Ladehastighet på hurtiglader med 40 Kwh batteri

Startet av Reodor, fre 16. mar 2018, kl. 07:55

« forrige - neste »

Pneg

Sitat fra: Dudi på søn 25. mar 2018, kl. 12:28
Sitat fra: bno på søn 25. mar 2018, kl. 10:32
Hadde aldri tatt levering av denne bilen med det som er fremkommet angående redusert "hurtig" ladefart. Det er en vesentlig mangel på bilen som Nissan snarest må gjøre noe med. Aldri om jeg hadde godtatt dette i en ny 2018 modell elbil. Ikke f....Min oppfordring er som det også fremgår ovenfor her er å konfrontere Nissan med dette. Ville aldri kjøpt den for å gjenta meg selv.

Jeg er helt ny på elbil og alle forkortelsene her. Får levert en ny Leaf LE rett over påske. Jeg liker ikke det jeg leser her. Hvordan kan jeg legge dette frem for forhandler og hvilke forbehold iht kontrakten kan jeg gjøre?

Har kjørt denne i noen uker nå og er kjempe fornøyd. Såfremt du ikke har kjøpt denne for og kjøre langt ofte så... tror jeg jeg kan si gled deg :)
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

meitran

Sitat fra: tuono på søn 25. mar 2018, kl. 12:03
Hvem/hvor er kildene du bruker på at dette er en "bug" og at Nissan jobber med saken?

Ser at eiere av Ampera-E sliter med hurtigladingen (se Ampera E/Boltseksjonen) men dette er muligens av en annen årsak...?

Har sett noen poster på twitter under #rapidgate hvor Nissan har spurt kunder om å dele mer informasjon ang problemet med dem. Så det virker faktisk som de er klar over det og undersøker saken. Noe som muligens også bekrefter at dette ikke er slik de ønsker det skal være.

tuono

meitran

Sitat fra: tuono på søn 25. mar 2018, kl. 21:13
OK. Klarte selv ikke å finne at Nissan har vært der inne
https://twitter.com/hashtag/rapidgate

Se her https://twitter.com/Simon_Telford/status/976161278749179904

Har også sett i andre tråder at de sier Leaf 40kwh har gjennomgått grundige tester, men at de er klar over enkelte tilfeller hvor hurtiglading ikke fungerer som antatt. Men dette er vel bare piss vil jeg tro. Nettet florerer jo av slike tilfeller.

bno

Det er bare en ting slik firma forstår. Jeg har aldri hurtigladet min AE og kan ikke uttale meg, men det jeg hører fra de som har, så vil jeg gjøre noen forsøk snart og om det (antatt samme) som andre har erfart så vil jeg ta kontakt med forhandler. Når Nissan og Opel reklamerer med ladefart som ikke stemmer med faktum så er kjøper ført bak lyset. For AE stiller det seg litt anderledes som har aktiv BMS, men at årsak kan ligge at Chevy har sikret seg mot strenge rettsforfølgninger i US og derfor har sikret seg og at her er HW på plass, men BMS software reduserer effektiviteten på hurtiglading.

tuono

Dette er ikke en bug! Ingen skal komme å fortelle meg at noe slikt glir ubemerket igjennom det testregimet en ny modell gjennomgår!! Bullshit.

For mange vil dette ikke ha større praktisk betydning, men det burde være Nissan sin fordømte plikt å informere om en slik bruksbegrensning. Og det skal gjøres i bilens spesifikasjoner! Dette er et problem som et forholdsmessig fåtall eiere vil måtte forholde seg til, men for dem kan det utgjøre et betydelig problem og medføre bruksbegrensning.

Det er tydelig at det må tas en revisjon omkring regelverket rundt hva som skal oppgis av opplysninger i annonsering av elbil. Det har Opel stadfestet, og nå kommer Nissan og bare bekrefter dette.

Bjoris

Det blir interessant å se hva Nissan kommer opp med her, det er jo egentlig ikke så mye nytt fra forrige Leaf som en jo også kunne mene at ikke fungerte etter boka siden batteriet gikk på rødt om en kjørte den på langtur, men det har på en måte blitt mer akseptert.

Det er jo ikke akseptabelt at normal bruk der en kjører en hel dag medfører skadelig varme i batteriet med påfølgende redusert kapasitet for all ettertid. Jeg ser egentlig ikke hvorfor dette er bedre enn redusert hastighet for å unngå dette?

Jeg er enig i at begge deler burde vært opplyst. Helt ærlig reklame ville for 30 kwh vært at den ikke er egnet til turer over 300-400 km pga overhoppheting av batteriet. Leaf40 burde blitt oppgitt med at en må forvente vesentlig lengre ladetid på langtur over 400-500 km...

Øyvind.h

Man får nesten inntrykk av at bilprodusentene helst ikke vil levere en feilfri totalpakke?
Ampera-E lå lenge godt an, men viste seg å ha dårlig hurtigladehastighet og høyt forbruk
Ioniq leverer på ladehastighet og effektivitet, men har lite batteri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tuono

Hyundai har i det minste vært ærlig med hensyn til batterikapasiteten. Til manges forundring og motivasjon til å framlegge de villeste konspirasjonsteorier (se Ioniq-seksjonen).

pers1

Vurderte å skifte ut e-golfen men nye Leaf, men uten BMS og en manual som sier dette. Er det bare å glemme
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

pers1

What happen if you run the battery hot in 125miles and try and do 4 rapid charges? Here I test out to see if it's the amount of charging or the battery temperature that affects the 40kWh Leaf charge rate off a CHAdeMO charge point.
https://youtu.be/0Yqz1VbBRU0?t=2m22s
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

ToreR

Sitat fra: Bjoris på man 26. mar 2018, kl. 09:50
Det blir interessant å se hva Nissan kommer opp med her, det er jo egentlig ikke så mye nytt fra forrige Leaf som en jo også kunne mene at ikke fungerte etter boka siden batteriet gikk på rødt om en kjørte den på langtur, men det har på en måte blitt mer akseptert.

Det er jo ikke akseptabelt at normal bruk der en kjører en hel dag medfører skadelig varme i batteriet med påfølgende redusert kapasitet for all ettertid. Jeg ser egentlig ikke hvorfor dette er bedre enn redusert hastighet for å unngå dette?

Jeg er enig i at begge deler burde vært opplyst. Helt ærlig reklame ville for 30 kwh vært at den ikke er egnet til turer over 300-400 km pga overhoppheting av batteriet. Leaf40 burde blitt oppgitt med at en må forvente vesentlig lengre ladetid på langtur over 400-500 km...

Da jeg kjøpte 2011-Leafen vi har nå, ble vi advart av selger om det å ha flere hurtigladinger pr. dag pga. tempetauroppbygging i batteriet. Det har jeg nå likevel gjort enkelte ganger når det har vært nødvendig pga. tjenestereise o.l. på litt lengre avstander. Og jeg har snart kjørt bilen 180.000 km. Antar at utfordringen øker ettersom celletettheten i batteriet også øker.

Men Nissan kjenner nok godt til problemstillingene.

leafnor

Er det ingen som har LeafSpy av de som har kjøpt seg 40kWt, og sett på log-filen fra LeafSpy?
Selv hentet info ut av slik logfil for å se hvordan lading og temp henger sammen på min 2012.
Samme skulle være mulig for 40kWt også.

Når noen får fatt på en slik log-fil fra en langtur kan det analyseres mer, bl.a på hvor varmt det er i batteriet.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tuono

Ny test som er ganske overførbar til enkelte områder av Vinternorge. https://www.youtube.com/watch?v=QKlLuPLgKn0&feature=youtu.be

Man kan jo bare spekulere i hvordan det blir til sommeren i 15-20-25 graders varme.

elekTrond

Sitat fra: Øystein K på fre 23. mar 2018, kl. 18:43
[...] Hadde vært artig å fått en test på det, 30 kWh Leaf mot 40 kWh, på en skikkelig langtur.
Sett utviklingen, og hvem som kom først frem. [...]
Frem med dyne, pottis og voksenbrus! Dette er nesten som en god, gammal, altfor gammal Top Gear Challenge :+1: :+1: :+1:   Meeen, det med elektrisk varmeteppe er såå 2011. Eller det å varme hendene i ei vaskebalje med varmt vatn ... Nittenpilogbue ringte nettopp og ville *mumle mumle*  :o

Ser på datoen at Jonathan la ut følgende klipp skyllebøtte for snart ei uke siden. Det var klar tale til Datsun Cherry gjengen.  ::)   Uansett artig å observere at Teslabjørn var ute med langtur-challenge tre uker før britene.

2018 40Kwh Nissan Leaf battery issues !

https://www.youtube.com/watch?v=XOgqM8iBtPM
Jonathan Porterfield
Published on Mar 21, 2018

#rapidgate | Fully Charged News

https://www.youtube.com/watch?v=SaLwpUXFlQ0&t=0
fullychargedshow
Published on Mar 26, 2018

New Nissan Leaf vs Hyundai Ioniq road trip

https://www.youtube.com/watch?v=Gj3MsS9M3dE&t=0
Bjørn Nyland
Published on Mar 4, 2018
'13 Mjau

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA