Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilgjengelig effekt 16A trefas

Startet av oprytz, søndag 11. februar 2018, klokken 13:37

« forrige - neste »

oprytz

Hei

Vi har så smått begynt å tenke på felles ladesystem i parkeringsgarasjen i borettslaget vårt. Der har vi pr i dag to kurser med sikringer på 16 A tilgjengelig. Jeg tror det er et 3-fase anlegg (se bilder under). Jeg lurer på hvor stor effekt man i sum kan trekke fra disse to kursene, og hvordan regnes det ut?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.




Griffel

#1
16x230x3 = 11kW x 2 = 22kW
Jeg stiler det opp på denne måten siden flertallet av biler har enfaselader.
dvs.  du kan samtidig lade opptil 6 biler med 16A. (3,6kW) eller
12 med 8A. 1,8kW. Fra 10 om kvelden til 6 neste morgen dekker du gjennomsnittsbehov for 22 biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

oprytz

Sitat fra: Griffel på søndag 11. februar 2018, klokken 13:53
16x230x3 = 11kW x 2 = 22kW
Jeg stiler det opp på denne måten siden flertallet av biler har enfaselader.
dvs.  du kan samtidig lade opptil 6 biler med 16A. (3,6kW) eller
12 med 8A. 1,8kW. Fra 10 om kvelden til 6 neste morgen dekker du gjennomsnittsbehov for 22 biler.

Hei, takk for svar! Med 22 kW så har vi en del mer tilgjengelig enn jeg tror vi har tenkt tidligere!

oprytz

Hei igjen

Prøver meg på en kapasitetsberegning lik den over:

En kurs er 11 kW, la oss anta 10 kW og at all lading foregår i perioden kl 18-06 (12 timer). Total ladekapasitet pr dag er da:

10 kW * 12 h = 120 kWh

I løpet av et år utgjør dette

120 kWh * 365 = 43 800 kWh/år

og dersom bilenes gjennomsnittlige forbruk er 2 kWh/mil = 0.2 kWh/km så tilsvarer dette en kjørelengde på

43 800 kWh/år / 0.2 kWh/km = 219 000 km/år.

Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler er 13 000 km/år, og regnestykket over viser da at vi med en 10 kW kurs kan betjene gjennomsnittsbehovet til

219 000 km/år / 13 000 km/bil = 16,8 biler

La oss runde ned til 15.

Jeg ble overrasket over at vi med denne ene kursen i prinsippet kan betjene et så stort antall biler.  En ting er at regnestykket "fungerer" som teoretisk øvelse, men hvordan ville dette fungert i praksis?

Antagelser som tyder på at anslaget er konservativt:

  • Antatt 10 kW og ikke 11 kW (men det er sikkert greit å ha litt margin?)
  • Antatt 13 000 km kjøring hvert år. Vi er et borettslag sentralt i Oslo, jeg er ikke overrasket om "våre" folk kjører mindre.
  • Antatt ingen lading foregår utenom 18-06. I praksis er det nok mange som har bilene stående på dagtid også (mange som ikke har "typisk" kjøremønster med kjøring til jobb og hjem kl 16-18)
  • Antatt at all lading foregår hos borettslaget. I alle fall noe av kjøringen er nok langturer hvor folk hurtiglader andre steder.

Faktorer som tyder på at det er for optimistisk:

  • Forutsetter perfekt effekt og fase-balansering. Er det realistisk? Hvilke leverandører kan evt "levere" dette?
  • Hvis alle lader samtidig så er tilgjengelig effekt bare 10 kW/15 biler = 0,67 kW. Er dette i det hele tatt funksjonelt? Vil folk være fornøyde med det?
  • Andre ting?

Tar gjerne imot kommentarer og praktiske erfaringer!

Griffel

#4
I lastdelingsammenheng er det en fordel med større kurser. I dette tilfelle ville jeg ha byttet ut de to 16A kursene med en 32A kurs. Det vil gi biler med større lader mulighet til å bli raskere ferdig når få er tilkoblet samtidig slik at det blir mer igjen til de fler som kobler seg til rundt middags tid. Også om en blir satt i kø vil en da kunne lade rasker på når en igjen får muligheten. Kommer effekten til hver under 1,4kW blir nestemann satt i kø.

30 biler på en 32A kurs vil utnyttet samtidighet bedre enn 15 biler på en 16A kurs. (her er det hele tiden snakk om 3 fase +N 400V).

En bør ha 32A siden det er såpass mange biler på markedet som har enfase 32A lader.
Flertallet av biler med 3 fasellader 16A* (11kW) kan også lade med 32A på en fase (7kW), mens de med enfaselader vil bli begrenset til 3,6kW om dette er en 16A kurs.

I en privatgarasje kan en letter ta hensyn til sitt eget kjøremønster og de fleste vil klare seg med mye mindre enn en skulle tro.

I lastdelingssystemer derimot er så stor kurs som praktisk mulig det som utnytter samtidighetsfaktoren best.

Sitat fra: oprytz på tirsdag 13. februar 2018, klokken 07:32
  • Forutsetter perfekt effekt og fase-balansering. Er det realistisk? Hvilke leverandører kan evt "levere" dette?
Ingen er perfekt, selv om Zaptec nok vil hevde dette. De er derimot den eneste som prøver å gjøre dette automatisk. Med Zaptec vil en også kunne koble om biler med 3 faslading til enfaselading ved behov (men ikke nødvendigvis tilbake). Øvrige fabrikanter må en på forhånd fordele ladestasjonene på de enkelte fasene, og har en da 15 biler blir det 5 som skal dele tilgjenglig effekt på den fasen. Zaptec krever internett tilgang.

Statistikk er jo lov om store tall så det er bedre at 15 deler 3 ganger så mye, selv om det i utgangs punktet ser lik ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

oprytz

Hei og takk for gode svar!

Da konkluderer jeg foreløpig med at regnestykket mitt ikke er halvgalt. I tillegg tror jeg det er en liten stund til vi er oppe i ~15 biler pr kurs hos oss, 5-10 biler pr kurs er nok mer realistisk de neste par årene. Da ser det ut til at det er plenty med kapasitet bare vi fordeler den riktig. Jeg noterer meg dette med at en stor kurs er bedre enn to små, det kan være aktuelt i fremtiden.

KjellG

Biler med større batteri kan også være en fordel da slike ofte kan klare seg med en jevnere lading.

oprytz


Griffel

Sitat fra: KjellG på tirsdag 13. februar 2018, klokken 23:27
Biler med større batteri kan også være en fordel da slike ofte kan klare seg med en jevnere lading.
Sitat fra: oprytz på onsdag 14. februar 2018, klokken 07:09
Godt poeng  :+1:
Det er riktig, biler med større batteri har som oftets mindre behov for rask lading enn biler med mindre batteri. Men i et sameie går det ikke å bestemme andres bil eller kjøremønster. Selv om de fleste elbiler nå får større batteri, finnes det også mange ladbare hybrider med stort "klattladingsbehov".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA