Ladehastighet på hurtiglader med 40 Kwh batteri

Startet av Reodor, fre 16. mar 2018, kl. 07:55

« forrige - neste »

Reodor

Hei,

Er det noen som har erfaringer med ladehastighet på det nye batteriet?
Hvor høy effekt tar det imot og til hvor høy SOC?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

DannyRS

Har ikke studert hastigheten veldig nøye, men har hatt 45kW effekt rapportert av bil ved 45% soc, og 26kW ved 77%.

Noen snitt fra ABB hurtigladere;
24,3 kWh på 37 min --> 39,4 kW (13%-78%)
18,3 kWh på 25 min --> 43,9 kW (??-58%)

Prosent er fra display, ikke leaf spy.

Utetemp ca -4 deg C i snitt.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

Axel

Kjørte til vestlandet og hadde først 2 hurtigladinger fra ca 30% til 65%. Ladehastigheten  startet da på 44kw og begynte å synke ned mot 28kw når soc var på 60 tallet.  Utetemp var ca -6  men hadde kjørt Asker-notodden ved første lading så batteritemp var klatret nesten halvveis opp på skalaen. Ved 2 hurtiglading var batteritemp litt over halv og det gikk fortsatt på 44kw.

Ved 3. hurtiglading var batteritemp på ca 75% og ladehastighet ville da ikke over 28kw. Startet lading på soc 15% og ladet opp til 75%. 28 kw hele tiden. Prøvde under ladingen å bytte   mellom to type ladestasjoner, men hadde maks 28kw på begge.

Mitt inntrykk er derfor at batteriet kun mottar full ladehastighet i et ganske snevert temperaturområde.

Jeg var også overrasket over at batteritemp holdt seg høy (ca 75%) selv om jeg kjørte rolig fra haukeligrend til rosendal i -6 grader.

Dessverre virket ikke leafspy  etter oppgradering til android oreo så har ikke andre detaljerte  data.

Bjoris

Sitat fra: Axel på tir 20. mar 2018, kl. 07:03
Kjørte til vestlandet og hadde først 2 hurtigladinger fra ca 30% til 65%. Ladehastigheten  startet da på 44kw og begynte å synke ned mot 28kw når soc var på 60 tallet.  Utetemp var ca -6  men hadde kjørt Asker-notodden ved første lading så batteritemp var klatret nesten halvveis opp på skalaen. Ved 2 hurtiglading var batteritemp litt over halv og det gikk fortsatt på 44kw.

Ved 3. hurtiglading var batteritemp på ca 75% og ladehastighet ville da ikke over 28kw. Startet lading på soc 15% og ladet opp til 75%. 28 kw hele tiden. Prøvde under ladingen å bytte   mellom to type ladestasjoner, men hadde maks 28kw på begge.

Mitt inntrykk er derfor at batteriet kun mottar full ladehastighet i et ganske snevert temperaturområde.

Jeg var også overrasket over at batteritemp holdt seg høy (ca 75%) selv om jeg kjørte rolig fra haukeligrend til rosendal i -6 grader.

Dessverre virket ikke leafspy  etter oppgradering til android oreo så har ikke andre detaljerte  data.

Min erfaring er at batteri temp kom ganske fort ned når bilen gikk lett med mye kjøling, jeg kjørte denne delen en del uten klima, leste jeg ett sted at luftkjølingen ble bedre da?? Det er ikke aktive kjøling på L40, men forbedret luftkjøling ved kjøring...

Den gml L30 var jo håpløs, når temp først var i taket så holdt den seg der til dagen etter, det har iallefall helt håpløst å få den ned mot normalt samme dag selv om bilen stod stille...

hemi

jeg snittet 42-43KW i går

-3 grader, kjørt tur i eco fra 100 ned til 5% i 100-110 sone.

Trond.m

Sitat fra: Bjoris på tir 20. mar 2018, kl. 19:37
Det er ikke aktive kjøling på L40, men forbedret luftkjøling ved kjøring...

Den gml L30 var jo håpløs, når temp først var i taket så holdt den seg der til dagen etter, det har iallefall helt håpløst å få den ned mot normalt samme dag selv om bilen stod stille...
Det må da være et «tve-egget sverd». Det må jo også bety at man ved forsiktig kjøring og kaldt være ikke vil klare å få opp temperaturen i batteriet. For det er vel ingen styring med når batteriet kjøles som eksempelvis termostatstyrt vifte eller spjell.

Bjoris

Sitat fra: TM på ons 21. mar 2018, kl. 14:24
Sitat fra: Bjoris på tir 20. mar 2018, kl. 19:37
Det er ikke aktive kjøling på L40, men forbedret luftkjøling ved kjøring...

Det må da være et «tve-egget sverd». Det må jo også bety at man ved forsiktig kjøring og kaldt være ikke vil klare å få opp temperaturen i batteriet. For det er vel ingen styring med når batteriet kjøles som eksempelvis termostatstyrt vifte eller spjell.

Nei, det tror jeg ikke blir noe stort problem, du vil jo da ikke ha klima av.

Denne artikkelen tror jeg er inne på kjernen med ladeutfordringene noen opplever. Det er åpenbart at Leaf40 ikke er bilen du kjører Europa rundt med. Dette var også grunnen til at jeg ikke skulle skifte før 60en kom, haha, men slik vi kommer til å bruke denne bilen så blir det mer av teoretisk interesse og uansett blir ikke Leaf40 vår familiebil lengre enn til at det har kommet en ok priset litt større bil. Model 3 er første aktuell kandidat...

https://pushevs.com/2018/03/18/2018-nissan-leaf-is-a-stopgap-electric-car/

Trond.m

Klima av ? Hva mener du med det. Jeg vet mange i3 eiere har ønsket å kunne slå på aktiv batterioppvarming under kjøring i kaldt vær slik at de får høyere ladehastighet. Man vil ikke spare energi på det, men vil sannsynligvis spare tid og penger ved hurtiglagring. Hvis Leaf kjøler batteriet også når man faktisk ønsker å varme det opp (hvis batteriet eksempelvis holder 20 kuldegrader ved start av turen), så må det da bli ekstrem langsom lading. Har ikke erfaring med Leaf, men ladefartrn for en i3 med dypfryst batteri er omtrent like lav med DC lading som AC.

Beckern

Sitat fra: TM på ons 21. mar 2018, kl. 16:25
Klima av ? Hva mener du med det. Jeg vet mange i3 eiere har ønsket å kunne slå på aktiv batterioppvarming under kjøring i kaldt vær slik at de får høyere ladehastighet. Man vil ikke spare energi på det, men vil sannsynligvis spare tid og penger ved hurtiglagring. Hvis Leaf kjøler batteriet også når man faktisk ønsker å varme det opp (hvis batteriet eksempelvis holder 20 kuldegrader ved start av turen), så må det da bli ekstrem langsom lading. Har ikke erfaring med Leaf, men ladefartrn for en i3 med dypfryst batteri er omtrent like lav med DC lading som AC.

Jeg leste senest i dag at kjøleluft til batteri kommer fra kupe. Kjører man på med varme får også batteriet varmluft. Vet ikke om det er rett men det høres ikke helt usannsynlig ut.

Bjoris

Jeg har ikke kilde henvisning, men forstår det slik at når klima er av går
det mer luft til kjøling av batteriet. Jeg kjørte som sagt ned fra fjellet etter å ha hurtigladet med klima av, for å spare strøm og da kom temp en del ned og mye mer ned enn på L30. Om vinteren når en vil ha op temp er jo klima på då da reduseres også kjøling så skulle funke dette. Hvordan det er på sommeren med bruk av kjøling i bilen vet jeg jo ikke

leafnor

Tror det kommer av at med klima på for å ha varme i bilen så går mer strøm ut av batteri som varmer det innvendig.
Når Air-Con er på for å kjøle kupe  er det varm luft som føres bakover inn fra motorrommet og forbi batteripakken. Det kjøles derfor mindre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tuono

jman76

Dette er ikke veldig bra for 40-Leafen og begrenser nok dessverre brukspotensialet, spesielt som feriebil. 

Noen som har erfaring om landeveiskjøring i 70-80 kontra motorveifart opp mot 110 slår ut på hurtigladeladehastigheten i praksis?

EV-FTW

Sitat fra: tuono på fre 23. mar 2018, kl. 13:20
Her er en som mener han har oppdaget noe som kan bli seriøst slitsomt på langtur
https://www.youtube.com/watch?v=XOgqM8iBtPM&feature=youtu.be

Merkelig.

Så ut fra hva han sier, på en lengre tur, vil jeg med min 30 kWh Leaf, komme fortere frem enn en 40 kWh Leaf. Fordi nye leaf lader fryktelig seint etter to hurtigladinger.

Dersom dette stemmer, er jeg jo enig med han. Det er jo et skritt tilbake, og gjør bilen uegnet for lengre turer som inneholder både 4,5 og 6 hurtiglainger.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Sitat fra: Øystein K på fre 23. mar 2018, kl. 14:45
Sitat fra: tuono på fre 23. mar 2018, kl. 13:20
Her er en som mener han har oppdaget noe som kan bli seriøst slitsomt på langtur
https://www.youtube.com/watch?v=XOgqM8iBtPM&feature=youtu.be

Merkelig.

Så ut fra hva han sier, på en lengre tur, vil jeg med min 30 kWh Leaf, komme fortere frem enn en 40 kWh Leaf. Fordi nye leaf lader fryktelig seint etter to hurtigladinger.

Dersom dette stemmer, er jeg jo enig med han. Det er jo et skritt tilbake, og gjør bilen uegnet for lengre turer som inneholder både 4,5 og 6 hurtiglainger.
Det er synd, men tror ikke det er så stort problem. To hutigladinger er det som trengs for å kjøre Trondheim--Oslo. Det er ikke ofte en kjører over 50 mil på en dag.

Jeg fant en "KPI" for lading og temperatur som ser ut å stemme rimelig bra.
Temperatur stiger 0,6 grad/minutt lading på 120A lading (Ca 42-45kW)
På langtur med min 24kWt har jeg en gang nådd ladebegrensning ved 52 grader.
En 40kWt som lades fra la oss si 10% til 60% fyller på 18,5 kWt  og trenger 25 minutter på det.
Det hever batteritemp med 15 grader (Om KPI gjelder for den)
Starter man da med 25 grader i batteriet etter å ha kjørt 20 mil vil det bli 40 etter lading 1.
Neste strekk kjøler kanskje batteriet 2-3 grader.
Lading 2 starter da på f.eks 37, og når en når 60% er det nådd 52 grader.
Der starter begrensning på ladefart i Gen1 i allefall.

På tredje ladestopp der en da har brukt 66 kWt og f.eks kommet til Oslo fra Trondheim kan det bli så en får redusert ladefart.
Spørsmålet er, hvor langt ligger man å kjører?

Om jeg eide en slik 40kWt og skulle på langtur ville jeg valgt "Low SOC" strategi, og ikke ladet over 60%. Funnet ladere for hver 12 mil sånn omtrent.
Kjørt maks lengde til første ladestopp, ca 20-25 mil, ladet i 25 minutter, deretter 12-milstrekk og ladet 25min
for hver stopp. Da vært 50 mil fra startpunkt på tredje ladestopp som kanskje har redusert ladehastighet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA