of each other is not a good idea, the top cells will get hot and degrade faster.
TMS (Thermal Management System) for keeping the battery at recommended temperature is very important.
KISS (Keep It Simple, Stupid) principle, since it only has 96 cells all connected in series, none in parallel.

Ferry

4600 ladesykluser * 200 km(?) pr. lading = 920.000 km!  :o Det tilsvarer nærmere 1 million kr. i drivstoff på en bensinbil.

Toalmar

Sitat fra: Ferry på mandag 09. april 2018, klokken 17:19
4600 ladesykluser * 200 km(?) pr. lading = 920.000 km!  :o Det tilsvarer nærmere 1 million kr. i drivstoff på en bensinbil.
For den som lader 200km hver gang ja. Er nok en del som lader mye mindre og da går vel antall kilometer ned ettersom vi snakker ladesykluser.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ferry

Én ladesyklus er en full opp- og utlading. Om du bare lader fra 50% og opp så blir det da kun en halv ladesyklus. Så det blir 920.000 km uansett om du smålader eller tar det i store porsjoner. Nå syns jeg det tallet høres uvirkelig stort ut. Det blir spennende å se etterhvert. Jeg har ennå ikke hørt om noen i3 som har redusert batterikapasitet

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

moonbuggy

Det ryktes om at CATL jobber med IBM for å bli leverandør av batterier.
Ifølge artikkelen her ligger de langt fremme på batteriutvikling.
https://pushevs.com/2018/01/22/best-ev-prismatic-battery-cells-chinese/
Antagelig er det et langt sprang for BMW å bytte ut Samsung SDi for i3,
men en 160ah utgave med 57kwt uten særlig vektøkning ville jo vært supert for i3?

Fanafjord

Det som er interessant om det blir mulig å oppgradere BMW senere. En "fully charged" 2014 modell med 60 ah pakke kunne fått et nytt liv om den kan for eksempel oppgraderes til 120 ah eller 150 ah en gang etter 2020. Jeg har litt tro på at det blir utviklet tredjepartsløsninger for eldre elbiler som heller ikke vil koste skjorte om noen år. Jeg har også litt tro på at BMW i3 kommer til å bli en skikkelig ettertraktet klassisk veteranbil om 30 år.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA