Lading av batteri 100% eller 80%

Startet av elhansen, søn 18. mar 2018, kl. 09:31

« forrige - neste »

sylwester

Regen slås jo av på høy SOC og lav eller høy temperatur så jeg tenker at regen bidrar til å runde ladesykluser, men de påvirker i liten grad hvor mange ladesykluser du får nettop fordi et fullada batteri ikke regenererer før du er en god del % under.

Uansett. Jeg har nevnt dette før, men hvor mye buffer er et kompromiss mellom hvilken rekkevidde du kan selge og hvilken levetid batteriet har. Nissan vil at batteriet skal leve ut garantitiden + litt til slik at det blir færre garantisaker, men de vil absolutt bruke så lite til buffer som mulig for å klare å selge en lengre rekkevidde. De færreste bilkjøpere i verden tenker på bilens tilstand når den er over 10 år, selv i Norge. Ser folk skryte av lite reduksjon på en 1014-modell. Dvs. en bil som skal leve i 14 år til for å slå en gjennomsnitlig bensinbil. Dvs. den burde klare å rulle frem til år 2032!

De fleste som kjøper bil trenger rekkevidden på vinteren til å holde. Det betyr at for 3/4 av året klarer de seg fint med 80% eller mindre. Å ha en slik opsjon ville økt levetiden uten at det gikk ut over rekkevidden når de trenger den på vinteren eller på langturene på sommeren. Til gjengjeld slipper de å bytte bil tidligere for de som bruker nesten alt på vinteren.

I media har det vært snakk om at 30kWh Leaf mister kapasitet raskere enn 24kWh. Det har nok noe med batteritemperaturen er høyere ved hurtiglading, noe som nye Leaf har fikset med #rapidgate, men jeg tenker at det ikke finnes en eneste 30kWh-bil som skan settes til å stoppe på 80%, mens de aller fleste av 24kWh kan. Dvs. det er sannsynlig at 24kWh hadde gjort det litt dårligere hvis de aldri ble levert med 80%-mulighet.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA