Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 09. august 2011, klokken 18:28

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: mariowing på torsdag 27. oktober 2011, klokken 09:26
Jeg er enig i at ordlyden burde "mykes opp" men å få noen garanti (utover kjøpsloven) om at batteriene uansett forhold, bruk osv skal vare i x antall år synes jeg virker urealistisk.

En garanti som ikke gir noe utover kjøpsloven, er ingen garanti, og dermed forbudt å markedsføre som garanti.

Det må i såfall bli en kollosal nedtur for Nissan hvis de må gå ut i alle media og si at "Vi trekker tilbake garantien på Leaf i Norge", det vil ikke se særlig fint ut i Norske eller utenlandske medier.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RuneW

Sitat fra: ElRey på torsdag 27. oktober 2011, klokken 09:09Tesla har følgende på sine nettsider om batteriene i Model S. Usikker på om dette omsettes i en garanti til forbrukere:
■Tesla expects the battery to retain approximately 70% of its initial capacity after seven years or 100,000 miles (160 000km).

"Expects"-uttalelser er (som jeg har sagt før) ren markedsføring ikke verdt filla.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 27. oktober 2011, klokken 09:16
Her føler jeg Nissan har sviktet på mange områder, og Nissan bør kommunisere mye klarer hva garantien dekker, utover 5 års reklamasjonstid som vi har lovfestet.

Hva betyregentlig 5 års reklamasjon når det gjelder batterier (som brukt i f.eks. Leaf)? Er det noen som vet dette? Hvem bestemmer hva "forventet levetid" på et slikt batteri er?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Aspiranten

Markedsføring, konkurrentene og tidligere påvist levetid.

Det vil bli en vurdering, derfor håpte jeg på en uttalelse fra Forbrukerrådet dersom elbilforeningen kunne tatt kontakt med de. Dermed ville vi hatt en pekepinn og en del informasjon samlet til vurdering. Det er jo klart, at saker som dette vil bare fortsette å komme i tiden fremover.

Det som er viktig for oss potensielle eiere å huske på også, er at NESTE KJØPER vil kunne reklamere på batteriet til OSS igjen, dersom vi ikke opplyser godt nok om batteriets tilstand ved salg, og at dette føres inn i kontrakten. Ergo er det like viktig at batteriet varer så lenge som Nissan gav inntrykk av, som at vi får en garanti på plass.

Kjipt å måtte selge bilen til godt under 100,000,- med "tomt batteri" etter 5 år.
Nissan Leaf

Rilum

Batteriet er jo hele risikoen med å kjøpe elbil.
Den største grunnen til at jeg kjøper ny bil er at jeg ønsker 5 år med garanti der ting skal virke og ingen uforutsette utgifter i garanti tiden.

Når de sier forventet kapasitet 80% ved 5 år og 70% ved 10 år så er det helt greit.
Men om kapasiteten kommer ned i 70% innen 5 år/100.000km, da må jo noe være galt ? Har de satt en grense på 70% for når batteriet er å regne som defekt så må det kunne dekkes av garanti om det skjer i garanti tiden  ???

For min del må de gjerne lage et poeng system der de trekker garantien dersom man kommer over f.eks 1000 poeng.
De må da komme med en oversikt over hva som er "skadelig" for batteriet og en poengsum pr ting. f.eks
- kjøre bilen til "0km" igjen 1 poeng
- kjøre bilen til den stopper 2 poeng
- lade bilen til 100% 1 poeng (det må da enkelt være mulig å automatisk stoppe et mellom 80-99% )
- hurtiglader 0-100% 2 poeng
- hurtiglader 0-80% 1 poeng
- bilen blir utsatt for under -20 grader med strømnivå utenfor xx-xx% eller ikke tilkoblet, 1 poeng pr xx time

På denne måten vil vi kunne legge alt til rette for at batteriet skal vare så lenge som mulig, og det ville jo være possitivt både for oss og Nissan.
De har jo idag laget en konkuranse for å kjøre så økonomisk som mulig, så hvorfor ikke lage en for hvem som behandler batteriet best ?

Regner med at Nissan har 100% kontroll med hver eneste lading bilen får, og hvor mye strøm det er både før lading begynner og etter lading slutter. Samt hvilken tempratur batteriene har hatt.
Har man akseptert carwings får de vel denne informasjonen fortløpende, hvis ikke så vil den sikkert kunne bli lest ut av verkstedet.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

eivisa

Du kan stille inn at den skal bare lade til 80% ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

daggad

Anbefaler alle å lese denne tråden:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=3950

Den er egentlig kliss lik denne men på et amerikansk forum. Konklusjonen er enkel og grei at det er ingen garantier på kapasitet etter en viss tid, kun på ødelagte batterier/celler.

Nissan vet ikke sikkert og da tør de heller ikke garantere noe. På den andre siden så er elbilsatsingen deres formidabel, og skulle batteriene deres få en drastisk degradering etter 5 år ville det være en katastrofe for de. Jeg er sikker på at de ikke vil tjene penger på elbilene på maaange år enda. De bygger opp fabrikker i både USA og England for å produsere langt flere biler.
Og Leaf er deres første elbil og vil garantert ha barnesykdommer som vil vise seg etterhvert. Både Leaf og andre modeller vil bli bedre og sikkert også billigere med tiden. Og vi som er halvpionerer på elbilsiden vil også helt sikkert måtte betale for dette med verditap på bilene våre, noe annet ville være naivt å tro.
Det er derfor jeg også i tråden vedr. økonomi på elbiler, mener at det slett ikke er sikkert at Leaf er et godt kjøp kontra Golf og lignende fossilbiler. Når Nissan og andre fabrikanter etterhvert kommer med nye og forbedrede varianter i høyt tempo så vil Leaf fort kunne bli en ung fossil i tidens tann.

Det er et lite sjansespill, men jeg tror Nissan har en ganske god ide om hva man kan forvente av batteriene i et femårsaspekt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 27. oktober 2011, klokken 09:41
Det betyr at vi kan nesten forvente å oppleve en utgift på 100,000,- lenge før vi budsjetterer den utgiften.

"Forvente" er vel litt å ta i. Jeg har en 7 år gammel Touran 2.0TDI, den kom med 5 års garanti. Selv om produsenten ikke ville gi 10 års garanti på motoren forventer jeg ikke større omkostninger de neste 3 årene av den grunn. Garantier settes alltid så lavt som produsenten tror man kan komme unna med, uavhengig av forventet levetid på produktet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: daggad på torsdag 27. oktober 2011, klokken 10:28
Det er derfor jeg også i tråden vedr. økonomi på elbiler, mener at det slett ikke er sikkert at Leaf er et godt kjøp kontra Golf og lignende fossilbiler. Når Nissan og andre fabrikanter etterhvert kommer med nye og forbedrede varianter i høyt tempo så vil Leaf fort kunne bli en ung fossil i tidens tann.

Det kommer jo an på kjøremønsteret. I regneeksempelet mitt fra i går var jo besparelsen på over 200.000 kroner over 8 år kontra nedbetalt fossilbil. Og da var Leafen nedskrevet i null etter den tiden.

Nedkrevet i null etter 5 år går det regnskapet fortsatt i pluss (!), forutsatt at ikke bompenger innføres for el-biler. Å regne null i verdi etter selv 8 år er dog ekstremt defensivt etter min mening.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

daggad

Ja selvfølgelig. Jeg tenkte her på meg selv som foreløpig ikke har store utgifter på parkering/bom/ferger.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elektrolux

Det kan selvfølgelig være riktig at Nissan har oppdaget noe med batteriet sitt.

Jeg konstaterer f.eks fra akselerasjonstesten mellom Leaf og Imiev, at Leafen er betydelig raskere tross nesten 50% høyere vekt.

Dette betyr igjen at effektuttaket fra Leaf batteriet må være betydelig heftigere enn fra f.eks I-miev.

Fra Think Classic vet vi nå at batteriet ikke tåler strømuttaket bilen gir mulighet for. Bilen drar gjerne godt over 200A ut av batteriet. Reduserer en dette uttaket til f.eks 150A holder faktisk de nå godt 10 år gamle cellene bra.

Vi kan jo sette sammen noen fakta om effektuttak og cellekappasitet på ulike Litium biler, og se om der er hold i denne tvilen.

I så fall hadde det vært bedre om Nissan kom på banen med en software endring som gir en tregere bil, men bedre arbeidsforhold for batteriet sitt.

Vectrix har f.eks allerede gjort dette på sine scootere, etter at de oppdaget at batteriet ikke tålte det den originale softwaren tillot. Det samme gjorde Nye Think også forresten.

Når det gjelder ladekabelen, må dette være flåsete formulering, men er Nissan i tvil om denne kabelens kvalitet, bør de snarest framskaffe en som tåler å lade bilen uten bruk av andre ladere.

Edit: Nissan oppgir batteriet sitt til 360V 24 Kwt. Det blir etter mine beregninger 60 Ahr moduler. Dersom de virkelig drar 80 kw uttav motoren blir det godt over 200 A ut av batterimodulene, eller tilsvarende 3-4 C. Dette bør et godt litium Ion batteri tåle.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Nissan vet ikke sikkert og da tør de heller ikke garantere noe. På den andre siden så er elbilsatsingen deres formidabel, og skulle batteriene deres få en drastisk degradering etter 5 år ville det være en katastrofe for de.

Dersom det blir store problemer med Nissan sine batterier og kundene må betale selv, grunnet fravær av garantidekkning, vil Nissan få store problemer med ryktet stt. Det vil bre seg som en farsott i samtlige medier at Nissan ikke leverer det de lovte, kvaliteten er dårlig og kundene taper. Det vil jo ødelegge for hele den fremtidige elbilsatsingen til Nissan. Det vil jo koste mye mer enn kostnaden ved å bytte noen hundre batteripakker. Vi snakker ikke om en bakgårdsfabrikk på Økern....

Dersom Nissan tar batteriproblemer på garantien vil ikke evt. batteriproblemer bli så kjent, og Nissan kan fortsette med salget av elbiler, og videreutvikle batterier uten å ha stempel som upålitelig og tvilsom elbilprodusent.

Nå er det opp til Nissan å sette kursen for fremtidig salg. Lykkes de ikke med elbil i Norge, vil de ikke lykkes noen andre steder. Valget burde derfor være enkelt:

Fei all tvil til side, gå høyt ut med en garanti på 5år/100.000km og minst 80% restkapasitet, og bli en vinner. Alt annet ligger jo til rette for at Nissan Leaf skal bli en vinner!

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rilum

Anbefaler alle å lese denne tråden:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=3950

Den er egentlig kliss lik denne men på et amerikansk forum. Konklusjonen er enkel og grei at det er ingen garantier på kapasitet etter en viss tid, kun på ødelagte batterier/celler.

Om et batteri da kommer under 70/80% kampasitet iløpetav de 5 første årene, hva er da sansynligheten for at det skyldes at en eller flere celler er ødelagte? eller om hele pakka har tapt seg ?

Om man sitter der med 85% kapasitet og 3 ødelagte celler, då må man isåfall kunne ta det på garanti ... eller ??
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

CarlosJardinero

Jeg håper jo Nissan har vett til å snu dette til en bedre garanti enn de først har lovet i markedsføringen, slik at de kan snu denne saken til noe positivt.

Men så for å spekulere: Jeg frykter at Nissan Norge i Nissan Nordic-suppen som er en del av Nissan Europa-suppen, alt i alt er så lite og de norske el-bilene såpass liten del av det komplette europeiske salget; at en beslutning må tas på ganske høyt nivå for at det skal skje en endring. Ellers sitter Nissan Norge igjen med et lavere resultat enn de må ha siklet etter i budsjettet. Så jeg tror ikke det blir noen drastiske endringer, kanskje bare en bedre kommunikasjonsrådgiver som skriver et bedre formulert infoskriv. Det er jo ingen andre produsenter som lover en viss kapasitet etter et visst antall år heller? De andre gir jo bare anslag på hva de tror.

Kallagtunet

Jeg er redd for at du har rett, for dette handler ikke om å polere ett budskap men å skifte innhold i budskapet. Det vil bety at Nissan tar på seg mer risiko, og siden det er vanskelig for dem så er jo det en meget sterk indikasjon på et risikoen er reell og potensielt stor...

Men skal Nissan få Elbilen ut av entusiast markedet og over til main stream så er det det de MÅ gjøre. Gjør de ikke det så tror jeg de kan se langt etter avkasting på de pengene de allerede har investert i dette området desverre, elbilen vil da dø for 2 gang...

Å forplikte mer i Norge som en pilot nasjon vil kanskje være en måte en kan selge det på internt, vi er teknologi kåte, forholdsvis rike og en stor elbil populasjon i forhold til andre land, men samtidig ett så begrenset marked at hvis de ryker på en smell så er det ikke så mange biler det er snakk om hvis en ser det i ett globalt perspektiv...

Sitat fra: CarlosJardinero på torsdag 27. oktober 2011, klokken 12:04
Jeg håper jo Nissan har vett til å snu dette til en bedre garanti enn de først har lovet i markedsføringen, slik at de kan snu denne saken til noe positivt.

Men så for å spekulere: Jeg frykter at Nissan Norge i Nissan Nordic-suppen som er en del av Nissan Europa-suppen, alt i alt er så lite og de norske el-bilene såpass liten del av det komplette europeiske salget; at en beslutning må tas på ganske høyt nivå for at det skal skje en endring. Ellers sitter Nissan Norge igjen med et lavere resultat enn de må ha siklet etter i budsjettet. Så jeg tror ikke det blir noen drastiske endringer, kanskje bare en bedre kommunikasjonsrådgiver som skriver et bedre formulert infoskriv. Det er jo ingen andre produsenter som lover en viss kapasitet etter et visst antall år heller? De andre gir jo bare anslag på hva de tror.

elektrolux

Sitat fra: Rilum på torsdag 27. oktober 2011, klokken 10:59
Om man sitter der med 85% kapasitet og 3 ødelagte celler, då må man isåfall kunne ta det på garanti ... eller ??

Måten alle Elbiler, bortsett fra Tesla har koblet battericellene må alle cellene være i orden i den forstand at de har en gitt kapasitet.

En typisk defekt litium celle er oppblåst, og har 0 volt. Denne er direkte farlig da all energi som passerer gjennom den ( siden er står i serie med resten av pakken ) går til varme.

Derfor vil nok bilen gi beskjed så snart første celle mister spenning, og medføre garantireperasjon.

Mister alle cellene kapasitet, er det en helt annen sak. Ser nå at fatterens litium pakke, som forøvrig er samme pakken Thundergjengen kjørte Viking rally med i 2007 kun yter 80 Ahr mot 90 Ahr for 5 år siden. En celle er død, og en svekket etter at de ble kjørt for langt ned i spenning, og er derfor forbikoblet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA