Enda mer utslippsjuks?

Startet av Amoss, tir 20. mar 2018, kl. 22:48

« forrige - neste »

Amoss

https://www.dagbladet.no/nyheter/razzia-mot-bilgiganter---mistanke-om-nytt-juks-med-utslipp/69634204
SitatRazzia mot bilgiganter - mistanke om nytt juks med utslipp
Raidet Volkswagen og BMW.

Tysk påtalemyndighet gjennomførte tirsdag nye razziaer mot hovedkontorene til de to bilprodusentene Volkswagen og BMW.

Razziaen mot Volkswagen ble gjennomført som et ledd i etterforskningen av mistanker om juks med drivstofforbruk og utslippsdata, muligens også markedsmanipulering, opplyser statsadvokat Klaus Ziehe.

...

Etterforskningen som nå pågår, har ikke sammenheng med diesel-skandalen som ble rullet opp i forfjor, da det ble avdekket at Volkswagen hadde jukset med data for partikkelutslipp for å framstille bilene som mer miljøvennlige enn de var.
Model S 85D

hsa77

"BMW bekrefter tirsdagens razzia og hevder at den aktuelle programvaren ble installert ved en feil og ikke for «med overlegg å manipulere systemet for behandling av eksos»."

"Pistolen gikk av ved et uhell, jeg mente jo ikke å skyte henne!"  ::)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

doldis1

Så flott at Tyske myndigheter endelig tar dette på alvor og aksjonerer. Siden myndighetene så tydelig tar grep her  føler jeg meg helt trygg på at biler fra Tyske bilprodusenter blir helt miljøvennlig framover..!

doldis1

Den virkelige skandalen er at disse hyklerne har klart å unngå en lovpålagt andel elbiler av nybilsalget i hele Europa !

Sånn som det er nå får Tyskerne fortsette å legge ut røyktepper slik at en mindre interresert/oppvakt nybilkunde faktisk kan bli lurt til å tro han/hun kjøper en miljøvennelig bil..? Og slik er det da vitterlig ikke.

Det spiller fint liten rolle om fossileksosen inneholder noen prosenter NOX fra eller til og klimagudene kunne ikke ha brydd seg mindre for om CO2-en stammer fra en Euro-6 motor eller en Euro-3 ....! Ironien i det hele er vel at de fleste doninger med Euro-6 motor slipper ut MINST like mye som sine Euro-3-4-5 forgjengere..

elektrolux

Den aller første diesel golfen slipper ut mindre CO2 enn dagens.

Finner ikke testen, men mener det var ADAC eller Top Gear som kjørte rundt i Berlin en hel dag med originalen og en helt ny bil og målte forbruket. Den gamle kom best ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

doldis1

elektrolux,

Akkurat. Likeså med A6 TDI'er. Den første rekkefemmer'n fra før -98 var den gjerrigste og gikk på en halvliter på mila.

Det Tyske narrespillet fungerer slik at myndighetene later som om de tar utslippene  på alvor og bilprodusentene later som om de kan gjøre noe med det..
Sannheten er at ingenting kan gjøre Diesel- og bensinbiler  miljøvennlige. Det eneste fornuftige er å erstatte de med elbiler!

Synes egentlig det er greitt med litt NOX utslipp. Så lenge Dieslene slipper ut noe skadelig folk vet navnet på er veien til forbud kortere..
Bortsett fra det har jeg ingen illusjoner om at NOX er den skadeligste substansen av alt giftig som kommer ut bak fossilene

doldis1

Hvor blir det av alle heiaguttene til VW da ? Her er en tråd som viser hva Tyskerne egentlig driver med men heiagjengen er vel mer opptatt med å telle antall Teslatransporter som blir stoppet ?

Rollep

Sitat fra: doldis1 på ons 21. mar 2018, kl. 10:56
Den virkelige skandalen er at disse hyklerne har klart å unngå en lovpålagt andel elbiler av nybilsalget i hele Europa !
Den loven har jeg faktisk ikke fått med meg, kan du legge ut en link?

doldis1

Sitat fra: Rollep på fre 23. mar 2018, kl. 11:19
Sitat fra: doldis1 på ons 21. mar 2018, kl. 10:56
Den loven har jeg faktisk ikke fått med meg, kan du legge ut en link?

Selvsagt, her er grunnen til at den loven mangler :

https://www.tu.no/artikler/avviser-krav-om-a-lage-elbiler-vil-beholde-diesel-og-onsker-ikke-at-norge-skal-brukes-som-forbilde/407401

SitatDe er også motstandere av eventuelle pålegg om å selge et visst antall nullutslippsbiler.

Henger på denne også:

https://www.tu.no/artikler/eu-dropper-krav-om-elbilproduksjon-en-gave-til-bilprodusentene/411658

Rollep

Det er heldigvis ikke lovpålagt nei, akkurat som jeg trodde.

Nytter ikke å tvinge produsentene til å produsere noe som folk ikke vil kjøpe til de prisene vi ser idag.

doldis1

Sitat fra: Rollep på fre 23. mar 2018, kl. 16:28

Nytter ikke å tvinge produsentene til å produsere noe som folk ikke vil kjøpe til de prisene vi ser idag.

Så det du sier er at Californias elbilmandat ikke virker ?

Rollep

Sitat fra: doldis1 på fre 23. mar 2018, kl. 16:52

Så det du sier er at Californias elbilmandat ikke virker ?
Hvor mange prosent av bilene i California er elbiler?

Amoss

Det har du nok helt rett i ja. Men det som nytter er å nekte dem å produsere/selge de bilene man ikke ønsker at skal produseres/selges, eller stille krav til å få lov til å fortsette å produsere/selge forurensende biler. Så blir det produsentens frivillige valg om de vil legge ned eller produsere/selge tilstrekkelige nullutslippbiler til at de også kan få lov til å produsere/selge fossilbilene sine. ;)
Model S 85D

Mobileum

Sitat fra: Rollep på fre 23. mar 2018, kl. 17:12

Hvor mange prosent av bilene i California er elbiler?

California ligger på 48. plass når det gjelder tilgang til offentlige ladeplasser i amerikanske stater. Ca. 0.05 pr. "zero emission" biler.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

JorgenM

Vi bodde 2 mnd i California nettopp. Kjørte flere tusen km på veiene der og som den bilentusiasten jeg er så følger jeg med på bilene i trafikken :)

I Bay Area (området rundt San Francisco) er det naturlig nok en og annen elbil. Vi så TM3 hver dag, endel TMS, overraskende mye Bolt (Volt?) og noe mindre av "de andre". Så aldri noen som ladet på de ladestasjonene vi bodde ved, unntatt Tesla-stasjonen, der var det nesten alltid fullt (pga gratis strøm). Men særlig utbredt er det LANGT ifra.

Da vi kjørte de ca 650 km fra S.F. til L.A. så vi e (EN!) elbil. I selve L.A. var det nesten ingen elbiler å se.

Samtidig er det pickups, pickups, pickups. Trodde det var et bygde-fenomen, men også i byene er pickuper dominerende. Så bruker de jaggu meg platten også da... Akkurat som alle i Norge skal ha henger, har de pickup i USA når de skal frakte noe.

Tar nok noen tiår før elbiler er normalen i USA.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA