Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelig feil - gode råd søkes

Startet av GeirHM, mandag 02. mai 2016, klokken 20:34

« forrige - neste »

Cato76

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:40
Her er bilde fra min P85D. Som Bilpower.no skriver så er ett klart symptom svak eller manglende hovedlys på høyre side.

Jeg har kun manglende AP og ACC. Har kommet og gått, men den siste uke helt fraværende... Tenkte jeg kunne sjekke visuellt om det er dårlig jordkontakt.

Så hvor er dette bildet tatt? Hjulbue?

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cookie Monster

Ser ut som passasjersiden under frunk. Så må ut med frunk boksen og plastikken rundt.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Rav4_EV

Ut med frunkboksen, ja. Sitter på høyre rammevange. Banket litt hardt på venstre side også for å se om den satt fast. Den sitter litt lenger frem på den siden.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

nortrahof

Det er særlig utfordrende å lage gode jordingsboss på biler med aluminiumskarosserier som på TMS.
Ledningene som er tilkoblet bosset er enten reint kobber - eller fortinnet kobber. Slike metaller utgjør et galvanisk element der aluminiumen "ofres". Eneste mulighet for at en slik overgang mellom 2 metaller skal være bestandig, er om dette jordingsbosset er helt tørt.
Kommer det fuktighet til - og særlig salt, varer det i kort tid.

Jeg hadde derfor trodd at alle jordingsboss var plassert på "tørre" områder av bilen? - Det er de kanskje ikke da slikt noe skjer?

En parallell til andre biler med aluminiumskarosseri:
Jeg har hatt bobil i > 25 år nå. Noen av de første bilene fikk "aluminiumspest" og hadde problemer med elektrisk anlegg. Nå er dette ikke noe problem lenger. Man har i stedet ført "jorden" eller "minusen" tilbake til et sentralt jordingspunkt via ledninger, slik at karosseriet ikke er strømførende. Dessuten har man isolert karosseriet fra rammen og jordet det sammen med en ledning som er tørt plassert.
Dette er noe vanskelig å gjøre i TMS da bilen har selvbærende ramme/karosseri i aluminium. Derfor er det ingen god praksis ved aluminium å bruke karosseriet som strømførende (for å kanskje "spare"noen ledningsmeter?).

Man kan kanskje redusere denne korrosjonen ved å demontere hvert ledningsboss og "sause" alle kabelsko inn med vaseline for å hindre at det kommer inn vann mellom kabelskoene?
TMS er typisk en "California-konstruksjon" der salt og vann ikke er noe problem for ingeniørene.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

GeirHM

Jeg har fått tilbake nyvasket og helt strøken bil fra Tesla Drammen. Her er det de gjorde:

SitatConcern: Alerts in instrument cluster.
Corrections: Vehicle Alerts General Diagnosis
Alerts in IC checked. Logs were uploaded and checked. After some investigation it was
found that the main ground point in the front right wiring harness was bad and needed
to be replaced.
Corrections: Welding - Sublet
Ground point replaced, car test driven and checked for normal operation after repair.

I tillegg skiftet de et videokamera foran og kalibrerte dette. De etterfylte kjølevæske, sjekket 12 volts positiv pol, sjekket UMC og etterfylte vindusspylervæske og sjekket alle dekk (mønsterdybde og dekktrykk). Og jeg leverte tilbake fossil lånebil som jeg både var svært glad for å få lov til å låne og enda mer glad for å få levere tilbake.


Sandvika

Sitat fra: bilpower.no på tirsdag 03. mai 2016, klokken 02:11
Jeg hadde bilen nylig inne og fikk sveiset nye jordingspunkter:

- Coolant level low
- Air suspension fault
- Cruise / AP disabled
- Problemer med lys på høyre side

Alle feilene var relatert til jordingsproblemet, i tillegg ble det byttet noe mht. kjølevesken også, selv om nivåene var fine.

Meget mulig samme feil du har. Mars 15 P85D

Ahhh... identisk feil hos meg +Homelink sender ikke. Godt å ha forum å støtte seg til når Tesla service tlf ikke har peiling!

Daniel80

Jordingsproblem hos meg og, så bilen må til Fana Karosseri for å få utbedret jordingspunkt.  S75D fra November 2017. Var visst plutselig blitt farlig å kjøre med nå, så er forvist til en Toyota Auris i mellomtiden.( Var ingen problem å kjøre med når jeg snakket med det for 1,5 måned siden).  Hadde time til utbedring som skulle ta en halv dag, men de var ikke forberedt, så nå står bilen parkert hos tesla og venter på verkstedstime hos karrosseriverkstedet.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA