AMS - timebasert avlesning først i 2021 (Follo)

Startet av HCO, tir 20. mar 2018, kl. 10:32

« forrige - neste »

turfsurf

Synes GE var spot on i sitt høringsinnspill.

Bransjen går baklengs inn i fremtiden ved å prøve å tvinge kundene over på ett annet forbruksmønster og innføre kompliserte og kostbare systemer for å overvåke dette. I stedet for å tilpasse seg markedets ønsker og behov, og bruke penger på å bygge ut i stedet for å komplisere og overvåke forbrukerne.

Tydelige tegn på en monopolist bransje med offentlige aner. De kostnadene dette vil påføre kundene med bytting av sikringsskap og styring av alskens apparater kunne heller vært brukt til ett lite påslag i nettleien som kunne dekt inn behov for utbygging.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 21. mar 2018, kl. 00:28
Sitat fra: arthur på tir 20. mar 2018, kl. 21:52
Strømmålere har vel uansett ikke et evig liv så mange strømmålere måtte ha vært byttet ut uansett og trolig vil det være en administrativ besparelse at måling foregår automatisk heller enn som i dag. I sum tror jeg med andre ord at prisen på nettleie ikke går opp målbart grunnet disse nye målerne.

Allerede nå ser det ut som at bransjen ikke klarer å bruke data de får (basert på innlegg her). Foreløpige kostnader for AMS-målere vil kanskje bare være første avdrag på en evig utgift på software og systemer til å takle dagens data og fremtidens duppeditter styrt av netteierne for å rette på elendighet påført oss av idiotiske effekttariffer. Dette er verste utsikter og jeg håper jeg tar feil. Ellers planlegges av en eller annen grunn investeringer i lokalnettet på 40 milliarder kroner frem til 2025 til tross for minimal økning i strømbruk i husholdningene.

Ikke 40, men 140 milliarder.

https://www.energinorge.no/contentassets/fbffb0222cb14261a02ea1310e6eb710/investeringer-i-stromnettet-2015-2025.pdf

Vil koste deg, og meg, 2 (to) øre per kwh, men trolig får man noe igjen for det?

Øyvind.h

Sitat fra: jamez på tir 20. mar 2018, kl. 23:12
Sitat fra: AppleKnocker på tir 20. mar 2018, kl. 19:27
På hvilken måte er det mer brannsikkert å lade med lavest mulig effekt?

Lavere effekt betyr mindre strømtrekk som betyr mindre fare for varmgang.
Har du kjent på en schukoplugg som har blitt belastet med 3600w?
Å lade med schuko er ikke en god og varig løsning. Å skru effekten ned ved lading fra schuko er bedre, men da står man allerede med et dårlig utgangspunkt.

Jeg lader med 230V32A fra et solid industristikk og ny solid kabling. Det er mye tryggere enn å lade med 230V10A fra schuko-stikk på husveggen, selv om schuko-stikket er nytt.

Det handler om dimensjonering. Schuko er ingen god løsning for lading av elbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jamez

Øyvind, du tok vel innlegget mitt ut av kontekst og klippet bort halve :)
Jeg sier jo akkurat det samme som du sier.

Men, regner med ikke er uenig i at å trekke 16A fra ditt 32A industristikk er enda tryggere enn å trekke 32A fra det?
Det handler om dimensjonering...

Poenget mitt er : hvis du likevel står parkert med ladekontakten i bilen i mer enn 12 timer, og bilen trenger 30kWh påfyll (16A i 8t)  er det ingen grunn for å lade på 32A, selv om du har 32A industristikk...
Og enn så lenge bryr ikke AMS-målerne seg katta om du lader 13t 10A natta gjennom eller 4t 32A midt i 'morgenrushet'...

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på ons 21. mar 2018, kl. 06:54
Strømmålere har vel uansett ikke et evig liv så mange strømmålere måtte ha vært byttet ut uansett og trolig vil det være en administrativ besparelse at måling foregår automatisk heller enn som i dag. I sum tror jeg med andre ord at prisen på nettleie ikke går opp målbart grunnet disse nye målerne.

Allerede nå ser det ut som at bransjen ikke klarer å bruke data de får (basert på innlegg her). Foreløpige kostnader for AMS-målere vil kanskje bare være første avdrag på en evig utgift på software og systemer til å takle dagens data og fremtidens duppeditter styrt av netteierne for å rette på elendighet påført oss av idiotiske effekttariffer. Dette er verste utsikter og jeg håper jeg tar feil. Ellers planlegges av en eller annen grunn investeringer i lokalnettet på 40 milliarder kroner frem til 2025 til tross for minimal økning i strømbruk i husholdningene.

https://www.energinorge.no/contentassets/fbffb0222cb14261a02ea1310e6eb710/investeringer-i-stromnettet-2015-2025.pdf

Vil koste deg, og meg, 2 (to) øre per kwh, men trolig får man noe igjen for det?

Jeg refererte til lokalnettutbygging. 50-70 milliarder til sentralnettet (utelandskabler) er ikke noe husholdningene skal betale. Tilsvarende mye av utgiftene til regionalnettet. AMS-utbyggingen (fiaskoen?) koster 10 milliarder.

Kostnadene til AMS (ca kr 4.000 per husholdning eksklusive drift, softwareutvikling, vedlikehold etc) tilsvarer for meg ca 1,7 års netto nettleie (nettleie eks. moms og avgifter).

jkirkebo

Sitat fra: jamez på ons 21. mar 2018, kl. 12:29
Og enn så lenge bryr ikke AMS-målerne seg katta om du lader 13t 10A natta gjennom eller 4t 32A midt i 'morgenrushet'...

For de av oss som bor i områder med effektavgift spiller det ganske stor rolle...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: jamez på ons 21. mar 2018, kl. 12:29
Øyvind, du tok vel innlegget mitt ut av kontekst og klippet bort halve :)
Jeg sier jo akkurat det samme som du sier.

Beklager. Da misforstod jeg innlegget ditt. Men jeg forenklet noe og tok utgangspunkt i påstanden om at lav effekt er tryggere, noe man ikke kan konkludere med da det ikke er effekten men dimensjonering som avgjør hvor trygg effekten er.

Dermed kan det være utrygt å lade med lav effekt, og trygt med høy effekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 21. mar 2018, kl. 12:39
Sitat fra: arthur på ons 21. mar 2018, kl. 06:54

Jeg refererte til lokalnettutbygging. 50-70 milliarder til sentralnettet (utelandskabler) er ikke noe husholdningene skal betale. Tilsvarende mye av utgiftene til regionalnettet. AMS-utbyggingen (fiaskoen?) koster 10 milliarder.

Kostnadene til AMS (ca kr 4.000 per husholdning eksklusive drift, softwareutvikling, vedlikehold etc) tilsvarer for meg ca 1,7 års netto nettleie (nettleie eks. moms og avgifter).

At AMS har en kostnad er hevt over enhver tvil, men som sagt; alle målere må byttes ut med jevne mellomrom, også de gamle målere. Det er igen som vil få tilsendt en regning på 4.000 kroner og som vist til så er hele kostnaden to (2) øre per kwh forbrukt og til gjengjeld får vi oppdatert nettet samt om et par år tilgang til hye tjenester og muligheter for å spare penger for de prisbevisste. Helt greit for meg, ja faktisk positivt!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på ons 21. mar 2018, kl. 14:07
At AMS har en kostnad er hevt over enhver tvil, men som sagt; alle målere må byttes ut med jevne mellomrom, også de gamle målere. Det er igen som vil få tilsendt en regning på 4.000 kroner og som vist til så er hele kostnaden to (2) øre per kwh forbrukt og til gjengjeld får vi oppdatert nettet samt om et par år tilgang til hye tjenester og muligheter for å spare penger for de prisbevisste. Helt greit for meg, ja faktisk positivt!

Med 2 øre per kWh vil en få inn kr 320 per år per husholdning, nok til å dekke investeringer på 10 milliarder til AMS (4000 kr +++++ per husholdning) og 40 milliarder til lokalnett frem til 2025. Hvordan får du dette regnestykket til å gå opp?

arthur

Nå er ikke dette mitt regnestykke, men hva som fremkommer av linken jeg la ut. De to ørene er trolig ikke en engangsaffære, men gjentas hver gang, hver regning og hvert år. His du ikke får tallene til å gå opp så foreslår jeg at du kontakter kilden som fremkommer av linken og ber dem og hvordan de har kommet frem til tallet. Regnskapet for nettselskapene er offentlig tilgjengelig og underlagt nokså streng kontroll selv om sikkert noen her klarer å lage sin egen konspirasjonsteori av dette også.

Amoss

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mGyqd/faktisk-no-ikke-sikkert-stroemmen-blir-dyrere-med-ny-maaler

Nytt format på faktisk.no, og dette imponerte ikke så veldig. F.eks:
Sitat
Effekttariffer

Etter planen skal også nettleien regnes ut fra når på døgnet du bruker strøm. Dette kalles effekttariff.

Aslak Øverås er informasjonssjef i Energi Norge, og forklarer:
SitatOm strømregningen blir høyere eller lavere med den nye strømmåleren kommer an på når du bruker strøm i dag. Hvis du betaler mer én time i døgnet, vil du betale mindre en annen time. Eller, hvis du må betale mer fordi du lader el-bilen i «rushtiden», får naboen uten el-bil betale mindre. Nettselskapene får ikke inn mer penger.
Model S 85D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på ons 21. mar 2018, kl. 15:43
Nå er ikke dette mitt regnestykke, men hva som fremkommer av linken jeg la ut. De to ørene er trolig ikke en engangsaffære, men gjentas hver gang, hver regning og hvert år. His du ikke får tallene til å gå opp så foreslår jeg at du kontakter kilden som fremkommer av linken og ber dem og hvordan de har kommet frem til tallet. Regnskapet for nettselskapene er offentlig tilgjengelig og underlagt nokså streng kontroll selv om sikkert noen her klarer å lage sin egen konspirasjonsteori av dette også.

Kikket på rapporten for å få noe forståelse. Et påslag på 2 øre vil gi en merinntekt på ca 800 millioner i året for husholdningene. Av 40 milliarder investert frem til 2025 i lokalnettet (distribusjonsnettet) vil ca halvparten være relatert til husholdningene altså 20 milliarder (resten næringsliv, kommunale og statlige virksomheter etc). I tillegg kommer AMS-investeringene på 10 milliarder. Det vil si at 800 millioner per år skal dekke investeringer på ca 30 milliarder. Det vil si at for bare tilbakebetaling vil det ta 40 år før renter og forrentning regnes inn. Men nå er kanskje disse 20 milliardene mer å regne som drift enn investeringer, utskifting av transformatorer, fornying av kabler og utbygging basert på økt folketall i Norge. Altså mye av pengene tas fra de 25 øre vi allerede betaler og ikke bare fra tillegget på 2 øre!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA