Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp - gammel service avtale

Startet av atleten, onsdag 21. mars 2018, klokken 11:19

« forrige - neste »

atleten

Hei. Jeg har en service avtale på 8 år fra 2014 hvor alle slitedeler unntatt batteri og dekk var inkludert. Nå nekter Tesla for at dette stemmer og at deler aldri har vært inkludert.  Jeg har ikke lastet ned noen kopi av vilkårene , og de elektroniske vilkårene på Tesla sin nettside har jo endret seg, så  der finner jeg ikke de gamle. Er det noen av dere som har hele vilkårene i en PDF eller har opplevd noe lignende med Tesla? Eventuelt om dere har noen kontaktpersoner som faktisk kjenner til disse eldre avtalene hos Tesla? Eventuelt noen dialog med Tesla hvor dette er blitt løst man land dele ?

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

OleJA

#2
Litt googling:

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/en_EU/tesla_service_plan_agreement.pdf

The regularly scheduled maintenance inspections shall include the following (subject to change by Tesla at any time and without notice, in its sole discretion):
•Vehicle inspection;
•Replacement or repair at the time of inspection of normal maintenance items and wear and tear parts, excluding the Battery and tires;


Tesla sier riktignok at den kan endres av Tesla uten varsel, men akkurat det er neppe lovlig ihht. norsk lov.

Edit: Endret til EU version av avtalen, stort sett samme innhold

atleten

Det Tesla sier nå er at det er ingen slitedeler som er dekket, kun like vilkår som dagens service avtale...

Muffinman

Gode, gamle slavekontrakter går tydeligvis aldri av moten...

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

snd

Sånn   :) Har vedlagt avtalen fra 2014

Side note: Har lagt merke til at Tesla differensierer serviceplan kjøpt før (SC-15-00-001) og etter (SC-17-00-004) 2. feb. 2017. Den eneste forskjellen jeg har sett er at firehjulskontroll med justering er inkludert i SC-17.

https://ufile.io/udegx
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

petersv

Haha, Tesla er håpløse på dette punktet. Trådstarter, løste det seg når du slengte avtalen på bordet?

Bekkenes

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

atleten

Nei dessverre. De sier nå at avtalen ikke gjelder lenger og at deler ikke er inkludert lenger...... dette må bare bli en rettsak eller sak for Forbrukerrådet.... noen i TOCN som har lyst å få en avklaring fra Tesla på dette?
 

Takk for din e-post
 

I tillegg står det beskrevet under punkt A at «planlagte vedlikeholdskontroller skal inkludere følgende (kan når som helst endres av Tesla etter eget skjønn og uten forvarsel) – inspeksjon av kjøretøyet, - utskiftning av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk, - hjuljustering og – dekkrotasjon.» Dette betyr at Tesla når som helst kan endre avtalen, noe som er tilfelle i denne saken, uten skjønn og uten forvarsel til kunde.

Thor2014

Det er helt teit. Det var derfor jeg kjøpte avtalen

Muffinman

En avtale som inneholder en klausul om at den ene parten - og spesielt den sterke parten - kan endre vilkårene etter eget forgodtbefinnende i ettertid vil garantert bli satt til side i en rettsak. Ihvertfall deler av den. Avtl §36 anyone? Dette bør man virkelig få prøvet.

En annen ting er hvor lurt det var å inngå en slik avtale i utgangspunktet.

aness

Sitat fra: Muffinman på mandag 26. mars 2018, klokken 16:14
En annen ting er hvor lurt det var å inngå en slik avtale i utgangspunktet.

Alternativet var å ikke inngå en slik avtale, og at de endret vilkårene uansett.

Men ja, akkurat det punktet der var hovedårsaken til at jeg kjøpte en 5-års serviceavtale.

NilsG

De kan når som helst endre avtalen, men....
Tror ikke de kan gjøre avtalen dårligere for kunden da det nok ikke er lov, i hvert fall ikke her på bjerget?
Men det er kanskje noen som har svart belte i Forbrukerkjøpsloven her inne som kan gi et mere eksakt svar?
Evt annet regelverk som sier noe om dette?

Jeg har 8-års avtale og har fått rettet/byttet slitedel(er) etter 100.000km uten kostnad for meg, i hvert fall et hjullager som jeg kan huske i farten.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

petersv

Det må vel vurderes om dette vilkåret er urimelig, og derfor tilsidesettes. Jeg er ikke jurist, og har heller ikke sjekket rettspraksis, så om det er tilfellet har jeg ikke peiling på. Kanskje Lunitiks har noe å tillegge?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA