Ladehastighet på hurtiglader med 40 Kwh batteri

Startet av Reodor, fredag 16. mars 2018, klokken 07:55

« forrige - neste »

Triangle

Mye info i denne tråden. Kan noen gi meg et praktisk eksempel på effekten av #rapidgate
Jeg registrerer at noen sier #rapidgate trer i kraft på første lading, andre på reddit sier dette skjer når man kjører i 48 timer mellom to engelske byer...

Kan noen gi en edruelig oppsummering, helst med tanke på norske forhold?

For eksempel:
Kjør 180 km
Hurtiglad til 100%
Kjør 180 km
Hurtiglad til 100%
Kjør 180 km
Hurtiglad til 100%   <-Her vil hastigheten på ladingen bli redusert.

SveinE

Det har lite med antall km kjørt. Det handler mer om hvor varmt batteriet er. Om bilen har stått parkert i sola rett før du kjører, kan det være du får nedsatt ladetid på første lading. Om du har kjørt i høy hastighet eller noe annet som gjør at batteritemperatur stiger, vil du nok oppleve nedsatt ladetid. Optimal temperatur kan se ut til å være rundt 30 c.

tuono

Sitat fra: Triangle på onsdag 04. april 2018, klokken 15:09
Mye info i denne tråden. Kan noen gi meg et praktisk eksempel på effekten av #rapidgate
Jeg registrerer at noen sier #rapidgate trer i kraft på første lading, andre på reddit sier dette skjer når man kjører i 48 timer mellom to engelske byer...

For eksempel:
Kjør 180 km
Hurtiglad til 100%
Kjør 180 km
Hurtiglad til 100%
Kjør 180 km

Har du sett denne? Kort og forståelig fra Bjørn.

https://youtu.be/QycmLQriePU

Beckern

Det er oppførsel på varmere dager som det knyttes en viss spenning til nå.
Det er vel ikke urimelig å forvente full hastighet så lange man holder norske fartsgrenser og det er når man starter med 20 C temå på batter, kjører 150-180 km på 110 motorvei det begynner å bli spennede.
Ganske mange vil rammes om ladehastigheten redusereres ved første lading etter en slik førsteetappe.

Bjørns test dekker i liten grad de temperaturer vi vil se i sommer.

leafnor

For eksempel:
Kjør 180 km
Hurtiglad til 100%
Kjør 180 km
Hurtiglad til 100%
Kjør 180 km
Jeg kan forsøke, men trenger da å definere et norsk forhold.
- Riksveg med snitthastighet 66 og forbruk 1.3 kWt/mil. Kaller det A66
- Motorveg med snitthastighet 90 og forbruk 1,65 kWt/mil. Kaller det B90
- Starter på 15 grader batteri.

Å hurtiglade til 100% definerer jeg som å lade så en kan kjøre nye 18 mil.

Kjører 180 km.
A66 brukt 23,7kWt og ankommer lading med 18,3 grader.
B90 brukt 29,4 kWt og batteri på 22 grader.
Begge får ca 44 kW
A66 lader i 32 min. Avslutter lading med 35 grader i batteriet.
B90 lader i minst 40 minutter og avslutter lading med 42 grader i batteriet.

Kjører 180 km til ladestasjon 2.
A66 ankommer lading med 32 grader.
B90 ankommer med samme temp som fra siste lading, 42 grader.
A66 får redusert ladeeffekt til 42kW og lader i 54 minutter, til batteritemperatur 48 grader
B90 får redusert lading til 28 kW og må lade i 1,5 time, til batteritemperatur 50 grader.

Kjører 180 km til ladestasjon 3.
A66 ankommer lading med 45 grader.
B90 ankommer med samme temp som fra siste lading, 48 grader.
A66 får redusert ladeeffekt til 24kW og lader over en time, til batteritemperatur 50 grader
B90 får redusert lading til 22 kW og må lade i nær 2 timer, til batteritemperatur 50 grader.

De neste ladestoppene blir på "halv fart".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

Leafnor, bra innspill, men vil ikke batteriet kjøles mer når det er nesten 50 grader enn når det er 35 grader? Mener jeg så at tempen gikk under 40 grader på returen til Bjørn?

SveinE

Kommer vel ann på hvilken hastighet en fortsetter med. Bjørn kjørte veldig passivt i slutten

leafnor

Sitat fra: Bjoris på onsdag 04. april 2018, klokken 19:57
Leafnor, bra innspill, men vil ikke batteriet kjøles mer når det er nesten 50 grader enn når det er 35 grader? Mener jeg så at tempen gikk under 40 grader på returen til Bjørn?
På sommerføre er det nok 25-30 grader varmere omgivelser enn hva det var for Bjørn N da han fikk kjørt ned temperaturen. På sommer tror jeg ikke det vil bli store nedkjølingen.

Med dette #batterygate har jeg dratt på meg en del regneark spekket med data fra LeaSpy, krydret med kunnskap fra diverse realfagseksamener, og fått en del data og grafer som henger godt i hop med energi, varmekapsitet og temperaturer.

Uten å gå i detalj på hvordan jeg har regnet meg frem, så har jeg funnet hva batteriets indre motstand nok er. Og på 40 kWt er det omtrent det doble av 24 kWt. 30kWt Leaf har trolig samme indre motstand som 40 kWt.

Som Bjørn N viste i sin video er energien som varmer batteriet proprosjonal med den indre motstanden, og kvadratisk med strømmen.

For 24 kWt er motstanden rundt 30 grader 0,08 ohm, mens for 40 kWt er den det doble, 0,16.
På sin langtur "hammered" Bjørn en bil/Trailer, og han så at fra bare den forbikjøringen steg batteriet 1 grad.
Når en regner på det så avgis det i en Gen1 Leaf 3,3 kW i batteriet på bånn pedal, 80kW
Med 40 kWt leaf som trekker 110kW og har det doble i indre motstand så avgies 12,5 kW!

Derfor, en bør kjøre på ECO og være forsiktig med å hamre på om en vil holde batteriet lavt på temperatur.

Om Nissan hadde tatt seg bryet med å installere f.eks en type HeatPipe kjølere som bl.a brukes til å kjøle CPU eller PC kabinett, med maks kjøleeffekt på 600W  hadde de fått kontroll på dette.
Kostnad for to slike er maks $80.
Trolig ville en liten vifte på 5W som rørte til luften inne i batteriet også gjort enorme underverker. Nå er det jo stillestående luft, så kun den vesle konveksjonen i batteriet som transporterer bort varmen. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Niklas

Sitat fra: leafnor på onsdag 04. april 2018, klokken 21:49Om Nissan hadde tatt seg bryet med å installere f.eks en type HeatPipe kjølere som bl.a brukes til å kjøle CPU eller PC kabinett, med maks kjøleeffekt på 600W  hadde de fått kontroll på dette.
Kostnad for to slike er maks $80.
Trolig ville en liten vifte på 5W som rørte til luften inne i batteriet også gjort enorme underverker. Nå er det jo stillestående luft, så kun den vesle konveksjonen i batteriet som transporterer bort varmen.

De har ju två fläktar i fronten som blåser luft samma väg som fartvinden kommer, så att skapa lite flöde borde vara en enkel mjukvaruuppdatering. Men det låter lite för enkelt för att inte redan vara gjort. Men om det skulle fördröja uppvärmningen med bara lite så är det ju ett plus i alla fall.
Nissan Leaf -14 sedan dec -15

sylwester

For eksempel:
Kjør 180 km
Hurtiglad til 100%
Kjør 180 km
Hurtiglad til 100%
Kjør 180 km

Hva får deg til å tro at du kan få samme rekkevidden mellom hurtigladere som første og siste etappe? Uansett her er A66, B90 og V90 (200Wh/km):

Første etappe er 100% bil. Siste etappe er ned til 2kWh (-5% på dash, 5% på LeafSpy) og bruk at TeslaBjørn sin anbefaling om å ikke lade under LBW=(9% dash, 19% LeafSpy) hvis du skal ha minst en etappe til:

etappeFratilkWhA66@1,3B90@1,65V90@2
første100%10%30,4kWh233km184km152km
n-te80%10%22,8kWh175km138km114km
siste80%-5%30,4kWh233km184km152km
rekkevidde100%-5%36,1kWh277km218km180km

Spørsmålet er ved hvor mange n-te-etapper er det A66, B90 og V90 begynner å få problemer med ladehastighet? 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Peff69

Masse teorier og detaljer her. Kjørte Melsomvik - Molde i påsken. 3 hurtiglading for dagen var på Dombås. Fikk 26 kW lading konstant. Dette har også med hurtiglading også å gjøre. Kjør i vei. Topp bil.

Peff69

leafnor

Med laderne på Dombås har jeg alltid fått full effekt. Sommer som vinter.
At det ble 28kW for din del kom pga av varmen i batteriet på bilen, og ikke laderen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

meitran

Usikker på hvordan man skal tolke dette. Men man kan jo våge å tenke positivt? :)

Jeronan

Sitat fra: Peff69 på fredag 13. april 2018, klokken 19:58
Masse teorier og detaljer her. Kjørte Melsomvik - Molde i påsken. 3 hurtiglading for dagen var på Dombås. Fikk 26 kW lading konstant. Dette har også med hurtiglading også å gjøre. Kjør i vei. Topp bil.

26kW is nothing and terrible for when on long trips. That is just barely more than half the speed you should be getting!
Unless you have a fetish desire of taking 1 hour stop after every 1 hour drive.  :-1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA