Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 09. august 2011, klokken 18:28

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: daggad på tirsdag 01. november 2011, klokken 00:41
Jeg er ikke der, og jeg er heller ikke så interressert i at bilen jeg kjøper skal dra ufortjent negativ publisitet på grunn av dette. Da jobber også elbilmiljøet mot seg selv.
Synes El-snorre viser fornuft i sine uttalelser.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker her? Hvordan er dette å jobbe mot seg selv?

For meg virker dette mer som en "tisse i buksen for å holde seg varm strategi" men hvis du kan forklare hvordan du tenker så skal jeg prøve å forstå  ;)

daggad

Sitat

Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker her? Hvordan er dette å jobbe mot seg selv?

For meg virker dette mer som en "tisse i buksen for å holde seg varm strategi" men hvis du kan forklare hvordan du tenker så skal jeg prøve å forstå  ;)

Det jeg tenker på er at elbilentusiastene selv angriper det som kanskje vil være den elbilen som kanskje best appelerer til bredden.
Og jeg sliter med å forstå hvorfor det til denne skal settes høyere krav enn til andre ?
Det er om å gjøre at det blir flest mulig slike biler på veiene. Om folk ser hvor stille og behagelige disse er å ha i nærmiljøet så kan flere bli med på bølgen. :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

HHF

Jeg forstår jo at de som har kjøpt og overtar en Leaf ønsker den mest mulig positivt omtalt. Det sier seg jo selv. Samtidig er det også et poeng at man faktisk forsøker som forbruker å presse en leverandør til i størst mulig grad være tydelige og stå inne for garantier som gis. Her har Nissan dummet seg ut kommunikasjonsmessig og vært "utydelige" for å si det på en pen måte. Hvor mye som har vært bevisst tåkelegging og hvor mye som syldes ren markedsføringsinkompetanse, er vanskelig å si.

Når det gjelder batterigarantien, synes jeg også det er forståelig at Nissan er forsiktige. Vi har jo sett løpende eksempler på alvorlige problemer med batterier på elbiler opp igjennom årene. Når det er sagt, er det vel mye som tyder på at mer moderne typer batterier ser ut til å holde vesentlig bedre, så Nissan kunne kanskje være litt mer vågale når de først har plumpet ut i dette? Zebrabatteriene ser ihvertfall ut til å holde veldig godt. Det har dukket opp noen triste eksempler riktignok, men stort sett, virker det som om Think-problemene ligger på andre områder. Hvordan Lithiumbatteriene klarer seg i lengden, er det kanskje ennå tidlig å si så mye om, men her har man vel erfaringer på mange andre områder som burde gitt noe sikkerhet?

Personlig er jeg mest forbløffet over at man skal levere en bil med en ladekabel som man oppfordres til å ikke bruke. Jeg forstår at man ønsker å oppfordre til varsomhet med gamle el-anlegg osv, men om man har en nyopplagt 16a-kurs, slik jeg nå har, vil jeg ha en uforbeholden bekreftelse på at bruk av kabelen da er ok fra Birger N Haug før jeg bestiller bilen. Jeg har ikke tenkt å bruke oppimot 20.000,- for å få en hjemmelader fra Proxll i tillegg til bilen. Da blir dette for dyrt etter min mening.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

RuneW

Sitat fra: daggad på tirsdag 01. november 2011, klokken 08:43Og jeg sliter med å forstå hvorfor det til denne skal settes høyere krav enn til andre ?

Jeg antar at du med "enn til andre" mener enn til andre elbiler? Men det stilles ikke høyere krav til Leaf enn til andre elbiler.

Det som har skjedd er at Leaf var den første elbilen hvis batteri-garanti er blitt gått etter i sømmene. Man har antatt at de andre (les: trillingene) har hatt en oppegående batteri-garanti. Derfor denne kritikken mot Nissan og Leaf. Men så viser det seg jaggu at de andre sannsynligvis ikke er det spor bedre!

Men nå er tiden for tåkelegging forbi og vi (potensielle elbilkjøpere) krever klar tale!

Jeg er en av de som (heldigvis?) ikke har fått ut fingeren og bestilt Leaf enda. Og jeg kommer heller ikke til å gjøre det før disse tingene er på plass!

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daggad

SitatPersonlig er jeg mest forbløffet over at man skal levere en bil med en ladekabel som man oppfordres til å ikke bruke. Jeg forstår at man ønsker å oppfordre til varsomhet med gamle el-anlegg osv, men om man har en nyopplagt 16a-kurs, slik jeg nå har, vil jeg ha en uforbeholden bekreftelse på at bruk av kabelen da er ok fra Birger N Haug før jeg bestiller bilen. Jeg har ikke tenkt å bruke oppimot 20.000,- for å få en hjemmelader fra Proxll i tillegg til bilen. Da blir dette for dyrt etter min mening.
Enig, og i det nye skrivet så virker jo dette ganske klart da. Det var dette jeg reagerte mest på.

SitatMen så viser det seg jaggu at de andre sannsynligvis ikke er det spor bedre!
Da burde vi jo hatt trillingkjøpere med på samme kampanjen.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Jeg leser det du sier men i mine øyne er det den appellerer til bredden er akkurat det som gjør denne saken med Leaf viktig for at uten garantier er den IKKE en bil for bredden. Jeg vil aldri ha hatt samvittighet til å anbefale venner, kjente eller familie å kjøpe en Leaf (eller noen av de andre elbilene) og være medansvarlig for å påføre dem en mulig fremtidig tapsbombe. Selv om jeg potensielt kunne ha økonomi til å bære ett tap så er bil er den dyreste eiendelen de fleste har og kostnaden ved bilhold er viktig for folks privatøkonomi. Jeg tror stille og behagelig for de fleste er underordnet, og stikker en finger i jorden er jo ikke vanlige fossil biler i 280 tusen kroners klassen heller ekstremt ubehagelige eller støyende å kjøre.

Sitat fra: daggad på tirsdag 01. november 2011, klokken 08:43
Sitat

For meg virker dette mer som en "tisse i buksen for å holde seg varm strategi" men hvis du kan forklare hvordan du tenker så skal jeg prøve å forstå  ;)

Det jeg tenker på er at elbilentusiastene selv angriper det som kanskje vil være den elbilen som kanskje best appelerer til bredden.
Og jeg sliter med å forstå hvorfor det til denne skal settes høyere krav enn til andre ?
Det er om å gjøre at det blir flest mulig slike biler på veiene. Om folk ser hvor stille og behagelige disse er å ha i nærmiljøet så kan flere bli med på bølgen. :)

Kallagtunet

Jeg er enig at det er klønete av Nissan å formulere seg som de gjør mhp ladekabelen. Men jeg tror de fleste faktisk er mer bekymret for den potensielle regningen på 100 til 150 k som kan komme om 5 år. Samtlige som ikke er entusiaster jeg snakker med om elbil har tre ting de er opptatt av, det er rekkevidde (der ser de argumentene om at daglig kjøring så holder 10 – 12 mil), det er batterilevetid og som følge av det fremtidig bruktverdi.

Sitat fra: HHF på tirsdag 01. november 2011, klokken 08:51
Jeg forstår jo at de som har kjøpt og overtar en Leaf ønsker den mest mulig positivt omtalt. Det sier seg jo selv. Samtidig er det også et poeng at man faktisk forsøker som forbruker å presse en leverandør til i størst mulig grad være tydelige og stå inne for garantier som gis. Her har Nissan dummet seg ut kommunikasjonsmessig og vært "utydelige" for å si det på en pen måte. Hvor mye som har vært bevisst tåkelegging og hvor mye som syldes ren markedsføringsinkompetanse, er vanskelig å si.

Når det gjelder batterigarantien, synes jeg også det er forståelig at Nissan er forsiktige. Vi har jo sett løpende eksempler på alvorlige problemer med batterier på elbiler opp igjennom årene. Når det er sagt, er det vel mye som tyder på at mer moderne typer batterier ser ut til å holde vesentlig bedre, så Nissan kunne kanskje være litt mer vågale når de først har plumpet ut i dette? Zebrabatteriene ser ihvertfall ut til å holde veldig godt. Det har dukket opp noen triste eksempler riktignok, men stort sett, virker det som om Think-problemene ligger på andre områder. Hvordan Lithiumbatteriene klarer seg i lengden, er det kanskje ennå tidlig å si så mye om, men her har man vel erfaringer på mange andre områder som burde gitt noe sikkerhet?

Personlig er jeg mest forbløffet over at man skal levere en bil med en ladekabel som man oppfordres til å ikke bruke. Jeg forstår at man ønsker å oppfordre til varsomhet med gamle el-anlegg osv, men om man har en nyopplagt 16a-kurs, slik jeg nå har, vil jeg ha en uforbeholden bekreftelse på at bruk av kabelen da er ok fra Birger N Haug før jeg bestiller bilen. Jeg har ikke tenkt å bruke oppimot 20.000,- for å få en hjemmelader fra Proxll i tillegg til bilen. Da blir dette for dyrt etter min mening.

HHF

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 01. november 2011, klokken 09:24
Jeg er enig at det er klønete av Nissan å formulere seg som de gjør mhp ladekabelen. Men jeg tror de fleste faktisk er mer bekymret for den potensielle regningen på 100 til 150 k som kan komme om 5 år. Samtlige som ikke er entusiaster jeg snakker med om elbil har tre ting de er opptatt av, det er rekkevidde (der ser de argumentene om at daglig kjøring så holder 10 – 12 mil), det er batterilevetid og som følge av det fremtidig bruktverdi.

Jeg er heller ikke i tvil om at batterigaranti er det sentrale her, både for Nissan, folk med kontrakt/kjøp avklart og for potensielle kjøpere. Dette er imidlertid "business as usual" om ikke Nissan står frem som den første med skikkelig batterigaranti, hvilket jeg selvfølgelig håper de gjør. Ser bare for meg at den delen er vanskeligere å få gjort noe med enn å få svart på hvitt bekreftet at/om den medfølgende ladekabelen er ok til daglig bruk både hjemme og borte ...
Nå BMW i3

RuneW

Sitat fra: daggad på tirsdag 01. november 2011, klokken 09:12Da burde vi jo hatt trillingkjøpere med på samme kampanjen.

Selvsagt! De burde ikke slippe noe billigere unna! Og det er vel det dette forhåpentligvis ender med, at dette med garantien  på elbil-batterier generelt får en grundig gjennomgang.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: daggad på tirsdag 01. november 2011, klokken 00:41
1) Vis meg hvor Nissan har garantert 80%/5 år
2) Vis meg hvor battterier gis 5 års reklamasjonsrett i kjøpsloven.

Da skal jeg være helt enig, men dette finner jeg ikke. Og det rare er at ikke Leaf kjøpere i andre land reagerer på samme viset som her. Og om norske lover er så spesielle så vil jo elbilprodusentene få problemer med å selge her da.

Hei

1. I kjøpsveilederen på elbil.no har Nissan gitt informasjon om garanti og hva som evt. utløser garanti ved redusert kapasitet i batteriet.
Se bilde vedlagt. Forhandlere har også fortalt om denne garantien, med samme betingelser til ALLE som har spurt om det. Nissan sine selgere har gått på kurs for å lære om LEAF, der de ble fortalt om innholdet i garantien, med bytting hvis batteriet mister effekt i løpet av 5 år.  Nissan skriver også i sine brosjyrer at forventet kapasitet på batteriet er 80% rest-ytelse etter 5 år, og 70% rest-ytelse etter 10år.  Det er også forbudt å markedsføre en garanti, hvis den ikke er vesentlig bedre en de rettigheter vi har gjennom lov (Markedsføringsloven).

2. I forbrukerkjøpsloven § 15. heter det at produktet skal svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Når Nissan reklamerer med en rest-ytelse på 80% etter 5 år, er det grunn til å forvente at tingen har denne holdbarheten. En sterk reduksjon i batteriets kapasitet er en vesentlig mangel for en elbil, og utgjør en vesentlig kostnad (noen hundre tusen?), dette i motsetning til et PC batteri som ikke utgjør noen vesentlig kostnad.

Norge har en sterk forbrukerkjøpslov. At forbrukere i andre land ikke har samme vernet, gjør også at de ikke er vant til å ha garantier som er dårligere enn rettigheter gjennom forbrukerkjøpslov. Kan noen si meg hvor mange Leafer Nissan har solgt i Spania hitil? I følge mine kilder er antallet rundt 30. Noe av grunnen kan kanskje være at elbil er dyrt og at fravær av en ordentlig garanti og dårlig lovgivning gjør regnestykket stygt og usikkert.

Vi har nå gjort Nissan oppmerksom på at de både har lovet mer enn de tydeligvis vil holde, og vi har gitt Nissan en sjanse til å rette opp sin misære. Nissan har lyttet til oss, men valgt å kjøre sitt eget løp uten å ta hensyn til norsk lovgivning.

Da er det beste vi kan gjøre nå å få Forbrukerombudet, som har kompetanse på området,  til å se på situasjonen. Dette gjelder forøvrig ikke bare Nissan. Mitsibushi stod også inne med en tilsvarende garanti på kjøpsveilederen frem til i sommer. Da ba Mitsibushi om at garantivilkårene ble endret til en diffus tekst, der det står at Mitsibushi sitt verkested vil avgjøre etter at en PC har tatt en konklusjon. Fra Peugeot (BOS) fikk jeg i går beskjed om at garantien bare var et "tulle-klistremerke" de klistrer på bilen, og at garantien som de nå har utvidet egentlig er null verdt. Citroen har jeg ikke fått noe svar i fra.

Slik jeg ser det, MÅ Forbrukerombudet ta for seg garantibetingelsene, og markedsføringen av garantier for hele elbil-bransjen. Dette løftes dermed over på et høyere plan. Forbrukerombudet har kompetanse til å nedlegge et midlertidig forbud mot å markedsføre garantier på elbiler inntil vilkår er avklart. Det har jeg oppfordret dem til å gjøre.  

Elbilforeningen jobbet hardt for å forklare Nissan hva en garanti måtte inneholde, men ser nok at de ikke lyktes med å få Nissan til å endre kurs. Elbilforeningen på sin side ser også at det må gjøres noe på garantiområdet. De har utarbeidet kjøpsveilederen sammen med Forbrukerrådet og NAF. Da er det naturlig at Elbilforeningen jobber videre med denne saken gjennom disse kanalene. Elbilforeningen har allerede begynt å jobbe med dette.

Hva gjør du da som kommende elbil-kunde? Skal du kjøpe elbil eller ikke?
Slik jeg ser det, har du som kunde glimrede beskyttelse gjennom forbrukerkjøpsloven. Den sikrer deg godt. Ingen andre land har like gode vilkår for oss som forbrukere. Dette er noe Nissan i Finland, Frankrike og Japan ikke forstår.

I tillegg har vi garantien som er slik Nissan sa den var, på tidspunkt for kontraktsinngåelse. At Nissan i ettertid endrer garanti-vilkårene skal ikke berøre deg. Dersom du får problemer vil også Elbilforeningen kunne hjelpe med å dokumenter hva Nissan har gitt av informasjon rundt garantivilkår.

For de som inngår kontrakt på kjøp av ny elbil nå, vil det være et større spørsmål rundt hva garantien dekker og hva du kan få dekket gjennom forbrukerkjøpsloven inntil dette forhåpentligvis blir avklart via Forbrukerombudet. Jeg mener også at det aldri har vært tryggere å kjøpe elbil en nå. Nå står det store konsern bak alle bilene på markedet som ikke vil forsvinne om noen år. Batteri-teknologien inkludert batteristyringen er, etter mitt syn, bedre enn på de bilene vi hadde på 2000-tallet.

Hadde det vært aktuelt for meg nå, hadde jeg kjøpt elbil. Jeg har heller ikke problemer med å anbefale noen å kjøpe elbil nå. Det er bare så himla synd at Nissan ikke flagger trygghet rundt kjøp av elbil, og i stedet velger å ta fighter med kund som evt. får problemer. Her har jo Nissan alt å tape!

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

HHF

Nå BMW i3

Aspiranten

Nissan Leaf

daggad

Meget bra skrevet ja !

Men et par punkt:
- At Elbilforeningen har 70% i sine tabeller kan vel neppe regnes som vanntett bevis ?
- Jeg vil mene at et PC batteri er en vesentlig kostnad i forhold til verdien på maskina.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Nissan selv har vært med på å forme 70% som ett tall Daggad.

Det + markedsføringen er godt nok i forbrukertvistutvalget. Ett krav om gratis batteribytte der vil være domsgjeldende. Nissan må isåfall hyre advokat og anke saken videre i systemet dersom de vil frifinnes.
Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: daggad på tirsdag 01. november 2011, klokken 10:03- Jeg vil mene at et PC batteri er en vesentlig kostnad i forhold til verdien på maskina.

Et par forskjeller på en laptop og en elbil:

1. Du har muligheten til å kjøpe nye batterier for en brøkdel av kostnaden f.eks. her.

Dette skal du slite med for en elbil...

2. En laptop kan brukes med ledning når man ikke er på farten (9 av 10) sitter jo i nærheten av en kontakt når de bruker den.

Dette skal du virkelig slite med for en elbil...  ;D

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA