Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelader til Kona !

Startet av Tor S., fredag 23. mars 2018, klokken 20:32

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. mars 2018, klokken 18:15
Lett og lett, det er krav til bruk av elektriker for å bytte en slik kabel. Det er ikke noe en har lov å gjøre selv. Dermed går tusenlappene fort, om man i det hele tatt finner en som vil holde på med slikt.

Løs kabel kan enkelt sikres med et hengelåsbeslag og en hengelås.
Nå regner jo jeg ikke med at slike kabler skal byttes kanskje i det hele tatt. Så krisemaksimere det trenger jeg ikke.
Så er det viktig for meg at installasjon ser nogen lunde pen og gjennomført ut. Da synes jeg personlig beslag og hengelåser ser litt Petter Smart ut i mine øyne. Men klart det funker.

Ideelt sett ville jeg hatt en ladeboks med løs ledning, men hvor en låser opp ladeboksen med nøkkel, kobler ledning i inni boksen, og lukker boksen igjen. På en slik måte at kabelen da kommer ut en foring, og er tyverisikret gjennom boksens design.
Da får en et pent utseende, med funksjonelt indre.

jkirkebo

#16
Sitat fra: trykkertor på søndag 25. mars 2018, klokken 00:27
Ideelt sett ville jeg hatt en ladeboks med løs ledning, men hvor en låser opp ladeboksen med nøkkel, kobler ledning i inni boksen, og lukker boksen igjen. På en slik måte at kabelen da kommer ut en foring, og er tyverisikret gjennom boksens design.
Da får en et pent utseende, med funksjonelt indre.

Ensto har slike, riktignok bare i stolpeform:

http://www.ensto.com/no/produkter/ladestasjoner-for-elbil/chago-premium/evc100-asae2?pdf=1&spec=1

Jeg tror dog ikke prisen er særlig hyggelig...

Forøvrig var det ikke promotering av ladestasjon med fast kabel jeg reagerte på, men anbefalingen om å bruke adapter for å lade type 1 elbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Adaptoren er bygget med 3x6mm2 kabel og dekker dermed lading opp til 40A /10 kW. Kun Tesla Roadster klarer mer enn det fra en fase, og til den har vi adaptor bygget med 3x10mm2 kabel.

Uansett, Kirkebo har en flott og meget prisgunstig  ladestasjon med type2 stikk som jeg av til henviser til når kunden har 2 eller flere biler med ulike ladeinntak, og ikke plass til jordfeilvern i skapet.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. mars 2018, klokken 08:09
Adaptoren er bygget med 3x6mm2 kabel og dekker dermed lading opp til 40A /10 kW. Kun Tesla Roadster klarer mer enn det fra en fase, og til den har vi adaptor bygget med 3x10mm2 kabel.

Som sagt stiller jeg ikke spørsmål ved den tekniske kvaliteten på akkurat dette produktet, men anbefalingen om å bruke ikke-godkjente produkter. Andre som leser din anbefaling om å bruke adapter kan jo også finne på å kjøpe en selv fra andre kilder, f.eks fra Kina og kanskje med 2,5mm2 kabel. Som så brukes på en 32A ladestasjon...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JEG

Sitat fra: elektrolux på lørdag 24. mars 2018, klokken 05:21(...) Legg til at alt dette ikke koster stort mer enn en enkel manuell ladestasjon så bør denne være med i vurderingen.
Har du sagt A så ....
Pris?
Installasjonskostnad?
Er denne altså ulovlig?
I så fall hvorfor er den ulovlig, og hvorfor selger du den hvis den er ulovlig?

Spajderman

Er vel ikke verre enn å trykke på linken lenger oppe i tråden, så finner du ut prisen, Installasjonskostnaden er det vel en elektriker som evt. må svare for, og hvordan kom du frem til at den er ulovlig?!

JEG

"Ikke godkjent" er vel mer presist. Det kommer frem av påfølgende innlegg.

Så ikke lenka.

Spajderman

Det som ikke er godkjent er vel adapteret som det blir snakket om for å få den til å passe biler med forskjellige ladeporter, ikke selve ladestasjonen.

JEG


Tor S.

Det ble noe innviklet her etterhvert for trådstarteren, men tror jeg skal finne meg en lader til min kommende Kona :)  Regner med at det blir en lader uten fast ledning og at laderen får kwh-teller.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tor S.

Sitat fra: Tor S. på fredag 23. mars 2018, klokken 20:32
Hvilken hjemme lader vil dere anbefale til Kona`n ? Hilsen en førstegangskjøper av El-bil :) Eventuelt hvilken kurs i sikringsskapet ?
... Sorry, ladestasjon for de som ikke forsto hva jeg mente

andy99

Noen som har mer erfaring med hjemmelader/hyundai?
Siden det ikke blir noe app på KONA, vil det da være lurt å kjøpe hjemmelader med appstyring(WiFi/Ethernet)? Vil det da være slik at jeg bare kan plugge i strømkontakten til bilen og starte/styre ladingenvia appen til hjemmelader eller er det slik at man må starte lading fra bilen?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

[Unknown]

https://www.hyundai.no/magasinet/slik-lader-du-elbilen-hjemme/ står det:

Hyundai har inngått en avtale med Salto/DEFA, og vi kan dermed tilby våre kunder et godt tilbud på ladestasjon – ferdig montert av elektriker.

Det er ikke nevnt noen priser, verken på selve ladestasjonen eller installasjonsjobben. Er det noen som har benyttet seg av tilbudet og har mer informasjon å dele?

Touring

Fikk dette tilbudet idag. Bakes inn i billånet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA