Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf Sommerdekktråden 2018

Startet av Rio, torsdag 22. mars 2018, klokken 17:00

« forrige - neste »

Rio

Hvilke sommerdekk anbefales til Leaf v1? (205/55 R16) i 2018?

Bør ha "A" for våtkjøring, "A" for rullemotstand og gjerne lav støy (under 70 dB).

Det er selvsagt best dersom man slipper å bestille på nett, men kan få det hos Dekkmann, eller lignende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Har bestilt disse:
https://www.byttdekk.com/dekk/kumho/kumho_ecowinges01kh27/205-60r16/104271

I hovedsak pga pris og lav rullemotstand. Valgte 60-profil med vilje.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rio

#3
Takker.

Jeg ser på Good Year, Bridgestone, Nokian og Michelin.
Problemet er jo at det er mange forskjellige varianter av hvert dekk, f. eks. 91V og 94V XL.

Kjører mest på humpete veier i Oslo, så 60mm er kanskje ikke så dumt!


Hadde Bridgestone E150 og de har vært utrolig slitesterke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Det skjer ofte (men ikke alltid) at XL-versjonen av et dekk har lavere rullemotstand. Men har samtidig lavere komfort. Grunnen er at dekket er mer avstivet for høyere last. Rullemotstand skyldes i hovedsak deformering av dekk under rulling (indre friksjon i gummien), ergo har stivere dekk lavere rullemotstand. (Samme effekt som når man øker dekktrykk.) Større rulleomkrets gir også noe lavere rullemotstand, så 60 profil øker både komfort og rekkevidde noe vs 55.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elekTrond

60 mm ja. Det tilsvarer vel tre runder med el-tape på felgen  :laugh:

"Av og til, av og til er en millimeter nok"
annegretepreus.no/lyric/millimeter/millimeter

Sitat fra: http://www.mittdekkvalg.no/dekkinformasjon/dekk-ordlisteDekkprofil Forholdet mellom dekkets høyde og bredde. En 80-profil betyr at dekkets høyde er 80 prosent av bredden. I et 65-profil dekk er høyden 65 prosent av bredden.

Sitat fra: https://no.wikipedia.org/wiki/Dekk_(hjul)#Merking_av_dekkMerking av dekk 205/65R14 88H betyr:

       
  • 205 = dekkets bredde i mm
  • 65 = dekkets høyde i prosent av bredden
  • R = radial dekk[3]
  • 14 = felgdiameter i tommer
  • 88 = belastningen dekket tåler, 88 = 560 kg
  • H = hastighetskode.

Kilder:
'13 Mjau

Rio

tomrh og elekTrond: Tusen takk.

Det er jo veldig fristende å velge dekket med lavest rullemotstand, men vi har en annen elbil med lengre rekkevidde, så det er sjeldent Leafen kjøres tom. Bremsing er viktigere og komfort er jo vesentlig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Har 60 profil på både vinterdekk og sommerdekk. Anbefales.
Bedre komfort, litt bedre på forbruk, og 1 cm høyre på vinter syns jeg er OK når det brøytes så "lite" som det gjør her jeg bor.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Simen1

Jeg så akkurat gjennom prislista til Nokian og fant noen dekk som tydelig er myntet på Nissan Leaf. De heter Nokian Hakka Green 2 AA og har blant annet A rullemotstand, A våtgrep og bare 67 dB støy. De kommer selvsagt i Leaf-vennlige dimmensjoner, deriblant 205/55 R16 som du spør etter. Vektklasse og hastighetsklasse er også tilpasset Leaf. Jeg aner ikke hvor gode de er sammenlignet med andre, men de er sikkert verd å sjekke ut.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

tomrh

Det er de som er hastighetsmerket W (94W XL)? Dekkene er nok helt supre, men W-dekk er generelt beryktet for lav slitestyrke. Om det gjelder disse vet jeg ikke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Simen1

Tesla model S P85 2013 i Tromsø

tomrh

Jeg vil tippe at disse vil kjennes ganske presise men samtidig harde, jfr. mitt svar #4 i tråden. Så det spørs hvilke veier man kjører oftest på. Er det hovedveier vil de være et bra valg. I hullete bygater og gruslagte sideveier på bygda så ville jeg heller gått for vanlig 91 belastning (dvs ikke XL).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Da mottok jeg dekkene. De hadde prestert å sende ett i feil dimensjon 195/50R16. Var hos byttdekk.no dette, første gang jeg bestiller derfra. Sikkert et uhell, men har ennå ikke fått noe feil fra dekkonline.com.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Satte Kumho-dekkene på fossilen inntil videre (skal kjøre ned «det siste» på noen andre dekk på leafen først). Lover bra med rullemotstanden når kona er nede i 0,77 på mila (hun ligger vanligvis godt over 0,8).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA